in Space (album)

skrie

Ingeburgerd
Lid sinds
30 Maart 2017
Berichten
78
Locatie
Koudekerk aan den Rijn
Hallo gents,

Mijn eerste Album is eindelijk af en ik ben er heel blij mee. :mega:

Het is een electronic instrumental album gemaakt met een combinatie van Synthesizers en VST's.
Ik weet niet wat voor stijl dit is. Ik ben zelf erg fan van Vangelis, dus daar zal het soms wel op lijken ;)
Het is een aan de klassieke kant. Zonder beats, en met wat langere lijnen dan de gebruikelijke 4 maats loep.
Het was ook mijn doel om in elke track een fluitbare melodie te hebben.

Hier zijn wat linkjes om het album te beluisteren.

Youtube:



De Youtube video heb ik in elkaar geknutseld om een beeld te scheppen bij de muziek.
Er zit een tracklist in het Youtube Description veld... om een beetje door het album heen te skippen :)

Aangezien ik geen eigenaar ben van die beelden zou de video best wel eens binnenkort kunnen verdwijnen.
In dat geval zijn er nog de volgende links.

Spotify: http://open.spotify.com/album/3w3tQ0EtcCnnnXr1n6UEjW

Distrokid (various links): https://distrokid.com/hyperfollow/skrie/in-space

Ik zou het heel leuk vinden als mensen het Album zouden beluisteren en
eventueel commentaar achterlaten. Het liefst ook op Youtube... want dat staat leuk op mijn channel.

-Skrie 8)
 
skrie : Bedankt man dat je mij op deze post gewezen hebt. Zoals ik al zei is het héél moeilijk om tegenwoordig in de massa van geposte tracks op te vallen. Zo ben ik dit juweeltje zelf ook mis gelopen.

Als ik dit album in één woord moet samenvatten: WAUW !!!

Ik ga het de komende tijd meer gedetailleerd beluisteren maar tijdens het overlopen werd ik steeds meer en meer verbijsterd. Je merkt dat je met Vangelis' muziek opgegroeid bent. Ook jij kan sfeer scheppen met muziek en klanken :okdan:. Daardoor maak je regelrechte documentaire- of filmmuziek. Ik hoor ook dat je veel verder durft te gaan dan vier of vijf akkoorden en dat maakt dat het muzikaal gezien heel interessant en mooi in mekaar zit. Als dan de mix ook nog eens heel mooi in balans blijkt te zijn, dan kan men enkel maar concluderen dat dit van héél hoog niveau is. Het resultaat van jouw twee jaar mag zeker gezien en gehoord worden :halleluja.

Wat me ook opvalt is dat je ook volumemodulaties gebruikt (iets waar ik zelf ook graag gebruik van maak) wat veel meer gevoel in de muziek brengt, het klinkt allemaal heel dynamische en organisch. Drifting in Space (melodie) is daar een mooi voorbeeld van.

Kan je nog wat meer vertellen over welk materiaal (hardware en vst) je gebruik hebt gemaakt? En gebruik je voornamelijk presets of doe je ook aan je eigen sounddesign?
Hoe begin je trouwens aan zo'n nummers? Speel je meerdere kanalen tegelijkertijd in en breid je naarmate het vordert de tracks uit? Of neem je één geluid en speel je daar vervolgens een deel mee in en bouw je daar op verder? Sequence je visueel op computersoftware of werk je misschien nog hardwarematig?

Trouwens: ook een pluim voor de montage van de beelden. Met m'n eigen filmpjes weet ik dat het soms flink wat tijd vergt om beelden en geluid mooi uit te syncen. Jammer dat de beelden wss onder copyright vallen en daardoor dus eigenlijk niet bruikbaar zijn ... maar ik ben zeer blij dat ik het toch nog heb kunnen zien.

Kortom ... dit is een juweeltje van heel hoog niveau en het verdient véél meer reacties dan dat je tot nu toe ontvangen hebt. Ik ben er zeker van dat hermax je project ook zal weten waarderen dus hoop ik dat hij via de tag gelokt wordt.

