Waar zou ik heen kunnen met mijn muziek?

Dozart

Super Сasual Dating Real-life Females
Lid sinds
27 juli 2011
Berichten
1.026
Locatie
GB
Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk al jaren dat ik steeds vind dat ik eens wat meer met mijn muziek zal moeten doen. Vind het een beetje zonde om het alleen maar voor mezelf en een handjevol luisteraars te houden aan wie ik het zo en dan laat horen.
Als ik op google info erover zoek, kom ik toch meer uit op bands en artiesten die graag 'succesvol willen worden' en 'de stage willen rocken' etc. maar die ambities heb ik nou niet echt verder. Ik wil het gewoon graag de wereld in slingeren, en dan moet het maar zien of het al dan niet populair wordt. Maar ik denk dat sowieso wat meer underground zal zijn. Njah, doet er ook niet toe verder. Hoe dan ook, ik wil wel graag dat het gehoord kan worden door een grotere groep mensen dan nu het geval is.
Echter, ik heb al de middelen niet om het te promoten en alles. En nog meer: ik weet niet zo goed in welk hokje mijn muziek nu echt thuishoort. Dat is ook nogal variabel. En hoe de markt tegenwoordig werkt, weet ik al helemaal niet. Ik zoek wel eens labels op, maar nooit vind ik iets waarvan ik denk: nou, hier past het wel geloof ik...
Heb wel eens gedacht aan ektoplasm.com maar dan moet je eigenlijk ook zorgen dat het daar al tiptop gemasterd op komt (heb berekend daar toch al gauw 500 tot 700 euro voor nodig te hebben), voor je eigen artwork zorgen etc. Het zou me dan een hoop geld gaan kosten wat ik nu niet heb. En vroeger stuurde je iets gewoon naar een label en deden zij dat voor je, toch?

Ik loop nogal spaak op al die dingen, en dan zakt de moed me weer in de schoenen en stel ik het weer een paar maanden of jaren uit, en zo komt er eigenlijk nooit eens een keer iets van! Maar de behoefte het uit te brengen blijft zich altijd weer opdringen en dat blijft een onvervuld verlangen op die manier. Dat wil ik nu toch eens een keer doen. Ik denk dat het daar toch wel goed genoeg voor zou moeten zijn.

Mijn vraag is; wie even een paar nummertjes van mijn soundcloud luistert: wat zou je mij kunnen adviseren?

https://soundcloud.com/ron-dz

(de nummertjes in de 'spotlight' maar even vooral..)

Bij voorbaat dank. Hopelijk komt er eens wat bruikbaar advies uit voort waar ik mee verder kan :)
 




Die me dan de moeite waard lijken bijvoorbeeld.
 
Je ontkomt er toch niet aan om wat moeite te moeten steken naast het muziek maken zelf. Het makkelijkste en goedkoopste is om het zelf uit te brengen bijvoorbeeld via https://amuse.io/. Daar heb ik een release uitgebracht dit jaar. Qua mastering ongeveer 3 tientjes per nummer kwijt geweest en artwork zelf gedaan. Als je niet daarnaast nog veel tijd steekt in het promoten ervan zal je alleen niet een groter publiek gaan trekken en je kosten dus ook niet terugverdienen helaas. Zelf doe ik dat dus niet en heb er dan ook genoegen mee dat het 'out there' is :)

Masteren, artwork, uploaden naar kanalen, promo, al dat soort taken kosten tijd en of geld. Dat gaat iemand anders (lees een label) niet zo maar voor nop voor je doen, zonder het vooruitzicht te hebben daar ook wat aan te kunnen verdienen. Wat tegenwoordig voor een label ook vrij lastig is lijkt me, dus zal je wel erg goed boven 'de rest' uit moeten steken als je demo's gaat rond sturen, dus een lange adem is hier wel handig.
 
Je ontkomt er toch niet aan om wat moeite te moeten steken naast het muziek maken zelf. Het makkelijkste en goedkoopste is om het zelf uit te brengen bijvoorbeeld via https://amuse.io/. Daar heb ik een release uitgebracht dit jaar. Qua mastering ongeveer 3 tientjes per nummer kwijt geweest en artwork zelf gedaan. Als je niet daarnaast nog veel tijd steekt in het promoten ervan zal je alleen niet een groter publiek gaan trekken en je kosten dus ook niet terugverdienen helaas. Zelf doe ik dat dus niet en heb er dan ook genoegen mee dat het 'out there' is :)

Masteren, artwork, uploaden naar kanalen, promo, al dat soort taken kosten tijd en of geld. Dat gaat iemand anders (lees een label) niet zo maar voor nop voor je doen, zonder het vooruitzicht te hebben daar ook wat aan te kunnen verdienen. Wat tegenwoordig voor een label ook vrij lastig is lijkt me, dus zal je wel erg goed boven 'de rest' uit moeten steken als je demo's gaat rond sturen, dus een lange adem is hier wel handig.

