I am Fine - Rap, R&B, spoken word? Wie?

Stem moet in elk geval meer eruit springen, want is nu niet te verstaan

Is het geen idee om er een "oud microfoon geluid" op te zetten.

Daar neigt het nu al een beetje naar.

Of misschien een ander effect zodat je eigen stem wat midner herkenbaar wordt.


Paul
 
Stem moet in elk geval meer eruit springen, want is nu niet te verstaan

Is het geen idee om er een "oud microfoon geluid" op te zetten.

Daar neigt het nu al een beetje naar.

Of misschien een ander effect zodat je eigen stem wat midner herkenbaar wordt.


Paul


Precies.

je kan die geluid op verschillende manieren krijgen bijv. door een sampler te halen om wat filters overheen te gooien:)
 
vind het met alle orgels e.d. meer 60ties aandoen (beetje Bob Dylan meets Procol Harum, maar dan op de kermis) dan RAP of R&B, stem is tevens nogal vervelend
 
vind het met alle orgels e.d. meer 60ties aandoen (beetje Bob Dylan meets Procol Harum, maar dan op de kermis) dan RAP of R&B, stem is tevens nogal vervelend

Daar sluit ik me bij aan. :)

ik vind het wel tof dat het echte nummers zijn, akkoordenschema's en alles, schijnbaar schud je ze zo uit je mouw al zijn ze wat gemakzuchtig geproduceerd
 
Ik dacht aan R&B ivm de ARP van de Fusion die ik voor de drum heb laten lopen en het "spoken word" in de coupletten. De pianopartij en het akkoordenschema is een beetje gebaseerd op bepaalde hitjes die ik op de radio voorbij hoor komen, m.n. Alesia Keys. Ik blijf echter een symphopersoon die andere gebieden in het popspectrum uitprobeert (en Procul Harum zit idd in mijn lijstje favorieten). Mijn streven is toegankelijke symphonische pop.

Met de kritiek van mijn stem ben ik het dus zelf ook helemaal eens. Wat ik zou willen is dat iemand anders het overdoet met dynamiek en dat gaandeweg het nummer wel wordt verteld dat het allemaal goed gaat maar aan de stem hoorbaar is dat dat niet helemaal klopt.

Qua opname probeer ik de boel transparant maar levendig te houden. Vandaar mijn keuzes voor hoe ik het ingespeeld en afgemixed heb.
@loveyourjunos; Hoe zou het dan spannender kunnen?
 
Ik vind de track best prettig om naar te luisteren (of ben ik gek geworden?! met al die bovenstaande feedback...)

De compositie is origineel maar ik mis wat geluids-dynamiek. Vervolgens is de stem niet echt een "rap" stem. De uitspraak is nogal niet te verstaan in sommige passages.

Ik denk dat het allemaal op te lossen is op de volgende manier:
1) Probeer met wat EQ, filter, enzovoort de track te bewerken, zoals het nu is klinkt het wat doof.
2) De stem hoef je niet per se "opnieuw" op te nemen (maar als je kan, graag...) maar zorg dat de uitspraak duidelijk is en de impact van het begin van het nummer duidelijk naar voren komt. Ik denk dat je dat zelf kunt doen. En wees niet te snel tevreden na de eerste "take": minstens ben je met de stem zelf twee uur bezig PER NUMMER aan het opnemen.
*toevoeging: Ook hier moet je sowieso met EQ en filters werken, anders verdwijnen de "f"s, "p's", etc en je hoort niet "feeling" maar "beelin". Dat probleem heb ik ook en heb ervaring mee.

Ondanks alle bovenstaande, het nummer is de moeite waard om verder te bewerken, tenzij je anders in gedachten had.
 
Spoken word werkt beter op soundscapes. Zet nooit een beat achter een spoken word artiest
tenzij hij/zij de tekst op een dusdanige manier met een flow kan brengen. Maar 9 van de
10 keer is dat niet het geval.
Ik heb zelf wel eens geprobeerd iets met een spoken word artiest te doen en kwam al
snel echter deze feiten.

Geef mij een technisch goede rapper en de sky is the limit. Ik heb het idee dat spoken
word artiesten zelf het idee hebben dat wat ze doen goed met begeliedingsmuziek
samen gaat. Het haalt vaak de kracht uit de woorden weg vind ik.

p.s. ik heb het stukje trouwens niet geluisterd, maar dit is in mijn opinie
een vaststaand feit.
 
p.s. ik heb het stukje trouwens niet geluisterd, maar dit is in mijn opinie
een vaststaand feit.

Gewaagde uitspraak als het om muziek gaat. Kenmerk is juist dat muziek geen 100% regels kent.
Het is ten slotte geen wiskunde.

Paul
 
Spoken word werkt beter op soundscapes. Zet nooit een beat achter een spoken word artiest
tenzij hij/zij de tekst op een dusdanige manier met een flow kan brengen. Maar 9 van de
10 keer is dat niet het geval.
Ik heb zelf wel eens geprobeerd iets met een spoken word artiest te doen en kwam al
snel echter deze feiten.

Geef mij een technisch goede rapper en de sky is the limit. Ik heb het idee dat spoken
word artiesten zelf het idee hebben dat wat ze doen goed met begeliedingsmuziek
samen gaat. Het haalt vaak de kracht uit de woorden weg vind ik.

p.s. ik heb het stukje trouwens niet geluisterd, maar dit is in mijn opinie
een vaststaand feit.

Hier mijn bijdrage:
1) Het is niet een kwestie dat "dit werkt beter met dat" als je over muziek stukken praat. Er is veel "spoken word" gebeurd in begin jaren 80's tijdens de overgang van punk naar new wave. Er zijn talloze gevallen van niet-echt-zang of gesproken teksten waar juist een aanvullende deel van de muziek is.

2) Spoken artiesten proberen met experimentatie. Of het goed klinkt of niet, is het een ander verhaal. Artiesten die "spoken word" doen denken niet per se dat gesproken teksten goed doen met begeleidingsmuziek. Wat zou je zeggen over het gehele ouvre van Serge Gainsbourg of Leonard Cohen? :D Like it or not! :halleluja

3) Om feedback te kunnen geven is het belangrijk al dan niet noodzakkelijk dat je de track beluister. Ik ken geen "opinies" die vaststaande feiten zijn.

Zo...
 
Ik heb het net geluisterd.
Dat veranderde niks aan mijn mening.
Was eigenlijk wel wat ik me had voorgesteld dat het zou zijn.

Natuurlijk is muziek een grensverleggend iets, en het experimenteren
dat daarbij hoort is essentieel. Maar er zijn nou eenmaal dingen die
moeilijk lijken te lukken.
Net alsof de formule van diepzinnige spoken word teksten met een repetatief
deuntje gewoon geen afgerond cijfer voortbrengen.
Das zeg maar mijn persoonlijke gevoel.

De reden waarom ik eerst niet kon luisteren, was omdat ik in safe mode op me mac
zat te internetten. Maar ik wou gewoon even wat kwijt over de combinatie
spoken word/muziek.
 
Voor mijn beleving word het alweer anders als ik spoken word hoor zonder muziek, of
met soundscapes en effecten, random geluiden of juist geluiden dit precies afgestemd
zijn op het subject material.
Vind ik doorgaans een krachtiger en puurder ofzo.;( ik probeer het maar te omschrijven )

Een goede rapper ( en dan niet zoals zoveel van die randdebielen op t.v ) met een pakkende
tekst en een producer die de spijker op zijn kop slaat met een matchende beat, vind toch
de gouden combinatie. Het beste van de twee werelden zeg maar. Muziek en dichtkunst.
 
Back
Top