Je eigen cd thuis produceren: een kleine handleiding

ehm ik wil toch ff reageren op het masteren.....

als je je levels enzo goed hebt en je materiaal klinkt gewoon mooi waarom zou je dan willen masteren???

ik bedoel naar mijn mening "We willen te mooi "

goed is goed en slecht is rekbaar....

als je al met compressie en EQ gaat tweaken dan is er naar mijn mening al iets niet helemaal tof met je opnamen.

compressie? ehm doe is je levels/gains en je output volumes tjekken
ik denk hoe transparanter je muziek klinkt des te beter het op verschillende bronnen klinkt.

hier bedoel ik mee ik master niet omdat ik het niet nodig vind.. nu zal ik hier wel op aangevallen worden denk ik waarom niet..

mijn inziens als het hard genoeg is zonder dynamiek en headroom te verliezen dan is het goed....
en om als een pro te klinken red je het niet met je pc denk ik.

waar het omgaat is denk ik de emotie die je in je muziek hebt...

als je iemand tot tranen kan roeren met muziek dan boeit het geen hol of je nou wel multiband compressie hebt gebruikt en eq of niet

let the music do the talking en less is more

afijn tot zover mijn geleuter
 
Formuleer je verhalen wat duidelijker aub ik kan er geen touw aan vast knopen.

Bedoelde je mijn verhaal Fuse?
 
Bij mijn weten is masteren niets meer dan:

(in geval van een album) Er voor zorgen dat alle verschillende tracks een éénheid vormen. Dit kan worden bereikt dmv. luidheid (is iets anders dan volume / level!), klankkleur en... niet te vergeten de volgorde van de tracks.

Een goede mastering engineer blijft met z'n tengels af van het "creatieve" resultaat (oftewel de eindmix) van een track (of tracks). Hij zal in overleg met uitvoerende /producer een bepaalde balans proberen te vinden tussen de verschillende tracks en eventuele kleine correcties uitvoeren. De tools en afluistering van een goede mastering studio zijn vaak nét wat beter dan die van de opname / mix studio.

Als er bij de mastering meer dan 3 á 4 dB moet worden gecorrigeerd in bijv. klankkleur dan is er eigenlijk als iets mis met de eindmix (tenzij het als doel wordt gebruikt)
 
als je al met compressie en EQ gaat tweaken dan is er naar mijn mening al iets niet helemaal tof met je opnamen.


ik denk dat je niet helemaal begrijpt waarvoor EQ en compressie gebruikt wordt
als je meerdere sporen opneemt is eq bijvoorbeeld een vereiste
niet elk instrument gebruikt de volledige bandbreedte als je dus geen EQ toepast wordt alles 1 dikke pap en komt de emotie van je track niet goed over zoals je had gewilt

en wat betreft masteren maakt meesha exact duidelijk waar het om draait
 
Bedoelde je mijn verhaal Fuse?
Nee, dat van trancemo6.

Denk dat de onbekendheid veel vragen met zich meebrengt en er ook misverstanden zijn.
 
Nee, dat van trancemo6.

Denk dat de onbekendheid veel vragen met zich meebrengt en er ook misverstanden zijn.


klopt basis voor mastering blijft toch deze reden, infeite het zelfde wat Meesha schrijft

Een album maak je/Band/etc over een bepaalde periode.
zeg een jaar, dan zijn er in dat jaar 10 nummers geschreven en opgenomen.
Die zullen allemaal wat verschillend klinken tegenover elkaar.
Mischien in verschillende studio's pgenomen met verschillende gear.
En daar moet dan een geheel van gemaakt worden voor een CD productie.
Dan kan je met Mastering de kleine/grotere verschillen in het mastering gedeelte wat naar elkaar toebrengen.
Dat is de grond reden om temasteren.
 
heel interessant. heb je het over je gouden ring, of die van je man?

nou ik zal maar bekennen, die ring is van mijn man, ik zelf ben een neger
toch kunnen we echt heel goed samenleven.
ik weet ook niet wat 't is maar die muziek doet echt wonderen.
 
Als je jullie nu eens beginnen met naar een notaris te gaan en je werk vast te leggen, want de BUMA doet toch geen reet, die hebben het te druk met andere zaken: veel personeel aannemen, internet, en een direkteur die zijn werk niet delegeert, alles weet en de rest van de mensen daar weet geen moer.
Dus ga ze niet bellen, want je krijgt toch geen antwoord.
En helemaal niet als je een zaak hebt.
Als je echt wat wil weten moet je naar een muziek-advocaat.
 
En je eindmixen zet je op een DAT. Of 24/96 recorder. Daatmee ga je naar een goede masteringstudio.
Kost je een tig honderd euro en dan krijg je ook wat...
Exabyte tape voor de perserij bv.
Daar gaan ze dan maar kopieen trekken. En een fatsoenlijke cd maken.
Die nog een beetje tegen krassen kan enzo.
Of geloof je nog in de pc en haar geweldige brandprogramma's?
En die geweldige WAV's? Ik niet.
 
