Je eigen cd thuis produceren: een kleine handleiding

meesha74

Muzikant
Lid sinds
5 november 2004
Berichten
2.252
Locatie
Hilversum
De onderstaande uitleg komt voort uit mijn persoonlijke werkwijze en ervaring.

Het maken van een eigen cd kun je tot op zekere hoogte grotendeels allemaal zelf doen. Houd er wel rekening mee dat er veel tijd in kan gaan zitten.

Stel, je hebt een aantal tracks liggen en daar wil je een album van maken: Er van uitgaande dat alle tracks zijn afgemixt en klaar om gemasterd te worden, kan je album op allerlei manieren tot stand komen. Hoé je je tracks het best kunt mixen en/of masteren zal ik hier niet beschrijven. Daar is voldoende info over te vinden op het forum en internet.

Je hebt je gebounce-te tracks als audio bestanden op je computer staan. Ik raad aan om aparte mapjes te maken
voor "droge" en gemasterde versies. Zorg er ook voor dat je altijd de originele mix(en) bewaart voor het geval er bij het masteren iets mis mocht gaan of het toch niet de juiste resultaten oplevert. Maak sowieso ook altijd backups! Geef alle bestanden duidelijke namen om verwarring te voorkomen.

Uiteindelijk heb je een mapje met al je gemasterde songs. Het is aan te raden om dit materiaal aan te melden bij Buma/Stemra. (je weet nooit of je er onverhoopt een mee hit scoort...). Dit kan eenvoudig online. Je moet uiteraard wel lid zijn van Buma/stemra. Wanneer je ook grafisch enige creativiteit bezit kun je zelf een hoes ontwerp maken voor je cd'tje. Een beetje foto bewerkingsprogramma kan al voor goede resultaten zorgen. Je kunt ook een ontwerp maken voor op het cd'tje zélf. Er is een hoop printers te koop die blanco cdr's op hoge resolutie kunnen bedrukken. Probeer ook hierbij altijd op zo'n hoog mogelijke resolutie te werken.

Je kunt nu de cd's zelf gaan branden. Doe dit nooit op hoge snelheid. Dit kan fouten veroorzaken die de cd slecht, of zelfs helemaal onleesbaar kunnen maken. Test regelmatig je gebrande cd's op verschillende soorten cd spelers.

Tegenwoordig is het natuurlijk ook goed mogelijk om je muziek online aan te bieden. Wanneer je een beetje handig bent met websites bouwen kun je er een leuke webpagina omheen bouwen. Anders is er vast wel een (forum)vriend of collega die iets wil maken. Converteer je audiobestanden naar een zo hoog mogelijke kwaliteit MP3. (Bij voorkeur niet lager dan 192 kBit/s). Voorwaarde is dan wel dat je genoeg webruimte hebt om alle bestanden online te zetten). Het is handig om alle bestanden inclusief evt. grafische bestanden plus een "read me" file met uitleg, allemaal in te pakken in één ZIP file. Dit maakt het downloaden een stuk makkelijker.

Je kunt evt. een soort beveiliging in je webpagina inbouwen waarmee je kunt contoleren wie er allemaal het ZIP bestand downloaden. Ik heb zelf een simpele email controle ingebouwd zodat je altijd contact kunt opnemen met de mensen die downloaden. Hou het echter simpel! Je wilt juist dat zoveel mogelijk mensen je muziek horen. Daarbij zit niemand te wachten op lange password procedures en invullen van forumlieren. Wanneer je een vergoeding voor je cd wilt zul je mischien iets andere methoden moeten gebruiken. Onthou hierbij: Niks beschikbaar stellen voordat er betaald is!

Voor een online voorbeeld kun je kijken op www.meesha.nl/subscribe (is meteen reclame voor mijn eigen cd'tje.). Aanvullingen of correcties op bovenstaand verhaal zijn natuurlijk van harte welkom!

Succes!:okdan:
 
Wat aanvulling betreffende duplicatie van cd's :

In principe heb je 2 mogelijkheden om de cd te dupliceren:

1. Zelf branden met cdr's
2. Duplicatie via een persing

Het grote verschil tussen deze twee (niet technisch gezien) is dat je bij branden een vaste prijs per cd betaald, en bij persen startkosten met vervolgens een lagere prijs per cd.

