Het Kleine XM (FT2) Contest...

6 trak

?ILLEGAL QUANTITY ERROR
Lid sinds
20 september 2002
Berichten
33.894
plaats hier uw eigen gebrouwde FT2 Mod expiriment...

RULES:
- sample loops gebruiken van niet langer dan 1 kb (noise niet inbegrepen uiteraard, mag langer zijn dus)
- totale file mag niet groter zijn dan 256 kb (uitgepakt)

Het gaat, naast de compo, dus vooral om de techniek die is toegepast...
het is op deze manier nu ook mogelijk om 'in' de song te duiken en te zien hoe men omgaat met bepaalde technieken,
de vraag "met welke 'gear' is dit gemaakt" hoeft nu ook niet meer gesteld te worden... ;)

hier is alvast een klein voorbeeld/bijdrage:
(let op!: graag afspelen in FT2, MODPLUG of dergelijke tracker die XM ondersteund, WINAMP geeft het nl. niet juist weer)
 

Attachments

  • 6 trak - all there is.zip
    120,8 KB · Bekeken: 44
Laatst gewijzigd:
ik ben nooit zo'n fasttracker fan geweest
maar dit ging wel leuk.

hier is een experimentje dat ik ergens in 1997 deed om te kijken of een idee dat ik had ook daadwerkelijk zou werken, dus let niet al te veel op de stijl enzo :)
dit was met een gewone sampler niet goed te doen door timing problemen, dus moest ik naar een tracker grijpen.

de grootte van de xm is 43 kb (!) (zipfile is maar 15kb)

probeer de track te laden en dan channel 1 te transponeren terwijl de track loopt.. je hoort dan een soort vaag filter effect dat heel stoer klinkt. door het tempo van het nummer te veranderen kun je de toonhoogte aanpassen :)

het vervormende basgeluid is eigenlijk de bassdrum maar dan supersnel afgespeeld op verschillende toonhoogtes om de harmonischen te shiften en met verschillende pauzes tussen nieuwe triggers om frequentie te laten veranderen.

met deze techniek kun je ook realtime pitchshiften en timestretchen en granular synthesis doen in je tracker.
je moet dan alleen nog in combinatie met dit de sampleoffset veranderen, wat ik hier nog niet gedaan heb.

wouter
 

Attachments

  • jirboi.zip
    15 KB · Bekeken: 47
Op zich een leuk idee, maar:

FT werkt niet meer met mijn geluidskaart.
Ik ben alle truukjes, etc vergeten, waardoor ik het wiel gedeeltelijk weer opnieuw moet gaan uitvinden.
Ik heb er aan de ene kant wel zin in, maar moet ook nog effe wat andere nummers maken.

Als ik jou nummer open, dan wordt die met madtracker geopent. Op 1 of ander manier lijkt het geluid niet te kloppen (of juist wel). Kan je even een sampletje in mp3 posten.

Ik zal nog wel effe kijken!
 
ken t niet gewoon een MOD contest worden...\

(hier spreekt een screamtracker, Impulse Tracker fan)=)
 
Origineel geplaatst door DeLoN
ken t niet gewoon een MOD contest worden...\

(hier spreekt een screamtracker, Impulse Tracker fan)=)
mits de bovenstaande rules in acht worden genomen vind ik het een goed idee :)

Origineel geplaatst door sander
Als ik jou nummer open, dan wordt die met madtracker geopent. Op 1 of ander manier lijkt het geluid niet te kloppen (of juist wel). Kan je even een sampletje in mp3 posten.
erm... je bedoeld rare 'krassende' bijverschijnselen in het laag (een soort foute loop) dit probleem had ik ook in Winamp...
 
Laatst gewijzigd:
heeft iemand mijn xm nog geluisterd?

en snap je wat er in gebeurt?

het is een techniek die ik nog niet eerder gebruikt heb zien worden

hint: open de xm in een tracker en luister naar de samples.
een bassdrum, dan nog een keer diezelfde bassdrum maar dan met een lagere samplerate (zodat hij hoger afgespeeld kan worden), een rimshot, een snaredrum, een hihat en een handclap.

...maar waar komt dat acidgeluid vandaan?!

of zijn jullie gewoon niet geinteresseerd? dat kan ook natuurlijk

wouter
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door NiFF
heeft iemand mijn xm nog geluisterd?

en snap je wat er in gebeurt?

...waar komt dat acidgeluid vandaan?!
zeker... ik denk het geheim te kunnen achterhalen... :L

een paar dingen, wat zien mij:
1. een hoog tempo: 200 BPM
2. spoor 1 die nagenoeg altijd vol staat qua noten (rimshot sample)

wat concluderen mij:
- het (pseudo) filter effect verkrijg je door de noot hoogte te veranderen, vandaar dat de pitch telkens gelijk blijft.
de toonhoogte (van de sample) IS dus de cutoff frequency...
de rimshot sample fungeert in principe als resonantie...)
- de pitch van het geluid zelf word bepaald door de overall frequency van de afgespeelde noten (tempo of het tussen weg laten van noten) ;)
...om dit te testen neem je hiervoor pattern 31, loop deze en verander het tempo maar eens...

maar idd zeer kunststig gevonden Niff! :) ok, who's next?

ik vind het trouwens meer als SYNC klinken dan FILTERING...
zou het dan mischien ook mogelijk zijn om pseudo PWM te createn??? *D

hier nog ff een demonstratie waarbij het tempo the note pitch bepaald:
 

Attachments

  • pitch.zip
    12,5 KB · Bekeken: 43
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
klinkt extremus geraffineerdus.:dubbel:
dank u heer nate... vraag is nu alleen of er een 'nuovo persona in creatum moddi' zich zal doen opstaan...

ok, who's next and gaat ons laten staan van verbazing? ...het loopt echt storm... al 4 geintereseerden!!!
elk mod type is toegestaan mits de 2 rules in acht worden genomen...
Sic Gloria Transit Moddi... (De mod is dood, lang leve de nieuwe mod!) :mega:



8o)
 

Attachments

  • damnmond.org.zip
    8,3 KB · Bekeken: 51
Back
Top