Live Hardware Jam (2h+)

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.278
Locatie
't Gelders Eiland
https://soundcloud.com/coping-mechanism/live-set-1

Het is dan eindelijk zover... Ik heb lang gebouwd aan een live-setup. Redelijk wat synths hebben de revue gepasseerd en nu een paar maand is de setup stabiel. Ik heb een soort van één groot instrument van gebouwd, verschillende tracks gemaakt en nu moet ik het beest leren temmen. Not an easy trick... Bijgaande track is een eerste testvlucht. Mocht je het op kunnen brengen om dit te beluisteren (iets meer dan 2 uur), dan zou ik t heel tof vinden wat je er van vindt. Het idee is om dit t.z.t. live ten gehore te brengen. Dingen die ik interessant vind om te weten:
- overgangen
- gebruikte fx
- levels (volume) van verschillende elementen (bass/kick/rest)
- interessant genoeg voor op de dansvloer?
- compositie(s)
- een subjectieve bevinding mag natuurlijk ook :)

Je moet er maar zin aan hebben, een live set van 2h luisteren... maar mócht je er zin aan hebben, dan wens ik je veel luister plezier!



Voor degenen die het leuk vinden een beschrijving van hoe ik e.e.a. in elkaar heb gezet:
- 2x Digitakt
- Bass Station 2
- Peak
- Sub37
- Launchcontrol XL

Het hart van de setup zijn de 2 digitakts, die verzorgen de drums en de sequencing voor de 3 synths. De DT's sturen program changes naar de bakken (wat ff uitvogelen was om met 2 DT's te doen met conflicten). Zo heb ik een soort van DJ-setup kunnen maken met live instrumenten. Alles gaat mn interface in en Bitwig functioneert als mixer, midi routing en fx. Een prima hybride setup zo. Ik wil nog wel naar volledig hardware, maar de kwaliteit aan effecten die de software kunnen evenaren, is te duur om zo maar ff aan te schaffen. En nu ben ik redelijk flexibel, dus het blijft voorlopig ook zo.

De launchcontrol XL doet dienst als 'mixer' met custom midi mapping. Alle 5 de audio kanalen hebben een eigen dj-style eq met kill function. Verder heb ik 1 send per kanaal en kan ik 4 verschillende fx selecteren (reverb, delay, beat delay en een flanger) die pre-fader verstuurd worden naar de fx-bus. Dan heb ik nog wat global fx zoals een HP-filter, een delay en een reverb met verstelbare decay.

De digitakts hebben allebei 2 midi kanalen die midi CC naar bitwig sturen om de fx voor BS2 en de Sub37 te selecteren, middels een fx-chain selector. Dat zijn fx die horen bij de patch van de betreffende synth en zijn onderdeel van de sounddesign. De peak heeft eigen onboard fx.

Ik hou er een boekje met aantekeningen naast om me te helpen onthouden welke manier tof zijn per track om de patches te beinvloeden.
 
Hey hey, allereerst bedankt voor je mooie feedback op mijn nummer.. Even zeggen dat ik nu al een paar minuten luister naar je set.. Klinkt heel erg goed, ben benieuwd naar de rest. I'll be back :)
 
Leuk om alvast je uiteenzetting te lezen. Ik zal eens proberen luisteren maar 2u ga ik niet halen.
Ik fantaseer ook nog wel eens over live spelen maar ik heb mijn ideale manier nog niet gevonden om het allemaal vlot en spannend te houden.
Een minimalistische setup lijkt me in dat opzicht echt wel het beste. Ik vind diegene van jouw nog best uitgebreid in die optiek.
 
Veel luister plezier? Heel heel veel luister plezier zul je bedoelen.
In een zaal zal dit zeker de voetjes van de vloer krijgen.
Al heb ik wel mijn twijfels over die knijter droge kick. Die komt hier op de monitors wel erg hard binnen.
Gelukkig zijn de buren op vakantie.
Ik zou voor thuis als luister relax versie graag zien dat die kick een aantal dB's lager is.

