Hoeveel verdienen remixers?! Kloppen volgende bedragen..

Dance123

Ingeburgerd
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
74
Hoi,

Ik vroeg mij af hoeveel remixers de dag van vandaag nog kunnen verdienen, zeker nu met de crisis in de muziekindustrie?! Destijds heb ik ooit eens daarover een artikel gelezen en daar werd gezegd dat remixers van 500 euro (beginners) tot 50.000 euro (de grote namen) per remix kunnnen krijgen, maar dat was wel een Amerikaans artikel geloof ik.

Met remixen bedoel ik niet alleen dat je ergens track 3 of 4 op een maxi CD release mag doen, maar dat jij als remixer de radio/video edit doet, zoals bvb. Above & Beyond gedaan hebben voor "What it feels like for a girl" voor Madonna? Zouden die gasten daar veel voor gekregen hebben, omdat ze uiteindelijk toch voor een groot stuk verantwoordelijk waren voor het succes van die single.

Ook, als je een remix wil maken of een remake van een oudere song, wat voor contract sluit je dan met de platenfirma? Zijn dat flat-fees contracten (vast bedrag, niet recupereerbaar maar ook geen royalties) en ook, hoe zit dat met de credits. Moet je in je contract laten zetten hoe je letterlijk de credits voor je remix op de CD hoes wil of is dat allemaal redelijk standaard. Waar moet je voor uitkijken in je contract zodat ze niet doodleuk jouw remix in ontvangst nemen en jij voor de rest niks krijgt, zelfs geen credits voor je remix?! Hoe pak je dit best aan?!

Alvast bedankt voor alle goeie feedback!

Mike.
 
Laatst gewijzigd:
Meer geld is meer gear. ;)


Ik zou het je niet kunnen vertellen trouwens. Ben wel geinteresseerd in het onderwerp trouwens. :)
 
toevallig ken ik jonathan van above&beyond, en ik weet dat ze vrijwel nix hebben gekregen voor die madonna-remix.....maar dat vonden ze natuurlijk niet erg, want het geeft je zoveel exposure dat je daarna een "big name" bent geworden...supergoed voor hun carriere dus....

Olaf
 
Origineel geplaatst door 6 trak
je klinkt meer als een zakenman dan iemand die muziek maakt...

= geloof ik nix mis mee.

Beter GOED beslagen ten ijs gaan, dan genaaid worden door de eerste de Beste A&R manager.

Zodra het om geld gaat is! het ook Zakelijk.
 
1/3 voor de remixer
1/3 voor de artiest
en 1/3 voor de platenmaatschappij? :)
 
Origineel geplaatst door virkaz
1/3 voor de remixer
1/3 voor de artiest
en 1/3 voor de platenmaatschappij? :)

dit geldt voor de royalties ofcourse :)
denk ik :-)
 
Origineel geplaatst door olafmol
toevallig ken ik jonathan van above&beyond, en ik weet dat ze vrijwel nix hebben gekregen voor die madonna-remix.....maar dat vonden ze natuurlijk niet erg, want het geeft je zoveel exposure dat je daarna een "big name" bent geworden...supergoed voor hun carriere dus....

Olaf

Als je ze kent, wat hebben ze gedaan dan om die remix binnen te angelen?
 
Origineel geplaatst door 6 trak
je klinkt meer als een zakenman dan iemand die muziek maakt...

als je het goed wilt doen moet je een beetje van allbei zijn volgens mij.

ik kreeg $750 voor een remix van een bekend amerikaans nummer (flat fee).
Ben ik best tevreden mee want ik ben niet gevraagd die mix te maken maar was mijn eigen initiatief.
Ik ben wel van mening dat remixers gewoon in de royalties zouden moeten meedelen.
Eigenlijk ben je als remixer een soort co-producer want je brengt jouw inbreng in het nummer.

Het is gewoon oneerlijk verdeeld in de wereld en daar doe je weinig aan.
 
Origineel geplaatst door Tech_A-
:D het zal wel meer zoiets zijn als 8/10 voor de platenmaatschappij en de rest mogen jullie zelf verdelen....

in mijn geval werd de mix uitgebracht door de originele maker van het nummer dus $750 voor mij, de rest voor hem.
Hoeveel dat uiteindelijk zal zijn moet nog gaan blijken.

Ik ben geen bekende naam dus ik vind het nog best redelijk, hij had ook kunnen zeggen, je krijgt niks.
als het aan slaat wordt hij rijk en helpt het mij alleen aan naamsbekendheid.
 
Crisis .... valt wel mee
Ik leef nu al bijna 3 jaar van alleen maar remixen .
De bedragen zijn wel iets minder geworden . Maar dat ligt ook aan de opdracht gever .
Sony of Virgin betaald natuurlijk meer als een klein onafhankelijk label .

Is niet altijd waar maar meestal wel .

En je moet wel een beetje zakenman zijn .. anders moet je muziek maken als hobby er bij blijven doen .
De echt zakelijke dingen laat ik door mijn publisher doen .
 
Origineel geplaatst door Tech_A-
Das opzich wel chill... Dan heb jij iig je geld... Aan de andere kant wat je al zei, zullen hun uiteindelijk toch wel veel meer verdienen dr aan...Maar daar doe je niks aan

Vergeet niet dat een label redelijk veel geld investeerd in een release .. En het kan altijd een flop worden .
 
In de hardcore scene gaat het meestal om mindere bedragen,vaak is het zo van : Doe jij een remix van mijn nummer,dan maak ik een remix voor jou....

Royalties voor remixen komt volgens mij zelden voor...
 
Origineel geplaatst door dione
In de hardcore scene gaat het meestal om mindere bedragen,vaak is het zo van : Doe jij een remix van mijn nummer,dan maak ik een remix voor jou....

Royalties voor remixen komt volgens mij zelden voor...

hoe kan je nu een hardcore nummer remixen?
het ding bestaat toch alleen maar uit een kick?
ok, ok, is misschien wat extreem gezegt maar je hebt toch geen
waaier aan geluiden dat je kunt gebruiken om er een remix van te maken, nee?

greets isnieZot
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top