Dub/Filterecho's - elke echo (en het resultaat daarvan, en het resultaat daarvan, en het resultaat daarvan, etc.) wordt door een filter gejaagd. Sample voor de gein maar eens een piano-akkoord of zo, overstuur 'm een beetje, zet 't volume op 80%, jaag 't door een bandpass filter. Het resultaat daarvan: overstuur, 80%, filter. En zo door. Dan zet je ze 'ns achter elkaar op een ritmisch patroon (op 16 stappen, elke 3 of 4 stappen).
Voor echte dub hoef je 't volume natuurlijk niet te gebruiken, misschien een limiter die er voor zorgt dat 't elke keer een gelijk volume is als 'ie door de overdrive gaat. Naja, deze site laat 't je ook duidelijk horen -
http://www.infinitewheel.com/dubselector6.html (beweeg de muis eerst over de gekleurde hartjes, de zwarte triggeren de melodie). Misschien ben ik ook wel veel te dol op dit effect
.
Statische envelopes - je zit nu met een redelijk lange attack in de filter. Kan ook aan mij liggen, maar 't beukt meer als je gewoon een A = 0, D = 10, S = 10, R = 0 gebruikt voor de filter envelope en dan je 'opbouw' doet met alleen de cutoff omhoog te schuiven.