René
 
Enkele stukjes beluisterd. Klinkt lekker zo. De overgangen/ sommige tracks zou je met wat animerende samples en effecten nog wat verder kunnen opleuken. Ik ben momenteel zelf aan het experimenteren met een DT en een oude Akai S5000 in multiprogrammode (voordeel is dat die een groot geheugen heeft, lekker klinkt en 2 midi ingangen heeft waarmee je een groot aantal omvangrijke voorgeproduceerde samples via midi kunt aansturen). Scheelt een hoop nadenkwerk/handjes en dat is weer handig als je live optreedt.
 
begin is alvast lekker. Rond 6 minuten vraag ik me al minuten af wanneer er een wijziging zit aan te komen die 't verschil maakt. idem om 11 min. Er zijn zoveel leegtes in 't stuk dat 't smeekt om extra. Waarom die kick er eens niet uit - ah eindlijk na 12 min - om er voor 13 min al ongewijzigd weer te zijn. oei
15 min, sorry ik ga zappen in je track nu
 
Laatst gewijzigd:
1u 22 - ah dit klinkt ff interessant
Sorry hoor, ben 15 jaar dj geweest (eigenlijk 20) en scan dan door maxi's, dit kon niet blijven overtuigen, te weinig variatie.
Vergis je niet, vind het heel knap, maar blijven boeien is de uitdaging (die ik ook niet kan)
 
Hey, ik heb hem helemaal geluisterd terwijl ik op de zetel lag :)

+ zeer goeie jam
+ leuke en duistere geluiden
+ coole effecten

- de kick was idd een beetje te monotoom, maar je hebt dat goed opgevangen met snares, hihats, enz..

Ik kon hem heel goed pruimen, depressoptimist ;)
 
Ten eerste veel respect voor wat je hier neerzet, ik kan het me voorstellen dat hier heel wat tijd in gezeten heeft. Je hebt een vette sound laat de synths heerlijk samen werken.

Opbouwende kritische noten adhv van je vragen:

- overgangen
Hier heb ik een dubbel gevoel bij. Eigenlijk klinkt de hele set als een enkel nummer. Dus enerzijds zijn je overgangen dus goed, anderszijds heb ik dus niet het idee naar verschillende nummers te luisteren. Dit maakt het voor mij ook minder interessant om er twee uur naar te luisteren, zoals klinkske ook al aangaf.

- gebruikte fx
Volgens mij kan je hier nog wel meer gebruik van maken, je gebruikt ze nu vaak heel subtiel, alsof je in een soort van 'suspense' blijft hangen zonder echt bij het hoogtepunt te komen.

- levels (volume) van verschillende elementen (bass/kick/rest)
- interessant genoeg voor op de dansvloer?
- compositie(s)

Deze laatste drie zijn wel aan elkaar gelinkt denk ik, lastig apart te beschrijven. Wat mij betreft zou er wel wat meer mogen gebeuren qua sounds en compositie, misschien dat drie synths wat weinig is om die twee uur te vullen en te weinig variatie geven. Ook had ik het idee dat ik continue naar dezelfde kick aan het luisteren was. Qua beat/percussie zou ik wat meer layeren hier en daar en wat meer 'power' erin brengen. Zeker voor op de dansvloer lijkt het me nu allemaal net wat te 'lief' als je begrijpt wat ik bedoel. Het zal je niet verbazen dat je set me doet denken aan onze kale vriend Bodzin. Deze zomer nog live gezien en hoewel heel goed, heb ik bij hem op een gegeven moment de sub37 ook wel gehoord als lead synth ;).

Het klinkt erg negatief als ik het zo terug lees, maar ik hoop dat je er wat mee kan. Ik denk dat je een enorm goeie basis hebt om mee te werken en meer dan genoeg materiaal om een top set te maken. :okdan:
 
Heb het nu opstaan en wat ik er tot dusver van hoor, stemt mij erg positief.
Ook erg knap dat je dit gemaakt heb (en zo lang achter elkaar ook nog).

Thx, tof dat je m geluisterd hebt. Fijn dat je er van genoten hebt ook.

Leuk om alvast je uiteenzetting te lezen. Ik zal eens proberen luisteren maar 2u ga ik niet halen.
Ik fantaseer ook nog wel eens over live spelen maar ik heb mijn ideale manier nog niet gevonden om het allemaal vlot en spannend te houden.
Een minimalistische setup lijkt me in dat opzicht echt wel het beste. Ik vind diegene van jouw nog best uitgebreid in die optiek.

