Het koninkrijk van King Fred II

Fungus heeft eens het middeleeuwse lied "een boer ging naar de wei" in een modern arrangement opgenomen. Dat heb ik nu ook gedaan. En ik heb er een South Park-achtige videoclip bij gemaakt.

Klik hier
 
Eerlijk gezegd niet nee, ik vond het vrij saai en er gebeurt weinig.. Maar, ik zou het niet kunnen hoor. Maar je bent goed bezig, nie opgeven hé! ;)
 
Ja, moet Gloomy gelijk geven, dit is minder interessant als de laatste 2,3,4 nummers die ik van je gehoord heb. Zit wel leuk in elkaar, maar mist wat originaliteit en diepte, qua verhaal en muziek en ook het filmpje!
 
Ik wil toch weer even je creativiteit prijzen. Ik kende het liedje niet en het heeft inderdaad wat minder diepgang dan je laatste drie of vier nummers maar dat is oké, het hoeft niet altijd serieus te zijn lijkt me. Ik vond vooral het refrein heel mooi in elkaar gezet met de meerstemmigheid. Klinkt weer heel erg goed. Muziek is ook mooi gedaan. En ik heb ook weer diepe bewondering voor de video. Ik zou zo snel even niet weten hoe ik zoiets in elkaar zou draaien. Zou ik losse frames maken en die in volgorde zetten met een teken programma? Of misschien een animatie pakket gebruiken? Hoe dan ook: ik werd er toch weer vrolijk van... ik weet niet precies hoe het komt maar het is net of ik het plezier dat je eraan beleeft om te maken hoor echo-en in je stem. Je zingt alsof je een grote glimlach op je gezicht heb en ik word daar vrolijk van. Knap gemaakt! :okdan: :okdan:
 
Ik wil toch weer even je creativiteit prijzen. Ik kende het liedje niet en het heeft inderdaad wat minder diepgang dan je laatste drie of vier nummers maar dat is oké, het hoeft niet altijd serieus te zijn lijkt me. Ik vond vooral het refrein heel mooi in elkaar gezet met de meerstemmigheid. Klinkt weer heel erg goed. Muziek is ook mooi gedaan. En ik heb ook weer diepe bewondering voor de video. Ik zou zo snel even niet weten hoe ik zoiets in elkaar zou draaien. Zou ik losse frames maken en die in volgorde zetten met een teken programma? Of misschien een animatie pakket gebruiken? Hoe dan ook: ik werd er toch weer vrolijk van... ik weet niet precies hoe het komt maar het is net of ik het plezier dat je eraan beleeft om te maken hoor echo-en in je stem. Je zingt alsof je een grote glimlach op je gezicht heb en ik word daar vrolijk van. Knap gemaakt! :okdan: :okdan:

Bedankt voor het compliment. Zo heb ik het filmpje gemaakt:
Bij elke scene staat de achtergrond op het bovenste spoor, waar ik dan de losse figuurtjes voor heb gezet (die bestaan uit een lichaam zonder gezicht, daarop een animatie van de ogen (van tevoren gemaakt en als kort filmpje opgeslagen: 1x knipperen en een aantal seconden ogen open), en een stilstaand plaatje van een dichte mond of een van tevoren gemaakt filmpje van een bewegende mond).
De boer die in het begin loopt, alsmede de officier die valt, zijn de desbetreffende plaatjes waarvan de positie en/of de hoogte steeds verandert.
De deur waarop geklopt wordt, is een kwestie van even de achtergrond wisselen. Via MSPaint heb ik de deur vergroot en als afzonderlijk plaatje opgeslagen.
 
Speenhoff schreef in 1919 een lied dat nog steeds actueel is. Nu, 100 jaar later, heb ik er eigen muziek op geschreven. Dit is het resultaat:

De zieke miljonair

Voor Gloomy, die moeite heeft met teksten te verstaan, hier de tekst:

In zijn rolstoel, diep gebogen
Ligt de rijke, zieke man,
Naast zijn brandkast vol met schatten
Waar hij niets voor kopen kan.
Zachtjes mompelend en klagend
Onderworpen en gedwee,
Leeft hij als een stille vreemde
Doelloos met de zijnen mee.

