Emu Emax I testje

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.009
Locatie
-
Had gisteren een Emax kunnen scoren. De I met het lekkere gruizige geluid en analoge ssm filters :)

Net een paar uurtjes wat dingen opgenomen... kwam wat lekkere Linn drummetjes en geluidjes op de HD tegen en nog wat dingen gesampled.. :)

Heb alles een beetje proberen te bewerken met het filter tijdens het opnemen in Ableton... filter kan ook toegewezen worden aan pitch en mod wheel maar voor nu ff de dataslider gebruikt.
Het stabje bv is een ongefilterde kale zaag uit 'n moog en via de envelope +filter in de Emax bewerkt.. best lekker filter wel :)

https://soundcloud.com/macgyvergear/emax-jam/s-BGaCX
 
Ja, klinkt lekker! Maar ondanks dat 't een testje is heb ik weleens betere tracks van je gehoord.. :-) :koffie:
 
Mooi ding.. lekkere oldschool look. Ik las ergens dat die emax 1 in de buurt komt van de sp1200 qua sound.. Met de bekende ‘versneld opnemenendaarnadownpitchen’-truuk schijnt hij ook die ‘ring’ sound te hebben..
 
't Is idd niet heel veel als demo.. beetje kazig ook :D Misschien binnenkort ff wat andere samples erin stoppen. Ben al tot de ontdekking gekomen dat ie multi-timbraal is en met de 8 uitgangen en 'n mixer moet daar wel wat leuks mee te bakken zijn. :)

De Emax heeft wel wat van de SP maar niet die typische 'ring'.
De Casio FZ1/10m/20m heeft dat wel 'n beetje. Als je daarmee op 11 khz sampled kun je een stand op selecteren (crossfade loop) waar dat "ring" achtige geluid ineens als een side effect erbij komt.
Je hoeft dan geen loop te gebruiken, single shot werkt het ook mee :)

Tijdje terug was ik bij een maatje met een Linn wat aan het proberen.. wat me opvalt is dat de samples (in tegenstelling tot nieuwere samplers) Gewoon hoog of crunch houden terwijl je 'n aantal tonen naar beneden pitched.. dat heeft de Emax I iig veel meer in vergelijking met nieuwere samplers.

Ga eens kijken of ik binnenkort de Casio ff in me rack kan hangen en wat van dat effect kan laten horen.. ff tijd voor vinden eerst :D
 
Ga eens kijken of ik binnenkort de Casio ff in me rack kan hangen en wat van dat effect kan laten horen.. ff tijd voor vinden eerst :D

okay, stuur me die soundtest dan in een discreet prive bericht. Want als dit idd de typische 'ring' sound is dan gaat er een gi-gan-ti-sche run komen op Casio FZ samplers... ;):D
 
Zoals beloofd de Casio ring effe vastgelegd... heb een of andere groundloop in mijn geluid wegens een paar mixers die beiden op de computer staan nu maar 't is allemaal zo lo-fi dat dat niet meer uitmaakt. :)

Was een beetje in de war met die 11khz.. Casio in de ninetees gehad en denk dat ik de war ben met de Akai's die bandbreedte ipv sampling freq tonen.
Origineel (zie YT link hieronder) gesampeld op 36khz maar 10 tonen ofzo op gepitched.. bij het downpitchen in originele snelheid is hier een beetje waar die ring ontstaat.. omgerekend is dat ongeveer 11khz toch? *D

Hieronder ff een SCupload.. de Casio zit 2 x aan het eind. Aan het begin zit het origineel waar ik het van gesampeld heb.
Bron https://www.youtube.com/watch?v=hKoO8sMPAAY @0:53
Heb juist deze gepakt omdat je dan ook de SP en Emax kunt horen. Oh gedownpitchte SP zit trouwens voor de Casio.. De Casio kan nog wel wat EQ boost in het laag gebruiken maar dat kan ook aan mijn mixer routing liggen :D

'k Weet niet of het 't rennen waard is maar het ringelt wel lekker :D
https://soundcloud.com/macgyvergear/casio-crossfade-ring-effect/s-tLOLL

Die bovenste is het dus :mega: maar de key versies zijn iets beter te vinden. Heb em zelf paar jaar terug voor 95 euro kunnen kopen hier in de buurt en stond best wel lang te koop ook..

9ef2df8c2a593dd1f9be59dfc9dc2440.jpg
 
Laatst gewijzigd:
cool, inderdaad.. vooral bij dat laatste fragment hoor ik het bij de FZ.
Nou.. nu gaan de prijzen van die FZ samplers flink omhoog! :)

Ik denk dat een van de redenen van het succes van de SP1200 naast de sound ook het gebruiksgemak is. Dat ding werkt snel. Hetzelfde geldt voor de s950. Ik las dat die Casio's niet al te logisch zijn qua bediening..

Jammer dat de s950 dat niet doet.. die maakt het doffer omdat hij door het filter het geluid maskeert. Schijnt dat een s950 sample die je in een s2000 laadt WEL de downgrade laat horen in sound..

Thanx voor het posten.. :okdan:
 
Als je het effect met een gesampelde Rhodes hoort is het helemaal erg.. :)
Het is natuurlijk leuk dat dat je het on demand, out of the box kunt selecteren maar eigenlijk is het gewoon een tekortkoming.
Misschien ook gewoon eens wat verschillende bitcrushers in DAW's proberen.. daar kun je ditzelfde karakter ook wel mee benaderen :)

In de audio nog ff stukkie op de Rhodes.. 18 khz gesampeld en paar verschillende tonen afgespeeld. :)
Grappig is ook dat het iets minder is op de originele gesampelde key en meer te horen is op de up en gedownpitchte tonen.

De Casio heeft een paar dingen die niet lekker werken.. kwestie van gewennen.. maar daar staat tegenover dat ie onwijs lekkere, rauwe filters hebt (analoog ook) standaard 8 outs
En een groot en grafisch display.. je kunt van complete sample inzoomen naar "wave" nivieau.
Wat ik ook een plus vond (in die tijd dat data ruimte nog beperkt was) van samples kun je kopie's maken en deze een ander startpunt geven, deze kopie vraagt geen extra geheugen.. erg handig met een drumloop bv :)

Had de FZ zelf in mijn jeugd al.. een maatje van me ook en zo werkten we samen aan dingen.
We hadden trouwens alletwee dezelfde bug met dat ding. Als je samples ging truncaten (overbodige data deleten dus)... kwam er soms een kraakje in het geluid.
Dit was dus niet meer te herstellen.. moest je opnieuw samplen.
'k Weet niet of er meer FZ's zijn die dit hebben? Maar heb het bij die ik nu heb (aangezien hij in de buurt te koop stond) eerst ff getest.. en deze had het gelukkig niet en ging dus mee naar huis. :)
 

Attachments

  • Rhodes test.mp3
    813,3 KB · Bekeken: 32
Nog een check gedaan hoe de Emax het doet op verschillende samplerates.. de sweetspot qua ring ligt daar gewoon wat lager.. :D

Eerst de SP uit het YT fragment daarna de Emax met het eerste fragment op 10 khz gesampeld.. best nog wel karakter in het hoog + een low-fi ringetje :)
 

Attachments

  • SP vs Emax @10khz.mp3
    495,9 KB · Bekeken: 32
Back
Top