This is a sticky topic.
X
X

Je eigen cd thuis produceren: een kleine handleiding

Collapse

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Wootson
    replied
    Inderdaad Hyper5nic, deze regel is complete nonsens wanneer je hem toepast op andere sectoren van de maatschappij.

Zit zelf ook sterk te denken om eigen tracks uit te geven op fysieke media, maar neem niet eens de moeite om zulk soort papierwerk in te vullen (de NL-versie dan). Puur omdat ik niet wens mee te doen aan zulk soort theaterstukjes van een of andere organisatie die denkt het recht te hebben om beheerder te spelen over andermans werken. Gelukkig werkt het (tot op heden) op digitaal vlak een stuk anders.
    Laatst gewijzigd door Wootson , 1 mei 2015, 16:28.

Een reactie schrijven:

• Hyper5nic
    replied
    Heb zojuist het document opgezocht met de non-intervention verklaring voor Sabam.
    Wow Joost, da's een flink document om in te vullen en ik heb die wet uit 1994 niet eens opgemerkt.

Raar vind ik het wel, een wet die bepaalt dat de zelf aangevraagde reproducties van je eigen muziek die niet bij Sabam geregistreerd, strafbaar zijn.
    Da's zoiets als dat je je brood bij die ene bakker moet halen, en je voor je je eigen brood bakt, een aangifte formulier moet invullen, wanneer iemand anders er van mag eten.

Een reactie schrijven:

• jegelie
    replied
    Originally posted by Eis-T View Post
    dus nogmaals: honderd CD's, we zorgen zelf wel dat ze aan de man komen. wie heeft er goede ervaringen met het laten maken van hoesjes voor een dergelijk lage oplage?
    Ik heb *ontzettende* goede ervaring met MJK ( http://www.kopieer-cd.be/ ). Dag voor mijn optreden kreeg ik de CDs binnen

Qua hoesje is mij het enorm goed meegevallen; ik heb de aanwijzingen en templates gevolgd van hun site, en voor het eerst in InDesign gewerkt om alles klaar te maken voor hen. Ze hebben verder geen vragen gehad, en gewoon een prima product afgeleverd waarbij de full colour CD(-R) er zelfs nog veel beter uitziet dan verwacht...
    Prijs ongeveer 4 euro per CD, ook 100 stuks. Niet de goedkoopste, maar dan heb je wel wat!

Trouwens, ook Creative Commons, eigen beheer, en geen Sabam (wel natuurlijk de verplichte non-intervention verklaring aangevraagd).

Een reactie schrijven:

• Pimpampeter
    replied
    Adriaan doet altijd fantastisch werk. En snel! Waarschijnlijk hebben jullie met het aanleveren van je ontwerp geen rekening gehouden met de snijranden. Maar ziet er top uit. Proficiat! Altijd een mijlpaal als je eigen cd binnenkomt!

Een reactie schrijven:

• Eis-T
    replied
    Uiteindelijk is op aanraden van een forum-lid gekozen voor CD-Hamster. In overleg met de drukker en de rest van de band hebben we besloten dat we 200 stuks afnemen omdat de kosten per CD daardoor gunstiger uitvallen en omdat we denken dat we ze wel verkocht gaan krijgen. Op de site staan duidelijke formats en specificaties voor het artwork in verschillende bestandstypen. Het contact verliep snel en soepel en ook het drukken was binnen een week klaar en thuis. Alles was superstevig verpakt met veel bubbeltjesplastic tot groot genoegen van mijn vriendin.
    De CD's zelf zijn fantastisch gelukt en de bedrukking van de CD voegt voor ons echt wat toe. Bij het hoesje (zie afbeelding in bijlage) is er wat misgegaan waardoor je een randje ziet, geen idee of dat aan ons of aan de drukker ligt. We vinden het echter niet zo erg dat we er een gedoe van gaan maken. Qua kosten viel het ons uiteindelijk ook mee. Per CD waren we tussen de 2 en 3 euro kwijt en zijn van plan ze te verkopen voor 5, dus als we de helft verkopen draaien we ongeveer quitte. Al met al zijn we zeer tevreden!
    Bijgevoegde bestanden

Een reactie schrijven:

• PWM
    replied
    Originally posted by man-T View Post
    al helemaal als je het van macrobiotisch onbespoten linksdraaiend scharrelkarton gebruikt

Hahaha!

Een reactie schrijven:

• Wootson
    replied
    Benader eens een lokale drukkerij. Daarmee kun je ook echt aan de tafel gaan zitten en overleggen over de kwaliteit en dergelijke. Daarnaast zijn er op internet ook bedrijven te vinden voor het leveren van speciale verpakkingen als steelbooks, hardcover boek-achtige verpakkingen, de wat bekendere digipacks, enzovoorts.

Wat bedoel je precies met "glimmende hoesjes"? Dat kan natuurlijk ook gewoon een jewel case met hologramfolie zijn...

