"Saturn V": liefhebbers van Vangelis, JMJ, Kitaro: zeker eens luisteren!

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.817
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
"Saturn V": liefhebbers van Vangelis, JMJ, Kitaro: zeker eens luisteren!

De afgelopen maand heb ik, naar mijn mening dan toch, de mooiste compositie uit mijn carrière geschreven.

Het is een eerste nummer van een project dat iedere planeet uit ons zonnestelsel zal beschrijven. "Saturn V" is een 12 en een halve minuut durende muzikale reis langs dit machtige hemelobject met zachte maar ook grootse passages.
De invloed (zoals in het onderwerp van dit topic aangegeven) van Vangelis is duidelijk aanwezig, net zoals Jean Michel Jarre en zelfs Kitaro. Ik steek mijn voorliefde voor het wat oudere werk van deze muziekpioniers niet onder stoelen of banken. Vooral de combinatie van koren, strijkers, drums in combinatie met echte synthetische klanken, boeien me. Vernieuwend is het nummer zeker niet, maar ik heb ontzettend veel plezier beleefd aan het te componeren en nu om het te beluisteren en te laten horen :engel:.


In totaal zijn er 61 MIDI-kanalen in gebruikt. Sequencing is volledig gedaan op interne sequencers van mijn synthesizers.
Sommige sporen zijn tientallen keren opnieuw in gespeeld om de goede balans te verkrijgen. Er werd ook veel aandacht besteed aan het proberen creëren van emoties. Akkoorden werden soms gebroken, de eerste keer zacht aangeslagen en onmiddellijk daarna harder, zodat het geheel dynamisch klinkt. Eenzelfde techniek werd ook toegepast op de CS80-achtige geluiden.
Ook CC's 7 en 10 waren continue in gebruik.
Snare drums, bekkens en ride cymbals werden met de hand ingespeeld, de overige percussiepartijen waren patterns.


Ik ben eens benieuwd wat de leden van dit forum er van vinden. Ik heb al wel door dat de muzikale smaak van de huidige leden niet meer overeen komt met een tien jaar geleden (is trouwens niets mis mee) ... maar ik ben dus benieuwd of er toch nog leden zijn die dit soort muziek kunnen smaken.

Enjoy :okdan:

Bekijk bijlage 02 Guy-Lian - Saturn VI.mp3



:koffie: :beard:


Danny
 
Laatst gewijzigd:
Ja, G E W E L D I G

Ik houd, naast andere genres, ook heel erg van wat ik zelf old school synthesizer muziek noem. Heel mooi gemaakt en klinkt geweldig. Voordat ik ging luisteren dacht ik “Jammer” omdat ik met exact hetzelfde idee speelde (een ruimtereis maken van buiten naar binnen in ons zonnestelsel) maar ik ben eerst met een ander idee aan het worstelen en ik wil nu een keer echt iets afmaken voordat ik een ander “project” doe. Ik doe wel kleine dingetjes en muzikale schetsjes ernaast maar geen volledig concept gedreven project.

Maar na dit gehoord te hebben moet ik gewoon eerlijk zijn en zeggen dat mijn resultaat lang niet dit niveau zou halen. Dus alle lof en ik hoop dat je in een later stadium meer met ons kunt delen.

Ik heb met veel plezier geluisterd en ga dat nog wel een paar keer doen. En zoals zo vaak als forumleden muziek met ons delen besef ik me eens te meer dat ik nog zoveel te leren heb. En dat is prima. Ik heb sinds vroege jaren 90 niets meer gedaan met muziek maken. En toen had ik een paar geluid producerende kastjes (VZ-1, QuasiMidi Quasar, Roland SC-33) een Atari ST met MIDI sequencer en een (ruisende) stereo mixer en een cassette recorder. Ik heb begin dit jaar alles weer eens uitgepakt en aangesloten en besloten weer een thuis-studiootje te beginnen. Wegens ruimte gebrek zoveel mogelijk software synths. Alleen benodigde hardware voor geluid I/O. Het verschil in mogelijkheden nu en begin jaren 90 is ongelooflijk. Ik heb nog wel een boel te leren maar zie dat vooral als een leuke tijdsbesteding (en vooral als een hobby)

Heel veel succes met het vervolg van je project!
 
Vind het nummer wel iets te lang maar dat is bij dit soort nummers niet ongebruikelijk. Ik herken zeker Vangelis en Kitaro (Jean-Michel Jarre kan ik niet onmiddellijk terugvinden).

