Waar zou ik heen kunnen met mijn muziek?

Herkenbaar wat je schrijft en het weerhoudt me zelfs een beetje van nummers afmaken. Want waar doe ik het voor? Die paar likes op Soundcloud?

Wat ik me nu heb voorgenomen is dit:

- Ik concentreer me op 1 genre
- Ik luister veel DJ-sets op YouTube en probeer productioneel minimaal zo goed te klinken
- Eronder staan altijd de labels. Die verzamel ik in een Google Doc
- Daar luister ik wat meer tracks van op YouTube
- Als mijn muziek voldoende aansluit stuur ik een mail met link naar mijn Soundcloud-account

En vervolgens hoor ik niets. Maar ik blijf dit volhouden en mezelf verbeteren. Dat is volgens mij het enige dat je kunt doen, als je geen ambities hebt als DJ en geen tijd wil steken in social media. Zorgen dat ze uiteindelijk (hopelijk) niet meer om je heen kunnen.
 
Herkenbaar wat je schrijft en het weerhoudt me zelfs een beetje van nummers afmaken. Want waar doe ik het voor? Die paar likes op Soundcloud?

Wat ik me nu heb voorgenomen is dit:

- Ik concentreer me op 1 genre

Dit zou ik nou nooit doen. Creatieve vrijheid beperkend...
Als ik ga proberen binnen een bepaald stramien te werken, me daaraan te conformeren, dan loopt de inspiratie dood. Dat is ook de reden dat ik den duur echt m'n eigen ding ben gaan doen en heel m'n hokjesgeest heb verworpen. Dat heeft me destijds heel goed gedaan.
Vroeger maakte ik ook zo muziek, met als resultaat dat de boel niet af kwam en het allemaal pogingen werden om te klinken als (zonder succes vaak)...

Ik deel dat effe omdat het misschien goed is dat ook eens voor jezelf tegen het licht te houden. ;)
 
Dit zou ik nou nooit doen. Creatieve vrijheid beperkend...

Ik begrijp wat je zegt, maar ben het er niet mee eens. Ik doe ook niet aan na-apen. Ik wil alleen wel dat de nummers binnen dezelfde stijl passen. Ik houd me altijd voor dat ik een uur mag optreden mag eigen tracks. Wat zou ik dan spelen? Beetje rustig beginnen, daarna wat sneller, hier iets symfonisch en daar misschien een nummer met vocalen. Binnen een 'hokje' kun je jezelf veel vrijheid permitteren.

Vroeger ging ik echt alle kanten op. Van trance, naar pop en van filmmuziek naar eighties. Leuk voor mezelf, maar er viel geen touw aan vast te knopen. En in geen een genre werd ik écht goed. Nu probeer ik eerst een stijl goed te beheersen, voor ik weer een andere kant op schiet. En als tijd ooit geen rol meer speelt maak ik gewoon weer alles :D

Nog een gedachte over creatieve vrijheid. Een nummer begint bij mij vrijwel altijd met een akkoordprogressie. Daar kan ik dan dance van maken, maar ook filmmuziek als ik het mooi orkestreer. Of synthpop als ik eightiesgeluidjes kies. In de basis is muziek voor mij muziek.
 
Zou eerder proberen je eigen stijl te vinden en je daaraan te houden / je eigen regels te creëren, dan je te houden aan het stramien van een bestaand genre.
 
Zou eerder proberen je eigen stijl te vinden en je daaraan te houden...

Dat wordt het automatisch. Net als bij mixen, omdat iedereen andere keuzes maakt.

Het ligt ook aan je ambities en drijfveren. Mijn droom is om een dag in de week betaald muziek te kunnen maken. Ik ben best bereid wat concessies te doen om dat te bereiken. Maar met kopiëren kom je er sowieso niet. Dan klink je hetzelfde als een ander, maar dan te laat.
 
Originally posted by derp View Post
Zou eerder proberen je eigen stijl te vinden en je daaraan te houden...



Dat wordt het automatisch. Net als bij mixen, omdat iedereen andere keuzes maakt.

Valt wel mee, iemand als Jeff Mills is er groot mee geworden. :D
 
Back
Top