Spectral Type G

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Hey, ik had ff een break, maar ben inmiddels weer met nieuwe energie aan de bak! Hopelijk volgen er snel weer meer. Feedback is uiteraard weer zeer welkom!

https://soundcloud.com/the-fifth-bot/spectral-type-g


Gear:
Novation Peak, Kick 2, Maschine, Massive, Korg Arp Odyssy (vst), Form, Serum, Razor, MonoPoly (vst)
 
Hele toffe compositie, klinkt als een klokje. Ik moet fair zeggen dat ik wel heel de tijd ergens op zit te wachten als ik de track luister. Vind het moeilijk te omschrijven maar mis een moment dat hij echt even opentrekt ofzo.
 
Hey my dude.. Ik vond hem ook heel erg chill en mooi.. Maar enkele dingetjes op een rij :

* het leek erop dat alles van de instrumenten gesidechained is, dat is veel te veel.. Ik zou de sidechain wat subtieler doen.
* Ja, Xclusive heeft gelijk, hij kabbelt maar wat voort en er is weinig progressie.. dan kan je eenvoudig oplossen hoor !

Sorry makker, ik kan zoveel niet meer typen, ik moet ermee ophouden.. Tot pb's :) xxx
 
en stevig in elkaar
Misschien te? Zit zelf te twijfelen of er niet teveel tegelijk gebeurt op bepaalde plekken.

Heb er met plezier naar geluisterd!
Thnx! Altijd tof om te horen!


Hele toffe compositie, klinkt als een klokje.
Ook fijn om te horen! Vind het wel nog steeds een hele opgave om het op verschillende devices ok te laten klinken, maar daar zullen de meeste beginners flink mee worstelen :P

Ik moet fair zeggen dat ik wel heel de tijd ergens op zit te wachten als ik de track luister. Vind het moeilijk te omschrijven maar mis een moment dat hij echt even opentrekt ofzo.
Ik snap op zich wel wat je bedoelt, maar de oplossing weet ik nog ff niet. Ik ga hem ff laten liggen denk ik en over 1 a 2 weken nog eens wat proberen.

NB Eenieder die dit leest en hier tips voor heeft: die hoor ik graag! (Maar ik hou zelf niet zo van die epic trancy build ups haha!)


Hey my dude.. Ik vond hem ook heel erg chill en mooi.. Maar enkele dingetjes op een rij :
Thnx Jan!

het leek erop dat alles van de instrumenten gesidechained is, dat is veel te veel.. Ik zou de sidechain wat subtieler doen.
Heb je helemaal gelijk in, ik heb er nog eens naar geluistered en nu hoor ik het ook. Grappig dat je daar in het proces zo doof voor kan worden. "The mind plays funny tricks on you" :P
Ik heb nu 3 hoofdbussen Drums, Bass en Synths (ook wel wat sub bussen, maar daar zit geen ducking in). Die laatste 2 hebben ducking (met Gatekeeper, geen sidechain). Misschien moet ik voor die laatste een verdere opdeling, Leads en Pads bv en dan de Leads veel minder ducking en de Pads ook wat gas teruggeven. Ik kan ook ff experimenteren met sidechain op bepaalde frequenties (met Ozone Neutron). Anyway, werk aan de winkel dus :D.

Ja, Xclusive heeft gelijk, hij kabbelt maar wat voort en er is weinig progressie.. dan kan je eenvoudig oplossen hoor !
Noted, zie boven, ik laat het even liggen en ga er nog eens naar kijken.


Sorry makker, ik kan zoveel niet meer typen, ik moet ermee ophouden.. Tot pb's :) xxx
Chill, rustig aan man en superbedankt dat je de moeite neemt om feedback te geven!

En dat geldt natuurlijk voor jullie allen: bedankt voor het luisteren en de feedback!
 
Fijne mix! Als het gaat om de opbouw van de track. De lead waar je mee start (0:15) zou ik niet mee starten, die geeft al teveel van de track en de richting naar iets climax achtigs. De movement lead die er even voor 2:20 in komt die zou ik naar voren halen. Wellicht kan je met de ritme elementen wat illusie van snelheid (begin wat trager en minder op de off beats, later wat meer snelheid door hatjes of shakers op offbeats of triplets). Bottom line van mijn betoog is dat je misschien wat te snel teveel prijs geeft...

Je sound staat overigens als een huis. Goede impact, ruimtelijke mix.
 
Vette track!!!
Ik sluit me verder aan bij Depressoptimist. Het is echt zo een track die verwachtingen schept en daar geef je al teveel van weg in het begin, maar ik heb er van genoten, hele dikke mix ook, klinkt op laptopspeakers nog geweldig.
 
