Arrangeren blijft moeilijk, of niet??

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.249
Locatie
BH
Ik geloof dat ik eindelijk het licht gezien heb. Arrangeren is altijd mijn zwakste punt geweest. Ik heb allerlei methoden geprobeerd (knippen&plakken/jammen/Live/Hardware sequencers/etc), maar het bleef een probleem. Ik heb het advies uit een van mijn gekochte cursussen (Subaqeuous) opgevolgd en ben andere tracks gaan analyseren. Hier maak ik dan een soort templates van door het bovenste spoor in het arrangement van Ableton te reserveren voor de gekleurde blokjes die de structuur bepalen. Ik ben toen domweg mijn laatste track in elementen gaan opdelen die overeen kwamen met de elementen uit een voorbeeld track die ik erg goed vond en in eenzelfde lijn zat als wat ik wilde bereiken en voila. Niet meer puzzelen en proberen, maar gewoon knippen en plakken volgens voorbeeld. Easy does it. Daarna nog wat franje aangebracht en dit is het resultaat:

https://soundcloud.com/reovolt/transformation-2015-thema-013-arr-3/s-zjLsg
Direct naar Soundcloud

Ik ben best tevreden over het resultaat. Het is wel een lange track geworden, zeg maar een DJ versie. Ik heb deze nog niet goed gemixt of gemastered, maar het klinkt al best strak.

Het is natuurlijk een open deur, maar het heeft mij toch 20 jaar gekost, voordat ik eens goed ging luisteren en opschrijven hoe andere tracks in elkaar zitten. Waarom ik dat steeds niet gedaan heb weet ik niet. Wellicht bang dat het gevoel ontbreekt of dat je teveel op anderen gaat lijken.

Veel luister plezier,
Ronald.
 
Ja, arrangeren is vaak waar het kaf van het koren wordt gescheiden bij producers. Een lekker lopend loopje van een paar maten kunnen velen wel maken, maar een interessant uitgewerkt nummer met een kop en een staart is toch andere koek. Inderdaad goed om te kijken hoe anderen dit doen en je arrangement daar naartoe modeleren. Het is een methode die ik zelf ook nog nooit heb geprobeerd, maar is eigenlijk best een interessant idee.
 
Interessant verhaal dat je schrijft. Ik ben wel erg benieuwd of je een linkje kunt plaatsen naar de track die je als referentie hebt gebruikt. Ik hoor inderdaad duidelijk een "volwassen" opbouw in je track. Ik zou nog wel wat kunnen roepen over de track zelf, of de geluiden, maar het gaat ier om de opbouw en die is volgens mij zeer geslaagd.

Zou je een screenshot van ableton willen plaatsen, zodat we iets meer kunnen zien wat je hebt gedaan?
 
Interessant verhaal dat je schrijft. Ik ben wel erg benieuwd of je een linkje kunt plaatsen naar de track die je als referentie hebt gebruikt. Ik hoor inderdaad duidelijk een "volwassen" opbouw in je track. Ik zou nog wel wat kunnen roepen over de track zelf, of de geluiden, maar het gaat ier om de opbouw en die is volgens mij zeer geslaagd.

Zou je een screenshot van ableton willen plaatsen, zodat we iets meer kunnen zien wat je hebt gedaan?

Natuurlijk, hier wat meer achtergrond info:

Track is Wasted feeling van Abakus (Youtube linkje)

Ik heb in Ableton eerst de track ingeladen en gezorgt dat hij uitlijnt qua tempo (lijkt me logisch). Vervolgens gekeken in welke blokken de track is opgebouwd. Dit is meestal 16 of 32 maten. Per verandering een ander kleurtje gebruikt en in hoofdlijnen in de clip geschreven wat de part doet. In het text veld van Ableton aanvullende informatie geschreven (per part). Ik heb de structuur in eerste instantie exact aangehouden, maar bij het toevoegen van details heb ik het meer op gehoor gedaan. Je hebt tenslotte meestal niet exact dezelfde elementen.

Screenshot vind je hier.

De cursus waar ik dit uitgehaald heb vind je hier. Super leerzaam en zeer duidelijk uitgelegd voor Ableton gebruikers en naar mijn mening zijn geld dubbel en dwars waard.
 
Kijk! Met name je screenshot brengt duidelijkheid. Dank voor het delen man. Misschien moet ik het ook maar eens op die manier proberen, iets schematischer te werk gaan.
 
Kijk! Met name je screenshot brengt duidelijkheid. Dank voor het delen man. Misschien moet ik het ook maar eens op die manier proberen, iets schematischer te werk gaan.

En wat het mooie van Ableton is dat je de track als ALS bestand kan opslaan, waardoor je een hele verzameling van diverse structuren (diverse genres) direct voorhanden hebt. Die kan je zo in je arrangement slepen en dan kijken welke het beste past.
 
Ja, arrangeren is vaak waar het kaf van het koren wordt gescheiden bij producers. Een lekker lopend loopje van een paar maten kunnen velen wel maken, maar een interessant uitgewerkt nummer met een kop en een staart is toch andere koek. Inderdaad goed om te kijken hoe anderen dit doen en je arrangement daar naartoe modeleren. Het is een methode die ik zelf ook nog nooit heb geprobeerd, maar is eigenlijk best een interessant idee.


En daarom werken mensen dan ook vaak samen. Omdat er maar weinig mensen zijn die alle facetten van het musiceren beheersen. De één is sterker met het maken van drumbeats en soundscapes, de ander kan beter componeren en is sterker met melodietjes.. Je hebt mazzel als je alles zelf goed kunt, maar ook mazzel als je iemand vindt die jou zwakke punten opheft en jij de zijne/hare. En dan ook nog eens goed samen kunnen werken, want ook dat kan niet iedereen.
 
het is inderdaad erg moeilijk een goed stuk te arrangeren in je uppie, het valt niet mee om 5 minuten te vullen. Heb honderden 30 sec idee-tjes maar kom met de meesten niet veel verder. Ik heb zo'n structuur wel in gedachte maar heb er dan toch moeite mee er variatie en spanning in te krijgen. Heb al gauw de neiging teveel met 16 maten te gaan copy/pasten, waardoor het net als dance tracks allemaal op elkaar gaat lijken. na een sweep of roll komt een wijziging, wauw, spectaculair en onverwacht... NOT.... maar hoe dan wel?
 
Ja ik lach me ook een kriek: mijn live builds gaan nergens heen :)
Opbouw is een kunst die ik niet beheers.
 
Dat idee van "overnemen" vind ik ook zelfs een goede, het geeft een richting zeg maar. Ik heb wel eens ook uit geprobeerd, alleen lukte mij niet om de "flow" als één lijn-verhaal.

Ik vind dat je het heel goed hebt gepakt en het is duidelijk te horen in het nummer. :)
 
Er zijn standaard structuren en er zijn "verhalen" en allemaal zullen ze iets moeten vertellen :)

Het luisteren en analyseren (en ook begrijpen) van bestaande muziek kan heel belangrijk zijn om iets eigens te maken, en nee, dan plagieer je niet.
Er zijn namelijk regels en er zijn regelbrekers :)
 
Er zijn standaard structuren en er zijn "verhalen" en allemaal zullen ze iets moeten vertellen :)

Het luisteren en analyseren (en ook begrijpen) van bestaande muziek kan heel belangrijk zijn om iets eigens te maken, en nee, dan plagieer je niet.
Er zijn namelijk regels en er zijn regelbrekers :)

Mooi gezegd :) (pinkt traantje weg)..
 
Back
Top