Een nieuw initiatief

Nolet

verkeerd in goede staat
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
2.316
Locatie
Utrecht
Omdat er zovaak op dit forum gepraat wordt over hoe je nummers kan maken en hoe andere mensen dit aanpakken heb ik gister een nummer wat in een liveset komt opgenomen. Het nummer is te vinden in de DSF song DB een heet Zoominn!
DSF DB
en is van de voorlopige artiesten naam Dead Inventors. Hieronder volgt een beschrijving hoe het nummer tot stand is gekomen. Mij lijkt het cool als meer mensen dat doen, want ik vind het altijd leerzaam om te zien hoe andere mensen het 'maak-proces' doorlopen. Komt ie:

Gear used:

Clavia Nord Rack II
Roland TR-909
Roland SH-101
Yamaha RS7000
Focusrite Compounder
Electrix Mo-Fx
Electrix FilterFactory
TC Electronics M-One
Mackie SR24_4 mixer

Setup

De Nord op op 1 kanaal. De 909 uitgesplits over 5 kanalen met de kick, snare en highats op een apart kanaal. Ride cymbal en clap in 2 kanalen als stereomix. Alle kanalen van de 909 gaan naar subgroep 1. Op de insert van subgroep zit de Compounder die het geheel stevig maakt en beetje laat pompen. RS7000 over een stereo-input. De SH-101 is een keer daar voor gesampeld dus wordt niet gebruikt.

Op de main inserts eerst de FilterFactory (FF). De output van de FF gaat door de MoFX waarna het signaal weer terug de mixer ingaat. FF en MoFX bewerken dus de hele mix.

Sounds

Het zoemende geluid wat je het hele nummer door hoort is de Nord. Bij de intro zit ik met de PWM , de pitch en de Noise OSC te ***ten. Klinkt soms als een soort vinyl in onweer!. Langzaam draai ik de knoppen naar de "juiste stand". De main hook komt van telkens de FM knop op de Nord open en dicht te draaien. De FM zorgt voor dat krijsende geluid en is eigenlijk de prijs van een Nord al waardt! Verder fuck ik nog wat met de filter cuttof. Op de cuttof zit een lichte hele snelle random LFO die de filter laat bubbelen en knetteren als je 'm open en dicht draait.
De supersimpele arpeggio die gespeeld wordt komt uit de RS7000. Gewoon midi-nootjes dus.

De percussie die er langzaam in komt is van de RS7000. Het is een loopje dat ik zelf gemaakt heb met wat sampletje van een sample CD. Deze fade doe ik gewoon met de fader op de mixer. De percussie is expres wat a-rytmisch gemaakt en er is wat swing overheen gegooid om er een lichte groove in te krijgen.

De bassline van 3 noten heb live op de SH-101 gespeeld en gesampled. Deze bassline zit op de 2e track op de RS7000. De bassline geeft een extra stuwend geluid.

De 909 bevat 2 identieke patterns alleen bij de ene heb ik de kick eruit gelaten. Zo kan je door van pattern te schakelen heel netjes even de kick eruit halen. De pattern is vrij simpel alleen de highats zijn niet standaard op de offbeats. Om de ride cymbal wat meer ruimte te geven (en ik weet dat het een techno cliche is, die ride op de kick) heb ik de "AIR" knop op de mackie mixer wat opengedraaid. Dit zorgt voor een lichte sparkle op de hoge tonen. De hele 909 gaat via een insert naar de conmpounder waarop de mega-fantastische Bass Expander knop zorgt voor een retegoede 909 kick. Misschien valt ie op mp3 en via pc-luidsprekers niet op, maar geloof me, hij is vet en toch niet overstuurt! Dit kan je met alleen EQ echt niet krijgen. Geloof me, ik heb het geprobeerd.

De filter factory wordt in het nummer eerst een paar keer met een high pass gebruikt. Al het laag valt er dan uit en door de Resonance op de juist plek te zetten krijg je een lekkere boost in het midden. Aan het eind van het nummer wordt de hele zaak met een lowpass weggefilterd. Ook op de filter van de FF zit een hele snelle random LFO die weer dat trillende effect geeft. Goed te horen bij de laatse breakdown. De output van de FF gaat naar de MO-fx waar ik zo nu en dan, om een lekkere break te maken, de tremolo en de delay aanzet. De delay is heel goed te horen en is een soort samplertje die telkens een maat sampled en deze naar zich zelf terugvoert. Hiermee kan je alleen al uuuuuren zoet zijn.

Arrangement.

Eigenlijk al verklapt. 1 enkel pattern op de RS7000 met 3 tracks, percussie en 101 (samples) en de Nord (midi). Verder op de 909 2 patterns die ik live wissel. Meer niet. Nu is het nummer ook niet echt een "slim" nummer met onverwachte wendingen en uitgesponnen arrangementen. Maar daar zitten ze bij een techno-aprty om 3 uur 's nachts met 5 pillen in z'n mik op te wachten, toch?

