Muziek maken voor uitgever en afkopen rechten, advies? Tips?

meesha74

Muzikant
Lid sinds
5 november 2004
Berichten
2.252
Locatie
Hilversum
Ik ben al lange tijd lid van Buma / Stemra. Nu ben ik benaderd om library muziek te maken voor een uitgever. Het gaat hierbij om minimaal 10 tracks in een bepaalde stijl. (in dit geval Filmscore). Deze uitgever werkt op basis van het afkopen (buy out) van de rechten. Ik krijg dus een bedrag per track (waar ik nog over moet onderhandelen).

Echter, dit betekent dat ik contractbreuk zou plegen met Buma / Stemra omdat ik uitsluiten via hen mijn rechten mag regelen.

Iemand die hierover advies kan geven? Is het verstandig om mijn lidmaatschap bij B/S op te zeggen? (ik heb er tot nu toe nooit veel aan gehad omdat mijn muziek nooit echt veel verspreid is). Wat kan er gebeuren als ik het toch laat afkopen terwijl ik lid ben bij B/S?

Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten?

Graag advies / tips...
 
Ik heb al contact gehad met B/S en die zeggen dat ik mijn rechten niet mag "verkopen" aan een uitgever. De link die je geeft omschrijft dat B/S toestemming geeft aan een afnemer om iets uit een library te gebruiken. Maar in dat geval regelt de uitgever dat met B/S en zijn de rechten niet afgekocht van de componist. De uitgever die mij benaderd heeft doet wat dat betreft niks met B/S (zeggen ze), maar koopt gewoon rechtstreeks mijn rechten af. (en dat mag ik dus niet doen volgens mijn contract met B/S)
 
Laatst gewijzigd:
daar heeft buma niets over te zeggen. die zijn geen eigenaar van jouw werk of zo
als jij je rechten af wil staan moet je dat zelf weten
ik weet alleen niet of je dat moet doen
misschien een verdeelsleutel toepassen
zij kopen jouw muziek in en bieden dat aan aan derden
derden betalen hen daar een rpijs voor al dan niet via buma
maar voor airplay zou jij nog betaald kunnen worden door buma als je de rechten ook (deels) zelf houdt
als een muziekje ergens onder een tv commercial komt te zitten die achterlijk vaak wordt uitgezonden kan dat om best veel geld gaan kan ik je melden :D
 
daar heeft buma niets over te zeggen. die zijn geen eigenaar van jouw werk of zo
als jij je rechten af wil staan moet je dat zelf weten
D

Is dat zo? Ik heb een contract met Buma waarin staat dat ik uitsluitend via hen de rechten van mijn werk mag regelen. (zal nog eens precies nakijken hoe het geformuleerd staat). De uitgever zelf zei ook dat ik officiëel inderdaad niet mijn rechten mag verkopen aan hen zolang ik een contract heb met B/S. Buma is inderdaad geen eigenaar, maar behartigt wel de belangen van mijn werk.

Ik moet ook eens goed met de uitgever overleggen wat er gebeurd als ze inderdaad mijn werk gebruiken onder een commercial of TV programma.

Ze hebben een bod gedaan van 250 euro / track (van ongeveer 2,5 tot 3 minuten, minimaal 10 tracks), maar ik ga wel een hoger tegenbod doen.
 
inprincipe heb je bij BUma een contract dat ze als jou uitgeverij voor je optreden....ze beheren zeg maar je muziek, het gebruik en de rechten.

is dan logisch dat je niet bij ook een andere uitgeverij aansluit denk ik
 
Gewoon schijt hebben aan Buma: als jij tien tracks kan verkopen zou ik dat vooral doen. Die 10 tracks moet je gewoon niet opgeven bij Buma. Je moet met de uitgever overleggen wat er gebeurt als ze besluiten jouw tracks weer door te verkopen: waarschijnlijk wil de uitgever een buy out zodat ze je maar 1 keer moeten betalen.
 
