Yammie QY700 first pattern.. first jam

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.008
Locatie
-
Na hem lang geleden (ergens 2004) verkocht te hebben vond ik het nu weer tijd deze terug te kopen. Back then had ik geen synths om hem echt optimaal te gebruiken maar inmiddels is dat wat verandert :)

De QY700 heeft een soort arrangement mode die erg leuk is om composities/akkoorden schema's op te checken.
Op het videootje speel ik met de linker hand een schemaatje (niet op beeld te zien) die de QY700 aantuurt qua toonsoort en met de rechterhand kun je dan dus nog patterns en drums aansturen en zelfs een solo proberen te spelen.. (beetje wennen nog :D)

Op dit moment heb ik er 4 verschillende arrangementjes in gemaakt die kun je dan binnen een pattern selecteren.. En de QY700 stuurt de midi dus naar externe synths. hij's net binnen.. weer ff wennen.. maar dit is echt instant fun :)
Drums heb ik dus met de RS7000 geregeld. Ik probeerde een beetje uit beeld te blijven maar dat lijkt onmogelijk 8D

Ben wel erg blij dit doosje weer in huis te hebben :mega:

 
Mooi ding, met indrukwekkend groot scherm. En inderdaad instant fun: aanzetten en sequencen. Geen updates die je moet uitvoeren, geen 'in app' aankopen. Geen gezeik door OS updates.

En die qy700 heeft ook nog een pianoroll toch?‎

 
Yep. Pianoroll net als op de Atari :okdan: Je scrollt langs je arrangement en delete of past het aan, op het punt waar je staat. Via het klaviertje of extern midi.
Het inspelen via step recording gaat ook best lekker..
Maar bovenal gewoon een hardware apparaat met dedicated knoppen wat lekker werkt net als de RS7000/RM1x en daarbij onthoudt ie alles als je em uitzet.. net als de RM1x :)
 
Staat ook nog op mijn verlanglijstje, laatst zitten twijfelen en bijna gekocht, zou best een die bewuste kunnen zijn, maar toch niet gedaan...
Wrijf het er maar lekker in zo maar is je gegund hoor ;)
Kom maar met nog meer van dit soort jams!
 
Leuk om je bezig te zien! Als ik mezelf zou filmen zie je alleen een nerd met een muis aan de gang.... :-)

Eerlijk gezegd doet de muziek me nog niet heel erg veel. Ik heb veel betere dingen van je gehoord!

Maar het was natuurlijk een first jam....

:W
Scepticist
 
Lekkuurr!!! Had ik zo willen kunnen spelen :(

Thanx Pablo :)

Staat ook nog op mijn verlanglijstje, laatst zitten twijfelen en bijna gekocht, zou best een die bewuste kunnen zijn, maar toch niet gedaan...
Wrijf het er maar lekker in zo maar is je gegund hoor ;)
Kom maar met nog meer van dit soort jams!

Dat heb ik nou ook nog steeds met die Korg kastjes die jij gebruikt :W Thanx :mega:

Leuk om je bezig te zien! Als ik mezelf zou filmen zie je alleen een nerd met een muis aan de gang.... :-)

Eerlijk gezegd doet de muziek me nog niet heel erg veel. Ik heb veel betere dingen van je gehoord!

Maar het was natuurlijk een first jam....

:W
Scepticist

Heb met dat filmen nog een beetje moeite maar ik doe het natuurlijk om het gear experiment te delen.. :okdan:
Geef wel toe dat het muziekje nog wat behelpen is qua boeiend zijn.
'k Denk dat ik die QY700 meer als een tool in combi met andere dingen ga gebruiken en dan de midi signaaltjes opnemen in de PC.. maar het live jammen kan wel voor leuke onvoorziene samenloopjes zorgen :D
 
Thanx nog :mega:

Qua QY700 begeleiding heb ik geen interne sounds gebruikt.. vond die geluiden niet zo heel goed.
De sounds die je nu hoort in de begeleiding zijn samples die ik maakte van de van de Moog Source en JP8.. bewerkt en afgespeeld door de EMU5000 :)
 
Ik heb de QY700 ook weer van stal gehaald, maar ik heb het gevoel dat ik nog een paar menu's moet (her)ontdekken.

Ik heb ondertussen een song waarin ik een user pattern heb draaien en een paar lineaire sporen. Het pattern kan ik transponeren door het op "fingered chord te zetten" en dan in Song venster op shift+ingebouwd klaviertje te drukken.