1. Zelf branden met cdr's (gemid. 2 euro per cd)
Dit is voor de meeste onder ons (helaas) de enige echte optie. Zoals je straks zult lezen is een persing pas mogelijk vanaf 300 of 500 exemplaren en voor de meeste onder ons is deze oplage gewoonweg te groot. Een goed alternatief is dan om te gaan branden. Deze techniek is inmiddels zover gevorderd dat we niet meer spreken over goedkope hema cdr's met een plakkertje erop. Via een gespecialiseerd bedrijf is het mogelijk opdrukken te realiseren die niet onderdoen voor een product in de winkel.
Tegenwoordig zijn er ook veel thuisprinters, maar zolang de oplage groter is dan 10 exemplaren zou ik dit ten zeerste afraden. De inkt is niet speciaal ontworpen voor duurzame bedrukking op een cd (die dus dagelijks met de vingers vastgepakt wordt) en ook aflakken met vernis geeft je niet de kwaliteit die je gehoopt had.
Een gespecialiseerd bedrijf heeft 2 opties :
- bedrukken met speciale inkt en daarna lamineren/aflakken
- thermische bedrukking

Ik persoonlijk heb altijd voor de thermische bedrukking gekozen, daar deze het meest professioneel is en absoluut kras/veeg vast. Het is in principe te vergelijken met de bedrukte kwaliteit die je op commerciele cd's kunt vinden. In mijn studiotijd zijn er letterlijk duizenden van die cd's de deur uitgegaan per jaar en nog nooit een klacht gehad mbt de opdruk.

Deze bedrijven werken over het algemeen ook met de betere cdr's, welke door bulkinkoop betaalbaar zijn geworden. (meestal tayo-yuden)

Wat betreft de buma op dit soort duplicatie. Dit valt onder een productie in eigen beheer, en ook hier moeten rechten over betaald worden. Buma houd echter niet van kleine oplages dus zal altijd over het minimum van 100 exemplaren afrekenen. Daarnaast duurt de aanvraag ook nog gem. 6 weken. In de praktijk 'vergeet' men echter dit soort duplicatie;s aan te melden bij de buma. Voor eigen risico, maar het zal duidelijk zijn dat de buma geen moeitje stopt in het traceren van 40 cd's van de jongen om de hoek.

Een persoonlijke noot erachteraan: Mede doordat ik veeldop rachten opgeleverd heb op bedrukte cdr's heb ik ook kunnen zien hoe de gemiddelde klant omgaat met de rest van de verpakking van het schijfje. Neem van mij aan, veel kleurtjes en tierlantijnen maken veel opdruk op jezelf op het moment dat het uit de printer rolt, maar je moet er een oog voor hebben:
Do's :
- laat iemand het ontwerp maken die weet wat hij/zij doet. Ontwerpen is een vak!
- houd er rekening mee dat het gat in de cd op het ontwerp niet uitgesnedem is, de printer stopt vanzelf op plaatsen waar hij niet kan bedrukken, en anders levert het je een lelijke witte scheve rand op in het midden.
- houd er ook rekening mee dat je aan de buitenrand enkele mm overdruk hebt, ook hier houd de printer vanzelf op als hij buiten het printbare gedeelte komt.
- zet al je contactinformatie op de cdr zelf, niet alleen in een eventueel hoesje. De meeste mensen zijn nml na een week het hoesje kwijt.
Gebruik cd singel doosjes, of tdk boxen. Bij de laatste heb je zelfs niets extra's aan drukwerk nodig. Bij de single box heb je de keus.

Don't:
- als je investeerd in een prof. bedrukte cdr, ga dan niet met je huistuinkeukenprinter zelf hoesjes etc maken op een a4 vel. De eerste dag is dit mooi, na een week begint het a4tje vocht op te nemen, en na een maand is het het meest amateuristische schijfje dat er bestaat.
- bestel niet gelijk 300 cd's...begin met 100, als die op dreigen te raken bestel je bij. Zo voorkom je dat je met een overschot blijft zitten

2.Duplicatie via een persing:
Ben je ervan overtuigd dat je een redelijke oplage kunt verkopen van je eigen materiaal, dan is een persig interessant. Vanaf een 500 exemplaren ligt de prijs gelijk aan het zelf branden, daarboven wordt het stukken goedkoper. Ook is de kwaliteit natuurlijk een stuk hoger. Een extra groot voordeel is dat drukwerk inbegrepen is in de prijs.

Wat maakt een persing duur? Uiteraard de opstartkosten, oftwel het maken van de glassmaster. De glassmaster is de moederschijf die gebruikt wordt om de rest van de cd's te persen. Een glassmaster hoeft maar 1x aangemaakt te worden en kan daarna ook voor eventuele nabestellingen gebruikt worden. De kosten voor het maken van een glassmaster verschillen behoorlijk, maar liggen ergens tussen de 500 en de 1000 euro, meestal meer richting de 500. Is de glassmaster eenmaal klaar, dan is het aantal cd's bepalend voor de prijs. Het verschil tussen 1000 of 2000 cd's zal uitermate klein zijn op de totaalprijs.

