Muziek releasen op Spotify (e.d.). Buma Stemra/Sena nog nodig?

Er is geen enkele verplichting om een werk te registeren. Bescherming door het auteursrecht heb je automatisch, zelfs al ben je niet onmiddellijk identificeerbaar via je artiestennaam. Je moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat je een bepaalde track gemaakt hebt, wat niet zo moeilijk hoeft te zijn dmv van de oorspronkelijke compositie in je DAW. Let wel, dit is Europees auteursrecht. Met digitale uitgaven verspreid je je muziek wereldwijd, wat andere gevolgen kan hebben. Er is wel niets wat je belet muziek digitaal uit te geven, zolang je zelf natuurlijk geen inbreuk maakt op andere auteursrechten.

Ik bedoel vooral voor een uitgave op een geluidsdrager,ik dacht gelezen te hebben op Sabam dat het verplicht is dit aan te geven.

Wat betreft automatich auteursrecht bescherming bekomen is onlogisch ,want zodra je het moet bewijzen ga ik er van uit dat dit samen gaat hangen aan een registratie en dus maar pas op dat moment is het beschermd (?)
 
Laatst gewijzigd:
Nee, je bent niet verplicht bij SABAM aan te sluiten of aan te geven. Bewijs staat niet gelijk aan registratie, al vergemakkelijkt het wel het bewijs vooral van de datum. Je kan ook makkelijk een online depot doen om hetzelfde te bereiken.

Ik heb me heel lang geleden bij SABAM aangesloten, maar eigenlijk is het allemaal veel rompslomp voor niets als je verder niks met je nummers doet dan op soundcloud of bandcamp plaatsen.
 
Back
Top