[Experimenteel] Computer Jazz

Negative Plus

This is bat country !
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.478
Locatie
In mijn huis.
Voor de eerste keer jazz samples gebruikt.
Met behulp van Reaktor en de Midi effecten van Ableton heb ik dit gesequenced en vervolgens gemoduleerd.

Het zijn 2 patterns, 1 drums 1 piano die constant veranderen.
Nu alles geprogrameerd is hoef ik alleen op play te drukken en word er elke keer net iets anders gespeeld.

En waarom zou je dit willen ?
Omdat het leuk is om op de grens tussen random en gestructureerd te balanceren.

Zijn er ook nog ander mensen die dit doen op het sf ?
 

Attachments

  • Exp Computer Generated Jazz.mp3
    5,5 MB · Bekeken: 63
Ik vind het best geinig!
Heb het zelf wel eens geprobeerd met coffee-cup (of zoiets heette die vst) maar dat swong niet echt ... en crashte ook steeds.
Waar komt het random-effect vandaan vraag ik mij af
is dat een midi-functie van ableton?
 
Dat zijn idd midi effecten van Ableton.
Maar het grootste deel van de willekeur komt door de sequencers uit Reaktor.
Deze switchen random van richting.
Dus vooruit achteruit ect.

Die vst waar jij het over hebt kan ik niet vinden.
Misschien is de koffie op.
 
Thnks misschien moet ik er meer een nummer van maken.
Ik weet alleen niet welk instrument er nog bij kan ?

Of moet ik gewoon een acapella van een jazz zangeres op choppen ?
 
ok wat is dat ?


Ah ja ik weet het (gegoogled:)) er komt een drum solo, piano solo en vocale dan is het af.
Plus afmixen finetunen natuurlijk.
Dan brand ik op cd en zet ik het op de schoorsteen mantel.
 
Leuk en het resultaat is goed luisterbaar
Beetje het jazz from hell idee :)

Ik heb dit soort experimentjes ook heel veel gedaan met de micromodular: lfo's door key-quantizers halen en er dan vanalles tussen prutsen. Op die manier heb je iets dat zo complex is om te voorspellen dat het praktisch bijna random is. Het leuke van lfo's is dat je ze wel weer gecontroleerd af kan stellen, en op die manier de complexe bijna randomheid weer kan beinvloeden. (bijv 2 lfo's met minimaal freq. verschil krijg je een stijgende / dalende lijn die langzaam uitelkaar trekt, en na verloop van tijd weer even een regelmatig patroon krijgt)

Deze is wel 'jazzy' geworden, de solo is 'gespeeld' met knob1, die de toonhoogte waaromheen de lfo moduleert afstelt.

En zo zijn er duizenden truucjes :)

en inderdaad, naast een leuk plekje op schoorsteenmantel wat moet je er mee hè, dat is het jammere ervan :)
 

Attachments

  • quincyjonesomatiser.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 77
Ja ik ben best wel gefascineerd door zulke dingen.

Je bouwt een bepaald systeem en dat word steeds ingewikkelder.

En uiteindelijk begint het een beetje te leven.

Dit geeft je de kans om meer als toeschouwer te luisteren wat er nu weer komt.


Kom trouwens maar op hoor met je duizenden trucjes :)
Dit is namelijk mn eerste keer dat ik random midi data moduleer.

Waar werk jij mee ?
Of gebruik je alleen hardware ?
 
Nouja de meeste van die truucjes bedenk je terwijl je bezig bent en zijn specifiek voor de hardware/software die je gebruikt.
In het geval van de nord modular kun je bijvoorbeeld de melodie in het 'poly' gedeelte maken, waardoor je 'm meerstemmig kan maken. Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar de twee stemmen zijn net even verschillend en klinken best goed samen.

Eén van de oudste truucs in het boek (mijn boekje in ieder geval) is het triggeren van de noten en het afstellen van de toonhoogtes onafhankelijk van elkaar te maken. Stel je triggert 1 keer wel, dan twee keer niet. Verder heb je een lijst van 5 toonhoogtes waar je doorheen loopt, dan krijg je meteen een complex iets:

1 x x 1 x x 1 x x 1 x x enz
1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 enz
(je moet het dus even netjes onder elkaar denken)

Als je er dan ook nog een maakt met velocity (of filter, nootlengte, wat je maar wil) . Het zelfde truucje uithalen met 4 noten triggeren en dat weer afzetten tegen die van 3 x 5 hierboven.... , zo kan je blijven doorgaan.
 
op zich trek ik dat random wel
maar dan moet er wel over t geheel een structuur inzitten.. stukje..bstukje..bruggetje whatever
dat t wel een liedje blijft ook al is t random
 
Ja, dit soort dingen boeit mij ook.