Maar : (de grote maarrrrrr)...je moet terdege rekening houden met een aantal factoren die bij een persing komen kijken:

- BUMA/STEMRA..een perserij is aangesloten bij de buma en dus verplicht deze kosten in rekening te brengen. Dit kan met gemak oplopen tot 1 euro per cd! Indien er reclame/sponsoring op de cd vermeld wordt geld er zelfs een extra toeslag
Drukwerk erbij krijgen is leuk, maar realiseer je dat dit niet uit een eenvoudig printertje komt. De ontwerpen zullen dus druktechnisch correct aangeleverd moeten aan de fabriek, en dit betekend meestal dat je hier een gespecialiseerde ontwerpen voor moet inhuren om de zogenaamde films aan te maken.




Tenslotte: Hoe graag we ook willen, de realiteit is dat de meeste van ons nooit veel cd's zullen verkopen. De meeste lokale artiesten blijven steken onder de 300 exemplaren, en meer dan 500 wil vaak al betekenen dat je behoorlijk bekend in de buurt bent. Ter indicatie, een cd die ik een tijd geleden opgenomen heb voor een artiest, en in het zuiden des land op 1 beland is verkoopt ongeveer 500 exemplaren. Tis helaas niets anders.

Dus wat is het beste? Ach, een oplage van 300 geperste exemplaren is voor sommige onder ons best kostentechnisch te doen, en de herinnering ( over 20 jaar dat schijfje uit de kast trekken) is tenslotte ook wel wat waard. Voor andere met minder budget is het branden de ideale oplossing. Blijkt het achteraf een hit te zijn en kun je er duizenden verkopen, jammer van de gebrandde exemplaren, maar that's life.



Tenslotte: Bij het persen komt nog meer kijken, mastering, irsc codes etc...hier kom ik binnenkort op terug want dat is weer een vak apart.
 
Nog even een belangrijke aanvulling op het cd brand verhaal van Meesha.

Hij verteld dat je cd's nooit op een hoge snelheid moet branden ivm schrijffouten. Nu is mijn mening dat dit vroeger gold, en tegenwoordig zelfs in hoge mate het omgekeerde...maar dat is een discussie opzich. Misschien dat andere hier meer duidelijkheid over kunnen geven.

Wat echter wel zeeeeer belangrijk is:
Bij iedere cd die gebrand wordt worden fouten geschreven. Dat is normaal en gebeurd altijd. De cd spelers weten dit echter en kunnen deze kleine schrijffouten corrigeren. Echter....ga je een copie van een copie maken, dan worden de bestaande fouten meegecopieerd en extra fouten toegevoegd. Maar je nu weer een copie van die copie...etc etc

Dus gebruik altijd 1 moeder cd of een hd image om verder te dupliceren. Gebruik nooit copieen van copieeen. (inderdaad is digitaal copieren niet 1:1)
 
Met het BUma Stemra verhaal. Daar is toch een probleem mee als je song is aangemeld daar en je vervolgens het aanbiedt om down te loaden op je eigen website. Voilgens mij mag dat dan weer niet alleen als je buma stemra rechten weer betaald omdat je het aanbiedt)(ja over je eigen werk). Dat ergens een keer gelezen.
 
Het is met buma stemra zo, dat je ook voor je eigen werk moet betalen. Indien je een eigen cd uitbrengt en de nummers zijn geregistreerd, dan moet je evengoed betalen. Uiteindelijk worden de inkomsten, minus (ik meen 12%) administratieve kosten.

Bij persingen van niet geregistreerde nummers zal een perserij meestal ook bumastemra betalen, omdat dit nml met terugwerkende kracht op te eisen is. Stel: ik pers zonder te betalen mijn eigen werk, en een half jaar later schrijf ik me alsnog in met die nummers. Buma zal dan een rekening sturen naar de perserij betreffende de kosten. Voor hen is het vaak moeilijk de klant zover te krijgen een half jaar later alsnog te betalen. Vandaar dat ze het meestal meteen laten betalen, of op papier laten zetten dat de klant verantwoordelijk is.

Met het online download verhaal ben ik niet bekend.
 
Origineel geplaatst door Downside Studio
Het is met buma stemra zo, dat je ook voor je eigen werk moet betalen. Indien je een eigen cd uitbrengt en de nummers zijn geregistreerd, dan moet je evengoed betalen. Uiteindelijk worden de inkomsten, minus (ik meen 12%) administratieve kosten.