Peinzend tuurt hij naar de tuinman
Die het grasveld scheert en sproeit,
Die daar stil, gelaten arbeidt
Tussen al wat geurt en bloeit.
Ernstig werkt die sterke grijsaard
Voor zijn simpel sneedje brood,
Zonder knagende gedachten
Aan de naderende dood.

Duizenden van al zijn schatten
Gaf die rijkaard, moe van pijn,
Om daar tussen groen en bloemen
Als zijn knecht te kunnen zijn.
En terwijl de tuinman arbeidt
Denkt de meester aan zijn graf,
Neemt de knecht beleefd zijn petje
Voor dat stervend wezen af.

Onbezorgd had hij genoten
Van zijn miljonairs-bestaan,
Vrouwen, wijn en spel en feesten
Waren langs hem heen gegaan.
In zijn overrijke villa
Tussen weelde en genot,
Ligt het moegeleden schepsel
Snakkend naar een milder lot.

Steeds omringd van tere zorgen
Van zijn kinderen en vrouw,
Peinzend over elk genoegen
Wat hij maar begeren zou.
Zachte troost en medelijden
Al wat lief is en verlost,
En dan niet te kunnen kopen
Wat zoveel is en niets kost.

En maar altijd werkt de tuinman
En maar wreder gaat de tijd,
En maar steeds ligt daar die rijkaard
In de harde werk'lijkheid.
In zijn rolstoel, diep gebogen
Ligt de rijke, zieke man,
Naast zijn brandkast met miljoenen
Waar hij niets mee kopen kan
 
Heel mooi gemaakt Kind Fred II !! Inderdaad nog steeds actueel en de muziek heb je ook naar deze tijd getild. Heel erg goed gedaan. De video is ook weer geweldig!... mooi man... mooi!!!
 
Een FB-lid schreef een soort kerstlied... althans de tekst. En hij zei dat hij noch kon componeren, noch zingen, dus wie kon dat?

Wel, ik, zei de gek. En hier is het resultaat: de kerststal
 
Een FB-lid schreef een soort kerstlied... althans de tekst. En hij zei dat hij noch kon componeren, noch zingen, dus wie kon dat?

Wel, ik, zei de gek. En hier is het resultaat: de kerststal

En je hebt dat weer heel erg goed gedaan, Fred. Knap hoor, jouw composities! :)
 
En je hebt dat weer heel erg goed gedaan, Fred. Knap hoor, jouw composities! :)

Bedankt Jan. Ik zag je commentaar op Youtube nog juist voordat ik het filmpje verwijderde en de verbeterde versie plaatste. Ik had namelijk de herders vergeten in de stal te plaatsen... ;)
 
Oh kan gebeuren..

Zeg jouw nummer "een tweede lichaam", waar kan ik die videoclip vinden ? Ik vind dat zo'n goed nummer.. staat tussen mijn favoriete mp3's :)
 
Een FB-lid schreef een soort kerstlied... althans de tekst. En hij zei dat hij noch kon componeren, noch zingen, dus wie kon dat?

Wel, ik, zei de gek. En hier is het resultaat: de kerststal

Wat knap om het "Kersterig" te laten klinken zonder dat het kitscherig wordt. Knap gemaakt! Heeft de auteur van de tekst al gereageerd op jouw muzikale bewerking van zijn tekst?
 
Holy.... what... Dit is geniaal King Fred II. Prachtig. De muziek. De tekst. De video... man man.. wat een parels produceert u toch... ik ga deze hele draad eens doorspitten!! :halleluja :halleluja :halleluja

Die video heb ik gemaakt door met de camera op mijn schouder achterwaarts gericht door het centrum van Eindhoven te wandelen. Daarna heb ik mezelf gefilmd voor een blauwe muur, zodat het lijkt alsof ik achter de camera aan loop.

Ook toen kwam ik op een bepaald moment Arnol Kox tegen. Hij wist al van het bestaan van dit lied. Ik vroeg hem of hij hiervoor wou poseren. Dat wou hij.

Voor de duidelijkheid: iedere Eindhovenaar kent Arnol Kox, bijgenaamd Schreeuwjezus, waarover dit lied gaat. Mijn vrouw heeft het meeste van de tekst geschreven. Alleen het laatste couplet (ik ben niet gelovig etc) heb ik eraan toegevoegd. En het refrein (een tweede lichaam) was de tekst die Nol riep op de dag dat we de eerste keer in Eindhoven waren, waar dit lied omheen is gemaakt.
 
Back
Top