Eindelijk nog eens een stukje muziek waarbij de drums (en overige percussie) niet de hoofdtoon voeren maar ondersteunend werken. Mooi gedaan. Ook het samenspel tussen drums en bas is heel goed gedaan. Doet me direct aan Direct denken. (pun intended)

Maar, Saturn V is toch geen planeet maar een raket?

Ik ben ook heel benieuwd naar wat er nog zal volgen. Er zijn nog genoeg planeten in ons zonnestelsel om een album te maken. Komt er trouwens een album?
 
Laatst gewijzigd:
Alleraardigste track. Ik hou wel van zulke muziek. Alles lijkt lekker in balans en kloppend "(lijkt" omdat ik het nu op m'n mac beluister). Zal het eens een keer afspelen op wat betere apparatuur. Jarre kan ik ook, op de snellere sequences na, niet echt in ontdekken. Toen de melodie inzette, na een minuut of 7, kreeg ik wel een erg Nova- Aurora gevoel. Maar of dat nu aan de melodie ligt of aan het geluid van de lead... Het nummer had van mij nog wel iets moge knallen op het hoogtepunt. Maar dat is heel erg persoonlijk. Mooie track, zonder meer!
 
Leuke reacties :okdan:.

3ddie : Ik zou zeggen: doorzetten met jouw idee. Het is niet omdat ik ook dit concept in m'n hoofd heb, jij ook niet iets soortgelijks mag uitwerken. En wat het niveau betreft: er zullen altijd mensen zijn die een hoger niveau hebben zoals er ook zijn die een lager hebben. Ik weet van mezelf dat ik muzikaal technisch niet zó'n krak ben en wat betreft speeltechniek kan ik nog héél veel bijleren. Dus zou ik zeggen: beleef plezier aan het creëren van muziekstukken of ideeën ... dat is het aller belangrijkste ;). En bedankt voor je complimentjes 8).

Hover : Ik vermoed dat je me waarschijnlijk nog kent van zo'n 10 jaar geleden hier op het forum :mega:. Het is inderdaad een lang nummer maar dat is dus niet bewust gedaan. Ik ben vertrokken van een beeld van een reis langs Saturnus en toen dat beeld naar een muzikale structuur en uiteindelijk de compositie leidde, kwam ik op een totaal tijd van iets meer dan twaalf en een halve minuut terecht (wat ik zelf ook niet echt verwachtte).
Jean Michel zit hem in de pad met phaser erover wat rond 2:13 begint. Voor de rest is het vooral geënt op Vangelis én op reeds in het verleden gebruikte concepten die toen al voor mij erg goed werkten.

Saturn V is inderdaad een raket (had ik eigenlijk niet bij stil gestaan). In mijn totaal project zal iedere naam van een planeet vergezeld worden van het nummer van de volgorde binnen ons zonnestelsel, dus Mercury I, Venus II, Earth III, enz. Na jouw opmerking viel me plots op dat er dus ook een Jupiter 6 zal komen, iets waar ik op synthvlak eigenlijk niets mee van doen heb :engel:. En zoals je dus tussen de lijnen kan lezen ... ja, er zal een album (Solar System) van komen. Maar net zoals met de "Jewel" en "Musical Impression" CD's, zal ik tijd nodig hebben.

CreOn : Jarre heb ik dus al een beetje verklaard maar langs de andere kant is het me daar niet echt om te doen. Ik heb al wel gemerkt om luisteraars te "lokken" je wel met de nodige argumenten moet komen. Vandaar dat ik getracht heb om raakvlakken met de opgesomde artiesten te vinden :eureka:.

Ik moet ook wel toegeven dat deze compositie niet alleen audio is. Ik heb me ook gewaagd aan het maken van een audiovisuele voorstelling. Veel ervaring heb ik er niet mee, maar wanneer je Saturn V beluistert terwijl je naar de bijhorende video kijkt, dan krijg je een idee wat ik me in mijn fantasie inbeeldde toen ik aan dit stuk bezig was. (de animatie is ná de afgewerkte compositie gemaakt).

Heb je interesse in het bekijken van dat audio-visuele stuk (zeker de moeite waard), klik dan op onderstaande link:
http://guy-lian-photo.be/Muziek/Saturn_VI_128mp3_based_audio.mp4


:doei:

Danny (aka Guy-Lian)
 
Laatst gewijzigd:
Wauw de beelden en de muziek passen echt geweldig goed bij elkaar... geeft het nog weer even dat beetje extra. Heel mooi gedaan!
 
