Eigen label

Sonicdriver

http://dietmertan.com/
Lid sinds
3 februari 2012
Berichten
114
Locatie
Assen
Ik heb vanmorgen opdracht gegeven tot persen van een CD. Ik heb hem nu bij discogs.com gesubmit als self-released. Ik wil mijn volgende producties echter liever onder een eigen label uitbrengen. Kan ik gewoon zonder kamer van koophandel inschrijving bijvoorbeeld dietmertan.com records DT000001 op de CD laten drukken en uitgeven?
 
Onzin... ik ga er niet van uit dat er 10000 CD gemaakt worden.
Tegenwoordig hou je geen reet over aan CD's.

Het enige waar je mee te maken krijgt is de Buma/Stemra wanneer je in eigen beheer gaat persen.
 
Ik zou winst KUNNEN maken maar dat is niet m'n doel. Als ik me dus al in zou schrijven zou ik dat waarschijnlijk het beste als non profit organisatie kunnen doen?
 
winst is toch niks anders dan dat er meer geld binnenkomt dan dat er uitgegeven is...?
of het nou 1 cent is of 1 miljoen dat maakt voor ome KvK niet uit.

de KvK is niet je grootste probleem hoor. als die er achter komen dat je je had moeten inschrijven dan moet je met terugwerkende kracht alsnog betalen voor de jaren dat je met de handel bezig bent. volgens mij niet eens een boete.

de belastingdienst daarentegen... die compenseren de goedheid van de KvK meer dan normaal ;)
als je iets verhandelt moet je BTW rekenen bovenop je product. die moet je dan weer afdragen.
gewoon doorschuifgeld. hier moet je wel een belastingnummer voor hebben. voordeel is dan dat je de BTW op producten die je koopt voor je "zaak" ook weer terug kan krijgen. Dus bv de CDs die je aanschaft worden dan 21% goedkoper.
 
@Barno, misschien jezelf eerst eens inlezen in neveninkomsten en per wanneer je voor de belasting een bedrijf bent (kVk) en wanneer je dat niet bent......je mag niet zomaar een bedrijf zijn, puur omdat je iets verkoopt.
 
Om idd problemen met de belasting en de KVK denk ik dat het een dus idd een non profit organisatie kvk inschrijving wordt. (stichting) Ik mag dan winst maken maar het geld maar niet naar mezelf terugvloeien. Winst zou ik dus kunnen gebruiken om nieuwe gear te kopen of meer releases uit te geven en zo heb ik er indirect toch profijt van. Ik ga het verder onderzoeken.
 
@Barno, misschien jezelf eerst eens inlezen in neveninkomsten en per wanneer je voor de belasting een bedrijf bent (kVk) en wanneer je dat niet bent......je mag niet zomaar een bedrijf zijn, puur omdat je iets verkoopt.

ehm ja da's waar... ik ging ervan uit dat het om fulltime werk ging of iets wat al bij een eigen bedrijf zat...
maar je hebt gelijk als je dit naast een gewone baan doet inderdaad, thanks :)
 
Stichting Synthforum Records ;)

Ik heb een speciale reden om een stichting op te richten. Misschien interessant voor mensen die in dezelfde positie als ik zitten. Ik ben 100% afgekeurd en heb een WAO uitkering waar ik gewoon goed van kan leven. Echter ik wil WEL gewoon platen uitgeven en iPhone apps ontwikkelen maar mijn doel is niet WINST want ik doe die shit voor de lol en de eer :)

Met een stichtig komt mijn uitkering niet in gevaar en met andere rechtsvormen dus wel/
Stichting lijkt mij dus het meest geschikt. Als mensen andere ideeen hebben hoor ik het graag.
 
wat een onzin allemaal, je kan toch gewoon als particulier ook winst maken moet je natuurlijk wel opgeven aan de belasting maar die zal het verder echt een worst wezen of je een bedrijf hebt of niet als je Cdtjes perst
 
smackos: lees mijn vorige post. Ik wil dus geen winst maken of tenminste dat is niet mijn doel want dan gaat het UWV misschien aan m'n WAO uitkering rommelen. Daarom een stichting inschrijving bij KVK dus.
 
Als het meer om de eer gaat en niet om geld/winst dan kun je er ook voor kiezen om het enkel via de digitale weg uit te brengen. Creative Commons heeft een aantal verschillende licenties ter ondersteuning van het auteursrecht. Deze licenties kun je voor allerlei doeleinden gebruiken (audio, video, afbeeldingen, enzovoorts). Het uitbrengen van cd's of lp's met daarbij een eigen label en de hele papierzaakjes is zeker wel te doen, maar is natuurlijk wel een minder makkelijk proces. Anderen gaan er ook van meeprofiteren terwijl je er zelf niks aan verdient (drukkerij heeft werk, BUMA wordt eventueel blij).
 
wordt je uitkering niet minder gekort dan dat je ermee zou verdienen?
't is toch de bedoeling dat je wordt gestimuleerd om te werken?
 
