Muziek releasen op Spotify (e.d.). Buma Stemra/Sena nog nodig?

SerumAssasin

Ingeburgerd
Lid sinds
20 december 2018
Berichten
28
Locatie
Groningen
Hi!

Ik wil binnenkort muziek gaan uitbrengen op Spotify e.d.
Is het nog nodig om ingeschreven te staan bij Buma Stemra/Sena? Heeft het (als het niet moet) een meerwaarde?


Gegroet!
 
Hi!

Ik wil binnenkort muziek gaan uitbrengen op Spotify e.d.
Is het nog nodig om ingeschreven te staan bij Buma Stemra/Sena? Heeft het (als het niet moet) een meerwaarde?


Gegroet!

Ik zou dit toch doen ja. (elke track dat je uitbrengt laten registreren dus)
 
En wat is de meerwaarde dan? Naar mijn bescheiden mening betaal je weer voor iets waar je niet veel voor terugkrijgt. Of is het om de minimale kans dat je een hit scoort in te dekken?
 
Ik wist niet dat je er (nog) voor moest betalen in NL !

Maar voor eender welke andere mogelijke zonder toestemming verspreiding van je tracks is het toch makkelijker aan te tonen als je 'papieren' hebt.
 
Kijk anders even hier of registreren bij Buma voor jou een goede optie is: https://www.bumastemra.nl/auteursuit.../lidmaatschap/

Volgens mij, maar zeker weten doe ik het niet, kost BUMA/STEMRA lidschap in feite geen geld. Je betaalt wel een jaarlijkse bijdrage, maar wordt deze terugbetaald niet voldoende rechten uitbetaald hebt gekregen aan het eind van het jaar. Dan kost het je effectief alleen inschrijfgeld.

Ik heb me pas geregistreerd bij SENA en ben daar geen kosten tegengekomen.

Maar om muziek uit te brengen op Spotify, etc. is het niet verplicht om je in te schrijven bij een PRO.
 
Maar om muziek uit te brengen op Spotify, etc. is het niet verplicht om je in te schrijven bij een PRO.

Ik weet niet hoe dat zit in NL maar ik dacht gelezen te hebben dat hier in BE het zelfs verplicht is om je werken te beschermen/registreren bij een uitgave (op een geluidsdrager),als ik fout ben dan lees ik er graag meer over.

Nu ook gezien er maar weinig geluidsdragers zijn in verhouding met digitale releases zou het kunnen dat dit zo niet meer is.
 
Ik zie geen enkel nadeel,als je muziek maakt voor andere personen en verkoopt per job is het toch logisch dat je deze stukken niet laat registreren onder jouw naam toch als dit niet de bedoeling is.

En volgens mij is dit niet helemaal correct of eerder gezegt volkomen zinloos en niet controleerbaar.:

''De overdracht geldt niet alleen voor je huidige werk maar Ć³Ć³k voor je toekomstige werk. Ook als je je nummer nog niet aangemeld hebt. Het gevolg van deze overdracht is dat je je muziek onder jouw naam niet rechtenvrij kunt verkopen.''

Er kan geen sprake zijn van een overdracht van een recht op een werk als dat werk niet bestaat of registreerd is,of zien zij spook-werken misschien in hun computers op jouw naam lol

Als je muziek maakt en er geen naam aan hangt kan niemand in het universum weten wie dat gemaakt heeft,dus je geeft deze werken door aan eender wie zonder ze er controle op kunnen hebben,verder zodra er een naam aan hangt krijgt die het geld.

Er is dus verder niets nadelig als wat als 'nadeel' hier beschouwd wordt,het is toch maar goed dat zij je rechten in handen hebben,zij zullen jouw immers uitbetalen.

En als je jouw lidmaatschap opzegt krijg je de rechten terug wat logisch is,stel je gaat naar buitenland en laat ze dan daar registreren,dan betaalt deze organisatie je uit.
 
Ik ga me wel aanmelden, omdat het feitelijk niks kost. Ik heb er wel voor gekozen om een aantal categoriƫn in eigen beheer te houden, bijvoorbeeld voor het uitbrengen van cd/vinyl, omdat je dan een bepaalde fee aan hun moet betalen over je oplage. Ik ga me aanmelden voor die 0,00000001% kans dat het op radio/tv komt, dan is het leuk omdat de vergoeding daarvoor hoog is, en tja als het niks kost...
 
Ik weet niet hoe dat zit in NL maar ik dacht gelezen te hebben dat hier in BE het zelfs verplicht is om je werken te beschermen/registreren bij een uitgave (op een geluidsdrager),als ik fout ben dan lees ik er graag meer over.

Nu ook gezien er maar weinig geluidsdragers zijn in verhouding met digitale releases zou het kunnen dat dit zo niet meer is.

Er is geen enkele verplichting om een werk te registeren. Bescherming door het auteursrecht heb je automatisch, zelfs al ben je niet onmiddellijk identificeerbaar via je artiestennaam. Je moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat je een bepaalde track gemaakt hebt, wat niet zo moeilijk hoeft te zijn dmv van de oorspronkelijke compositie in je DAW. Let wel, dit is Europees auteursrecht. Met digitale uitgaven verspreid je je muziek wereldwijd, wat andere gevolgen kan hebben. Er is wel niets wat je belet muziek digitaal uit te geven, zolang je zelf natuurlijk geen inbreuk maakt op andere auteursrechten.
 
Wat betreft het registreren van een werk, ik meen dat dit kon bij de Belastingdienst, of is dat inmiddels verleden tijd?
 
Back
Top