hmm klinkt een beetje alsof BS de "baas" is over jou en je muziek?
dat is idd BS (BullShit)
jij bent toch de artiest? ze zouden je juist moeten helpen en assisteren met dit soort dingen maar ze willen gewoon graaien en alleenrecht krijg ik de indruk
 
helaas, Bass.....Buma is inderdaad de 'baas' over je muziek.
toen ik bij Buma zat (ik heb vanwege een kwestie als protest mijn contract opgezegd en wil nooit meer met ze te maken hebben !als dat mogelijk is tenminste) is mij dat ook zo verklaard.

je bent die samenwerking aangegaan en als je je daar niet aanhoud pleeg je denk ik contractbreuk.

oppassen!
 
Ik moet ook eerlijk zeggen dat het me in het verleden niet heel veel heeft opgeleverd. Maar ik ben ook nooit heel erg actief geweest op het gebied van uitbrengen van muziek via de reguliere kanalen, behalve dan gratis downloaden vanaf mijn website. (wat eigenlijk ook niet mag van BS volgens mij). Er zijn jaren geleden wat muziekjes gebruikt op Radio 2 en dat heeft wat geld opgeleverd.

Maar ik twijfel nog of ik inderdaad gewoon niks moet zeggen tegen Buma en gewoon 10 tracks verkopen, of mijn lidmaatschap opzeggen.
 
hmm alleenrecht hebben en de baas over je zijn, niets mogen en je alles laten doen zoals zij willen ?

klinkt als duitsland een tijdje terug zegmaar
 
Er zijn jaren geleden wat muziekjes gebruikt op Radio 2 en dat heeft wat geld opgeleverd.
.


muziek van jou? :okdan:
maar heb je het dan over een avondje uit of een nwe auto qua bedrag wat ze je uitbetalen? :?
 
Ze willen je doen geloven dat je zonder hun niet kan leven en als ik je reactie zie is dat ook nog zo. je kan ze voor je ze zou geven aan buma aan de ander kunnen verkopen voor een bepaalt bedrag. maar dan moet je verder je mond daar over dicht houden. anders zit je zo met een Australische maatschappij aan tafel. Dat kan ook heel verfrissend werken natuurlijk.
 
In dat geval ging het om een leuk avondje uit. Waren muziekbedjes die af en toe werden gebruikt bij een avondprogramma op Radio 2 (KRO). Die had ik overigens zelf aangeleverd omdat ik daar ook de techniek van deed. :-)

Ik vraag me gewoon af hoe andere componisten dat doen die muziek maken voor libraries.
 
weer die typische "Nederlandse regeltjes-volgen-mentaliteit" ...hysterisch gedoe:D

Ik zou me er echt geen seconde zorgen over maken for real...
 
sja hangt van de verspreiding af denk ik..

er zijn veel sessiemuzikanten die op wereldhits hebben gespeeld voor een paar 100 dollar ofzo, maar geen royalties verder krijgen..
 
Buma Stemra heeft een macht opgebouwd die ik sowieso te belachelijk voor woorden vind.

ik snap nog wel dsat als je je bij hun aansluit dat ze dan als jou uitgeverij ook rechten hebben. daar teken je dan ook wel/niet voor. het is ook maar een bedrijf wat dat betreft.

maar ik vind dus wel (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

dat als je je niet bij hun aansluit en op eigen kracht via muziek probeert wat centjes te verdienen
je daar 100 % zelf de verantwoordeing voor kan hebben en geen enkele veranwooding op wat voor manier dadn ook naar hun toe moet hebben.

BumaStemra heeft een monopoly opgebouwd die niet terecht is.
ze moeten het hebben van muziekgebruik maar lijken het alleenrecht te hebben de bronnen daarvoor leeg te scheppen. zoals TV, Radio enzvoort. dat slaat natuurlijk nergens op. zijn hun bedrijven niet.

als je een CD in eigen beheer wilt uitbrengen moet je daarvoor centjes betalen aan BUmaStemra.


:doei:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top