Je eigen cd thuis produceren: een kleine handleiding

Masteren met een koptelefoon kun je rustig vergeten. Zelfs als je ene hele goeie gebruikt en hem ook heel goed kent.
Je kan het wel als hulpmiddel gebruiken net zoals een spectrum analyzer.
 
Masteren met een koptelefoon kun je rustig vergeten. Zelfs als je ene hele goeie gebruikt en hem ook heel goed kent.
Je kan het wel als hulpmiddel gebruiken net zoals een spectrum analyzer.

pro masteren zeker niet idd maar is wel voor lowbudget mannen een oplossing om hun mix te doen staan (ultra low budget master)
 
Weet je, dat dacht ik vroeger ook. Maar als je 'geupgraded' hebt dan weet je wel beter. En als je (bijna) niets wilt betalen om het te laten doen zul je er veel tijd in moeten steken om er samen uit te komen.
 
pro masteren zeker niet idd maar is wel voor lowbudget mannen een oplossing om hun mix te doen staan (ultra low budget master)

Sorry maar Ultra low budget masteren is geen masteren dat is verkrachten.
Dan kan je het beter laten zoals FUSE al zei.

Of je mastered goed of niet. Half is weg gegooit geld en vaak minder voor je song.
 
Sorry maar Ultra low budget masteren is geen masteren dat is verkrachten.
Dan kan je het beter laten zoals FUSE al zei.

Of je mastered goed of niet. Half is weg gegooit geld en vaak minder voor je song.

als je het echt helemaal niet doet klinkt het echt nergens naar niet? ik kan me best inbeelden dat sommigen geen zin hebben om geld uit te geven aan mastering of echt heel weinig.
 
Weet je, dat dacht ik vroeger ook. Maar als je 'geupgraded' hebt dan weet je wel beter. En als je (bijna) niets wilt betalen om het te laten doen zul je er veel tijd in moeten steken om er samen uit te komen.

amen to that
dat gezegd zijnde gaat iedereen door een fase waarin je niks bakt en hoopt snel te verbeteren. dan is het laten masteren van een track vaak het slechtste wat je kan doen en leer je spelenderwijs wat bij door de theorie alvast te oefenen, di heb je toch nodig. (tenzij je thelonious monk bent)
 
als je het echt helemaal niet doet klinkt het echt nergens naar niet? ik kan me best inbeelden dat sommigen geen zin hebben om geld uit te geven aan mastering of echt heel weinig.


Nee hoor dat ligt dan toch echt aan de mix, en een slechte mix kan je met masteren ook niet redden. Maar een goede mix met slechte mastering wel verknallen.
 
Nee hoor dat ligt dan toch echt aan de mix, en een slechte mix kan je met masteren ook niet redden. Maar een goede mix met slechte mastering wel verknallen.

een mix kan het is eender welke expressiviteit hebben en het is eerder welke frequenties bevatten alsook een slechte spreiding hebben en bovendien erg slecht zijn op gebied van audibiliteit. zelfs basic mastering doet hier wonderen mee. ik wil de eerste mix die gaan mastering heeft ondergaan die nog wel staat eens horen. kom maar af met je mixes die geen eq en compressor noch limiter en reverb hebben. klinkt naar ziek en ruk. btw een fout die velen hier maken
 
Het gebruik van mixing tools of mastering tools is geen doel op zich. Knoop dat heel goed in je oren.
Zonder dat kan muziek ook goed klinken.
 
Het gebruik van mixing tools of mastering tools is geen doel op zich. Knoop dat heel goed in je oren.
Zonder dat kan muziek ook goed klinken.

ik weet dat dat gangbaar gedachtengoed is hier. ik ben echter niet overtuigd.
 
Weet je, dat dacht ik vroeger ook. Maar als je 'geupgraded' hebt dan weet je wel beter. En als je (bijna) niets wilt betalen om het te laten doen zul je er veel tijd in moeten steken om er samen uit te komen.

Maar dat telt eigenlijk voor alles,
je weet nooit wat je mist totdat je het betere echt een keer hebt geprobeert,
en dan wil je niet anders meer,

(Dat telt ook voor bijv. krijtjes waarbij mensen altijd beweren dat die van de action net zo goed zijn tot je een keer zo'n krijtje van 12 euro per stuk hebt geprobeert en de kleuren van je papier knallen.)

Is het niet zo dat waneer je een nummer door iemand anders laat masteren dat diegene ook aanspraak op je nummer kan maken als (mede)eigenaar?
Of is dat een broodje aap?
 
Maar dat telt eigenlijk voor alles,
je weet nooit wat je mist totdat je het betere echt een keer hebt geprobeert,
en dan wil je niet anders meer,

(Dat telt ook voor bijv. krijtjes waarbij mensen altijd beweren dat die van de action net zo goed zijn tot je een keer zo'n krijtje van 12 euro per stuk hebt geprobeert en de kleuren van je papier knallen.)

Is het niet zo dat waneer je een nummer door iemand anders laat masteren dat diegene ook aanspraak op je nummer kan maken als (mede)eigenaar?
Of is dat een broodje aap?


