Het koninkrijk van King Fred II

Het vorige is inmiddels al niet meer mijn nieuwste creatie, want opeens kreeg ik een idee.

Begin 1969, toen ik 12 was, woonde ik in Leidschendam (tegen Den Haag aan). Ik deed daar bijna alle boodschappen en dat deed ik te voet. Tijdens al die wandelingen liet ik mijn gedachten de vrije loop en daardoor kon er van alles in mijn hoofd ontstaan... inclusief een stukje muziek.
Toen had ik een kaal melodietje bedacht; de akkoorden waren er nog niet bij. In 1972 speelde ik het voor het eerst op de piano met heel simpele akkoorden (C, F en G). Nu heb ik het uitgevoerd met wat beter gekozen akkoorden.
Als filmpje koos ik screenshots van Google Maps met aan het begin en einde het flatgebouw waar ik toen woonde, en verder de plaatsen waar de verschillende winkels stonden, hoewel ze allemaal verdwenen zijn.

De titel is: shopping in Leidschendam
 
Ha, cool ! Er staat bij "vocals", is dat die lage humming vocal ? Heel muzikaal en rustgevend. Ik vond het mooi. Kan wel niet liken op YT, want ik geraak niet meer ingelogd.

Maar, het was wel een leuk deuntje, nu weet je dat alvast. :)

Groeten Ferry !

Gloomy.
 
Er is ook nog een koorwerk op de achtergrond vanaf het tweede couplet.

Over "het rommelt aan de einder" heb je nog niets gezegd. Jammer, want velen hebben al hard gelachen om het filmpje.
 
In afwachting van de vrouw die komt inzingen, heb ik alvast mijn tijd nuttig besteed door een karaoke te maken van een beroemd lied :)



PS Jan, je hebt volgens mij een lied gemist: "het rommelt aan de einder". Even omhoog scrollen aub :beard:
 
Toen ik "black and white" (waar Greyhound in de jaren '70 een hit mee had) had opgenomen, zei mijn vrouw dat ik nu eens niet van alles van het internet moest downloaden, maar zelf maken.

Dat is bijna helemaal gelukt. Alleen het drumstel dat je ziet, is van het internet gedownload. In werkelijkheid heb ik een elektronisch drumstel, dus voor het filmpje zit ik gewoon in de lucht te slaan, waarna ik het drumstel ervoor monteer.

Je ziet me in mijn eigen tuin. De tekeningen van de kinderen zijn door mijn vrouw gemaakt. De lamp heb ik zelf getekend in MSPaint. De draaiende wereldbol (met binnenverlichting) heb ik zelf gefilmd; ik draaide de bol van achteren zodat mijn hand buiten beeld bleef. Hoe ik de ene helft licht en de andere helft donker maakte, mag je zelf raden.

De instrumenten zijn allemaal langs elektronische weg gedaan. De solist is "direct" ingezongen. Het achtergrondkoor is met de vocoder gedaan.

Dit is de link: klik
 
Heel erg mooi en leuk gedaan Ferry.. haha, supporter van België, zie ik :D

Ook een heel mooi nummer hé, het origineel ook, maar jouw stem is beter vind ik.

Mooie boodschap deze keer.. hoe je dat uitschreeuwt op't einde.. uitstekend !

Veel succes verder,

Gloomy.
 
Nee hoor, ik ben helemaal geen supporter want ik heb een hekel aan voetbal. Maar ik ben nou eenmaal een Belg, dus die hoed past bij mij.
 
Haha Fredje, leuk dat je je Belg voelt, fijn.. Voetbal, aahh, ook ik haat voetbal, zeker het WK.. Kijken of luisteren naar de Rode Duivels doe ik nooit.. Enne, in de krant stond dat de overwinning tegen Brazilië een lichte aardbeving in België heeft veroorzaakt :) Muziek maken, luisteren en proberen begrijpen is véél interessanter voor me.. kan ik wat van leren + ik kan mezelf zijn.. Fijne maandag luitjes :)
 
2 jaar geleden waren we in Eindhoven omdat ik op een advertentie gereageerd had. We maakten van de gelegenheid gebruik om even de binnenstad in te gaan en daar klonk opeens een stem...

Het was een religieus getinte boodschap, waar ik geen aandacht aan schonk. Maar het bleef op een of andere manier hangen. Onderweg naar huis zei ik tegen mijn vrouw: "Daar zit een lied in!"

Dat lied schreven we (mijn vrouw schreef het grootste deel van de tekst en ik schreef de muziek). Ik nam het lied op en maakte een videoclip, die ik in een nabij gelegen stadje filmde. Dit is het:


(dat heb ik toen ook al geplaatst, maar ik link het hier ter vergelijking).

Maar dan bleek dat die man zo beroemd/berucht was, dat er zelfs een Wikipedia pagina aan was gewijd. In dat geval voldeed het oude filmpje natuurlijk niet; dat moest per se in Eindhoven gefilmd worden. En dat heb ik nu gedaan. De nieuwste versie vind je hier:
.
 
Hey Ferry'tje, alles kits man ?

Ja, het nummer kende ik natuurlijk al.. prachtig, zoals steeds.. zeg het net tegen mijn vriendin dat je zo'n mooie stem had, ze kon dat alleen maar beamen.

De tweede video, zo ontroerend.. ook die boodschap op't karton.. een meesterwerkje.
Ik ken Eindhoven een beetje, heb daar niet zo ver vandaan gewoond..

Ik heb echt medelijden met die arme man.. Ik heb het vermoeden dat ik ook ooit wellicht zo zal eindigen.. laten we hopen van niet.. Maar wat een sterke spirit zeg, die oude man..

Mooi gedaan Fredje en complementjes aan Rosi !

Gloomy.
 
Of je ook "zo zult eindigen" is maar de vraag. Die man doet dat al sinds zijn tienertijd... elke dag opnieuw (behalve toen hij in het ziekenhuis lag toen zijn been werd afgezet).
Ik ben niet gelovig (dat couplet is door mij geschreven) maar de gedrevenheid waarmee hij dat doet, is bewonderenswaardig.

O ja, daar vergat ik nog iets... Zo oud is hij niet; hij is slechts 4 jaar ouder dan ik.
 
4 jaar ouder, dat komt dan door zijn lange baard en zijn zware handicap wellicht dan..

Zijn gedrevenheid is, zonder twijfel, erg bewonderingswaardig.

Thnx for sharing :)

Succes !

Gloomy.
 
En nu een humoristisch liedje dat eerder is gezongen door Cornelis Vreeswijk: "incest"

In de videoclip heb ik trouwens (voor het eerst maar niet voor het laatst) de leeuw van MGM verwerkt :D
 
"Miauw" :dubbel:

Heel erg grappig.. Is die tekst nou origineel of heb jij die herschreven ?

Zoals steeds, mooie instrumentalen, melodieën die blijven hangen, én die heel erg mooie stem van je.

Video was ook leuk, deed me wat denken aan "Death Sticky" van vroeger..

Goed bezig met produceren en filmpjes maken, Ferry.. Doe zo verder. :eureka:

Zonnige groetjes,

Gloomy.
 
Dank je! De tekst is precies zoals Cornelis Vreeswijk die zong. De melodie is bijna dezelfde (alleen de maat is anders: driekwart werd vierkwart).

Ik vond Poessie bij Boekenvoordeel: daar hebben ze leeuwen, krokodillen, haaien en dino's. Dus ik kocht de leeuw met de bedoeling, die net als MGM te gebruiken aan het eind van elk filmpje.
 
Back
Top