-Dit kost me wel 2 handen op te transponeren, is er een manier waarop je kan transponeren enkel door op het klaviertje te drukken?
-Is er een handige step mode voor het inspelen van patterns? Ik zit nu op pattern-edit-insert maar dat werkt niet echt handig.
-ik moet ook weer op zoek naar hoe ik makkelijk kan arrangen met verschillende patterns.

Kortom: ik moet de manual eens terug bovenhalen want ik ben het wat vergeten. :) Maar wat een topbak, instant on en alles wat je maar wil van een MIDI sequencer met topkwaliteit knoppen.
 
Heb de QY sinds het echt zomer werd (en veel te warm in mijn muziekplekje) niet meer aangeraakt, alsmede andere apparatuur niet. Maar ben nog steeds blij dat ik em weer in mijn bezit heb :)

Hij staat bol van de mogelijkheden idd.. maar het ingeven van een akkoord op de QY zelf is iets wat niet zo handig is.. gebruikte het klaviertje ook liever voor de verschillende arrangementen binnen een pattern te selecteren.
Zelf had ik er al snel een keyboard op aangesloten, dan heb je veel meer contact met hoe je gemaakte arrangement reageert op verschillende akkoorden. (Een compositie bouwen mbv akkoordsymbolen ben ik niet goed in. :))
Daarbij is het ook zo dat als 'n 'track' binnen de begeleiding bv melody1 of 2 meegeeft hij ook heel anders uitgevoerd in een andere ligging of akkoord, dit was ook leuk en vooral verrassend om mee te experimenteren.
Zou dus niet weten of er een vereenvoudigde manier is om alleen bv Majeur akkoorden te gebruiken. er was dacht ik niet een soort snelle modus waarop ie in een 'n soort 'chord memory modus' gebruikt kan worden maar ben ook wel benieuwd nu.

Qua editen speelde ik dingen in en ging daarna editen, door met de dial langs de mididata te gaan en dan deleten / of aanvullen met behulp van 'n midi klavier.. dit werkt heel gemakkelijk..
Het inserten ken ik niet zo goed.. was idd wat onhandig.. moet je ook de songpostition bar /tel/ clock + lengte aangeven dacht ik.. kan wel weer handig zijn als je ff een crash ergens tussen moet proppen.. de andere methode werkt goed genoeg (voor mij dan)

Zelf ben ik momenteel meer in de weer met de computer en Ableton maar de QY wil ik daar wel meer bij gaan gebruiken.
In Ableton kun je ook dingen transposen via midi maar het te transposen arrangement kun je dan natuurlijk niet te complex maken aangezien er dan niets gebeurt met de intervallen van de tonen onderling.. net als een gesampeld akkoord op verschillende toetsen afspelen.. je bent dan redelijk beperkt qua schema.
De RS7000 en RM1x kunnen wel transposen zonder 'intelligente' akkoordkeuzes mee te moeten geven maar daarvoor moet je dan weer de transposeknop en een van de steptoets samen gebruiken.. beetje als op het QY klavier zeg maar.

Maar idd topbak die QY.. :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Je moet de QY gewoon gebruiken zoals hij voor jou het best werkt, want hij kan op zo veel manieren ingezet worden dat het geen naam heeft. :)

Ik zal al blij zijn als ik makkelijk een pattern kan transposen en tussen de 4 varianten in een pattern kiezen terwijl een paar lineaire sporen meedraaien. En de boel in sync loopt met de HD recorder en de drumcomputer.
 
Mannelijkheid aan de kant gezet, manual genomen. Goede beslissing, zo leer je de filosofie van de QY700 kennen. En dan blijkt hij niet *zo* moeilijk, je moet het gewoon eens gelezen/gezien/gedaan hebben zodat je de structuur en werking van het ding goed in je hoofd hebt. Ik ga nog dikke vrienden worden met deze powerhouse!
 
Laatst gewijzigd:
I can dig that cosmic italo. :peukie:
 
@ Nicolas: Probeer zelf ook eerst van alles zonder manual, opzich niets mis mee, zo stippel je zelf je route en de vragen over de werking eigenlijk al een beetje uit.
Ik herinner me nog dat ik voordat ik mijn eerste QY700 kocht eerst een manual van iemand te leen had.. dan zeggen sommige termen je erg weinig. :D

@LT: :mega: De aankoop van de QY700 kwam hoofdzakelijk doordat ik een Solton Programmer 24 had gescoord.. die is nog veel meer Italo :D
 
Back
Top