Je eigen cd thuis produceren: een kleine handleiding

misschien kan je dan het beste op lage snelheid branden en CD's met een beveiligingslaagsje kopen. Ik vind zelf dat CD's een heel leven moeten kunnen meegaan. Dat is door de fabrikanten ook beloofd toen ze met het product aan kwamen zetten.

Gebrande CD's die ik met lage snelheid heb gebrand doen het nog, maar van bepaalde merken doen ze het niet goed meer: TDK en MMORE.

Maar cassettebandjes zijn dus beter, die gaan langer mee !

Misschien gaan orginele in fabriek geproduceerde cd's wel een leven mee


CD´s die je in de winkel koopt (geperste dus) hebben een levens verwachting van 25 jaar.
Ik ken gelukkig meerdere CD´s die al iets langer meegaan maar een leven lang?
Komop man dat is toch niet haalbaar. (Het hele verhaal van kostprijs/winstmarche)

Overigens hebben de meeste (dus niet de wat duurdere b.v. audio only) brand CD´s een levens verwachting van 5 jaar.
Deze levens verwachting is dan idd door langzaam branden en een goede omgang met de schijfjes nog voor een goede tijd te rekken.

groet,
Maarten
 
Formuleer je verhalen wat duidelijker aub ik kan er geen touw aan vast knopen.

Gast, dat is toch ook juist ze bedoeling. Eigenlijk ontzettend irritant. Al moet ik er soms wel om lachen.

Snap niet waarom jullie dat niet doorhebben.
 
Sommige branders kunnen tegenwoordig niet meer op 1x of 2x branden, maar minimaal op bijvoorbeeld 4x of 8x. De snelheid van het branden heeft een grote invloed op de levensduur van het schijfje en de compatibiliteit met verschillende spelers. Langzamer branden veroorzaakt minder schrijffouten. De meeste consumenten willen echter dat hun schijfje binnen zo kort mogelijke tijd gebrand worden, vandaar dat de huidige branders steeds sneller moeten worden. Langzaam branden blijft echter het beste voor audio. Zorg daarom altijd voor de nieuwste firmware op je brander, zo weinig mogelijk actieve processen tijdens het branden, goede kwaliteit schijfjes en dus een zo laag mogelijke snelheid.
 
Na dit topic gelezen te hebben ben ik eigenlijk meer verward dan dat ik was voordat ik begon. Met de band willen we 100 CD's (laten?) branden en in eigen beheer verspreiden onder bekenden en tijdens optredens. Daarnaast zullen we het album met creative commons licensing online beschikbaar maken (soundcloud of bandcamp?), eventueel met een donate button. We zijn geen lid van B/S.
Een optie waar we ook aan denken is een zoals deze: Net wat chiquer dan een papieren insteek hoesje maar minder werk dan zelf die papieren in de hoesjes knippen en plakken. Bovendien heeft het dezelfde dikte als een album en kan de CD gewoon in de hoes gefixeerd worden.
360521069191_1.jpg

Dat scheelt weer vouwen en de CD's zelf kunnen in een spindel aangeschaft worden wat in de kosten scheelt. hoe heet dit type hoes en hoeveel kost zoiets? zijn er redenen om dit wel of niet te doen?
alvast hartelijk bedankt!
 
tegenwoordig verkoop je op locatie toch gewoon op USB of download voucher?
 
Afgelopen weekend in Rotterdam opgetreden en ook daar weer een hoop vinyl verkocht......
 
ik ben de laatste jaren opnieuw cd's beginnen kopen
voor 1 euro stuk op de rommelmarkt weliswaar

voor de rest vind ik het de moeite niet meer. Vinyl of digitaal aanbieden.
 
het is ons eerlijk gezegd vooral te doen als aandenken voor onszelf, als we neutraal uitkomen qua kosten is dat mooi meegenomen. Toch gaan we ook kijken om er een paar ter promotie naar labels te sturen, nee heb je en ja kun je krijgen.
CD's hebben toch wel een charme: je hebt een fisiek product, je kan het in je auto afspelen, wij kunnen die dingen signeren, etc.

Maar terugkomend op de vraag: 100 CD's in glimmende hoesjes, hoe doen we dat?
 
samenvattend: Meesha beschrijft in detail hoe het in eigen beheer uitgeven organisatorisch aangepakt dient te worden, vervolgens wordt pagina's lang de buma stemra besproken en volgt een off topic, uit de hand lopende discussie over de nut en noodzaak van mastering die af en toe onderbroken wordt door de issue van brandsnelheden.
En als je na die 6 pagina's gelezen te hebben en je antwoord niet hebt kunnen vinden met vragen komt over CD's, wat immers het onderwerp is, dan wordt dat afgewimpeld als irrelevant en iets van vroeger. dus nogmaals: honderd CD's, we zorgen zelf wel dat ze aan de man komen. wie heeft er goede ervaringen met het laten maken van hoesjes voor een dergelijk lage oplage? Mocht je het niet weten of niet interesseren dan ben je echt niet verplicht te reageren. Sorry voor deze toon maar gezien bovenstaande reacties kunt u daar hopelijk begrip voor opbrengen.
 
Niet echt nodig bovenstaande reactie, je lijkt me gewoon "teleurgesteld" omdat niemand je vraag kan beantwoorden. Echter heeft niemand je vraag afgewimpeld als irrelevant, gewoon enkele mensen zeggen hun mening los van jouw reactie.
Doe zelf wat moeite, neem contact op met enkele firmas. je kan toch niet verwachten dat je je antwoord zomaar kant en klaar voor je neus geschoteld krijgt.
 
Ik denk dat het zelf ontwerpen en uitprinten van cd hoesjes niet eens meer werk is dan het uitzoeken hoe iemand dat voor je kan doen, Ik zou dit serieus overwegen.
En heb je alleen aan die openklapbare hoesjes gedacht? want als je nou karton neemt, en die vouw je tot hoesje nadat je er een leuke print op heb gezet, gewoon een envelop zeg maar, dan ben je nog lekker hip ook, en al helemaal als je het van macrobiotisch onbespoten linksdraaiend scharrelkarton gebruikt :)

En 100 hoesjes vouwen, dat is echt niet veel werk.
 
Benader eens een lokale drukkerij. Daarmee kun je ook echt aan de tafel gaan zitten en overleggen over de kwaliteit en dergelijke. Daarnaast zijn er op internet ook bedrijven te vinden voor het leveren van speciale verpakkingen als steelbooks, hardcover boek-achtige verpakkingen, de wat bekendere digipacks, enzovoorts.

Wat bedoel je precies met "glimmende hoesjes"? Dat kan natuurlijk ook gewoon een jewel case met hologramfolie zijn...
 
Back
Top