platenlabel/Itunes of iets anders? HELP!!! lied uitbrengen

Royoz

Stamgast
Lid sinds
4 oktober 2008
Berichten
163
Ik heb legaal een lied gemaakt met mooie synthesizer Motif XS, Fruityloops, Cubase,
etc.
Ik vind het gaaf klinken, ik wil graag hier wat mee doen.
Wat is handig?
1) Demo opsturen naar platenmaatschappijen? ZO welke, is handig in de dance/trancesector?

2)aanmelden I-tunes? Maak je hier mee publiciteit mee of juist niet handig?

3) Soundcloud, en wachten tot ontdekt te worden?

4) ???

Ik heb alleen verstand van muziek maken, maar van uitbrengen niet, misschien stuur ik wel een demo op naar een maatschappij wat niet zo handig is? Of maak ik een andere belangrijke fout? Misschien is hier al een topic over? Verwijs me door!!

Hiermee zou ik erg geholpen zijn!!

Groten van Roy
 
Fans genereren lijkt mij het belangrijkste, soundcloud is daarvoor erg makkelijk.
Je kan ook een demo opsturen naar een label, maar tenzij het label erg groot is, helpt een release niet heel veel. Je vraag over welk label geschikt zou moeten zijn is erg dom, aangezien we je muziek niet kunnen horen. Waarschijnlijk heb jij zelf ook favoriete artiesten, ik raad je aan om de labels van die te bekijken.

Oh en, last but not least, je tracks moeten goed genoeg zijn.
 
Ik heb legaal een lied gemaakt met mooie synthesizer Motif XS, Fruityloops, Cubase,
etc.
Ik vind het gaaf klinken, ik wil graag hier wat mee doen.
Wat is handig?
1) Demo opsturen naar platenmaatschappijen? ZO welke, is handig in de dance/trancesector?

2)aanmelden I-tunes? Maak je hier mee publiciteit mee of juist niet handig?

3) Soundcloud, en wachten tot ontdekt te worden?

4) ???

Ik heb alleen verstand van muziek maken, maar van uitbrengen niet, misschien stuur ik wel een demo op naar een maatschappij wat niet zo handig is? Of maak ik een andere belangrijke fout? Misschien is hier al een topic over? Verwijs me door!!

Hiermee zou ik erg geholpen zijn!!

Groten van Roy

Dat doet iedereen neem ik aan toch? Als je je muziek wilt uitbrengen gaan we vanuit dat deze je eigen creatie is?

Er zijn al genoeg topics hierover, de zoekfunctie is erg handig. Je hebt ten eerste je muziek klaar en goed genoeg zoals SKB al zei, vervolgens zoek artiesten die dezelfde muziekstijl maken en de labels die erbij horen, probeer daar een demo toe te sturen. Een soundcloud account is ook handig, maar als je een track van soundcloud naar een label stuurt willen ze vaak dat je de desbetreffende track als "privé" toestuurt (of tenminste dat is aan te raden tot zover ik begrepen heb). Succes!
 
Ik zou eerst meer materiaal maken, slechts 1 nummer uitbrengen schiet niet heel hard op. Ben zelf niet superproductief en heb ook wel 's slechts 1 track op vinyl en verzamel-cd gekregen zonder dat er iets was om het op te volgen. Als het dan al in de winkel ligt is het best lastig om met iets nieuws te komen zonder het gevoel te hebben dat het aan bepaalde verwachtingen moet voldoen. Als je het dan te lang laat liggen, raak je je momentum kwijt en is je track niet meer dan een losse flodder. Ik zou dus eerst zorgen voor repertoire, daarna pas aan labels gaan denken.
 
How To Send Me Music

Dear musician/label/PR representative,

Thanks for considering me when sending music out.

Please remember that I get sent a lot of music. I love the fact that I get sent music all the time, but because of the amount of tracks, releases, dubs, albums, EPs and music that I get sent, it can be difficult to organise, listen to and keep track of it all.

To get your music heard by me in the best way, and for me to keep my sanity when receiving and organising music, I’ve put together some guidelines on what you should and shouldn’t do when sending me music.

Do Not

Do not send me an mp3 as an attachment to an email
My inbox is already big and busy enough. I don’t want to spend ages waiting for your email to load in my inbox because it’s downloading a 12Mb file on to my machine.

Do not send me an incomplete track
I would prefer to get a full track please. Then I can get a feel for the entire piece, as well as play it out, or in a mix if I want to support your music.

