Falsstrik (hiphop 90's achtig)

Dilago

Ouwe rot
Lid sinds
20 juni 2003
Berichten
1.707
Locatie
burgum
Na het produceren even op laag pitje te hebben gehad, liep ik tegen een hele vette baslijn aan van forumlid Bub die ik nog in mijn archief had zitten en welke het bloed deed kruipen waar het niet gaan kan. De baslijn heb ik twee drumloops onder gezet, een voor de body en de ander voor de mooiigheid. Vervolgens heb ik een minimaal rifje over dat geheel heen gespeeld en toen dat er opstond daaroverheen een akkoordenschema en als laatste een trompet en toen was de beat klaar. Ten slotte heb ik een oude tekst wat herschreven en dat er overheen gerapt waarna het nummer klaar was.

Ben benieuwd wat men er van vindt. Ik ontdekte net nog een foutje in de tekst, dus ik vrees dat ie sowieso overnieuw moet.
 

Attachments

  • Harm - Falsstrik (mei Teade op basgitaar).mp3
    4,1 MB · Bekeken: 35
Dank voor je reactie. Jammer dat je de raps niet zo goed vindt, maar ik ben er zelf wel tevreden over en dus houd ik het zo. :)
 
Perfectionistisch als ik ben heb ik het tweede couplet nog maar eens overnieuw gedaan en het foutje op het einde eruit gehaald. Bovenstaande versie is bij deze dus verouderd en tot de prullenbak veroordeeld!
 

Attachments

  • Harm - Falsstrik (mei Teade op basgitaar).mp3
    4 MB · Bekeken: 38
de bas zit keihard te resoneren!

als je met een EQ dat kan bedwingen, dan wordt het een stuk schoner en strakker en ik denk beter

maar het lijkt alsof de grondtoon van het nummer juist die ene resonerende frequentie is,en de bas weinig boventonen heeft... dus er blijft weinig van de bas over misschien na EQen.
 
Ik ben wat aan het spelen met de eq geweest MarsMusica en de tonen zitten inderdaad alleen in het laag. Dit komt omdat het een opname betreft die destijds gedaan is met de mic in de ruimte. Eens kijken hoe dat is op te lossen, want ik vind de melodie erg mooi. Met equen kreeg ik de middentonen niet fatsoenlijk naar voren.
 
met een Compressor met side chain en EQ (of multiband compressor) zou je deze bas misschien wel heel goed kunnen bedwingen!

die ene noot qua volume flink indrukken/compressen en de makeup gain gebruiken om het volume in de totale mix aan te passen.

ik heb uitgezocht en als ik het goed heb is die noot:

123.47 Hz
 
Ik heb er nog even mee geprutst maar krijg het niet voor elkaar. De enige optie die ik nog zie om het geluid beter te krijgen is Bub vragen 'm nog eens in te spelen of jou de baslijn te sturen. ;)
 
heb je die baslijn dan op een apart spoor opgenomen?
 
dan zou ik de bas zeker opnieuw opnemen en dan niet met een microfoon in de ruimte.
het zal wel de ruimte zijn geweest die de bas zo liet klinken.

bas kan ook heel goed klinken als het rechtstreeks in een mixer (of eventueel geluidskaart) gaat.
is in de prof opnamewereld ook vaak genoeg gedaan.
 
ps:
in principe heb je voor een basgitaar rechtstreeks naar mixer een actieve DI-box nodig
maar soms is zonder ook wel mogelijk.

:doei:
 
De basgitaar overnieuw opnemen zal even niet gaan omdat Bub nog niet voldoende opgeknapt is om weer te spelen. Deze track leg ik dus maar even in de koelkast. :)
 
ik heb een goede basgitaar, DI-box , bass pre-amp en twee handen en zou het ook in kunnen spelen eventueel.

ik woon in Driebergen

en beterschap aan Bub!
 
Okay.. hier is mijn feedback..

Ik vind de rap apart en origineel, wat is dat voor dialect? Het is niet echt mn smaak, op zich hou ik niet erg van nederlands om te rappen.. maar dit klinkt origineel.. Leuke gimmick, net zoals bv tracks van Jack Parrow of Die Antwoord...

Muzikaal.. tja, is een smaak dingetje, dit ligt mij als hiphop fan niet zo. Ik vind de melodie vrij lang.. Korter maakt catchy.. ik ben daar meer van. Verder zouden andere hiphop track elementen het wat vetter maken, sratches bijvoorbeeld - catchy vocal sample, beat effe weg etc..
Het maakt het wat rauwer - meer hiphop - Het klinkt nu vrij netjes..

Ik vind het desondanks geinig klinken alles zo bij elkaar.. het is nogmaals ook een smaak dingetje..

Tribe Called Quest vond ik bijvoorbeeld ook nooit veel aan.. en als je dat zegt als hiphop fan is dat bijna als vloeken :-)
 
@ Furious Five, bedankt voor je uitgebreide feedback. Ik heb de afwisseling voor de productie minimaal gehouden zoals bij het reggaenummer waar deze thematisch bezien op gebaseerd is. De taal is een Fries dialect wat we hier wel woudfries noemen. Het heeft overeenkomsten met Engels en blend daarom zo lekker met de beat.

@ Scepticist, we moeten sceptisch blijven natuurlijk maar ik ben wel tevreden over de vocalen en heb ze al twee keer overgedaan. Drie keer is niet altijd scheepsrecht. :)
 
Back
Top