Dat is een broodje aap verhaal, enkel a;s je dat als componist en tekst dichter zelf toestaat. bv om zo iemand tebetalen dat komt wel eens voor.
Wat betreft de krijtjes :-) daar heb je gelijk in. Hoe kwalitatief beter je spullen hoe beter je sound doorgaans zelfs als je er niet mee kunt om gaan.
 
een mix kan het is eender welke expressiviteit hebben en het is eerder welke frequenties bevatten alsook een slechte spreiding hebben en bovendien erg slecht zijn op gebied van audibiliteit. zelfs basic mastering doet hier wonderen mee. ik wil de eerste mix die gaan mastering heeft ondergaan die nog wel staat eens horen. kom maar af met je mixes die geen eq en compressor noch limiter en reverb hebben. klinkt naar ziek en ruk. btw een fout die velen hier maken


Ik kan je zins bouw en redenatie niet helemaal volgen.

Ik heb het toch niet over mixen die geen EQ, Comp. of reverb gebruiken.
Dat zijn slechte mixen, why in gods name zou je die willen masteren, doe het dan meteen goed en begin met een goede mix.!!
Je kan er dan beter een goede producer of engineer bij halen bij het mixen dan daarna in de mastering te moeten gaan lopen kloten.
Dan heb je echt de verkeerde volgorde en prioriteit.

Mastering is geen wondermiddel, je kan inderdaad freq. en dynamiek beter beheersen en een galmpje toevoegen, maar geloof me er zijn goenoeg mixen die niet gemastered zijn die erg goed klinken. Je kan daarentegen ook met mastering veel stuk maken.

Luister voor de gein maar eens naar de remixed versie van Thriller van MR M. Jackson. Daar is alle musicaliteit uit geramd door de mastering om het 3 tot 5 db harder te laten klinken,terwijl het orgineel van 25 jaar terug al geweldig en muzikaal klinkt. Voor mijn was dat geen verbetering.
 
ja dat db's pushen, werkt alleen op tracks die moetten knallen en door knallen.
zodat je pijn aan je oren krijgt en snel moe wordt. je track saai wordt.
dat soort mastering bestaat nog steeds.

thriller moet je luisteren en niet op jazzdansen......zelfs nora jones is kapot gecompressed (van die lichte kapotgecompresde achtergrond muziek):r
 
Wat ik mensen weleens zie doen, is dat ze zeggen 'ik ga de track masteren'.. en vervolgens zitten ze de track te Eq'en / compressen / etc alsof het een enkel-instrument spoor is .. ofwel, ze zitten een complete track te corrigeren op foutjes die ze eigenlijk -per instrument- nog voor de afmix al hadden moeten corrigeren :) maargoed, de grens tussen afmixen / masteren blijft voor mij ook vaag af en toe.. wellicht omdat je dezelfde spullen ervoor kan gebruiken.
 
Wat ik mensen weleens zie doen, is dat ze zeggen 'ik ga de track masteren'.. en vervolgens zitten ze de track te Eq'en / compressen / etc alsof het een enkel-instrument spoor is .. ofwel, ze zitten een complete track te corrigeren op foutjes die ze eigenlijk -per instrument- nog voor de afmix al hadden moeten corrigeren :) maargoed, de grens tussen afmixen / masteren blijft voor mij ook vaag af en toe.. wellicht omdat je dezelfde spullen ervoor kan gebruiken.


Klopt Sander maar mastering heeft wel degelijk een functie.

Een album maak je/Band/etc over een bepaalde periode.
zeg een jaar, dan zijn er in dat jaar 10 nummers geschreven en opgenomen.
Die zullen allemaal wat verschillend klinken tegenover elkaar.
Mischien in verschillende studio's pgenomen met verschillende gear.
En daar moet dan een geheel van gemaakt worden voor een CD productie.
Dan kan je met Mastering de kleine/grotere verschillen in het mastering gedeelte wat naar elkaar toebrengen.
Dat is de grond reden om temasteren.

Of een track van een album wat op de radio als hit moet worden gepushed.
Dan wil je net zo hard en vet klinken als de concurentie.

Dat zijn goede redenen voor een mastering.
Als je het doet om fouten in een mix optelossen kun je beter een goede mix opnieuw maken.
 
Of een track van een album wat op de radio als hit moet worden gepushed.
Dan wil je net zo hard en vet klinken als de concurentie.
Neeeeeeeee! :(

Gewoon K-12. Hard zat.
 
Klopt Sander maar mastering heeft wel degelijk een functie.

Een album maak je/Band/etc over een bepaalde periode.
zeg een jaar, dan zijn er in dat jaar 10 nummers geschreven en opgenomen.
Die zullen allemaal wat verschillend klinken tegenover elkaar.
Mischien in verschillende studio's pgenomen met verschillende gear.
En daar moet dan een geheel van gemaakt worden voor een CD productie.
Dan kan je met Mastering de kleine/grotere verschillen in het mastering gedeelte wat naar elkaar toebrengen.
Dat is de grond reden om temasteren.

Of een track van een album wat op de radio als hit moet worden gepushed.
Dan wil je net zo hard en vet klinken als de concurentie.


Dat zijn goede redenen voor een mastering.
Als je het doet om fouten in een mix optelossen kun je beter een goede mix opnieuw maken.


ik vraag me af wat we gaan doen met dvd audio en sacd. gaan we daar ook de hele tijd zo hard mogelijk gaan? of gaan we nu eindelijk beseffen dat masteren misschien ook expressiviteit en muzikaliteit pushen is?
uiteindelijk is dat wat een master goed maakt of niet, niet hoe hard je plaat klinkt, al is dat nog steeds iets waar erg veel djs op afgaan bij het kiezen van hun platen. Zolang er geen consensus is bij dj's dat harder niet noodzakelijk beter is gaan we nog lang blijven doodcompressen vrees ik.
 
Formuleer je verhalen wat duidelijker aub ik kan er geen touw aan vast knopen.
 
Back
Top