Een reactie schrijven:

• man-T
    replied
    Ik denk dat het zelf ontwerpen en uitprinten van cd hoesjes niet eens meer werk is dan het uitzoeken hoe iemand dat voor je kan doen, Ik zou dit serieus overwegen.
    En heb je alleen aan die openklapbare hoesjes gedacht? want als je nou karton neemt, en die vouw je tot hoesje nadat je er een leuke print op heb gezet, gewoon een envelop zeg maar, dan ben je nog lekker hip ook, en al helemaal als je het van macrobiotisch onbespoten linksdraaiend scharrelkarton gebruikt

En 100 hoesjes vouwen, dat is echt niet veel werk.

Een reactie schrijven:

• Rvooh
    replied
    Niet echt nodig bovenstaande reactie, je lijkt me gewoon "teleurgesteld" omdat niemand je vraag kan beantwoorden. Echter heeft niemand je vraag afgewimpeld als irrelevant, gewoon enkele mensen zeggen hun mening los van jouw reactie.
    Doe zelf wat moeite, neem contact op met enkele firmas. je kan toch niet verwachten dat je je antwoord zomaar kant en klaar voor je neus geschoteld krijgt.

Een reactie schrijven:

• Eis-T
    replied
    samenvattend: Meesha beschrijft in detail hoe het in eigen beheer uitgeven organisatorisch aangepakt dient te worden, vervolgens wordt pagina's lang de buma stemra besproken en volgt een off topic, uit de hand lopende discussie over de nut en noodzaak van mastering die af en toe onderbroken wordt door de issue van brandsnelheden.
    En als je na die 6 pagina's gelezen te hebben en je antwoord niet hebt kunnen vinden met vragen komt over CD's, wat immers het onderwerp is, dan wordt dat afgewimpeld als irrelevant en iets van vroeger. dus nogmaals: honderd CD's, we zorgen zelf wel dat ze aan de man komen. wie heeft er goede ervaringen met het laten maken van hoesjes voor een dergelijk lage oplage? Mocht je het niet weten of niet interesseren dan ben je echt niet verplicht te reageren. Sorry voor deze toon maar gezien bovenstaande reacties kunt u daar hopelijk begrip voor opbrengen.

Een reactie schrijven:

• brz
    replied
    Thuis.

Een reactie schrijven:

• Eis-T
    replied
    het is ons eerlijk gezegd vooral te doen als aandenken voor onszelf, als we neutraal uitkomen qua kosten is dat mooi meegenomen. Toch gaan we ook kijken om er een paar ter promotie naar labels te sturen, nee heb je en ja kun je krijgen.
    CD's hebben toch wel een charme: je hebt een fisiek product, je kan het in je auto afspelen, wij kunnen die dingen signeren, etc.

Maar terugkomend op de vraag: 100 CD's in glimmende hoesjes, hoe doen we dat?

Een reactie schrijven:

• Rvooh
    replied
    ik ben de laatste jaren opnieuw cd's beginnen kopen
    voor 1 euro stuk op de rommelmarkt weliswaar

voor de rest vind ik het de moeite niet meer. Vinyl of digitaal aanbieden.

Een reactie schrijven:

• brz
    replied
    Afgelopen weekend in Rotterdam opgetreden en ook daar weer een hoop vinyl verkocht......

Een reactie schrijven:

• Johndoe11
    replied
    kan ook nog idd

Een reactie schrijven:

• brz
    replied
    Vinyl....

Een reactie schrijven:

• Johndoe11
    replied
    tegenwoordig verkoop je op locatie toch gewoon op USB of download voucher?

Een reactie schrijven:

• phochos
    replied
    Originally posted by brz View Post
    Wie heeft er nog een CD speler thuis staan?
    Ikke

Een reactie schrijven:

• brz
    replied
    Wie heeft er nog een CD speler thuis staan?

Een reactie schrijven:

• Eis-T
    replied
    Na dit topic gelezen te hebben ben ik eigenlijk meer verward dan dat ik was voordat ik begon. Met de band willen we 100 CD's (laten?) branden en in eigen beheer verspreiden onder bekenden en tijdens optredens. Daarnaast zullen we het album met creative commons licensing online beschikbaar maken (soundcloud of bandcamp?), eventueel met een donate button. We zijn geen lid van B/S.
    Een optie waar we ook aan denken is een zoals deze: Net wat chiquer dan een papieren insteek hoesje maar minder werk dan zelf die papieren in de hoesjes knippen en plakken. Bovendien heeft het dezelfde dikte als een album en kan de CD gewoon in de hoes gefixeerd worden.

Dat scheelt weer vouwen en de CD's zelf kunnen in een spindel aangeschaft worden wat in de kosten scheelt. hoe heet dit type hoes en hoeveel kost zoiets? zijn er redenen om dit wel of niet te doen?
    alvast hartelijk bedankt!

Een reactie schrijven:

Working...
X