Bij persingen van niet geregistreerde nummers zal een perserij meestal ook bumastemra betalen, omdat dit nml met terugwerkende kracht op te eisen is. Stel: ik pers zonder te betalen mijn eigen werk, en een half jaar later schrijf ik me alsnog in met die nummers. Buma zal dan een rekening sturen naar de perserij betreffende de kosten. Voor hen is het vaak moeilijk de klant zover te krijgen een half jaar later alsnog te betalen. Vandaar dat ze het meestal meteen laten betalen, of op papier laten zetten dat de klant verantwoordelijk is.

Met het online download verhaal ben ik niet bekend.

Ik begreep uit het verhaal toen dat je met downloaden hetzelfde hebt.
 
Idd, en als je een paar maanden later een bijpersing wilt hebben kun je de glassmaster opnieuw dokken, want of het bedrijf is failliet, of ze zijn hem 'kwijt'
 
Dit is boeiende informatie.
Misschien dat ik er eens serieus over moet denken om m'n CD te promoten/persen en de rest van dit hele verhaal. Ik kan me echter voorstellen dat er mensen zijn die dit te snel doen en dan met een bulk CD's komen te zitten. Tot op heden heb ik altijd alles gratis in 100% quality aangeboden op internet. Zonder kosten of wat dan ook. Toch ben ik altijd wel iemand die, nadat ik goeie examples van anderen heb gehoord via i-net (dus van die 22k mp3's), de CD's ook daadwerkelijk bestel van zo iemand (ja, misha wellicht dat jiij daar ook bij gaat horen).

Het nadeel is dat men dan kan zeggen dat je de commerciele kant op gaat. Terwijl ik altijd pleit dat electronische muziek gratis moet blijven.

Dilemma.

Anderzijds: In goede muziek gaat veel tijd zitten. Daar mag wat tegenover staan.
 
Origineel geplaatst door cosmiq
Het nadeel is dat men dan kan zeggen dat je de commerciele kant op gaat. Terwijl ik altijd pleit dat electronische muziek gratis moet blijven.


Waarom dat dan ??

Je steekt toch ook tijd en geld in je studio ? Waarom zou je dan alles gratis weggeven ?
 
Origineel geplaatst door Carnivore
Waarom dat dan ??

Je steekt toch ook tijd en geld in je studio ? Waarom zou je dan alles gratis weggeven ?

inderdaad waarom moet electronische muziek gratis worden aangeboden? Is het dan zo slecht? Loon naar arbeid luidt het credo bij mij in ieder geval.
 
overigens, voor het branden van cd's.

Tayo-Yuden is inderdaad aan te raden aangezien dit gewoon de beste kwaliteit cd's zijn. Maar er komt wat meer bij kijken. Aan te raden is om de cd als RedBook te branden. Dit kan je echter met maar weinig programmas (nero, roxio, itunes etc kunnen het NIET).
Voordeel is dat je cd dan in alle cd spelers gedraaid kan worden...

Ga ook geen gekke dingen doen door de 74 minuten limiet op te rekken naar bijv. 80 oid. Merendeel van de oudere generatie cd spelers heeft daar problemen mee en naar ik heb vernomen kan het zelfs schade toebrengen aan de speler?

Brand op 1 speed, en zorg dat je pc gewoon vrij is van andere onzin die mee draait. Hoe optimaler de data transfer is van harddisk naar brander (dus hoe minder data over de lijn) hoe beter en hoe beter je resultaat.

1 speed is gewoon goed voor audio cd's, het duurt wat langer maar de kans op fouten is echt nihil.

(Nee dus ook al is je pc nog zo snel, ga ook geen andere dingen op je pc doen tijdens het branden, daardoor kan je je schijf goed verkloten)

Aan te raden is om altijd een kleine tracksheet van de desbetreffende cd bij te sluiten in het doosje met daarop de tracks, de afspeeltijden, cd titel, datum dat je hem hebt gebrand en eventueel opmerkingen en versie nummers. Vooral als je nog meer in de fase zit dat er wat gesleuteld kan worden oid. heb je zo een beter overzicht.
 
Bedankt voor alle nuttige info tot nu toe.