Als je nog eens een nieuwe creatie gepost hebt, laat me dit dan gerust weten want het is nu eenmaal heel moeilijk om op te vallen in het grote vat creativiteit van het SF.


:okdan:

:doei:
Danny
 
Kan je nog wat meer vertellen over welk materiaal (hardware en vst) je gebruik hebt gemaakt? En gebruik je voornamelijk presets of doe je ook aan je eigen sounddesign?
Hoe begin je trouwens aan zo'n nummers? Speel je meerdere kanalen tegelijkertijd in en breid je naarmate het vordert de tracks uit? Of neem je één geluid en speel je daar vervolgens een deel mee in en bouw je daar op verder? Sequence je visueel op computersoftware of werk je misschien nog hardwarematig?

Ontzettend bedankt voor je enthousiaste review. Dit zijn echt het type complimenten die een mens op de been houden. :)

Mijn werkpaarden voor dit album waren: Novation Peak en de Yamaha CP4, VST: Memorymoon ME80 (Yamaha CS80 emulation) ,
Een Kontakt library van Hideaway Studio the Orbitone Collection.Er waren nog wat plugins die ik hier en daar gebruik.
Voor de Peak en Memorymoon heb ik vooral eigen patches gemaakt. De Kontakt library waren allemaal presets.
Ik ben nog maar een paar jaar bezig met hardware en zelf synthesis doen. Daarvoor gebruikte ik alleen maar VST's.

Ik probeer zo veel mogelijk in één keer als midi op te nemen. Soms gebruik ik hiervoor veel quantization achteraf
en haal ik ook de foutjes eruit.Vaak neem ik eerst een ambient geluid op om een stemming te zetten, dat improviseert lekker om de één of andere reden.

Sommige nummers zijn vrijwel geïmproviseerd. Vaak ren ik dan heen en weer tussen mijn synthesizers en de piano.
(omdat ik om de één of andere reden altijd op betere ideeën kom aan de piano.)

De nummers die ik helemaal aan de piano heb gecomponeerd zijn vaak het moeilijkst te vertalen naar mijn synthesizer "orchest".
Het resultaat wordt dan vaak erg gekunsteld zoals de finale (touchdown) waar ik het meeste moeite heb gehad met de orchestratie
terwijl de compositie op de piano erg duidelijk in mijn hoofd zat.
 
skrie : bedankt voor de verduidelijking. Interessante werkwijze van componeren. Ik heb ondertussen ook jouw YT kanaal eens bekeken waar ik getuige ben van die wijze: knappe speeltechniek :okdan:, dat doe ik je niet na (ben meer een "knutselaar" dan een echte muzikant). Ik neem aan dat je ooit enkele jaren pianolessen hebt gevolgd.
ie Memorymoon kende ik nog niet en moet zeggen dat die er wel heel interessant uit ziet. Jammer genoeg gebruik ik geen computer dus ook geen VST's. Maar het verklaart wel hoe je je Vangelis-sound bereikt. Ik hou de vingers gekruist voor de Behringer DS80. Ik hoop dat die in de buurt van de sound van die Memorymoon komt in combinatie met de hands-on modulatietechnieken en dan nog een interessante prijs.

Ik merk trouwens veel overeenkomst met forumlid hermax 8).

Zoals ik reeds eerder stelde mag je me altijd een PB-tje sturen zodat mijn aandacht getrokken wordt.

Ik hoop dat je echt wel meer reacties krijgt dan nu het geval is want je verdient het :halleluja.