Do not send me music via a Facebook message
Facebook is not a great platform for sending music, and I don’t always check my messages and notifications there. It is easier for me to handle things I am sent with my email inbox.

Do not send me music via a Twitter message
140 characters is barely enough room for a URL and a couple of words. I don’t keep track of my Twitter direct messages either. It is easier for me to handle things I am sent with my email inbox.

Do not send me an empty email with just a link
It will probably be flagged as spam for a start. I will not click a link unless I know what it is, and I would prefer you to put in a bit of effort when you write me an email. I am not a URL parsing machine.

Do not send me the track in 3 different ways
You emailed me, sent me a Soundcloud message, a Twitter notification and a Facebook note about this track. I got it the first time. Please just tell me once, via email.

Do not add me to the huge CC list on your email
It’s not very nice to get an email that has been sent to 200 other people. It’s not very personal. It’s even worse, when everyone else who got the email can also see all the email addresses. Please use either the BCC, or write to me directly. A little care and attention goes a long way.

Do not give me your life story
This is not about writing ten paragraphs about how you grew up listening to music, or how you would describe your sound with a million genre names. Please just be concise and try not to write too much. I don’t have time to read it all, and it will most likely get skimmed. This is more to do with the music.

Do not remind me every day about the track you sent
I got your email (unless you got a failed delivery note) so I will check it when I get the chance. If you don’t hear back from me, then I may not have had time to check it, and I don’t need reminders every day. One polite reminder after a week or two would be sufficient.

Do

Do try to make sure it’s not less than a 320kbps mp3 file
If you send me a low quality file, then I probably won’t enjoy listening to it much, and I won’t be able to play or support it. if you send me a 320kbps mp3 file then at least I can use it and enjoy it to the fullest.

Do name your track properly
Please name your music properly. I don’t have time to check back through all the emails I got sent to find out who the artist or label is. Make sure the information is in the filename (and even mp3 file tags). Here is a helpful guide to naming your track:

Single Tracks:
Artist Name - Track Name [label & cat no’ or “unsigned”]

Remixes:
Artist Name - Track Name (Remixer Name Remix) [label & cat no’ or “unsigned”]

Folder names (for multiple tracks):
Artist Name – Release Name [label & cat no’ or “unsigned”]

Do upload the track somewhere online and send me a URL
Please upload your track to somewhere like MediaFire or to your own hosting (if you have it) so that I can easily visit the link and download the track. Please also check that the link works.

Do tell me if you don’t want me to play this in mixes or podcasts
I occasionally create mixes or podcasts and put them online. Sometimes my DJ set or radio show may be recorded and go online. If you do not want me to play your music on the radio, DJing or in a podcast, then please let me know

It Would Be Nice

It would be nice to get the option to download a .wav or uncompressed file
If I love your track enough to want to play it out when I’m DJing or cut it on to a dub plate, then it’s always nice to have the option of downloading a wav file, to save me asking again.

It would be nice to be able to stream the track before downloading
It’s always nice to be able to preview a track quickly before downloading it, to make sure that it’s not a waste of time. Occasionally I get sent things that are definitely not the sort of thing that I would even consider listening to, so a streamable version or clip helps avoid that problem.

It would be nice to get a little note about the track, or a short introduction
I’m not looking for your life story, or a huge biography but it’s nice to know who I’m getting email from, maybe how you found me or something about the track, as a precursor to me listening to it.

It would be nice to get just one reminder email
Please don’t bombard me with reminders. I get enough email as it is, and just one polite email reminder after a couple of weeks will be more effective than lots of notes every day.



None of these guidelines are difficult to follow, and most are just common sense.

If you can follow these simple guidelines, then I will be able to easily file and listen to your music, and I should be able to feedback to you if I can.

If you don’t hear back from me, then you can safely assume that your music was not for me. It may have been good, but often I am on the look out for something exceptional. This is just the nature of dealing with such large amounts of music.

Written by Alex / DFRNT
 
Fans genereren lijkt mij het belangrijkste, soundcloud is daarvoor erg makkelijk.
Oh en, last but not least, je tracks moeten goed genoeg zijn.

Soundcloud is slachtoffer van zijn eigen succes en vooral een financieel succes voor de mensen die Soundcloud runnen...
Je ziet door de bomen het bos niet meer. Of dacht je dat A&R's de god ganse dag op SC zitten te zoeken? Nee dus.

