Je eigen cd thuis produceren: een kleine handleiding

Uiteindelijk is op aanraden van een forum-lid gekozen voor CD-Hamster. In overleg met de drukker en de rest van de band hebben we besloten dat we 200 stuks afnemen omdat de kosten per CD daardoor gunstiger uitvallen en omdat we denken dat we ze wel verkocht gaan krijgen. Op de site staan duidelijke formats en specificaties voor het artwork in verschillende bestandstypen. Het contact verliep snel en soepel en ook het drukken was binnen een week klaar en thuis. Alles was superstevig verpakt met veel bubbeltjesplastic tot groot genoegen van mijn vriendin.
De CD's zelf zijn fantastisch gelukt en de bedrukking van de CD voegt voor ons echt wat toe. Bij het hoesje (zie afbeelding in bijlage) is er wat misgegaan waardoor je een randje ziet, geen idee of dat aan ons of aan de drukker ligt. We vinden het echter niet zo erg dat we er een gedoe van gaan maken. Qua kosten viel het ons uiteindelijk ook mee. Per CD waren we tussen de 2 en 3 euro kwijt en zijn van plan ze te verkopen voor 5, dus als we de helft verkopen draaien we ongeveer quitte. Al met al zijn we zeer tevreden!
 

Attachments

  • hoesje.jpg
    hoesje.jpg
    72,4 KB · Bekeken: 191
Adriaan doet altijd fantastisch werk. En snel! Waarschijnlijk hebben jullie met het aanleveren van je ontwerp geen rekening gehouden met de snijranden. Maar ziet er top uit. Proficiat! Altijd een mijlpaal als je eigen cd binnenkomt!
 
dus nogmaals: honderd CD's, we zorgen zelf wel dat ze aan de man komen. wie heeft er goede ervaringen met het laten maken van hoesjes voor een dergelijk lage oplage?

Ik heb *ontzettende* goede ervaring met MJK ( http://www.kopieer-cd.be/ ). Dag voor mijn optreden kreeg ik de CDs binnen :W

Qua hoesje is mij het enorm goed meegevallen; ik heb de aanwijzingen en templates gevolgd van hun site, en voor het eerst in InDesign gewerkt om alles klaar te maken voor hen. Ze hebben verder geen vragen gehad, en gewoon een prima product afgeleverd waarbij de full colour CD(-R) er zelfs nog veel beter uitziet dan verwacht...
Prijs ongeveer 4 euro per CD, ook 100 stuks. Niet de goedkoopste, maar dan heb je wel wat!

Trouwens, ook Creative Commons, eigen beheer, en geen Sabam (wel natuurlijk de verplichte non-intervention verklaring aangevraagd).
 
Heb zojuist het document opgezocht met de non-intervention verklaring voor Sabam.
Wow Joost, da's een flink document om in te vullen en ik heb die wet uit 1994 niet eens opgemerkt.

Raar vind ik het wel, een wet die bepaalt dat de zelf aangevraagde reproducties van je eigen muziek die niet bij Sabam geregistreerd, strafbaar zijn.
Da's zoiets als dat je je brood bij die ene bakker moet halen, en je voor je je eigen brood bakt, een aangifte formulier moet invullen, wanneer iemand anders er van mag eten.
 
Inderdaad Hyper5nic, deze regel is complete nonsens wanneer je hem toepast op andere sectoren van de maatschappij.

Zit zelf ook sterk te denken om eigen tracks uit te geven op fysieke media, maar neem niet eens de moeite om zulk soort papierwerk in te vullen (de NL-versie dan). Puur omdat ik niet wens mee te doen aan zulk soort theaterstukjes van een of andere organisatie die denkt het recht te hebben om beheerder te spelen over andermans werken. Gelukkig werkt het (tot op heden) op digitaal vlak een stuk anders.
 
Laatst gewijzigd:
CD´s die je in de winkel koopt (geperste dus) hebben een levens verwachting van 25 jaar.
Ik ken gelukkig meerdere CD´s die al iets langer meegaan maar een leven lang?
Komop man dat is toch niet haalbaar. (Het hele verhaal van kostprijs/winstmarche)

Overigens hebben de meeste (dus niet de wat duurdere b.v. audio only) brand CD´s een levens verwachting van 5 jaar.
Deze levens verwachting is dan idd door langzaam branden en een goede omgang met de schijfjes nog voor een goede tijd te rekken.

groet,
Maarten

Even inpikken,in principe voor geperste cd's,zo lang als de plastic schijf onbeschadigt blijf,zelfs als deeltjes van de reflecterende laag afpellen (door slechte hechting/temp. wisseling) kan je deze zelf met wat kunde herstellen.
 
Handig als ze gewoon het jaartal erop zetten. :D Heb nog wel ouder, maar deze doet het in elk geval nog prima. Moet 'm maar weer 'ns beluisteren. :)

SubstanceCoverBig.jpg
 
Wow een topic over CD's op de frontpage anno vandaag :)

Gewoon uit oprechte nieuwschierigheid: doen (semi pro) artiesten dat nog, een echte CD met jewelcase maken etc? En zijn ze nog enigszins verkoopbaar?
 
De grote massa geeft per jaar meer geld uit aan Puisterij dan ze vroeger aan LPs of CDs uitgegeven zouden hebben (het ‘rekje’……).
 
Gewoon uit oprechte nieuwschierigheid: doen (semi pro) artiesten dat nog, een echte CD met jewelcase maken etc? En zijn ze nog enigszins verkoopbaar?
Toch wel. Maar ligt er een beetje aan hoe groot je bereik is. Vrienden van me hebben een band die internationaal bekend is (vooral ook Zuid-Amerika) en in die contreien worden nog steeds meer CD's verkocht. Vaak zijn de kosten om vinyl te versturen erg hoog naar die landen (en raken ze nog al eens kwijt in de post). Ik zie het ook op Bandcamp, dat artiesten er niet altijd voor kiezen om ook een vinyl uitgave te doen maar alleen beperken tot digitaal, CD en cassette.
 
Back
Top