DE BUMA/STEMRA werkt met de"aangesloten landen"
En hebben allerlei leuke muzikant-onvriendelijke procedures om je maar zo weinig mogelijk van je rechten uit te betalen.
En ze hebben hele protocollen bedacht om je van het kastje naar de muur te sturen. Het personeel krijgt een leuke cursus wat voor antwoorden ze dienen te geven. (en ze weten niet eens wat er allemaal achter schuilt)
Dus daar het vandaag Bevrijdingsdag is, zou ik zeggen: KIES VOOR JEZELF!!
Doe de hoogstnodige zaken....
 
De BUMA?STEMRA schijnt nog steeds niet te begrijpen dat muzikanten vaak op vele vlakken tegelijk bezig zijn:
reclames, cd's, internet, filmmuziek, een zaak etc.
Zo zijn er allerlei tegenstrijdige belangen en afscheep-regelingen.
Dus je zal een keuze moeten maken of je lid wordt of niet.
En of je dubbele tarieven blijft betalen igv een eigen zaak.
Niet goed voor de concurrentie-positie bv.
En als je iets bij een notaris vastlegd, zul je je moeten weten, waar en in hoeverre dat geldig is, in welke landen...
Ben ik dan uitgever? Hoe verder dan? Hoe doe je dat?
Wat kost je recht halen...daar zijn vele mogelijkheden in.
En zo zijn er nog veel meer redenen te bedenken.
 
Laatst gewijzigd:
Ikzelf heb geen problemen met grotere speed opnamen bij branden van cd's. Mijn cd-recorder is 32 speed en de opgenomen cd's doen het allemaal prima.

Phochos

Ik heb hier meerdere cd's van jou die het niet meer doen. de brander leest ze niet meer. denk CD-rot of CD-roest
 
Ik heb hier meerdere cd's van jou die het niet meer doen. de brander leest ze niet meer. denk CD-rot of CD-roest

Dat zou kunnen, CD-rot. Ik heb ook nog een paar oudere cd-r's uit 2002 liggen die niet meer goed werken. Maar zo nu en dan heb je ook tussen geheel nieuwe cd-roms exemplaren die het gewoon verdommen (excuses) om normaal te draaien of zich te laten branden. Ooit wel eens een partij van 50 stuks gehad die het allemaal niet deden.

Phochos
 
cd-rot

cd-rot

misschien kan je dan het beste op lage snelheid branden en CD's met een beveiligingslaagsje kopen. Ik vind zelf dat CD's een heel leven moeten kunnen meegaan. Dat is door de fabrikanten ook beloofd toen ze met het product aan kwamen zetten.

Gebrande CD's die ik met lage snelheid heb gebrand doen het nog, maar van bepaalde merken doen ze het niet goed meer: TDK en MMORE.

Maar cassettebandjes zijn dus beter, die gaan langer mee !

Misschien gaan orginele in fabriek geproduceerde cd's wel een leven mee
 
ehm ik wil toch ff reageren op het masteren.....

als je je levels enzo goed hebt en je materiaal klinkt gewoon mooi waarom zou je dan willen masteren???

Omdat er onaangename frequenties aanwezig kunnen zijn. Voor vinyl moeten bepaalde gebieden worden aangepast geloof ik.

en de masteraar heeft hoogstwaarschijnlijk meerdere en /of betere monitors die beter zijn dan de jouwe en als je daarop de muziek beluisterd
valt er misschien nog wat te sleutelen.
 
Kom ook wel eens voor dat je helemaal niets moet masteren.
Of dat een gain+limiter al genoeg is.
Maar dan heb je nog het op lengte knippen (en in/uitfaden).
Achter elkaar zetten, pauzes tussen nummers bepalen etc.
 
Tja, als ik bij een masteringbedrijf kom en ze beginnen al de levels te checken
en te normalizen met een apparaatjevan 12.000 euro...
En als ik dat zelf doe met een plugin en er blijken nog allerlei vreemde pieken
te bestaan, ( hoor je ook trouwens) lijkt het mij niet zo vreemd om naar een goed masteringbedrijf te gaan.
Toch?
Ik had vroeger al een voorkeur voor hardware en na 7 jaar plugins-gepiel en getest
is mijn mening helaas nog steeds niet veranderd.
 
In deze geweldige tijden van protectionisme en gigantische vooruitgang op het gebied
van cd-en dvd writers schijnen allerlei fabrikanten het leuk te vinden
om hun produkt een nieuw 'stempeltje ' mee te geven en zo veel mogelijk
indexen niet meer te laten lezen.
Dus de cd's deugen nog wel, maar de fabrikanten niet.
Ga lekker op zoek naar je oude brander dus!
En als je dit wilt voorkomen, koop er dan gelijk drie!
 
In deze geweldige tijden van protectionisme en gigantische vooruitgang op het gebied
van cd-en dvd writers schijnen allerlei fabrikanten het leuk te vinden
om hun produkt een nieuw 'stempeltje ' mee te geven en zo veel mogelijk
indexen niet meer te laten lezen.
Dus de cd's deugen nog wel, maar de fabrikanten niet.
Ga lekker op zoek naar je oude brander dus!
En als je dit wilt voorkomen, koop er dan gelijk drie!

ik ben geen kenner in dit gebied maar is dat zoiets als regio codes
deze zijn namelijk door de software te veranderen en zo verholpen (iig bij een hoop dvd spelers)
 
Back
Top