[Trance] Stikkers - Navigate Me

Het eerste wat ik deed is het volume een stuk terugschroeven :). In het algemeen vind ik de kick wat overheersend. Maar op het moment dat de padjes erin komen, is het je helemaal vergeven. Die zijn lekker zeg. En die zou ik graag vaker, harder en duidelijker terughoren. Nou ben ik absoluut geen kenner of deskundige, dus wat ik schrijf is alleen persoonlijke smaak. Ik denk dat je qua structuur goed zit, maar het mag van mij allemaal wel een tikkie subtieler voor trance. Wel gaaf dat je buiten je comfortzone gaat. Dat inspireert toch :).
 
De kick lijkt net even iets te hard te staan in het intro waardoor de andere geluiden hiermee een klein beetje uit balans lijken te staan. Je moet hierbij een beetje denken dat een dj je track wilt gaan draaien, dat ook hier de geluiden goed hoorbaar moeten zijn. In bar 17 (rond de 0.30) kan je wellicht al iets weggeven van je track. Een bepaalt geluid of element uit je track. Hiermee weet de luisteraar dat jouw track er aan komt. Geef een stukje herkenning in het begin, wat goed kan werken.

Als ik later in de track (het stuk van voor de brug) naar het balance van volume verschillen luister, dan zouden de lead en snare harder kunnen, of de hi hat en kick zachter. Deze 4 geluiden zijn geluiden waar je je track (iig in trance muziek) omheen wilt bouwen. Dus het volume van de kick, open hi hat, snare, lead en wellicht een beetje van bass mid. Deze geluiden moeten in balans staan, ongeveer even hard. Op zacht volume moeten deze geluiden nog steeds overeind staan (zonder limiter en eindcompressie).

De dubbele kick die opbouwt rond 3.34 zou ik direct als deze begint al in de HPF moeten zitten zodat het sub laag er uit is, en dan ophoog gaan met die filter. Leuk gedaan met de panning hier op de kick.

De rust in de brug als de kick stopt is goed gedaan om de spanning op te bouwen. Geeft de luisteraar wat rust, of als je op de dansvloer staat een moment om op adem te komen.
Het geluid wat er inkomt als de break begint (na de kick explosion) zou je wellicht iets langer door kunnen laten lopen, dat deze samen komt met de lead op 3.58. Deze nieuw lead (die van 3.58) iets langzamer op laten komen in de filter waardoor je het bass geluid er ook iets later in kan laten komen. Bouw het rustig op.
Wanneer de track dan los gaat op 4.55 mis ik de opbouw in spanning met wellicht een goede snare roll en wat andere op swepende geluiden. Als de drop komt, klinkt het te plotseling. Dit komt bij mij over als een anti climax.

De outro zou je wellicht met 0.30 seconde kunnen verkorten.

Als het de bedoeling was om de track te laten klinken zoals ie nu is kan je het volgende wat ik schrijf negeren...

De track klinkt, in vergelijking met hedendaagse trance, een beetje gedateerd, maar ok als je het vergelijkt met rond de 10 a 15 jaar terug. Het zou dan wat beter kunnen in de spanningsopbouw rond de overgangen en de mix. Op YouTube kan je veel tips hier over vinden. Maar om je alvast een beetje in de goede richting te helpen. Gebruik noise geluiden en andere FX. Voel die spanning, dat als je je track afspeelt, je op wilt staan op te gaan dansen. Wat ik soms doe als ik m'n track beluister, is m'n ogen dicht doen en met m'n fantasie breng ik me dan naar de dansvloer, staande tussen de menigte terwijl de track daar word gespeelt. Met dit ga ik dan na wat ik mis, waarom ik niet aan het dansen ben en ga daar dan mee aan de slag. Soms haal ik inspiratie uit andere tracks. Luisteren waarom iets bij hun wel werkt en kijken hoe ik dit in m'n eigen track kan laten teugkomen.

Wil je meer trance maken van deze tijd, luister misschien eens naar een paar trance tracks die zijn uitgebracht dit jaar, en vergelijk deze met jouw eigen track. Het is vooral de melodie en het gebruik van de geluiden die het, in vergelijking met de tracks van tegenwoordig, niet van deze tijd laten klinken. En nogmaals daar is niks mis mee als dit je bedoeling was. Je zou wellicht eens wat tracks van Giuseppe Ottaviani kunnen luisteren. Denk dat hij je wel kan inspireren met zijn tracks. Hij heeft ook een YouTube kanaal waar hij regelmatig live in de studio zit, en waar je kunt zien hoe hij een track in elkaar zet.
 