(Soundcloud zou ook beter een aparte DJ afdeling maken waar de liedjesmixen moeten worden gepost zodat er op de andere afdeling enkel
originele creaties te horen zijn. Nu is de website verziekt door onmetelijk veel platenmixes van wannabee DJ's)

Het is eerder wat je als laatste schrijft. Kwaliteit komt altijd bovendrijven. En daarbij is nog een flinke dosis geluk nodig ook.

Wat zeker werkt is het 'live' circuit. Soit als band of DJ. But you better be good. Anders is het verloren moeite...

Maar beginnen bij het begin. Goeie dingen maken, videootje en op YouTube zetten.
En dat aan héél veel mensen laten weten. En als wat je gemaakt hebt echt top is, dan gaat de bal vanzelf aan het rollen.
 
Laatst gewijzigd:
Je allereerste actie had al moeten zijn dat je aan de mensen aan wie je nu raad vraagt, jouw track laat horen !

Je zegt zelf : "Ik vind het gaaf klinken, ik wil graag hier wat mee doen."
Dit zou wel eens heel subjectief kunnen zijn : wie weet ben jij wel de enige die het gaaf vind klinken ?
Of kunnen wij tips geven om het nog gaver te laten klinken ?

We weten dan in elk geval al duidelijker welk genre het is en dit maakt het dan ook makkelijker om eventueel labels aan te raden.

Verder zal je -zoals reeds gezegd- niet ver springen als je maar één track hebt gemaakt. Uit jouw reactie (dat je nog meer tracks aan het maken bent) lijkt het erop dat dit dan je eerste afgewerkt track is.

De kans dat jouw eerste afgewerkte track iets is waar labels op zitten te wachten, lijkt mij redelijk gering.
De meesten van ons hebben echt wel serieus wat tracks gemaakt tot we op een niveau zaten dat aanvaardbaar genoeg was om mee naar buiten te komen.
 
Op soundcloud zitten meer mensen die op zoek zijn naar aandacht, dan mensen die deze mensen zoeken :D
Of je hebt een klapper en ga dan voor de grote labels, of je hebt iets wat je met de wereld wilt delen, breng het dan gewoon lekker in eigen beheer uit.

bottom line, je kan mensen niet dwingen om je track leuk te vinden. is die goed dan, los van waar je hem promoot, wordt die echt wel opgepikt. is die minder goed, dan verdwijnt die zonder enige aandacht echt wel in het grote zwarte gat. Geld hoef je het sowieso niet voor te doen, niet de track, maar de artiest is tegenwoordig het product.
 
Soundcloud & Youtube.
Zorgen dat je vindbaar bent, bv Facebook & een website.
Onder de aandacht brengen bij artiesten die het willen spelen, neem de moeite om ze op te zoeken en persoonlijk het nummer te overhandigen. Zorg ervoor dat het er netjes uitziet en makkelijk is om contact me je op te nemen.

Hard werken om wat aandacht te krijgen....
 
Lastig allemaal vind ik. Er zijn namelijk twee zaken: muziek maken en management.

1) Je ben muziekant-producer en dus daar ben je bezig met het componeren-produceren. Van dit proces heb je de moeite gedaan om goede tracks (legaal hé) te maken die wellicht interessant voor labels kunnen zijn.

2) Hier komt het werk (zoals jefz zegt dus), hard werken om wat aandacht te krijgen: begin bij soundcloud-youtube, maar ook veel laten weten aan vrienden-familie-medesynthforummers, etc; kijken naar het impact van de track, vragen aan de lokale DJ of hij de track wil draaien en kijken hoe het publiek reageert, etc, dan heb je genoeg ideeën om te weten of je track commercieel genoeg is om deze via een label uit te brengen.

3) Ook is je track released via een label, dan komt die tegenwoordig op itunes-amazon-beatport, als je niet bekend bent, worden de tracks via de sites niet eens gekeken, het moet nog veel promotie gebeuren.

Dus punt 1 is van een (moeilijke uitleg maar) 100% kwalitatief goed genoeg nummer, maar 10% van het proces. De restante 90% is de uitvoering, uitbrengen. Dit allemaal nog zonder de gevolgen van het luisterende publiek.

Aan de andere kant is dit allemaal een werk op zich, als je de tijd hebt en een goede investering doet en ook plezier in hebt kan dit een hele interessante beroep worden...
 
Er zijn tegenwoordig meer artiesten dan labels dan fans.... :D
Met internet gingen de sluizen open... Niet te lang over nadenken gewoon track overal dumpen "vriendjes" scoren en spammen.... Dat doen de anderen ook allemaal.
 
Back
Top