Je eigen cd thuis produceren: een kleine handleiding

Deze is ook wel leuk. Houd er dus rekening mee wanneer iemand je een 'gratis' mixing/mastering aanbiedt. Dit valt onder de bewerkers.


Wat voor rechten zijn er eigenlijk?
We onderscheiden ‘auteursrechten’ en ‘naburige rechten’. Bij muziek hebben we het auteursrecht van muziekauteurs (componisten en tekstdichters) en -uitgevers. Ook bewerkers, arrangeurs en vertalers kunnen auteursrecht hebben. Buma/Stemra is belangenbehartiger van mensen met deze auteursrechten.

Overigens vertegenwoordigen we niet alle auteursrecht op muziek. De stichting Musi©opy richt zich op regelgeving voor songteksten.

Naburige rechten zijn de rechten van producenten van cd's en andere geluidsdragers (meestal de muziekuitgevers) en van de uitvoerende artiesten. Muziekgebruik op het internet heeft vaak ook met naburige rechten te maken. Een regeling met Buma/Stemra dekt die rechten niet. U moet die regelen met de producent of met producent en uitvoerende artiest. Meestal neemt u daarvoor contact op met de muziekuitgever. Stichting SENA behartigt de belangen van mensen met naburige rechten.
 
In de laatste uitgave van het B/S blaadje stond dat een muziekschrijver die op zijn eigen site zijn eigen downloads aanbiedt daar in de toekomst niet langer voor hoeft te betalen. Dat was een regel die op nogal wat verzet stuitte en waar ze nu dus vanaf willen.
 
Het is in mijn ervaring niet zoals hier eerder is geschreven dat je ALTIJD Stemra rechten moet afdragen als je een CD laat persen. Met mijn oude bandje heb ik twee keer een demo laten persen (300x meen ik) met glasmaster en de hele reut. Dat is bij een NL perser uitgevoerd en na het ondertekenen van een Stemra formulier waarbij je aangeeft dat je op alle gebieden rechthebbende bent en geen lid van Stemra (!) kan je gewoon persen zonder Stemra te betalen. Voorwaarde is dus wel dat je NIET ingeschreven bent bij de BS (leuke afko }:| ), anders gaat het niet op. Maar zoals aangegeven heeft dat geen zin als je lekker voor je zelf bezig bent met eigen beheer dingetjes.
 
Qua grotere oplages wordt de prijs per CD pas 'leuk' als je 300 a 500 stuks laat persen.
Als je CD's in grotere oplages wilt gaan laten maken zou ik iig alvast nadenken hoe je ze wilt verkopen. (En dan is een publisher wel handig bijv.)
 
Origineel geplaatst door Carnivore
je kan je cds ook in Polen, Oostenrijk of Tsjechië laten persen, dan betaal je die euro Buma niet :kroon:

Onzin, officieel moet je dan nog steeds betalen, alleen interesseerd dat deze firma's niet.

Het is zelfs zo erg dat het kan zijn dat jou muziek op de russische markt verkocht gaat worden onder een andere naam!!
Je hebt daar geen controle over bij die gasten.
 
Origineel geplaatst door Grooveron
Onzin, officieel moet je dan nog steeds betalen, alleen interesseerd dat deze firma's niet.

Het is zelfs zo erg dat het kan zijn dat jou muziek op de russische markt verkocht gaat worden onder een andere naam!!
Je hebt daar geen controle over bij die gasten.

En dan nog te bedenken of je wel de juiste hoeveelheid krijgt. En wat doe je als er fouten in het proces zijn geslopen. Effe heen en weer rijden? Dan is aansluiten bij de Buma goedkoper.
 
Origineel geplaatst door Herbert
In de laatste uitgave van het B/S blaadje stond dat een muziekschrijver die op zijn eigen site zijn eigen downloads aanbiedt daar in de toekomst niet langer voor hoeft te betalen. Dat was een regel die op nogal wat verzet stuitte en waar ze nu dus vanaf willen.