:doei:
Danny
 
Aha, een geluk dat ik SF eens open op de desktop want die tags krijg ik niet te zien op de tablet (of ik kijk er naast)
Dit is inderdaad muziek zoals muziek hoort te zijn! Knap gedaan, helemaal mijn meug! :halleluja
Ik heb vooral bewondering voor je werkwijze want dat is eigenlijk diegene die ik al heel mijn leven zou willen gebruiken. Echter is dat veel te technisch voor mij om al die synthesizers aan mekaar te koppelen en synchroon te laten lopen. Wat ik ook probeer, dat loopt altijd in de knoop. Maar toch zou ik het liefst zoveel mogelijk live willen kunnen opnemen en dan eventueel nog wat bijvullen.
Jij doet dat, en ik hoor heel duidelijk dat je jezelf daardoor toch ook wat beperkt, ik vind de muziek soms wat "gevangen" in het tempo en de sync voor de arpeggio's. Ik heb heel graag muziek die niet teveel "vasthangt" aan een strak ritme. Het zal je niet verbazen dan dat voor mij "Drifting" het hoogtepunt is van je album. Verder vond ik "Our sun" ook fantastisch (ik ben ook een pianoman, dat blijft voor mij eigenlijk altijd de basis) En je final "Touchdown" is toch wel geslaagd hoor, het verdient eigenlijk gewoon wat "betere" geluiden, sommige strings zijn wat dunnetjes, om het zo te zeggen.

Zelf post ik eigenlijk geen muziek meer hier, wegens hetzelfde probleem als het jouwe, veel te weinig mensen hebben nog interesse in deze muziek. Maar ik zal vanaf nu wel nauwlettend proberen in de gaten te houden wat jij hier nog plaatst! Stuur me ook maar een pb indien nodig, soms mis ik vanalles wegens geen geduld om te scrollen.
 
Aha, een geluk dat ik SF eens open op de desktop want die tags krijg ik niet te zien op de tablet (of ik kijk er naast)
Dit is inderdaad muziek zoals muziek hoort te zijn! Knap gedaan, helemaal mijn meug! :halleluja
Ik heb vooral bewondering voor je werkwijze want dat is eigenlijk diegene die ik al heel mijn leven zou willen gebruiken. Echter is dat veel te technisch voor mij om al die synthesizers aan mekaar te koppelen en synchroon te laten lopen. Wat ik ook probeer, dat loopt altijd in de knoop. Maar toch zou ik het liefst zoveel mogelijk live willen kunnen opnemen en dan eventueel nog wat bijvullen.
Jij doet dat, en ik hoor heel duidelijk dat je jezelf daardoor toch ook wat beperkt, ik vind de muziek soms wat "gevangen" in het tempo en de sync voor de arpeggio's. Ik heb heel graag muziek die niet teveel "vasthangt" aan een strak ritme. Het zal je niet verbazen dan dat voor mij "Drifting" het hoogtepunt is van je album. Verder vond ik "Our sun" ook fantastisch (ik ben ook een pianoman, dat blijft voor mij eigenlijk altijd de basis) En je final "Touchdown" is toch wel geslaagd hoor, het verdient eigenlijk gewoon wat "betere" geluiden, sommige strings zijn wat dunnetjes, om het zo te zeggen.

Zelf post ik eigenlijk geen muziek meer hier, wegens hetzelfde probleem als het jouwe, veel te weinig mensen hebben nog interesse in deze muziek. Maar ik zal vanaf nu wel nauwlettend proberen in de gaten te houden wat jij hier nog plaatst! Stuur me ook maar een pb indien nodig, soms mis ik vanalles wegens geen geduld om te scrollen.

Bedankt voor de review :)

Ik moet vrij veel moeite doen om niet steeds weer naar het pianogeluid te grijpen.
Het blijft toch altijd mijn favoriete instrument. Maar ik wilde juist eens iets anders.

Drifting is inderdaad als enige niet opgenomen tegen een metronome,
Ik heb er zelf eerlijk gezegt weinig meer naar geluisterd
en ik ben blij verrast dat juist dat in de smaak blijkt te vallen :)

Ik ben toegallig bezig met nieuwe muziek die allemaal wat soberder is
en opgenomen zonder metronome. Dit wil echter niet echt lukken.
Het is moeilijk voor me om extra layers op te nemen zonder clicks.
Alle melodietjes liggen klaar en ik ben er heel blij mee aan de piano.
Maar elke poging om ze te orchestreren zijn mislukt.
Het zal dus wel even duren voor ik weer iets serieus heb om te laten horen.