De lead waar je mee start (0:15) zou ik niet mee starten, die geeft al teveel van de track en de richting naar iets climax achtigs. De movement lead die er even voor 2:20 in komt die zou ik naar voren halen. Wellicht kan je met de ritme elementen wat illusie van snelheid (begin wat trager en minder op de off beats, later wat meer snelheid door hatjes of shakers op offbeats of triplets).

Hey, thnx man, dat zijn een paar heel nuttige tips! Dit weekend aan een andere track gewerkt, maar als ik tijd heb ga ik er volgend weekend mee aan de slag.

Je sound staat overigens als een huis. Goede impact, ruimtelijke mix.

Ah heel fijn om te horen! Dat neemt mijn twijfels iets weg :P

Vette track!!!
Ik sluit me verder aan bij Depressoptimist. Het is echt zo een track die verwachtingen schept en daar geef je al teveel van weg in het begin, maar ik heb er van genoten, hele dikke mix ook, klinkt op laptopspeakers nog geweldig.

Dank Freddy! Zoals al genoemd, ik ga dus nog wat knutselen. Tof om te horen dat horen dat het bij andere dan mijn eigen monitors ook nog goed klinkt.


Jullie ook weer bedankt voor jullie feedback! Fijn dat dit forum bestaat, ik vind de feedback die hier wordt gegeven echt wel heel waardevol!
 
Bij 2:18 lijkt een beetje een valse overgang. Ik weet niet... haalde mij een beetje uit de wegdroomflow, met een wat disharmonisch gevoel. Maar het kan ook ergens wel. Misschien is het de timing. iig precies 2:18 had ik dat gevoel.
Voor de rest heel lekker nummertje. Lekker spacy. :)
 
Haha, klopt :D! Dat was intentional, alsof de DJ net verkeerd de plaat erin mixed, vond ik wel een grappig effect...


Thnx, nog ff de tips verwerken en dan is die hoop ik nog net iets beter.

Oké. In dat geval vermoed dat je dat iets cooler kan laten klinken. 2:19-2:20 zit sowieso een écht valse toon (de hoogste noot van dat stukje), uit de toon imo.
Als idee is dat idd wel vet, en snap 'm nu ook. Weet niet hoe je dat nu hebt gedaan, maar maar dat kun je ook doen met frequenty-shifter (in ableton althans) of pitchbend. Zou dat stukje dan iig iets meer professionaleren. Wat meer professioneel-vals-toch-zo-bedoeld zeg maar. Is maar een detail, maar alle details tellen natuurlijk.
 
Hey, hierbij de nieuwe versie. De belangrijkste dingen die ik heb aangepakt:
- begin lead eruit
- break iets veranderd
- paar maten eruit
- "valse" noot verminderd
- extra bussen erin en ducking sterk verminderd
- en dan nog een paar kleinere dingetjes getweaked (drums etc.)

https://soundcloud.com/the-fifth-bot/spectral-type-g-v2

@Dozart: die valse synth is gewoon flinke detuning, met exact dezelfe melodie als de lead synth die het daarna overneemt. Die noot die je hoorde is de root noot btw. Dat feit icm de hoogte van noot maakt um denk ik dan extra vals. Ik heb die nu verwijderd en in plaats daarvan een (lagere) fifth gepakt.
 
Kan dit wel verdragen.. :-)

Het was een beetje een muur tot 3.23, maar misschien is dat ook de bedoeling.
Misschien kan ook eerder de kick eventjes anders?

:biertje:
 
super strakke sound inderdaad! tweede versie is echt een verbetering doordat niet alles gesidechained is
na de eerste halve minuut wordt het steeds voller wat wel een mooie spanningsopbouw geeft, maar wat ik mis dat de lucht van dat eerste stuk even terug komt. dat heeft power genoeg van zichzelf maar toch ademruimte

keep it up:)
 
Kan dit wel verdragen.. :-)
Gelukkig maar :D

Het was een beetje een muur tot 3.23, maar misschien is dat ook de bedoeling.
Ja dat had ik zelf eigenlijk ook, het is op een aantal plekken te massive geworden.


super strakke sound inderdaad!
Dank je wel!

na de eerste halve minuut wordt het steeds voller wat wel een mooie spanningsopbouw geeft, maar wat ik mis dat de lucht van dat eerste stuk even terug komt.

Ja ik ben hier echt nog wel zoekende in. De balans tussen het vol laten klinken en toch nog genoeg ruimte bieden. Daar ben ik tot nu toe nog steeds niet echt in geslaagd. Maar ik geef de moed niet op, op naar de volgende track dan maar :P


Heren, bedankt weer! Ik ga de tips in mijn volgende track proberen toe te passen.
 
Hij klinkt hartstikke goed en het is ook een mooie compositie. Het zou misschien idd nog iets rustiger kunnen op sommige stukjes, maar toch stoort mij dit niet. Lekker bezig!
 
Back
Top