@barno

Ik mag in principe bijverdienen, 100 euro per maand ongeveer. maar ik ben 100% afgekeurd en krijg waarschijnlijk nooit meer een herkeuring omdat ik volgens hun aan een zogenaamde zeer ernstige hersenziekte lijdt (oftewel schizofrenie) :D Ik heb hier zelf een andere mening/theorie over maargoed, dat terzijde.

@wootson



Creative commons is ook een optie die ik nog zal overwegen, maar, ik ga ook iPhone apps releasen die ws wel enige inkomsten zullen generen. Zo'n stichting is perfect, want al het geld wat je die stichting verdient mag je niet zelf gebruiken maar moet je weer investeren in het doel van die stichting.

Waarschijnlijk is het dus gewoon mogelijk om nieuwe synths te kopen, meer releases (ook van vrienden) te bekostigen en misschien zelfs wel een auto op naam van de stichting mocht 't ooit erg veel geld opleveren. Zo heb ik enorm veel voordeel maar behoudt ik toch mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering. Bovendien ben ik gewoon lekker bezig met dingen die ik leuk vind, en dat is mijn hoofddoel.

Doel van de stichting zal worden promotie/verspreiding van dancemuziek/ravecultuur en waarschijnlijk het bevorderen open-source iphone apps want die zijn er niet veel.

Plan lijkt me foolproof. Tips en ideeen welkom.
 
Laatst gewijzigd:
Doel van de stichting zal worden promotie/verspreiding van dancemuziek/ravecultuur en waarschijnlijk het bevorderen open-source iphone apps want die zijn er niet veel.

Plan lijkt me foolproof. Tips en ideeen welkom.

Waarschijnlijk zul je wel moeten kunnen beargumenteren waarom het eerste nodig is - en al helemaal waarom specifiek jouw muziek hieraan bijdraagt. Dancemuziek is nou niet bepaald een uitstervend item toch?

Je moet oppassen dat je stichting en jij niet het doel zelf zijn.

Ik hoop voor je dat je een goede contstructie vind, maar ik zou nog even wachten met het foolproof predicaat :)
 
Los van kvk en eigen bedrijf of niet bestaat er ook nog zoiets als merkenrecht.
Als ik dus "dietmertan.com records" als merk laat registreren of als het al door iemand anders geregistreerd is dan kan je die naam niet zomaar gebruiken. Ook dat is trouwens iets wat de kvk voor je doet: kijken of de bedrijfsnaam al bestaat.
 
Stichting Synthforum Records ;)

Waarschijnlijk zul je wel moeten kunnen beargumenteren waarom het eerste nodig is - en al helemaal waarom specifiek jouw muziek hieraan bijdraagt. Dancemuziek is nou niet bepaald een uitstervend item toch?

Je moet oppassen dat je stichting en jij niet het doel zelf zijn.

Ik hoop voor je dat je een goede contstructie vind, maar ik zou nog even wachten met het foolproof predicaat :)


Ok hier ga ik nog even over nadenken. Natuurlijk is het uiteindelijk mijn privedoel om gewoon lekker bezig te blijven en muziek uit te geven. Ook van andere mensen trouwens. Bv. een vriend van me werkt nu aan Techno en die wil ik op m'n label wel releasen voor hem.

Maarre, een stichting hoeft toch niet een GOED doel te zijn?
Dance muziek sterft niet uit idd, maar daarom mag je nog wel een stichting oprichten om het nog meer te verspreiden toch? Bv. BREIN is ook een stichting maar dat is in mijn ogen geen goed doel maar ouderwetse shit die op moet zouten. Je hoeft volgens mij ook niet te beargumenteren waarom je die doelen hebt. Volgens mij hoef je alleen de doelen van je stichting vast te laten leggen bij een notaris en stellen ze verder geen vragen of argumentatie. Het enige kenmerk van een stichting is dat je geen winst beoogt, en dat doet mijn stichting niet dus waarschijnlijk is dit foolproof.


Als iemand nog flaws of andere haken en ogen in dit idee ziet hoor ik het graag want 't mag niet misgaan ;)

Ik zal het nog even checken allemaal. Vanmorgen kreeg ik een mailtje van de notaris dat een stichting oprichten 363 euro inc btw kost, en las toevallig op de site van het KVK dat de jaarlijkse bijdrage sinds 2013 is afgeschaft. Mooi!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top