Without You (Commercial Trance) Hulp nodig bij masteren

e-Gloomy-nations

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 april 2006
Berichten
12.113
Locatie
België
Hey luitjes, sweet people ;)

Ik heb even jullie hulp nodig.
Deze is gemasterd op -11,-12 RMS.. en staat momenteel op 0dB, niets clippen dus.
Maar desondanks klinkt deze veel zachter als andere, professionele platen.. die meestal zijn gemasterd op -7 LUFS
Ik lees graag hoe je deze track luider kunt laten krijgen zonder dat ie over de 0dB gaat..

Hier alvast de link :



Bedankt op voorhand allemaal ;)
 
Hey Gloomy,

Ik ken die vocal, geloof dat ik daar ook ooit iets mee heb gedaan in een donker grijs verleden :P

Wat je kunt proberen is het volgende, tenminste dit doe ik bij mijn pre-masters, de mix die ik render voor dat hij naar de mastering engineer gaat.

Ik begin met het plaatsen van een equalizer op de Master bus, ik gebruik hiervoor ProQ2 van Fabfilter.

- Lowcut tussen de 20-24Hz, dit is een heel laag veld waar het menselijk gehoor toch niet bij kan, echter, kan het zijn dat harmonics in deze range storen met frequenties in de Bass en Kick, als deze namelijk elkaar in reverse tegemoet komen faseren ze elkaar uit wat resulteert in een rommeltje qua bass, de track vreet zich dan al in het laag op waardoor de hogere frequenties hier last van hebben.
- Als het kan, dan een mid/side split op de lowcut, en trek de "side" naar 90Hz, dit zorgt ervoor dat je Bass en Kick in het laag hun eigen domein krijgen en dus beter uitkomen in de mid-mix aangezien deze toch mono zijn.
- dan een high-cut op 20.000 Hz, het oor kan daar toch niets horen en ook terug spelende harmonics hier zouden eventueel met de hogere frequenties van je mix kunnen gaan vechten.
- dan een compressor, ik gebruik meestal een glue compressor met +5.5dB gain, attack en release is afhankelijk van de mix, beetje spelen helpt meestal wel.
- Dan zet ik nogmaals een EQ neer waarmee ik een boost op left/right split 45hz en 70Hz (ongeveer) en een Boost op het High ook via R/L split vanaf 6,5Khz, dit zorgt voor een beter stereo beeld in het laag en hoog.
- Vervolgens zet ik het volume van de Master Bus op -6dB, dit omdat de mastering engineer minimaal -6dB aan headroom nodig heeft om te masteren

De compressor zorgt er nu voor op 5.5dB dat je een strakke lijn krijgt op de -6 dB en 0.5dB aan speling hebt in je harmonics, dit is prima als je je mix op -6dB naar de mastering engineer stuurt.

De mastering engineer doet de rest, maar mocht je dit zelf willen doen rest je vaak niet meer dan een goeie limiter te gebruiken waarmee je weer eens 6 tot 6.5 dB Boost, zet dan wel je gain op -0.1 of -0.3dB zodat je overal kunt releasen

Voor mij werkt dit, kijk maar wat je er mee doet :P
 
metatron : ik werk met FL-studio 20.. Hoezo je krijgt 'm niet afgespeeld ?
a5htar : Dank maat voor deze geweldige uitleg.

Ik heb Youlean Loudness meter op mijn producer pc kunnen zetten, dit is zoals alles eruit ziet..

(na het cutten van onnodige highs en lows)

IS DIT GOED ZO ?

- 4,8 LUFS short term
- 4,6 LUFS integrated
0,9 LU Loudness Range
6,8 LU Dynamic Range
-3,1 LUFs Momentary Max
-4,0 LUFS Short Term Max
True Peak Max 5,9

???

Hij staat op -3,0 dB, de meter.
Voxengo Span meet -7 RMS ook.

Dan nog een vraagje :

De mid range cutten, van welke instrumenten doe je dat meestal ? Toch niet van de percussie en de bass, toch ??

En ja hoor, zonder Izotope's Ozone en mét Rob Papen's MasterMagic klinkt ie veel beter :)

Hartelijk dank allemaal, toppie.. Hij klinkt al veel beter en luider ;)
 
Als ik op de link druk opend hij wel naar Soundcloud, laad hij de wave form zien en dan krijg ik de de melding not playable (track can not be streamed)

Had hem graag willen luisteren. Maak zelf ook trance, altijd leuk om andere tracks te horen :)
 
Ow da's jammer man.. eurgh, probeer dit linkje eens :

https://soundcloud.com/gloomer2000/2-gloomy-without-you-7-lufs/s-fhLYr

't is een update van de vorige versie.. Dus -7 LUFS ipv -11 LUFS, hij klinkt luider en vetter.. nu moet ik weten of de kwaliteit op jullie systemen wel goed is.

Dus, als jullie luisteren, eerst naar deze versie luisteren ajb ;)

Metatron, mag ik eens een linkje naar jouw Trance muziek ?
 
Back
Top