Arpbrass

dreamer

herkauwbaar
Lid sinds
30 april 2015
Berichten
2.561
Locatie
Tranendal
Na jaren voornamelijk gitaar te hebben gespeeld ben ik me het afgelopen jaar gaan orienteren in de electronica. De laatste tijd begon eindelijk m'n "studio" tot een geheel te komen.

Hier een eerste beginnetje van wat er uit komt.
Het begon eigenlijk toen ik met arpage en een random preset zat te klooien en daar is de rest at random omheen gebouwd.
Alle tracks zijn eerst in 1 take in midi opgenomen (qtractor) en daarna live gemixed.

Qua mix klopt ie nog totaal niet, het is een eerste opname.
Ook de 'wobbly' axoloti bass klinkt soms nog wat misplaatst vind ik.



gear used: fb01, rx15, mt32, axoloti, dsp128 + midi spul
 
Thnx, waar ik nog wel echt moeite mee heb is eq-ing en panning. Instrumenten de ruimte geven.
Met name de drums, komen nu van een rx15. Die heeft maar 2 outputs, maar ik heb geprobeerd de sounds hier tussen te pannen en de eq van de channels wat te tweaken (laag en hoog min of meer gescheiden).

Als iemand hier nog tips voor heeft: graag ;)

Ook moet ik het op het moment doen met m'n koptelefoon en 'luister speakers' in de woonkamer, niet echt ideaal voor monitoring I guess.

Ik heb net de originele track geupdate met een nieuwe versie. Valt bij mij iets beter in het oor (al is die clap nu wat indringender hehe).
 
ja een drummachine met 2 outputs is wel lastig.. had ik ook in het begin.ik stuurde de kick naar de ene uitgang en de rest naar de andere uitgang. Als je nog kanalen over hebt op je mixer, kan je het met behulp van eqing nog een beetje uitsplitsen, maar het blijft behelpen

met eq en panning kan je beetje experimenteren, over het algemeen houdt men de bass in het midden vanwege fase problemen.

op een niet al te gekleurde koptelefoon kan je prima mixen vermits die lekker zit en je m goed kent in de zin van dat je weet op wat voor manier die kleurt ( zoals bijv veel sennheiser modellen de bass een beetje boosten ) en op tijd je rust nemen, zodat je oren even kunnen bij komen

het is wel tof dat je live mixt , je kan dan meerdere soorten mixen maken van een nummer, ook qua panning ,eq settings en de verschillende levels van de sporen niet te vergeten.

afhankelijk van de muziek stijl kan het ook wel interessant zijn om de verschillende sporen in en uit de mix te halen, dat niet alles constant aanwezig is zeg maar.

anyway dat is ook het leuke met mixen vind ik: je kan eindeloos bij blijven leren en beter worden, nieuwe experimenten verzinnen.. ik heb vaak zelfs als ik op mn fiets zit dat ik nieuwe routings bedenk die ik dan later thuis uit ga proberen :P
 
Bedankt voor de tips :)

Ik merk wel dat de sound direct uit de mixer stukken beter klinkt dan de opnames die ik er van heb.
Toch eens nader onderzoeken wat er in m'n setup niet lekker gaat (te hoog input niveau en nare clipping die de boel vervormt?).

Ik pak de balanced outputs van m'n mixer die direct in de balanced inputs van m'n m-audio FTU gaan.
Heb nog geprobeerd er een software compressor tussen te hangen, maar die maakt de boel vooral een stuk doffer.
 
Dat wordt m'n plan voor vanavond: de main outputs van m'n mixer een stuk lager zetten (en dan gewoon de speakers in de kamer wat harder hehe).

Hoe kun je het beste normaliseren, gewoon ff door audacity heen halen ofzo?
 
Thank you for your kind words ^_^

Net geupdate met een nieuwe opname.
Ben nu wel weer ff klaar met het nummer, op naar de volgende ;)
 
Door de contest heb ik nogal wat achterstand opgelopen met het beluisteren van tracks :D. Ik moet zeggen dat ik hier echt wel de nodige potentie hoor. Heel prettig sfeertje. Als je het arrangement van je drums gat bewerken, haal je er denk ik nog veel meer uit.

Mixing op headphones of monitors maakt volgens mij niet zoveel verschil wanneer je de basisprincipes nog niet 100% kent. Ik heb een tijdje geleden als onderstaande video gepost. Hij is erg belegen, maar de principes zijn natuurlijk niet veraderd, en deze viideo maakte het voor mij crips and clear. Misschien kun je er wel iets mee als je binnenkort nog eens 2 uur en 40 minuten over hebt ;).

 
Bedankt voor het advies dokter! Zal als ik tijd heb het filmpje bestuderen :geslaagd:

Ik heb wel gemerkt dat de panning en eq op mijn huidige mengtafel van dusdanige karige kwaliteit zijn dat er niet echt veel meer uit te halen is. Prima om te oefenen maar het komt er wel uit als een doffe bral.
Hopelijk kan ik binnenkort een 'kapotte' Spirit Folio fixen en komen daar wat mooiere mixes uit :L
 
Qua mix valt er zeker nog wat qua volume balance wat te behalen. Momenteel vind ik de verhoudingen niet kloppen. Qua track compositie en gebruik van geluiden vind iki het goed te pruimen. Lekkere brass en mooie ritme partijen. ook de pads bevallen mij goed al zijn ze amper te horen :D welk geluid heb je met de axoloti gedaan?
 
Qua track compositie en gebruik van geluiden vind iki het goed te pruimen.Lekkere brass en mooie ritme partijen. ook de pads bevallen mij goed al zijn ze amper te horen :D
Thnx, de Spirit Folio heb ik weten te fixen, dus wellicht binnenkort een nieuwe 'render' van deze track :)

welk geluid heb je met de axoloti gedaan?
De *wobwob* bass die er soms lichtelijk gevarieerd doorheen komt :kroon:
 
Back
Top