Ik post op dit moment vooral wat live improvisaties terwijl ik mijn spel zonder metronome verbeter.
Het is mijn hoop dat door me te oefenen ik over een tijdje kan werken zonder quantization.
 
skrie : bedankt voor de verduidelijking. Interessante werkwijze van componeren. Ik heb ondertussen ook jouw YT kanaal eens bekeken waar ik getuige ben van die wijze: knappe speeltechniek :okdan:, dat doe ik je niet na (ben meer een "knutselaar" dan een echte muzikant). Ik neem aan dat je ooit enkele jaren pianolessen hebt gevolgd.
ie Memorymoon kende ik nog niet en moet zeggen dat die er wel heel interessant uit ziet. Jammer genoeg gebruik ik geen computer dus ook geen VST's. Maar het verklaart wel hoe je je Vangelis-sound bereikt. Ik hou de vingers gekruist voor de Behringer DS80. Ik hoop dat die in de buurt van de sound van die Memorymoon komt in combinatie met de hands-on modulatietechnieken en dan nog een interessante prijs.

Ik merk trouwens veel overeenkomst met forumlid hermax 8).

Zoals ik reeds eerder stelde mag je me altijd een PB-tje sturen zodat mijn aandacht getrokken wordt.

Ik hoop dat je echt wel meer reacties krijgt dan nu het geval is want je verdient het :halleluja.


:doei:
Danny

Ik kijk ook verlangend uit naar de Behringer DS80. Dat zou echt geweldig zijn.
Ik hoop vooral dat ze het keyboard en de polyphonic aftertouch goed maken.
(ik ben in bezit van een Behringer Deepmind12 en om eerlijk te zijn is het
keyboard echt verschrikkelijk... dus hopelijk doen ze dat niet na bij de DS80)

Die DS80 komt zoiezo in mijn huis als Behringer hem echt gaat maken.
Als de clone niet goed is kan ik hem altijd nog gebruiken als Midicontroller voor de MemoryMoon Plugin. :)
Ik kan echt uren spelen met die plugin, maar spelen met echte knoppen is altijd leuker.

Om je een beeld te geven van mijn Yamaha CS80 obsessie. Ik ben bezig een Midicontroller te maken
die wat van de CS80 directe-modulatie en aftertouch bediening kwaliteiten brengt naar mijn Novation Peak.
(ik noem mijn Peak altijd mijn poor-mans CS80.)

Hij ziet er zo uit in ieder geval. Helemaal in Yamaha CS80 Stijl :D
(de knopjes knoppen nog niet helemaal kwa kleur...maar ik heb door dat Corona-gedoe even
tijdelijk geen toegang tot de 3d-printer van mijn kantoor. xD )

SE80-Controller1.jpg - Click image for larger version  Name:	SE80-Controller1.jpg Views:	0 Size:	38,2 KB ID:	3759700



Bedankt dat je zo betrokken ben. Ik heb nog wat meer muziek geluisterd die je maakte met Hermax,
en ik heb erg veel respect voor jullie prestaties. Om zo vrij te zijn in tempo en het toch allemaal kloppend
te krijgen is iets waar ik nog steeds mee bezig ben om het te leren. En jouw sound en mixwerk is fantastisch.
Dat is ook iets waar ik altijd een beetje hoofdpijn van krijg. Iets mixen en masteren is voor mij het minst
leuke gedeelte van het maken van muziek. Ik beleef het meeste plezier aan het bedenken van melodieën
en gewoon lekker spelen.
 
skrie : Je bent inderdaad best wel CS80 minded, hé :). Ik ben zelf eigenlijk ook zo, hoor. Voor wat mij betreft is het de allerbeste synth ooit gemaakt. Qua synthesevorm is ie eigenlijk heel basic maar door de modulatiemogelijkheden en z'n ringmodulator en suboscillator met dan nog wat extra's is ie gewoon uniek. De grootste stommiteit is dat ik begin jaren 90 een CS80 tweedehands zou kunnen kopen hebben voor 20.000 BEF (omgerekend 500€). Die heeft toen een hele tijd te koop gestaan omdat er in die periode nauwelijks interesse voor was. Ik heb die toen laten staan omdat ik geen plaats had (woonde toen nog bij m'n ouders in). Ik heb er altijd spijt van gehad om hem niet gekocht te hebben.