Wat ik graag doe; 2 sequences van verschillende lengte bij elkaar optellen voor de toonhoogte. Het heeft dan als het goed lukt (blijft een questie van pielen en mazzel hebben) iets herkenbaars qua patroon maar toch ook iets vreemds/nieuws tegelijk. Als het echt goed lukt komen er melodieen uit waar ik zelf nooit was opgekomen.
Niks random, wel leuk.
Zoiets als trigger-variatie kun je ook met een LFO op amp of filter doen zodat een deel van de noten wegvallen. Is ook wat pielen om het muzikaal te krijgen, maar ook altijd weer leuk voor evoluerende melodieen.

De Spectralis had per noot een trigger-waarschijnlijkheid (0-100%), dat was ook wel mooi voor de "ramdom" variatie. Ook in beats.
Het gaat hierbij vaak om de muzikale grenzen te stellen aan de randomheid.

Punt bij dit soort dingen, in mijn geval, is wel altijd: ga maar 's accoorden zoeken achter zo'n evoluerende/randomheid-injected melodie; dat is niet te doen :D

Ik ga vanavond trouwens even luisteren ook natuurlijk, zit nu op kantoor...
 
ja, ach...dit soort muziek speel ik gewoon ( als jazzdrummer) met echte mensen en dat is ( kan ik je verzekeren) veel leuker dan wat je er nu uit hebt laten rollen.
Echt muziek maken blijft toch het spannendst en dat gedoe met computers is allemaal maar omslachtig gedoe,

sorry voor de kritiek,
HAPPY ELF
(afgestudeerd conservatorium jazzdrummer en analoge synth freak)
hier mijn laatste snare drum groove clips :
YouTube - snare drum rim click exercise grooves
YouTube - snare drum rim click improvisation
 
Je moet het leuk vinden om over dit soort dingen na te denken en zo een complete compositie maken zal inderdaad wel moeilijk worden. Maar de ideeën die je krijgt terwijl er mee bezig zijn heb je zeker wel wat aan als je 'gewoon' muziek maakt. Iedereen die met synthesizers en software bezig is zou er eens mee moeten experimenteren, vind ik :okdan: . Ik gebruik bijvoorbeeld heel vaak het unlinken van loop-regions in Live (elke parameter zijn eigen loopje met eigen lengte - en dat dan weer sequencen...) wat echt een wereld aan nieuwe ideeën opent.

Als jazz drummer ben je toch juist ook veel bezig met patronen die door polyritmiek onstaan? Ik snap je kritiek niet helemaal. Niemand heeft gezegd dat muziek maken met echte mensen niet leuk is, en niemand heeft toch gezegd dat de muziek super klinkt? Er staat toch [experimenteel] in de topictitel?
 
hier mijn laatste snare drum groove clips

Ach dat kan ik zo ook met mijn multi-samplekit, moderne software en gelayerde polyritmieke templates, wat sloof je je nog uit met je ouderwetse live gedrum. Want ik heb computer-gestuurde muziek gestudeerd, dus ik kan het weten. Bovendien is met een computer de boel opzetten veel leuker en intelectueel uitdagender (kan ik je verzekeren). Met computers experimenteren blijft toch het spannends.

*zucht*

Kom op zeg, wat een ballen-post, Vrolijk Elfje. Laat mensen en hun kicks a.u.b. in hun waarde.
 
Ik denk dat een randomizer op de velocity van de piano misschien nog wel een idee geweest was (maar dan wel per akkoord, niet per noot) - en het ietsje minder druk maken voor de drums. Of beter misschien; drums niet random, maar piano + baslijn wel.

Zo kun je nog iets te goed horen dat 't van een algoritme af komt ;).
 
ja, ach...dit soort muziek speel ik gewoon ( als jazzdrummer) met echte mensen en dat is ( kan ik je verzekeren) veel leuker dan wat je er nu uit hebt laten rollen.
Echt muziek maken blijft toch het spannendst en dat gedoe met computers is allemaal maar omslachtig gedoe,

sorry voor de kritiek,
HAPPY ELF
(afgestudeerd conservatorium jazzdrummer en analoge synth freak)
hier mijn laatste snare drum groove clips :
http://www.youtube.com/watch?v=zMPkX43BqJ8
http://www.youtube.com/watch?v=igKr-zBbYlw

whooo
ik ga eens luisteren morgen
leuk draadje dit random [oft nou met de nord modulair of egt sequenced wordt benk wel voor ]

en om happy elf mede te doen
hoe dan ook , ofjet met vst maakt / of enoprm gaat zitten programmeren met welke drumcomputer dan ook
een drummer blijft de bom
hield niet van slayer ..maar snapt nu wel
ben ook een analoge synth freak

buddy rich megaaaaa:halleluja ,...bv
 
Ik denk dat een randomizer op de velocity van de piano misschien nog wel een idee geweest was (maar dan wel per akkoord, niet per noot) - en het ietsje minder druk maken voor de drums. Of beter misschien; drums niet random, maar piano + baslijn wel.

Zo kun je nog iets te goed horen dat 't van een algoritme af komt ;).

yoozer ...
exact toenk las d8ik

random op drumszzz kan maaar link/ weird
trans in drum = juist goed ..wel wisselent
 
Back
Top