Niet écht een release maar vooruit

Project Gaia

Ingeburgerd
Lid sinds
7 november 2001
Berichten
52
Locatie
Doetinchem
In ieder geval niet iets wat wordt uitgebracht, maar een proefopname van het eerste nummer dat ik onder het Project Gaia label heb geschreven. Dit is de eerste versie, er zijn nog een hoop details die ik aan wil passen maar ik zou toch graag eens jullie mening willen horen. De track is te downloaden door deze link te volgen:

Project Gaia - Clouds of Life

mvg,


Project Gaia
www.projectgaia.net
 
ik ga em snel luisteren :)
 
Cool, ik ben benieuwd...alvast wat opmerkingen voordat er commentaar komt:

- Het "treingeluid" wat in feite een waterpomp is gaat eruit, het voegt niets toe namelijk.

- Als de drums erbij komen, de climax zeg maar ben ik nog niet tevreden over de impact van de lead

- de vocalen herhalen te vaak, hier wordt ongeveer 30% van geschrapt

- het einde lijkt wellicht wat vreemd, dit komt omdat het nummer vlekkeloos gaat overlopen in nummer 2, welke nog niet af is.
 
treingeluid is me niet echt opgevallen
en het eind vind ik ook niet echt vreemd hoor

ben je fan geweest van enigma ? veel invloeden te horen
mooi afgemixed
netjes
 
Dank je :)

En ja, enigma invloeden zijn duidelijk...vooral omdat de drumloop is gebaseerd op Sadeness, alleen heb ik hem wél zelfgemaakt in tegenstelling tot Era die gewoon een standaardloopje van het Roland Dance board gebruikte (tsk tsk).

In principe is Michael Cretu (Enigma) zelfs de enige muzikant die ik écht eindeloos bewonder, dus ja ik ben fan van Enigma. Zoals ik in mijn kennismakingsbericht al zei heb ik veel stijlen geprobeerd te maken, en dit was de uitdaging van Gaia, maak muziek in Enigma stijl, en het begint me eindelijk een beetje te lukken...

Ik heb ongeveer 2.5 nummer af nu, de andere nummers zijn ongeveer in dezelfde stijl uiteraard maar na Clouds of Life ben ik wat vrijer in mijn keuzes, er komt dus wat meer variatie in
 
Heel goed opgebouwd en verzorgd, goed gedaan. Mijn grootste kritiek is dat het naar mijn mening iets teveel enigma is, iets te weinig eigenheid. Daardoor krijgt het bij mij een "al ergens gehoord"-gevoel. Als je dat overboord kan gooien, en je eigenheid probeert naar voren kan schuiven, kan ik alleen maar zeggen dat je heel goed bezig bent.
 
hey bedankt Nick!

Ik ben het helemaal met je opmerking eens, dat haalde ik in feite al aan in mijn vorige post. "Clouds of Life" was m'n eerste experiment in deze stijl, dus ja, dan baseer je je nogal snel op de gevestigde formule van Enigma. De andere nummers waar ik mee bezig zijn, zijn dan ook een stuk meer "eigen".

Wat je, imho, wel altijd zult blijven houden is het "enigma gevoel" bij deze stijl, een nummer met een beetje alternatieve drums, rare geluiden en vooral véél pads is nogal snel een Enigma-achtig nummer. Maar goed, ik zal binnenkort eens een preview-mix maken waarin ik een stuk laat horen van alle hele en halve nummers die ik nu heb...grappige is dat, als ik kijk naar het nummer waar ik nu mee bezig ben (My Friend, my light) ik al zoveel vooruit ben gegaan sinds CoL dat ik de helft al weer kan verbeteren :) (maar das nooit slecht)

ps. en dit alles met maar 1 synth gebruikt hehehe (XP50)
 
Mooi hoor. Het lijkt wel wat op Enigma maar die stem lijkt eerder op die stem op het laatste nummer van de nieuwe CD van Jarre. :)

En inderdaad kun je wel horen dat er maar een synth gebruikt is. Maar de samples maken veel goed wat dat betreft. Misschien toch 'even' wat pads uit een andere synth halen. Deze klinken erg synthy, misschien dat sample CD strings hier wat meer afstand geven van enigma muziek.

Maar wat mij opvallen zijn vooral de drums. Die komen bij me een beetje over als een kit van een synth. Wat je er mee zou kunnen doen weet ik ook niet.

Ben benieuwd naar de CD, want dit is wel relaxted muziek. :)
 
Thanks :) en ja, ik wil inderdaad nog wel wat meer synths gaan gebruiken...grootste probleem is dat ik ze niet aan kan sturen op het moment...daarom heb ik via Edirol in Engeland ook een kassie besteld met 4 ins en 4 outs...dan kunnen we wat meer inzetten :)

en de drums...sjah, het zijn geen akoestische drums nee, maar die passen volgens mij ook niet echt onder dit soort muziek. Het liefst zou ik er analoge wetdrums onder gooien maar die heb ik nog niet kunnen maken.
 
Back
Top