Dank voor de snelle reactie.
Natuurlijk wil er heus wel wat moeite in stoppen uiteraard. Alleen nu heb ik nog geen idee waarvoor en voor wie. Mastering zit ik toch ook zeker aan te denken, en dat dat maar in etappe's te gaan doen, totdat ik genoeg tracks heb gemasterd om er een album mee te vullen. Of is dat ook alweer 'uit de tijd' inmiddels? (zoiets las ik)
Maar Artwork bijvoorbeeld. Ik ben daar helemaal niet in thuis, en kan helemaal niets met grafische programma's bijvoorbeeld. Hoe heb jij dat dan bijvoorbeeld gedaan?

Zal vanavond in ieder geval eens even op die site gaan kijken die je hebt gelinkt.
 
En promotie, hoe doe je dat vervolgens? Kwestie van het gewoon op allerlei kanalen zetten als Spotify, Bandcamp, Soundcloud, etc?
 
Maar Artwork bijvoorbeeld. Ik ben daar helemaal niet in thuis, en kan helemaal niets met grafische programma's bijvoorbeeld. Hoe heb jij dat dan bijvoorbeeld gedaan?

Voor artwork heb ik het geluk dat ik daar wel het een en ander zelf in kan. Als je dat niet hebt zal je moeten zoeken naar iemand die je daarbij wilt helpen of er zelf een klein beetje induiken. Een rechtenvrij plaatje zoeken op internet (zoek maar eens op free stock photos) of een foto die je zelf gemaakt hebt met de titel erop geplakt is geen rocket science. Er bestaan gratis open source programma's die je daar goed bij kunnen helpen, zoals Gimp. Ik neem aan dat daar wel genoeg tutorials in te vinden zijn.

En promotie, hoe doe je dat vervolgens? Kwestie van het gewoon op allerlei kanalen zetten als Spotify, Bandcamp, Soundcloud, etc?

Het mooie van bv Amuse (en andere van dat soort -soms ook betaalde- diensten) is dat die het op een heel aantal streamen kanalen zet. Bandcamp en soundcloud vallen daar volgens mij wel beiden buiten. En promotie? Pfoeeeeee, lastig, ik heb n het begin wat op facebook gespammed, in mijn omgeving natuurlijk en naar een aantal dj's/producers gestuurd die ik tof vind. Hoe je daarmee echt naar een hoger level kunt gaan durf ik eigenlijk niet te zeggen. Wat ik zou doen als ik er de tijd aan zou besteden: op zoek gaan naar sites/youtube/spotify kanalen/playlists waar jouw soort muziek wordt gedeeld aan grote groepen en dan proberen jouw muziek daar tussen te krijgen.

edit: dit is hoe ik er tegenaan kijk en hoop dat je er wat aan kunt hebben, wil niet beweren dat dit precies is wat je moet doen. Kan ook niet met mijn 200 stream sinds mei van dit jaar ;)
 
(...) Ik wil het gewoon graag de wereld in slingeren, en dan moet het maar zien of het al dan niet populair wordt. Maar ik denk dat sowieso wat meer underground zal zijn. (...) En nog meer: ik weet niet zo goed in welk hokje mijn muziek nu echt thuishoort. Dat is ook nogal variabel.

Klinkt paradoxaal, maar omdat je muziek wat underground is en je geen aantallen luisteraars zult bereiken wat in de mainstream wellicht mogelijk is, dat kan juist de sleutel zijn om veel meer luisteraars te krijgen dan je nu hebt. Ik ben oa. liefhebber van het micro-genre witch-house en het zwaartepunt daarvan ligt tegenwoordig vooral in Rusland en omringende landen. Op Youtube zijn wat kanalen die elke liefhebber wel kent, deze in het bijzonder. Artiesten die een groter bereik willen kunnen dat daar krijgen, de persoon achter het kanaal nodigt artiesten uit om hun werk te showcasen. Hoewel dit micro-genre in het hele muzikale landschap natuurlijk erg klein is, iemand die zijn of haar muziek daar neerzet krijgt in één klap al gauw duizenden, soms tienduizenden luisteraars. Dat is hele goede promotie. Meestal staan er verwijzingen bij naar Soundcloud, Bandcamp e.d. waar mensen die de muziek waarderen meer kunnen beluisteren.

Misschien een idee om je te richten op één (micro)-genre en een soortgelijk kanaal online te vinden dat iets dergelijk doet, dat artiesten de gelegenheid geeft om hun werk te showcasen. Dan moet je je niche vinden en daar iets mee doen in de online-scene die daarvan bestaat.
 
Nou.. de eerste 2 tracks (die van post #3) zijn inmiddels verstuurd naar een professionele masteringstudio. Dat lijkt me wel de eerste stap, topkwaliteit mastering. Ik ga dat dan maar even in etappe's doen de komende tijd. En iemand zien te vinden voor cool artwork (aanbevelingen welkom). Weet er al wel wat, maar niet of ze in m'n straatje zitten en wat m'n straatje daarmee eigenlijk nou echt is als het er op aan komt, haha.
Ik ga die opties die jullie noemen eens onder de loep nemen.
Ik zoek het een beetje tussen 'underground' en catchy, maar niet echt mainstream, in. Daar zit mijn muziekstijl wel een beetje. Altijd een beetje op m'n eigen eclectische eiland geproduceeerd wdb.

