Het koninkrijk van King Fred II

Ik was helemaal vergeten dat die uil een oog even terug open deed op het einde...
t'jonge, dat moet meer dan 35 jaar geleden zijn dat ik nog aan de fabeltjeskrant gedacht heb. Kent de jonge generatie dit nog? ToAd
 
Ik was helemaal vergeten dat die uil een oog even terug open deed op het einde...
t'jonge, dat moet meer dan 35 jaar geleden zijn dat ik nog aan de fabeltjeskrant gedacht heb. Kent de jonge generatie dit nog? ToAd

De Fabeltjeskrant is in de jaren '90 nog eens op tv geweest. En die knipoog is mij altijd bijgebleven. Dat heb ik trouwens in MSPaint gedaan.
 
Ik vind de muziek echt schitterend en geeft een extra scherp randje aan de toch al snedige tekst. Super mooie productie weer en weer een geweldige video... Tekst is goed en de boodschap is duidelijk. Heel mooie gemaakt weer en ik heb ervan genoten. Diepe bewondering voor alle creativiteit die hier weer even over ons uitgestrooid wordt alsof het niets is... hulde... :halleluja
 
Vind je het geen ijzersterke tekst?

Ik begrijpt 't niet zo goed. Ik weet niet wat ie wil zeggen, over wie gaat het eigenlijk ?
 
Ik begrijpt 't niet zo goed. Ik weet niet wat ie wil zeggen, over wie gaat het eigenlijk ?

Hahahaha. Ik ga nu precies doen waar dit lied over gaat (volgens mij): iemand (jou) vertellen waar een tekst van iemand anders over gaat.

Zoals ik het begreep:
De "man die het beter weet dan god" zijn de mensen die "het heilige geschrift" (verschillend per religie) namens de religieuze organisatie interpreteren en uitdragen. De premisse is dat "het heilige geschrift" direct of indirect van de dienstdoende god of goden (verschillend per religie) afkomstig is maar vervolgens door medewerkers van de het religieuze instituut geïnterpreteerd en vertaald wordt voor de religieuze achterban. Dus zij bepalen hoe de teksten in de heilige geschriften bedoeld zijn en dat vervolgens als de absolute waarheid verkondigen.

De geschriften zijn vaak cryptisch en ambigu dus voor velerlei uitleg vatbaar... "De man die het beter weet dan God" bepaalt welke uitleg de "juiste" is en dat wordt als waarheid aan de volgelingen gevoerd. Hetzij op grote schaal (bijvoorbeeld het Vaticaan) of kleinere schaal (afzonderlijke genootschappen, bisschoppen etc)
 
Hahahaha. Ik ga nu precies doen waar dit lied over gaat (volgens mij): iemand (jou) vertellen waar een tekst van iemand anders over gaat.

Zoals ik het begreep:
De "man die het beter weet dan god" zijn de mensen die "het heilige geschrift" (verschillend per religie) namens de religieuze organisatie interpreteren en uitdragen. De premisse is dat "het heilige geschrift" direct of indirect van de dienstdoende god of goden (verschillend per religie) afkomstig is maar vervolgens door medewerkers van de het religieuze instituut geïnterpreteerd en vertaald wordt voor de religieuze achterban. Dus zij bepalen hoe de teksten in de heilige geschriften bedoeld zijn en dat vervolgens als de absolute waarheid verkondigen.

De geschriften zijn vaak cryptisch en ambigu dus voor velerlei uitleg vatbaar... "De man die het beter weet dan God" bepaalt welke uitleg de "juiste" is en dat wordt als waarheid aan de volgelingen gevoerd. Hetzij op grote schaal (bijvoorbeeld het Vaticaan) of kleinere schaal (afzonderlijke genootschappen, bisschoppen etc)

Bedankt voor deze uitleg. Het is mogelijk dat Martijn een bepaalde figuur in gedachten had...
 
Ik vroeg Martijn of hij een bepaalde figuur in gedachten had gehad bij het schrijven van die tekst en hij antwoordde:
"Ja, het lied is geschreven naar aanleiding van de Nashville-verklaring, o.a. ondertekend door Kees van de Staaij, maar het zou natuurlijk evengoed op de paus kunnen slaan of andere religieuze conservatieven"
 
In 1977 deed ik mee aan een schoolcabaret. Een jongen kwam aan met een tekst die ik toen al meteen erg sterk vond. Toen ik die tekst zelf ging gebruiken, moest ik die wel even bijwerken: dialectische uitdrukkingen (Gronings) moesten eruit, dingen die tijdgebonden waren (Kojak) moesten eruit, evenals dingen die aan die school gebonden waren. Ook de daarop rijmende regels moesten worden herschreven, zodat er uiteindelijk bijna net zoveel tekst van mij als van hem was. En dan heb ik er eigen muziek op geschreven.

10 jaar geleden nam ik het op. Toen had ik nog geen vocoder, dus alle koorstemmen heb ik één voor één ingezongen. Nu pas heb ik er een filmpje bij gemaakt.

Ellende op school
 
Hey, deze vond ik wel heel mooi. Alleen heb ik niet alles verstaan.. domme Belg, weet je wel :)

Iedere schooldagmorgen om vijf voor half precies
Slenteren we naar binnen; het wordt vandaag weer niets.
'k Moest om 5 uur opstaan; gister keek ik weer tv.
Ik ken m'n Duits nog lang niet, maar ik doe het er maar mee.

Wat moet ik later worden? Een luie ambtenaar
Die blij is met z'n weekend en verder is-ie gaar?
Ik heb mijn idealen en die laat ik zo niet gaan,
Maar als het toch zo doorgaat dan zijn ze van de baan.

Refrein:
Ik loop dus maar de klas in; 'k kan nergens anders heen.
De leraar is vervelend. Oplettend is er geen.
Waarom wordt ons dan niet gezegd waarom, wie, hoe en wat?
​​​​​​' t Is zeker weer voor later... Die smoes die ben ik zat!

Wat is toch de bedoeling? Wat zijn ze toch van plan?
Zou er geen manier zijn waarop het anders kan?
De goede wil die is er... bij een enkeling althans,
Maar dat zal niet baten, want hier hebben ze geen kans.

Dus sjok ik maar de klas is om vijf voor half precies.
Ik slenter weer naar binnen ; het wordt vandaag weer niets.
Een nieuw idee wordt zonder meer de grond hier in geboord,
Dus zal door mij indit gebouw de rust niet worden verstoord.

Refrein
 
Back
Top