Als de DS80 even goede modulatiemogelijkheden heeft en de kwaliteit redelijk tot goed is, dan komt ie er wel in. Maar langs de andere kant: als alles erg cheapo is, dan hoef ik hem misschien niet. Het zal afwachten worden totdat ie op de markt komt.
Wel knap wat je als controller gemaakt hebt :okdan: . Ik neem dan aan dat de Peak min of meer dezelfde mogelijkheden heeft als een CS80 (bv de suboscillator tot in audio-range opdrijven en zo).
Ik vind het trouwens wel leuk dat er nog eens iemand op het forum is dat dezelfde smaak en interesse heeft.

Wat mijn muziek betreft (eigen of in samenwerking met Hermax): ik ben niet echt muzikant. Mijn theoretische kennis is zo goed als nul en mijn speeltechniek is ook niet zo super (ik trek wel mijn plan, hoor). Als ik Hermax of jou zie spelen, dat niveau haal ik hoegenaamd niet. Ik vind dat ook niet erg. Door deze "tekortkoming" ben ik me al heel lang aan het toespitsen op de mix. En daar weet ik van dat ik een deftig niveau heb bereikt. Ik denk dat de echte muzikanten zoveel plezier uit compositie en techniek halen dat de mix een extra ballast is. Omdat ik gezegend ben met een mindere speeltechniek, haal ik juist extra vreugde uit dat mixen. Ik herken het ontzettend goed van Hermax. Vandaar dat we ook wel eens af en toe iets samen maken zodat we de forte's van beiden samenbrengen.
Grappig is dat de opbouwende kritiek die Hermax in deze thread geeft over het gevangen zitten in metronomen en quantizering zomaar kon weg gelopen zijn uit vroegere reacties op mijn toenmalige muziek.

Wat betreft orchestratie: je hebt daar vooral de goede geluiden voor nodig. Bij mij is dit gegroeid met de setup. Het is makkelijker beginnen worden toen ik mijn eerste EMU 4 sampler kocht. Die heeft een bibliotheek die uiterst bruikbaar is. Toen ik vorig jaar de Kronos kocht en me daar in verdiept heb, is er een wereld voor me open gegaan. Je kan er heel realistische strings, hoorns, koren etc uit halen. Als je dus moeilijkheden ondervind met het uitbouwen van orchestraties, dan kan je overwegen om eens op zoek te gaan naar een workstation dat je aan staat (bv. Roland Fantom G-serie, Yamaha Motif XS of XS (MOXF), Kurzweil PC3K etc) of een goede samplebibliotheek voor de computer. Waarschijnlijk zal je dan toch wat makkelijker geschikte verdelingen van instrumenten vinden, hoor ;).

Mastering is me ook onbekend, hoor. Dat is echt wel een specialisatie apart. Misschien dat ik ooit wel eens mijn nummers laat masteren door iemand die met de stijl van muziek vertrouwd is. Maar dat is lang nog niet zeker.

Heel binnenkort zal ik hier een nieuw werk posten (samenwerking met Hermax weer). Ik zal je taggen zodat je een melding krijgt.

In ieder geval: doe zo voort 8).


Groetjes,

Danny :doei:
 
De grootste stommiteit is dat ik begin jaren 90 een CS80 tweedehands zou kunnen kopen hebben voor 20.000 BEF (omgerekend 500€). Die heeft toen een hele tijd te koop gestaan omdat er in die periode nauwelijks interesse voor was. Ik heb die toen laten staan omdat ik geen plaats had
Die heb ik toen ook laten schieten! Er werd mee geadverteerd in de Music Maker. Ik vond het te veel gedoe om dat bakbeest in België op te halen.

skrie, ik ga je album zeker beluisteren! Als Danny enthousiast is, dan zal ik dat vast ook zijn. Ik kwam op deze draad door te zoeken op "DS80".
 
Back
Top