Ga ook zeker even kijken naar wat jij gepost hebt, Disharmonic!

Het moet hoe dan ook maar een keer gebeuren dat het eens voor een groter publiek beschikbaar wordt, voordat ik oud word :P zou toch zonde zijn anders.
Maar de markt is behoorlijk veranderd. Allemaal veel meer versnipperd heb ik het idee.
 
Laatst gewijzigd:
Ik wil juist even meegeven als je voor een digital distributor kies (om dus je spullen op Spotify,beatport,apple music etc. te krijgen) informeer eerst heel goed op het internet en lees reviews want de meeste distributors zijn enkel uit op je geld en bieden niet altijd goede service.

Beter iets meer betalen dus,maar het kost geld..en niet zeker of je het er snel terug uithaalt,je moet veel streaming hebben voor het wat opbrengt.
Als je heel veel albums/tracks hebt kan het wel interesant zijn.
 
Masteren, artwork, uploaden naar kanalen, promo, al dat soort taken kosten tijd en of geld. Dat gaat iemand anders (lees een label) niet zo maar voor nop voor je doen
als een label je muziek accepteert doen die in veel gevallen gewoon de mastering, promo etc. ze willen namelijk een bepaalde consistente kwaliteit en image neerzetten

Dozart, stuur je muziek naar labels die er bij passen. het zit een beetje in de hoek van de psychedelische chillout volgens mij
veel labels laten niets horen, luisteren niet eens, maar er zitten ook bij die dat wel doen, dus laat geen gehoor of afwijzing je er niet vanaf brengen toch weer wat naar een ander label te sturen.
nogmaals belangtrijkst is dat het echt bij de sound van een label past, en dat is vaak nogal lastig bij wat meer eigenzinnige muziek

+ wat Disharmonic zegt, zoek de niche voor jou muziek en kijk of je het daar meer kan verspreiden. dan helpt het als het al goed gemasterd is natuurlijk.
 
Je ontkomt er toch niet aan om wat moeite te moeten steken naast het muziek maken zelf. Het makkelijkste en goedkoopste is om het zelf uit te brengen bijvoorbeeld via https://amuse.io/. Daar heb ik een release uitgebracht dit jaar. Qua mastering ongeveer 3 tientjes per nummer kwijt geweest en artwork zelf gedaan. Als je niet daarnaast nog veel tijd steekt in het promoten ervan zal je alleen niet een groter publiek gaan trekken en je kosten dus ook niet terugverdienen helaas. Zelf doe ik dat dus niet en heb er dan ook genoegen mee dat het 'out there' is :)

Masteren, artwork, uploaden naar kanalen, promo, al dat soort taken kosten tijd en of geld. Dat gaat iemand anders (lees een label) niet zo maar voor nop voor je doen, zonder het vooruitzicht te hebben daar ook wat aan te kunnen verdienen. Wat tegenwoordig voor een label ook vrij lastig is lijkt me, dus zal je wel erg goed boven 'de rest' uit moeten steken als je demo's gaat rond sturen, dus een lange adem is hier wel handig.

Moet me hier bij aansluiten, vooral ook bij de 2e alinea.

Zou www.3voor12.nl (lokaal?) evt geen goede optie kunnen zijn?
 
www.drooble.com is gratis, en ik heb op een paar maand tijd al een paar duizend luisteraars gehad, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik zeer veel feedback geef. Succes ermee!
 
Dozart misschien ben je wel te bescheiden om jezelf te promoten,want er is toch niks mis met je muziek die ik op je kanaal zie,en die clips heb je toch zelf gemonteerd? Beetje beelden zoeken ,knippen en plakken,moet dan met een album hoes ook lukken. Misschien eens een paar weken op een animatie of fotografie forum rond gaan hangen,en wie weet ontmoet je daar wel iemand die indruk op jou maakt met zijn werk en andersom,jij op hem/haar
Nou je maakt een goede indruk op mij,ik zal niet de enige zijn.
en aan verspreiden van je werk is Spotify toch wel de mainstream toch?
Zelfs mijn schoonmoeder kent spotify.
zodra jij daar op staat kan zelfs mijn schoonmoeder kennis maken met je :p
 
Dozart, stuur je muziek naar labels die er bij passen. het zit een beetje in de hoek van de psychedelische chillout volgens mij

Zou ook mijn advies zijn. Bij het snel doorluisteren van je tracks vind ik het in zijn stijl best releasewaardig - grappig, creatief en orgineel. Het gebrek aan mastering vind ik niet echt een struikelblok omdat je mixen prima in balans zijn. Een beetje masteringcompressie voor de oompfh misschien, verder niet te zwaar aan tillen.

Succes iig, aanhouder wint.
 
Dank jullie allen! Geeft me een positieve boost de boel op touw te gaan zetten.
Binnenkort even nog een paar nummertjes 100% maken, en dan gaan we ervoor.
Tijdje rondhangen in animatie/fotografiegroepen/fora is een goeie. Dank.
 


nieuwste.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top