De kick lijkt net even iets te hard te staan in het intro waardoor de andere geluiden hiermee een klein beetje uit balans lijken te staan. Je moet hierbij een beetje denken dat een dj je track wilt gaan draaien, dat ook hier de geluiden goed hoorbaar moeten zijn. In bar 17 (rond de 0.30) kan je wellicht al iets weggeven van je track. Een bepaalt geluid of element uit je track. Hiermee weet de luisteraar dat jouw track er aan komt. Geef een stukje herkenning in het begin, wat goed kan werken.
Als ik later in de track (het stuk van voor de brug) naar het balance van volume verschillen luister, dan zouden de lead en snare harder kunnen, of de hi hat en kick zachter. Deze 4 geluiden zijn geluiden waar je je track (iig in trance muziek) omheen wilt bouwen. Dus het volume van de kick, open hi hat, snare, lead en wellicht een beetje van bass mid. Deze geluiden moeten in balans staan, ongeveer even hard. Op zacht volume moeten deze geluiden nog steeds overeind staan (zonder limiter en eindcompressie).
De dubbele kick die opbouwt rond 3.34 zou ik direct als deze begint al in de HPF moeten zitten zodat het sub laag er uit is, en dan ophoog gaan met die filter. Leuk gedaan met de panning hier op de kick.
De rust in de brug als de kick stopt is goed gedaan om de spanning op te bouwen. Geeft de luisteraar wat rust, of als je op de dansvloer staat een moment om op adem te komen.
Het geluid wat er inkomt als de break begint (na de kick explosion) zou je wellicht iets langer door kunnen laten lopen, dat deze samen komt met de lead op 3.58. Deze nieuw lead (die van 3.58) iets langzamer op laten komen in de filter waardoor je het bass geluid er ook iets later in kan laten komen. Bouw het rustig op.
Wanneer de track dan los gaat op 4.55 mis ik de opbouw in spanning met wellicht een goede snare roll en wat andere op swepende geluiden. Als de drop komt, klinkt het te plotseling. Dit komt bij mij over als een anti climax.
De outro zou je wellicht met 0.30 seconde kunnen verkorten.
Als het de bedoeling was om de track te laten klinken zoals ie nu is kan je het volgende wat ik schrijf negeren...
De track klinkt, in vergelijking met hedendaagse trance, een beetje gedateerd, maar ok als je het vergelijkt met rond de 10 a 15 jaar terug. Het zou dan wat beter kunnen in de spanningsopbouw rond de overgangen en de mix. Op YouTube kan je veel tips hier over vinden. Maar om je alvast een beetje in de goede richting te helpen. Gebruik noise geluiden en andere FX. Voel die spanning, dat als je je track afspeelt, je op wilt staan op te gaan dansen. Wat ik soms doe als ik m'n track beluister, is m'n ogen dicht doen en met m'n fantasie breng ik me dan naar de dansvloer, staande tussen de menigte terwijl de track daar word gespeelt. Met dit ga ik dan na wat ik mis, waarom ik niet aan het dansen ben en ga daar dan mee aan de slag. Soms haal ik inspiratie uit andere tracks. Luisteren waarom iets bij hun wel werkt en kijken hoe ik dit in m'n eigen track kan laten teugkomen.
Wil je meer trance maken van deze tijd, luister misschien eens naar een paar trance tracks die zijn uitgebracht dit jaar, en vergelijk deze met jouw eigen track. Het is vooral de melodie en het gebruik van de geluiden die het, in vergelijking met de tracks van tegenwoordig, niet van deze tijd laten klinken. En nogmaals daar is niks mis mee als dit je bedoeling was. Je zou wellicht eens wat tracks van Giuseppe Ottaviani kunnen luisteren. Denk dat hij je wel kan inspireren met zijn tracks. Hij heeft ook een YouTube kanaal waar hij regelmatig live in de studio zit, en waar je kunt zien hoe hij een track in elkaar zet.
Voordat ik met bovenstaande aan de slag ga wil ik je alvast danken voor je tijd en de moeite die je erin hebt gestoken. Ik ben hier heel blij mee.
Zodra ik tijd heb om de aanpassingen te doen, laat ik je weten hoe het gegaan is; of ik datgene wat je geschreven hebt heb kunnen vertalen naar de track.
:okdan:
 
Back
Top