Thx Steve! Het is ook best lastig, ik vind mijn setup dan ook nog niet minimaal genoeg, maar jah tis wel erg leuk spelen zo :) Vlot en spannend houden is niet makkelijk, je ziet wel aan de verschillende comments dat de een het prima vindt, de ander te weinig. Dan heb je ook nog stijl... tsja... als je maar plezier hebt:)

Veel luister plezier? Heel heel veel luister plezier zul je bedoelen.
In een zaal zal dit zeker de voetjes van de vloer krijgen.
Al heb ik wel mijn twijfels over die knijter droge kick. Die komt hier op de monitors wel erg hard binnen.
Gelukkig zijn de buren op vakantie.
Ik zou voor thuis als luister relax versie graag zien dat die kick een aantal dB's lager is.


René

Das een mooie reactie, dank je wel! Je hebt helemaal gelijk betreft die kick. Heb m in mn auto geluisterd en de subwoofer klapte er veel te hard op :) Dat ga ik aanpassen, bedankt.

Enkele stukjes beluisterd. Klinkt lekker zo. De overgangen/ sommige tracks zou je met wat animerende samples en effecten nog wat verder kunnen opleuken. Ik ben momenteel zelf aan het experimenteren met een DT en een oude Akai S5000 in multiprogrammode (voordeel is dat die een groot geheugen heeft, lekker klinkt en 2 midi ingangen heeft waarmee je een groot aantal omvangrijke voorgeproduceerde samples via midi kunt aansturen). Scheelt een hoop nadenkwerk/handjes en dat is weer handig als je live optreedt.

Uitstekende suggestie om wat animerende samples te gaan gebruiken. Wat risers, fillers en andere effecten. Dat ga ik integreren in mijn setup. Thx!!

begin is alvast lekker. Rond 6 minuten vraag ik me al minuten af wanneer er een wijziging zit aan te komen die 't verschil maakt. idem om 11 min. Er zijn zoveel leegtes in 't stuk dat 't smeekt om extra. Waarom die kick er eens niet uit - ah eindlijk na 12 min - om er voor 13 min al ongewijzigd weer te zijn. oei
15 min, sorry ik ga zappen in je track nu

Dankjewel klinkske, ik ben juist erg blij met je bijdrage. Ik deel misschien je mening niet volledig, maar je hebt een paar terechte punten te pakken. Het begin van de set moest ik echt ff inkomen (en ik moest tussendoor een keer piesen:P). Wat betreft de variatie... ik zal me er eens over buigen. Het is namelijk ook wel een beetje de stijl. Er zijn er wel meer die wat minimalistisch draaien, zolang er een goede sfeer staat, kan relatief simpel heel goed werken op de dansvloer... Ik weet niet welke stijl je draaide toen je DJ was?


Hey, ik heb hem helemaal geluisterd terwijl ik op de zetel lag :)

+ zeer goeie jam
+ leuke en duistere geluiden
+ coole effecten

- de kick was idd een beetje te monotoom, maar je hebt dat goed opgevangen met snares, hihats, enz..

Ik kon hem heel goed pruimen, depressoptimist ;)

Dankjewel zeg! Tof dat je m helemaal geluisterd hebt, chapeau! Je hebt helemaal gelijk met die kick. Ik draai met 2 sub's en die kunnen een teveel aan laag makkelijk aan. En als ik dan een poosje zit, dan trekt je hoofd de mix vanzelf recht (terwijl dat niet zo is). Tof ook dat t is opgevallen om er een wat duistere sound van te maken, dat was precies de bedoeling...


Ten eerste veel respect voor wat je hier neerzet, ik kan het me voorstellen dat hier heel wat tijd in gezeten heeft. Je hebt een vette sound laat de synths heerlijk samen werken.

Opbouwende kritische noten adhv van je vragen:

- overgangen
Hier heb ik een dubbel gevoel bij. Eigenlijk klinkt de hele set als een enkel nummer. Dus enerzijds zijn je overgangen dus goed, anderszijds heb ik dus niet het idee naar verschillende nummers te luisteren. Dit maakt het voor mij ook minder interessant om er twee uur naar te luisteren, zoals klinkske ook al aangaf.