Dat willen de muzikanten maar de Bumas, GEMA's etc in deze wereld en zeker de platen industrie zelf zel daar zeker op tegen blijven. Als je geen BUMA wilt betalen moet je gewoon geen lid worden dan heb je met die firma niets temaken.
Zo simpel is het, maar mocht er ooit een stukje van je muziek ergens gebruikt worden van je ook geen cent!!
 
Dat wordt ook duidelijk op de site uitgelegd. :okdan: Zij weten dan ook wel dat als je geen auteursrechten hebt, behalve die van jezelf, dat het een stuk zelffinanciering wordt. Zij zitten ook niet op extra administratie te wachten.
 
@ Grooveron:

lees de BUMA/STEMRA nieuwsbrief van enkele weken geleden. B/S gaat de zogenaamde Flexco-regeling aanpassen. Ergo: als muzikant mag je je eigen werk op je eigen website promoten dmv download/streams zonder daarvoor te hoeven afdragen. Dus muzikanten/componisten krijgen van B/S hun zin.
 
ik zie het nut van buma niet echt in, zolang je toch maar laat ik zeggen 500 cds weg weet te zetten is het de moeite niet waard..

overigens ben ik het dus niet eens met dat thuis een hoesje in elkaar flanzen gedoe, als ik ergens wel een hekel aan heb zijn het goedkope cd boekjes die zelf geprint zijn, met standaard foto shop effecten, het kan er aan liggen dat hoop familie en kennisen grafisch werk doen, maar als ik eerlijk ben koop ik liever een toffe cd met iets mindere opname kwaliteit en een mooi, gedrukt, net hoesje dan zon laserprintvodje wat supervet gemixt is.

bedoel als ik een cd koop, de enige reden dat ik nog cds koop is dus voor het artwork, en dat wil ik dan dus wel mooi verzorgd hebben. wat is anders de meerwaarde van een album, dat de onderkant van dat schijfje niet groen is maar grijs??
 
Origineel geplaatst door Christov
wat is anders de meerwaarde van een album, dat de onderkant van dat schijfje niet groen is maar grijs??

Ik spreek uit ervaring dat dat voor de gemiddelde CD koper heel veel uitmaakt.
Van een geperste cd verkoop ik redelijk gemakkelijk (1 a 2 jaar) 1500 stuks, maar van een cdr nog niet 1/4de.

En voor het geld hoef je het als je de kanalen hebt of kent.
Voor minder dan 800 Euro exbtw heb je al 500 cds.!!
 
Origineel geplaatst door Grooveron
Ik spreek uit ervaring dat dat voor de gemiddelde CD koper heel veel uitmaakt.

en terecht lijkt me, dat is toch het enige wat je gebrande kopie onderscheidt van je officiele exemplaar. bedoel 99% van de wereld hoort het verschil tussen mp3 en .wav niet dus waar lullen we dan over? bedoel het oog wil ook wat, een boek moet je niet op zn cover judgen maar van een mooi bord is het goed eten zeg ik altijd maar :D
 
Het is vaak het resultaat van het afgeleverde product. Als ik zeker weet dat er (tevens in de professionele industrie gebruikte) Prodisc of Taiyo Yuden CD-rs zijn gebruikt en het booklet kwaliteits glossypapier is wat goed gedrukt is, dan maakt het voor mij niet zo uit. Maar helaas heb ik gemerkt dat alleen het Duitse www.syngate.net en een enkele andere dit doen. Meestal ontvang je een goedkope winkel CD-r met opdrukje en een booklet van gewoon A4-formaat. En dat is teleurstellend en dan nog meer het feit dat de verkoper blijkbaar geen extra moeite doet om zijn klant tevreden te houden, maar wel klaagt dat hij bijna niets verkoopt. Dat is net zo lomp als het verkopen van synthesizers waarbij er iets stuk is of gebrekkig werkt en zeggen "je gebruikt het zelden / hebt het niet nodig / gebruik gewoon de koptelefoon-uitput".

dus als je iets verkoopt moet het goed zijn en dan maakt het gebruikte materiaal niet altijd het grootste verschil.
 
of je sluit je gewoon aan bij een promotioneel label zoals umr =)
de kans dat je werk beluisterd wordt is groter aangezien er verschillende artiesten op de cd 's staan
alle werk en promotie wordt door een ander gedaan dus je kan lekker luieren en hoeft niet te vrezen voor financiële problemen
wij bieden de cd's aan de artiesten aan aan inkoopprijs die kunnenz e dan zelf verder verkopen aan verkoopprijs indien ze dat wensen ...

:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door René
Deze is ook wel leuk. Houd er dus rekening mee wanneer iemand je een 'gratis' mixing/mastering aanbiedt. Dit valt onder de bewerkers.

ik heb altijd geleerd dat van auteursrecht pas sprake is als:

Het een oorspronkelijk werk is met persoonlijk stempel.......waar is dan die persoonlijke stempel van de masteraar die doet niets creatiefs maar laat het alleen beter klinken(dit is net zoiets als een drukkerij die de kleuren goed stelt, geen creatief werk dus, in de zin van recht) bewerkers slaat op PRODUCERS, remixers, cd compileerders, welke daadwekelijk invloed hebben op het creative aspect van de muziek.
 
ik heb altijd geleerd dat van auteursrecht pas sprake is als:

Het een oorspronkelijk werk is met persoonlijk stempel.......waar is dan die persoonlijke stempel van de masteraar die doet niets creatiefs maar laat het alleen beter klinken(dit is net zoiets als een drukkerij die de kleuren goed stelt, geen creatief werk dus, in de zin van recht) bewerkers slaat op PRODUCERS, remixers, cd compileerders, welke daadwekelijk invloed hebben op het creative aspect van de muziek.


hehe ja tenzij het origineel produkt zo ongelooflijk boring is of zo. als die dan zegt ik wil meer crunch/rauwheid/ik wil bassen voelen... je kan aan de eindmix nog steeds alles uiteen halen hoor. je route het door verscheidene filters alwaarna je de gescheiden kanalen de gewenste effecten/kleuring meegeeft alvorens het naar je multibands te sturen en je eindreverb of zo.
Dat geeft vaak een smakelijk resultaat en kan voor pakweg 7000 a 8000 euro aan aankoop software wel min of meer. je kan natuurlijk altijd goedkoper mixen/masteren maar zoiets hoor je toch vrees ik.

Externe hardware is ook een oplossing maar vaak log/duur/plaatsinnemend.

desondanks pleit ik niet voor laptop mastering aangezien daar rekenkracht, snelheid van harde schijf en goede interfaces vaak te wensen over laten. je zou misschien nog netjes een leuke mix kunnen maken. maar ik reken mezelf niet bij degenen die dat kunnen. te klein schermoppervlak, te weinig mogelijkheden aan dsp (zeker als je latency laag MOET zijn (en natuurlijk wil je dat, om sneller te kunnen horen en dus werken))

maar je kan natuurlijk ook je geld bijhouden en eens laten doen door pakweg Manuel Schleiss of zo. voordeel daarvan is dat je leercurve dan slechts nog inhoud dat je moet begrijpen dat clippen niet klinkt (valt over te discussieren en hangt af van de gebruikte adda en meer maar laat ons stellen dat standaard gesproken je hier rekening mee zou moeten houden, tenzij je je in de THD en aanverwante leerstof volledig ondergraaft. zelfs daarna valt er te redetwisten of 0.3% thd al dan niet beter klinkt, meer mensen geloven van niet maar als je het geluidstechnisch neemt en je plugins houden er GEEN rekening mee kan je stellen dat je de boel kunt belazeren en dus je dynamiek of volume output kunt vergroten met pakweg 0.3% over de 0Db bij sommige exceptionele adda zonder dat deze kraken. daar valt misschien wel een heel boek over te schrijven maar dat gaan we hier niet doen.)
 
@trancemo6
Waar heb je het over? Ik kan er geen touw aan vastknopen. Wat bedoel je nou?
 
Back
Top