Prachtig gewoonweg, deed me terugdenken aan mijn jeugdjaren.. Hij is lang, maar dat mag zéker wel in dit geval. (beelden kan ik niet bekijken, want dan hoor ik de muziek niet zoals het moet). Vele groetjes, Gloomy.
 
Wel Danny, dit is zoals je zelf aanvoelt, inderdaad het strafste stuk dat je ooit hebt opgenomen. Het is geen geheim dat je dit allemaal doet met vrij simpele basis akkoorden, al hoor ik nu toch wel verrassende wendingen hier en daar, je bent aan het experimenteren geslagen… :-) Maar dat maakt allemaal niks uit. Ten eerste is er tegenwoordig al niet veel volk meer dat die basis nog maar een beetje kent, de manier waarop je het afwerkt is zo gedetailleerd, zo goed in balans, zo weldoordacht, en intussen dus ook nog eens "gewoon" ingespeeld zonder quantisering, dat het inderdaad evengoed op een Vangelis album had kunnen staan. Waarmee ik niet bedoel dat je de man plat kopiëert, het is en blijft duidelijk jouw stijl.
Je reis door het zonnestelsel lijkt goed gestart, graag nog veel meer van dat! Het is gewoon schitterend.

Wat ik wél nog kwijt wil,... een kleine naamsverandering dringt zich op want Saturnus is de zesde planeet ;-)
 
Bedankt voor de waarderende reacties :okdan:.

hermax : :o: ... je hebt gelijk ... blijkbaar ligt Jupiter vóór Saturnus en niet er na ... :stupid. Tja ... het is al een tijd geleden dat ik er nog in de buurt ben geweest :dubbel:. Hoe dan ook zal ik de titel aanpassen. Komt trouwens goed uit. Zo ben ik van de Saturn V raket verlost en moet ik ook geen Jupiter 6 verzinnen ;).

Maar het doet in ieder geval goed dat de waardering voor deze compositie er is ... dat geeft extra motivatie. En nu maar hopen op nog wat meer luister interesse :kroon:

:biertje:

Danny
 
Ik heb ervan genoten! Ik zou deze muziek ook kopen en dat zeg ik niet gauw. Het trompetje vond ik wat te simpel, maar dat werd goed gemaakt door de modulatie die erop volgde. Toen had ik weer aandacht. Mooi gemaakt, verzorgd en rijk van klank.
 
Mooi zeg! Klinkt top, veel aandacht voor details.
Qua sound en melodie moest ik ook het meest aan Vangelis denken. Ook werd ik op een bepaalde manier herinnerd aan de geweldige soundtrack van de game Stellaris.
Ben zeker fan van electronische muziek uit de 70s, vooral Klaus Schulze, Tangerine Dream, Ash Ra Tempel en uiteraard Vangelis.
Hoe dan ook, meer!
 
Oef....en ineens zit ik weer bij paps op de achterbank van z'n Vauxhall Viva op de deels nog in aanleg zijnde A58 onderweg naar die ene leuke oom.
Het enige wat hiervan nog bestaat is die A58...
Dank daarvoor !

Mooi hoe je bij overgangen (zoals rond 10:35) de pad-sound(s) naar het nieuwe stuk laat glijden (portamento ?).
De belletjes snijden er lekker doorheen, maar gaan niet irriteren (wat belletjes imo snel kunnen doen).

:okdan:
 
Hey ... er zijn nog enkele reacties bij gekomen ... top :okdan: Leuk trouwens dat ik de nostalgie bij sommige leden zo kan los weken :mexico:.
Fijn dat jullie het weten te waarderen.

gemmetje : die padsound waar je het over hebt is een twee stemmig quint akkoord dat ik via de bender in de nieuwe modulatie laat glijden (een volledige toon hoger).



:koffie:

Danny
 
Jaa, klinkt echt geweldig, kan er uren naar luisteren. Dit is tocht de echte basis waaruit vele stromingen zijn ontstaan.
 
1 woord voor: Schitterend!
Wat een geweldige opbouw en wat een details zitten erin, zoals die vallende noten, de noises ver op de achtergrond, prachtige akkoordprogressies en mooie dromerige melodielijnen. De video erbij maakt het helemaal af. Een top prestatie wat mij betreft!
 
Back
Top