Nabewerking.

Opgenomen als stereo track via een M-Audio 44 kaart in Protools Free. Ik had 6:50 minuut aan materiaal. Daar zaten wat stukken in die live alleen leuk zijn. Dus ik heb er 4 minuut nogwat van gemaakt. Hier komt protools echt goed uit de bocht. Ik daag iedereen uit om te spotten waar ik heb zitten knippen!!

Zo, hopelijk heeft iemand er wat aan.
 
Laatst gewijzigd:
Ja top, ik kan alleen niet meteen luisteren, dus ook geen commentaar leveren.

Ik vind het heel interessant, ik hoop dat meer mensen dit gaan doen. Zijn er uberhaupt meer plaatsen op internet waar dit gedaan wordt?
 
Ik heb net toch ff stiekem zitten luisteren op mijn werk, ik heb niet alles goed kunnen horen maar ik hoor die Nord Lead bijna niet volgens mij, of heb je die kwa melodie gelaagd met de bass/lead uit de SH101?
 
het allereerste geluid is de Nord. Eerst ruis en dan langzaam een synthlead lijntje. De 101 komt er pas na 1 minuut en 56 seconden in. Als je de Nord niet hoort schreeuwen dan raad ik je een goede oorchirurg aan8)
 
Ja ik kan hier het geluid niet echt hard zetten. Ik hoor hem inderdaad wel (de sh101 vanaf 1:56) maar hij is vrij dunnetjes vergeleken bij de nord.

Ik zal vanavond nog wel even luisteren voordat ik nog meer rare dingen ga roepen =]
 
Petje af !

Petje af !

Lekker nummer Tim!

En ik vind het een fantastisch initiatief om er zo diep op in te gaan. Zal zelf ook eens een verhaaltje schrijven over onze manier van werken.

Oh ja.. ik wil eigenlijk ook wel zo'n 24-4 (of 32-4). 16 Kanalen is een beetje te weinig..
 
Thanx Ernst Jan,

Ik dacht dat het wel aardig zou zijn. Vooral voor de nog 'zoekende' muzikanten op deze site. Die 24 kanalen heb ik voor dit kleine projectje lang niet allemaal gebruikt. Daar was het ook het nummer niet voor.
 
wat ik vooral knap vind is dat je van alles nog weet hoe je 't gedaan hebt. Of had je d'r pen en papier bij? Ik werk veel met samples en ik heb vaak 'n paar weken later geen idee meer hoe ik zo'n sample in elkaar geflanst heb. Wel 'n goed initiatief trouwens. Kunnen we allemaal wat van leren. Kan nu ff niet luisteren, ga ik dus nog doen.

Ik wil ook 'n mixer met meer groepen! Die nieuwe compounder van mij zeurt de hele tijd aan m'n kop dat ie 'n groep met drums wil, maar ik stuur m'n enige sub-group altijd naar m'n geluidskaart.
 
super! dit is echt een leuk idee, alsof je bij iemand in de studio over z'n schouder meekijkt...erg leerzaam dus....

ga binnenkort ook van een paar ruwe demo trax die ik heb liggen zo'n beschrijving maken...zal bij mij alleen een stuk simpeler zijn omdat ik over het algemeen mijn ideeen uitwerk op alleen de RM1x of alleen in Reason en vervolgens nooit meer toekom aan het afmixen met andere midi-gear als vervanger ;)

Olaf
 
Eigenlijk hoefde ik niet zoveel te onthouden voor dit nummer. Het is heel basic en toen ik die mp3 opnam was ik eigenlijknet klaar met het instellen van alle knoppen en instellingen. Toen nam ik 'm op en knipte wat in protools. Daarna heb ik dat stukje geschreven.
Mijn werktempo is meestal langzaam (ik werk ook veel en hang vaak in de kroeg). Toch weet ik heel vaak nog wel hoe ik aan geluiden kwam en hoe ik alles aangepakt heb. Ookal zijn de nummers al stokoud.
 
idd leuk dit,,,,,nu ff over eht nummer,,,ik vidn het best kicke eigenlijk zie het vooral live al helemaal voor me,,,het denderd wel lekker door,,en je geluiden zijn best vet...het is allemaal zo modderig als hell..maar dat is beter als heel veel andere dingen die ik hoor op jullie mp3postsite, das btw een vraag,,waarom klinken de nummers die ik nu check allemaal zo ontiegelijk schoon? is echt onzin vind ik,,,,,dat heb jij bij deze track zeker goed gedaan....ik vidn alles mooi in elkaar vloeien, de geluiden versterken elkaar, en toch mooie seperatie....stereobeeld vind ik ook wel aardig,,,en de impulsieve filter en volume acties kan ik ook wel waarderen,,,hoort ook wel bij deze livestyle,,,,
het is een goed stuk geluid:)

beste wat ik hier tot nu toe heb gehoord...en dat zijn er al 6..:)
 
Back
Top