- gebruikte fx
Volgens mij kan je hier nog wel meer gebruik van maken, je gebruikt ze nu vaak heel subtiel, alsof je in een soort van 'suspense' blijft hangen zonder echt bij het hoogtepunt te komen.

- levels (volume) van verschillende elementen (bass/kick/rest)
- interessant genoeg voor op de dansvloer?
- compositie(s)

Deze laatste drie zijn wel aan elkaar gelinkt denk ik, lastig apart te beschrijven. Wat mij betreft zou er wel wat meer mogen gebeuren qua sounds en compositie, misschien dat drie synths wat weinig is om die twee uur te vullen en te weinig variatie geven. Ook had ik het idee dat ik continue naar dezelfde kick aan het luisteren was. Qua beat/percussie zou ik wat meer layeren hier en daar en wat meer 'power' erin brengen. Zeker voor op de dansvloer lijkt het me nu allemaal net wat te 'lief' als je begrijpt wat ik bedoel. Het zal je niet verbazen dat je set me doet denken aan onze kale vriend Bodzin. Deze zomer nog live gezien en hoewel heel goed, heb ik bij hem op een gegeven moment de sub37 ook wel gehoord als lead synth ;).

Het klinkt erg negatief als ik het zo terug lees, maar ik hoop dat je er wat mee kan. Ik denk dat je een enorm goeie basis hebt om mee te werken en meer dan genoeg materiaal om een top set te maken. :okdan:

Thx Kobuz, voor je uitgebreide feedback. Ook hier kan ik zeker wat mee... Die overgangen zou ik hier en daar best wat explicieter kunnen maken. Het toffe aan dit 'grote instrument' is nu juist dat ik er mee kan doen wat ik wil. Ik zal daar eens wat meer mee oefenen. Je hebt ook een goed punt m.b.t. de gebruikte fx, die suspence... nu je het zo zegt herken ik het wel. Ik zal eens kijken of ik hier en daar wat meer climax kan bouwen, een fijne drop er in, begeleid met wat risers, fillers en andere swooshers 8)

Percussie layeren is ook een goed punt. Bedoel je met layer een ander geluid er bovenop, of extra versiersels/laagjes aan geluiden er bij tussen?

Wat betreft van Bodzin... Ik begrijp het helemaal. De beste man is ook wel een bron van inspiratie voor me. Net als Extrawelt, Tale of Us, Mind Against, Maceo Plex... allemaal wel artiesten/dj's die best wel minimalistisch draaien. Het is dan de kunst om met weinig geluiden een toffe sound/sfeer neer te zetten en dat zó goed te doen dat je daar mee weg komt. Voor mij is het nu dus ff de vraag of ik dat goed genoeg doe/heb gedaan. Maar ook de vraag hoe de meningen zich verhouden tot het genre specifieke karakter, als je begrijpt wat ik bedoel.

Er heeft inderdaad heel veel tijd in gezeten om tot deze workflow te komen en ook tracks te maken. Ik doe alle sound design zelf, slechts een enkele patch is een aangepaste preset.
 
ik kon me wel voorstellen dat er een publiek is voor je ding hoor; dat snap ik wel. Maar je vraagt wat we er van vinden. Ik ben dat publiek waarop je je richt niet. Ik draaide dan thuis ook lekker house uit de gouden periode (1987+...) en voor publiek commercieel (tot ik dat zat werd in 2014 haha)
Ik leerde ooit tijdens een workshop van een geliefd producer dat muziek zo eentonig mogelijk moet zijn als je voor drug publiek speelt. Hoe meer drugs hoe eentoniger, zei ie. Daar weet ik niks van, want ik doe geen drugs, maar kan 't me voorstellen :D

Trouwens: ik vind het heel knap om te boeien met weinig. Ik wou dat ik dat vatte. Ik probeer 't ook maar of ik er in slaag, nope
 
En ik ben er dan ook erg blij mee dat die mening gegeven wordt! Ik heb daar wat aan. Mijn wederhelft is fantastisch steunend en complimenteus, maar verreweg de kleinste criticaster. Ik vind het dus ook fijn dat mensen hun mening geven, dat scherpt me. Ik kijk wel altijd een beetje waar iemands mening op gestoeld is, in dit geval is het goed om in mijn achterhoofd te houden dat, jij bijvoorbeeld, minder bekend bent met het genre. Dat neemt niet weg dat ik je mening zeer zeker wel serieus neem. Snap je wat ik bedoel?

