MINIMAL SYNTH LP RE-RELEASE van Nederlandse underground band TRANQUIL EYES

OnderStroom Rec

Nieuwkomer
Lid sinds
20 Maart 2012
Berichten
4
http://www.onderstroomrecords.net/shop/index.php?route=product/product&product_id=129

Tranquil Eyes - Walks LP (OnderStroom)

PEFBwAAAABJRU5ErkJggg==


Much needed re-issue of this fantastic and unfortunately overlooked 1985 tape on "Stichting Stopcontact".

Lex Grauwen and Paul Oosterbaan had worked together for about 8 years before they formed Tranquil Eyes in 1982. They decided to turn their back to stage performances and started experimenting with home-taping. Using an array of electronics, Tranquil Eyes recorded a great amount of songs and made a fine selection on Walks. Their first and only release.

The wonderful produced tracks sound a lot like A Blaze Colour and Snowy Red. Minimal synth at its best with a great feel for song structures, melody and occasionally aiming at the dancefloor. If you’re at all attuned to the cassette culture of the early years don't miss out on this one.

Lex Grauwen was also in, and produced Frozen Ducks and Cheiron.

Lex Grauwen - instruments, vocals and production
Paul Oosterbaan - instruments and vocals. * Includes Booklet with songtexts, photo's, credits and liner notes
* Re-mastered by Ruud Braumuller
* Artwork re-designed by Pieter Eykens
* Pressed on 180gr. vinyl
* Limited edition of 500 copies
 
Wat leuk van Onderstroom Records om juist op mijn verjaardag over deze release te posten !
En ja, ik ben dus de ene helft van Tranquil Eyes.
Eigenlijk had ik eerst onder Nieuwe Leden iets moeten posten ? Doe ik misschien nog wel.
Aangezien dit tenslotte het Synthforum is: de synths te horen op Walks zijn: Korg MS-20, Roland
Juno 6, Roland SH101, en de sampler was de Electro Harmonix Instant Replay.
De MS-20 is duidelijk in de hoofdrol, op de meeste nummers zelfs de enige synth, ook voor de
drumgeluiden.
Andere nummers zijn volledig Instant Replay.
Dat WAS me wat hoor, in 1983 ! ;)
De MFB 501 was de drummachine en ook de trigger-matrix voor alle MS-20 "sequences".
Verder incidenteel een gitaar, bas, sitar of tambourijn.
Dit alles opgenomen met een aantal Tascam Portastudios, bandrecorders en cassette-decks en wat
effect-apparatuur, gewoon, bij mij thuis.

Voor diegenen die Tranquil Eyes niet (meer) kennen, een paar linkjes:

de officiele 2012 video voor Sweet Dreams, gemaakt door graphic designer en oud Beatnik Love
Affair maatje Jeroen Minnema,



, destijds op Contactdisc 3, van Stichting Stopcontact

Zo staat er nog een aantal, maar dan met erg slecht mp3-lofi geluid van de 1985 cassette.
Wil je luisteren naar een vergelijking tussen de cassette en het door Ruud Braumuller in 2010 en
2011 ge-remasterde album, en verder lezen over het hoe en wat, ga dan naar:

http://www.tranquileyes.nl

waar je ook verder kunt klikken naar Facebook, Discogs en Last.fm.
Veel plezier, of sterkte natuurlijk, daarbij !!

Ik ga weer verder: er komt een Frozen Ducks release aan, een Cheiron release en een Monochrome
Days digitale release, van en met Ruud Braumuller, maar EERST de digitale re-release van Tranquil
Eyes - Walks, zeer binnenkort via Cd-Baby, voor al die mensen die geen draaitafel meer hebben !
Ik laat het hier wel weer weten,
Lex
 
Laatst gewijzigd:
Finding Out For Yourself is toch wel zo'n gruwelijk dikke track. echt geniaal. die compilatie staat al jaren op mijn wantlist vanwege dat nummer..

goed dat dit materiaal nu eindelijk een 'normale' release krijgt!
 
Hoi Lex, wat leuk om je hier op SF tegen te komen.
Ik ben meer bekend met BLA omdat ik met Rud op school zat.
Je kent me nog wel van Sander en Mazzo ect.

:okdan:
 
Dank, dank voor de reacties ! En hey, Stefan, jij ook hier ?! Leuk man, ik lurk hier ook al jaren, maar posten ho maar natuurlijk. ;) Wat doe jij zoal tegenwoordig ?
 
Te snel gelezen, het is geen Minimal Wave maar gewoon een Minimal Synth release.

...maar wel een hele vette :okdan:

De site laadt alleen steeds erg traag of niet?
 
Mark Lane, THE ELECTROGARDEN NETWORK, Rating: 10 review

Mark Lane, THE ELECTROGARDEN NETWORK, Rating: 10 review

Er is een hele goeie review over Tranquil Eyes - Walks verschenen op THE ELECTROGARDEN NETWORK, geschreven door "minimal synthpop pioneer, influential underground music figure, and multi-media artist" Mark Lane, waar ik in de 80's ook contact mee had, welke ook een interessante blik werpt op de "cassette-scene" van toen.
En daar ben ik toch eigenlijk best wel een beetje trots op ! :o:

Dus ik dacht: dat deel ik met het Synthforum !
Hier is de link:

http://www.electrogarden.com/reviews/tranquil-eyes-egnReview_r230.html?sortby=T


Zeer binnenkort de digital release !
 
Back
Top