Eigen track uitbrengen met gespampelde disco loop; Mag dat en hoe kan het legaal?

Flamehead

Ingeburgerd
Lid sinds
22 augustus 2004
Berichten
39
Locatie
Arnhem
Eigen track uitbrengen met gespampelde disco loop; Mag dat en hoe kan het legaal?

Ik ben kort geleden benaderd door een label om een track uit te brengen die ik op mijn Soundcloud pagina had staan. Nu heb ik voor deze track een loopje gebruikt uit een discoplaat uit de jaren '70 en vroeg mij af wat ik zou moeten ondernemen om de track uit te kunnen brengen zonder straks met juristen e.d. in de clinch te liggen over de gebruikte sample.

Wat zijn de regels hierover en hoe zou ik de track op een voor Buma e.d acceptabele wijze kunnen uitbrengen? Uit het contract van het label maak ik op dat ik verantwoordelijk ben voor de gebruikte sounds:

"The author is the sole author of the work and ensured equal rights to obtain licensing and legal right to publish their music on "name label". This includes all images, texts, rhythms, melodies and
cover images. This item by confirming that all materials were his property and "name label" does
not have to pay the fee.
 
We hadden ooit op het Grafisch Lyceum zo'n BUMA-knakker over de vloer die het had over een x-aantal maten voordat je moest gaan betalen. Dus hoeveel maten heb je gesampled?
 
x-aantal maten "specifiek graag". :D
 
Ach.

Ik kwam bij een Google-search zowaar weer op een SynthForum pagina terecht waar ik het zelfde beweer.

Zoekt!
 
een x-aantal maten voordat je moest gaan betalen
dat geldt alleen voor de melodie. Samples moet je ALTIJD clearen met de rechthebbende, maakt niet uit hoe kort of onhoorbaar
 
We hadden ooit op het Grafisch Lyceum zo'n BUMA-knakker over de vloer die het had over een x-aantal maten voordat je moest gaan betalen. Dus hoeveel maten heb je gesampled?

Dan is de toegestane sample tijd dus afhankelijk van het tempo van de plaat? Lijkt mij sterk.
 
Dan is de toegestane sample tijd dus afhankelijk van het tempo van de plaat? Lijkt mij sterk.

Natuurlijk niet als 10 maten sample en dat met 20BPM afspeel of met 400BPM dan blijven het 4 maten. Het is alleen wat sneller voorbij.

Paul
 
Dacht zelf dat er altijd hoorbaar 5of6 verschillen moesten zijn aantewijze achterelkaar.

bv snelheid, toon hoogte, noten of akkoorden, enz
 
je mag volgens mij helemaal niks samplen. geen micro mini seconde.
geen drum, piano, melodie of wat dan ook.
o.a:

de copyrights van melodie en harmonieen (de compositie) liggen in eerste instantie bij de componist
op arrangement en drumpatronen zit geen rechten.

De opname-rechten zijn in principe voor de technici/rpoducers. en zo kan er nog een hele waslijst van
personen (platenlabel, uitgeverijen, enzvoort) zijn die recht hebben op een vergoeding als je een seconde sampelt en er geld mee verdient.

twee uitzonderingen:

de rechten vervallen 50 jaar na het overlijden van de componist.
als je het zo doet dat het totaal onherkenbaar is dan komt niemand er achter en kom je er mee weg.

eh...zo zit het dacht ikongeveer..
 
ik dacht 75 jaar
,maar dan kunnen de rechten ook nog bij de familie liggen oid
en idd
je hebt auteursrechten en copyrights
 
en dan is er nog de gewetensvraag, hoe bekend is het en hoe herkenbaar is het?
 
ik dacht 70 jaar na overlijden van de componist.

MAAR in amerika hebben zich dingen afgespeeld dat de totale auteursrechten bij een publisher zijn komen te liggen, dus een bedrijf. Die hadden componisten in loondienst.
 
Natuurlijk niet als 10 maten sample en dat met 20BPM afspeel of met 400BPM dan blijven het 4 maten. Het is alleen wat sneller voorbij.
Ik bedoelde juist, dat als je 4 maten van een 80bpm 4/4 nummer sampled, dat dit een langere opname is, dan 4 maten van een 120bpm 4/4 nummer. Maar maakt niet uit verder, volgens mij zijn de regels ongeveer zoals MarsMusica ze voor legt.
 
Gewoon even bellen naar de Buma Stemra en vragen hoe het zit.
Simpeler kan het niet zijn, of je bedenkt volgende keer je muziek zelf, dan is er helemaal niets aan het handje.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe, heb via de mail contact gehad met de Buma en een aantal tel. nummers gekregen. Ga ik volgende week eens bellen over hoe en wat. Hou jullie op de hoogte!
 