Wat betreft die drugs... tsja ik kan niet zeggen dat je bevriende producer helemaal ongelijk heeft :) Hoewel... het kan ook té eentonig, zoals schranz bijvoorbeeld :D
 
Percussie layeren is ook een goed punt. Bedoel je met layer een ander geluid er bovenop, of extra versiersels/laagjes aan geluiden er bij tussen?

Met het layeren bedoel ik inderdaad geluiden o elkaar. Bijvoorbeeld op je open hats nog een extra korte (hoge) snare voor extra punch of een soort gelijk geluid en de ene beetje links pannen en de andere beetje rechts. Ik ben er zelf nog mee aan het experimenteren, maar heb het idee dat je snel een wat vollere track krijgt. Het wordt ook wat makkelijker om hier en daar wat er tussen te doen als je met wat meer percussie sounds bezig bent.

Er heeft inderdaad heel veel tijd in gezeten om tot deze workflow te komen en ook tracks te maken. Ik doe alle sound design zelf, slechts een enkele patch is een aangepaste preset.

Nice, dat zal een hoop voldoening geven :)
 
Wát een lekkere mix. Je gaat weinig aan mij hebben qua scherpe kritiek. Ik luister 'm op een (goede) koptelefoon en daarop klinkt het allemaal goed. Mooie donkere sound. Knap hoe je ruimte in je muziek weet te houden. Dat lukt mij nooit, op één of andere manier bouw ik 't altijd weer dicht. Zou dit wel in de auto zou willen horen op een lange nachtelijke rit. Voor de dansvloer zal het aan de meesten wel niet besteed zijn voor langere tijd. In deze instant-pick-mix-tijden. Ben het eens met de opmerking dat het geheel beetje klinkt als één nummer. Maar dan tenminste wel een goed nummer. Samples hier-en-daar zouden wat impuls kunnen geven.
 
Knop
Dankjewel Knop, voor de fijne feedback. Dat dicht bouwen is ook hier een valkuil die altijd op de loer ligt. En als ik er niet in trap loop ik het risico te weinig in de mix te stoppen... Maar ik moet zeggen dat ik steeds beter begin te snappen hoe het less = more principe werkt, al gaat dat over jaren en niet weken. En ik denk toch echt dat er wel een publiek is voor de minder-instant-pick-mix. Als ik zie hoeveel mensen los gaan op Tale of Us, Mind Against, Maceo Plex, Stephan Bodzin, Agents of Time, Adriatique en dat soort lui... Die zijn niet zonder reden zo groot geworden. Niet dat ik me kan meten aan die lui...

Ik ben nu alle feedback die nuttig vind aan het verwerken in versie 2.0 van deze set. Wat betekent dat de kicks beter gebalanceerd worden, er wat laagjes in de percussie worden toegevoegd, ik een fx sectie heb ingericht met vulmateriaal dat ik live kan triggeren (risers, drops, fillers, etc.), hier en daar wat zelf opgenomen vocals van mijn lieftallige vrouw én wat samples van mijn pocket recorder worden toegevoegd...

Wat voor mij een mooie referentie set is (met name het 1e uur):
 
Heel knap dat je 2 uur live hebt gedaan! Als je live gaat optreden is meestal een klein uurtje uit mijn eigen ervaring.
Ik vond de geluidskwaliteit erg goed klinken. Ik miste idd wel wat afwisseling. Heb met name het eerste half uur geluisterd. Ik kreeg het gevoel dat de basis er ligt maar het mist details. Interessante geluidjes die af en toe voorbij komen (elke 16 bars ofzo), boeiende textures etc.
De basslines blijven ook allemaal een beetje hetzelfde. 2 of 3 herhalende noten in dezelfde grondtoon. Dit is prima voor een paar nummers maar iets afwisseling lijkt me wel fijn. Maar heeft zeker potentie! Met een paar wijzigingen is het helemaal top!
 
Over de afwisseling is denk ik genoeg getypt... Over de kwaliteit heb ik geen klachten.

Wel zou ik denk ik iets geboeider zijn geweest als er een flimpje bijzat.. :-)
 
Back
Top