Ik wou nog even zeggen dat branden op 1X wel degelijk zin heeft. Een CD-brander maakt met de laserstraal putjes in de CD. Als dat traag gebeurt, staan de randen van deze putjes loodrecht op het oppervlak van de cd. Wanneer de snelheid hoger wordt, krijgt de CD-brander echter geen kans meer om de randen van de putjes zo mooi loodrecht te krijgen. Hoe sneller men probeert te branden, hoe 'schever' de randen van de putjes, en hoe moeilijker het wordt om de individuele putjes als dusdanig te onderscheiden. Sommige Audio CD-spelers hebben daarom moeite met CD's die op hoge snelheid geschreven zijn. Althans, dat heb ik ooit gehoord. Ik heb het advies ter hand genomen, en heb sindsdien geen probleem-CD's meer gebakken.
 
Origineel geplaatst door Eclectus
Bedankt voor alle nuttige info tot nu toe.

Ik wou nog even zeggen dat branden op 1X wel degelijk zin heeft. Een CD-brander maakt met de laserstraal putjes in de CD. Als dat traag gebeurt, staan de randen van deze putjes loodrecht op het oppervlak van de cd. Wanneer de snelheid hoger wordt, krijgt de CD-brander echter geen kans meer om de randen van de putjes zo mooi loodrecht te krijgen. Hoe sneller men probeert te branden, hoe 'schever' de randen van de putjes, en hoe moeilijker het wordt om de individuele putjes als dusdanig te onderscheiden. Sommige Audio CD-spelers hebben daarom moeite met CD's die op hoge snelheid geschreven zijn. Althans, dat heb ik ooit gehoord. Ik heb het advies ter hand genomen, en heb sindsdien geen probleem-CD's meer gebakken.

Idd, kijk bijv. ook naar de handleiding van dj cd-spelers.
Meestal wordt er aangeraden om op 2-4x (of lager) te branden en vaak ook om functies zoals "buffer under-run" uit te zetten.
En het is inderdaad zo, een op 12 speed gebrande cd stottert bij mij in mn decks, eentje op 4x niet.
 
Red Book (CD Digital Audio)
Yellow Book (CD-ROM and CD-ROM XA)
Orange Book (CD standard) (CD-R and CD-RW)
White Book (Video CD)
Blue Book (Enhanced CD, CD+G and CD-Plus)
Beige Book (Photo CD)
Green Book (CD-i standard) (CD-i)
Purple Book (DDCD)
Scarlet Book (SACD)
 
Origineel geplaatst door Downside Studio
Het is met buma stemra zo, dat je ook voor je eigen werk moet betalen. Indien je een eigen cd uitbrengt en de nummers zijn geregistreerd, dan moet je evengoed betalen. Uiteindelijk worden de inkomsten, minus (ik meen 12%) administratieve kosten.

Bij persingen van niet geregistreerde nummers zal een perserij meestal ook bumastemra betalen, omdat dit nml met terugwerkende kracht op te eisen is. Stel: ik pers zonder te betalen mijn eigen werk, en een half jaar later schrijf ik me alsnog in met die nummers. Buma zal dan een rekening sturen naar de perserij betreffende de kosten. Voor hen is het vaak moeilijk de klant zover te krijgen een half jaar later alsnog te betalen. Vandaar dat ze het meestal meteen laten betalen, of op papier laten zetten dat de klant verantwoordelijk is.

Met het online download verhaal ben ik niet bekend.

een beetje oude koeien, maar het houdt me op dit moment bezig.

Op de Buma site staat:

Is aansluiting bij Stemra zinvol wanneer mijn muziek op een cd in eigen beheer wordt uitgebracht?

Bent u de opdrachtgever van de cd-productie én de componist en/of tekstdichter van alle nummers, dan is aansluiting niet zinvol. Als opdrachtgever betaalt u ons namelijk eerst voor de cd-productie. Het recht om het beschermde werk te gebruiken is immers overgedragen aan Stemra. Als componist of tekstdichter ontvangt u pas later auteursrechtvergoedingen, met inhouding van kosten. Als dit de enige vorm van gebruik van uw muziek is, is aansluiting bij Stemra (nog) niet verstandig.

of deze:

Wanneer is het zinvol om me als muziekauteur aan te sluiten bij Buma of Stemra?

Lid worden loont pas als uw werk geregeld wordt gebruikt. Dan ontvangt u meer dan dat u aan ons voor lidmaatschap betaalt. Wordt uw werk nationaal of regionaal uitgezonden op radio of tv, dan is aanmelding bij Buma zinvol. Wordt uw repertoire door een platenmaatschappij uitgebracht, dan is het aan te raden om u (ook) bij Stemra aan te sluiten. Zolang u alleen uw nummers in eigen beheer uitbrengt, heeft aansluiting bij Stemra geen zin. Wilt u zich toch aansluiten, doe dit dan in het jaar dat uw werk wordt gebruikt.
 
Back
Top