Zij die met behulp van computers muziek maken – de men with boxes – kunnen niet of nauwelijks zonder samples. Overigens heeft de sample ook in andere muziekgenres al sinds lange tijd haar intrede gedaan. De Beatles gebruikten al passages uit een Shakespeare-hoorspel in hun single “I am the Walrus”. Veel doe-het-zelvers op amateurniveau jatten onbezorgd alles wat los en vast zit en vaak zal daar ook geen haan naar kraaien. Maar als jouw liedje enige potentie heeft, of daadwerkelijk gereleased gaat worden, is het toch verstandig even op te letten welke samples je gebruikt, hoe je dat doet en wat je daarvoor eventueel moet regelen. Dit geldt niet alleen voor de geeks onder ons, maar ook voor de gelegenheidssampler.

Een eenduidig antwoord op de vraag of sampling mag is er niet. We gaan er even van uit, dat we met een sample een geluidsfragment bedoelen, in dit geval een stukje muziek. Dat geluidsfragment bevat een compositie van een ander, waarop in beginsel auteursrechten rusten. Die ander, de auteursrechthebbende, kan (juridische) maatregelen nemen tegen het zonder zijn toestemming openbaar maken of verveelvoudigen van zijn werk. Onder het begrip verveelvoudigen valt ook al vrij snel het gebruiken van een muziekfragment van een ander in een eigen compositie. Ten minste, wanneer dat fragment tot op zekere hoogte herkenbaar ofwel karakteristiek is voor het werk waaruit het komt. Officieel zegt men dan dat er “auteursrechtelijk beschermbare trekken” zijn overgenomen.

Wat nog wel eens wordt beweerd in muzikantenland, is dat je geen problemen krijgt zolang je samples gebruikt van korter dan vijf seconden of van slechts enkele maten. Dat is een fabel. Het gaat erom of het geluidsfragment – hoe kort het ook is – typerend is voor het muziekstuk waar het uit komt. Dat betekent echter dat als de sample een enkel geluidje of één toon betreft, er auteursrechtelijk niet veel tegen te doen zal zijn. In dat geval zal namelijk niet snel sprake zijn van het overnemen van auteursrechtelijk beschermde trekken. Onder bepaalde omstandigheden zou het weer wel onrechtmatig kunnen zijn.

Tot nu toe hadden we het alleen nog maar over auteursrechten, zeg maar de rechten op de compositie. Bij sampling zijn mogelijk ook de zogenaamde naburige rechten van belang. Dat zijn de rechten van de uitvoerende artiesten (zangers, muzikanten) en producenten op de door hun ingezongen/gespeelde dan wel gefinancierde muziekopnamen. Bij een zeer korte sample van een geluid zal – net als bij het auteursrecht – niet snel sprake zijn van inbreuk op een naburig recht. Dit kan anders zijn bij een sample die wat langer is en waarin een karakteristieke inbreng van de uitvoerend muzikant is terug te horen.

Waar je tenslotte nog rekening mee moet houden, zijn de zogenaamde “morele rechten” of “persoonlijkheidsrechten” van de (oorspronkelijke) muziekauteurs. De muziekauteurs kunnen zich namelijk verzetten tegen sampling van het oorspronkelijke muziekwerk, als dat leidt tot een misvorming of verminking daarvan. Een bekend voorbeeld was de househit “O Fortuna”, waarin samples uit “Carmina Burana” op een voor de erfgenamen van componist Carl Orff kennelijk onacceptabele wijze waren gebruikt.

Als je zeker wilt zijn dat je geen gelazer krijgt met het gebruik van een sample zou je – in ieder geval voordat je jouw compositie gaat uitbrengen – toestemming kunnen vragen aan de auteursrechthebbende(n). Tegenover deze toestemming zal dan in de regel een vergoeding staan.

Sampling is een juridisch moeras. Om echt helemaal zorgeloos muziek te maken rest nog altijd de aloude methode: Do it yourself!

Uit: Musicmaker magazine. Door Evert van Gelderen en Maarten Heintges
 
je mag volgens mij helemaal niks samplen. geen micro mini seconde.
geen drum, piano, melodie of wat dan ook.
o.a:

de copyrights van melodie en harmonieen (de compositie) liggen in eerste instantie bij de componist
op arrangement en drumpatronen zit geen rechten.

De opname-rechten zijn in principe voor de technici/rpoducers. en zo kan er nog een hele waslijst van
personen (platenlabel, uitgeverijen, enzvoort) zijn die recht hebben op een vergoeding als je een seconde sampelt en er geld mee verdient.

twee uitzonderingen:

de rechten vervallen 50 jaar na het overlijden van de componist.
als je het zo doet dat het totaal onherkenbaar is dan komt niemand er achter en kom je er mee weg.

eh...zo zit het dacht ikongeveer..
50=70 zoals reeds vermeld voor de rest, zo ongeveer idd. :).

Dus uitbrengen neen zonder van je geld of t moet een dikke, dikke instant hit worden.
 
Back
Top