Waar muziek uitbrengen met breedste resell op internet

KAOSKAOS

Ouwe rot
Lid sinds
24 januari 2005
Berichten
1.298
Locatie
Gimmert Brabantia
Hoi ik zit al een tijdje te denken om een hele back catalogue van HOER en xtort uit te brengen op internet.
Er zijn ook al enkele labels die hier interesse in hebben, maar zit er aan te denken om dit zelf te doen.
Nu heb ik al enkele suggesties gekregen als Tunecore .e.d.
Graag zie ik alles tegelijk uitkomen op itunes en amazon en noem maar op.
Welk kanaal zou dan meest geschikt zijn?? Ja ik heb de rechten, KVK, Btw nr en noem maar op.
Gaat dus om een proffesionele release.
 
Tunecore heb ik mee geexperimenteerd, maar je betaald iets van 40 euro per jaar per release om het op Itunes en de hele rimralibimbim te krijgen. En het levert niks op als je klein bandje bent. Dus als je iets van 10 releases hebt, dan betaal je al 400-500 euro per jaar. Ik betwijfel of je dat terug gaat verdienen met jouw muziek.

Een goeie optie is Bandcamp. Die gebruik ik nu ook voor releases buiten mijn label. Je zit dan wel niet op Itunes en Amazon, maar voor de kleine bands is dat een prima alternatief voor het geld schuiven naar digitale retailers. Gewoon linken vanaf je website, en je hebt vrijheid in prijsstellingen die je bij Itunes en dergelijke niet hebt. Het feit dat ik mijn eigen prijs niet kan bepalen bij Tunecore is wat mij betreft een serieuze domper. Ik vind 10 euro voor een digitaal album een te hoge prijs. Dat vind ik een mooi prijsje voor een CD of plaat, maar bij download albums vind ik 5 euro echt de max.

Ik hoorde trouwens dat het ook kan via CDbaby, en dat die erg goedkoop zijn. Ik heb daar geen ervaring mee, maar dat zou je nog eens kunnen uitzoeken.
 
Mjah, altijd lastig hoor. Maar ikzelf zou gewoon een labeldeal pakken voor HOER en zelf dan je andere projecten doen. Dat is een kwestie van afspreken. Mijn deal met Vendetta music is wat dat betreft ook oke. Dingen die ik daar niet kwijt kan wegens te obscuur of zo kan ik gewoon zelf beslissen wat ik ermee doe. Ben je wat een band betreft onder de pannen, en heb je daar iig al geen kosten meer aan, en wie weet verdien je nog wel wat! :D
 
Er komen zo een 2.340 nummers elke maand ter aankoop op internet.
Dat zijn er gewoon teveel voor te weinig kopers.

Maak vooral muziek die jezelf, of je vriendenkring graag horen, das al een begin.

..en als je echt een goed nummer maakt, hoef je het echt niet via internet te slijten,... neem dat van mij nu maar gewoon aan.
 
Er komen zo een 2.340 nummers elke maand ter aankoop op internet.
Dat zijn er gewoon teveel voor te weinig kopers.

Maak vooral muziek die jezelf, of je vriendenkring graag horen, das al een begin.

..en als je echt een goed nummer maakt, hoef je het echt niet via internet te slijten,... neem dat van mij nu maar gewoon aan.

Ik weet niet op welke aardbol jij de afgelopen jaren hebt geleefd?

Hoi ik zit al een tijdje te denken om een hele back catalogue van HOER en xtort uit te brengen op internet.
Er zijn ook al enkele labels die hier interesse in hebben, maar zit er aan te denken om dit zelf te doen.
Nu heb ik al enkele suggesties gekregen als Tunecore .e.d.
Graag zie ik alles tegelijk uitkomen op itunes en amazon en noem maar op.
Welk kanaal zou dan meest geschikt zijn?? Ja ik heb de rechten, KVK, Btw nr en noem maar op.
Gaat dus om een proffesionele release.

http://www.feiyr.com/ :okdan:
 
mooie tip Glenn, heb hem even gebookmarked. Dank je wel!
 
Er komen zo een 2.340 nummers elke maand ter aankoop op internet.
Dat zijn er gewoon teveel voor te weinig kopers.
Maak vooral muziek die jezelf, of je vriendenkring graag horen, das al een begin.
..en als je echt een goed nummer maakt, hoef je het echt niet via internet te slijten,... neem dat van mij nu maar gewoon aan.

het gaat dus vooral om
hele back catalogue van HOER
oude cd's dus
die de hele wereld over zijn gegaan en waar ik nog steeds verzoeken over krijg en die ik dus graag breed beschikbaar wil hebben.
 
Ik hoorde trouwens dat het ook kan via CDbaby, en dat die erg goedkoop zijn. Ik heb daar geen ervaring mee, maar dat zou je nog eens kunnen uitzoeken.

Ik heb daar wel ervaring mee maar dat is ondertussen alweer 3 jaar geleden. Je kan kiezen voor een "digital only" release of ook verkoop van fysieke cd's. De eerste variant was met een éénmalig bedrag van iets van 35 dollar geregeld. Wereldwijde distributie en simpele en overzichtelijke afhandeling. :)
 
ZIt er zelf ook over te twijfelen of ik met 1 van de labels aan de gang ga met een % van de deal.

Die % deals bij kleine weblabels zijn in mijn ogen de reinste onzin in de hedendaagse muziekindustrie. Zowel het platenlabel als de producer worden er beide niet rijk van, en moet je kijken wat je er voor terug krijgt van het platenlabel. Vaak niet veel meer dan de feitelijke distributie via een vijf- of zestal webwinkels.

Vaak is het belangrijkste dat je kan meeliften op de naam (en het podium) van je label. Dat is nou net een stukje dat die weblabels meestal niet voor elkaar hebben. In mijn ogen is het dan misschien wel verstandiger om het zelf te doen en je eigen podium te creëren.
 
In mijn ogen is het dan misschien wel verstandiger om het zelf te doen en je eigen podium te creëren.

Euhm, mischien is dat wat je nu zegt wel gewoon hetgeen wat je zowiezo moet doen als artiest?

Wat mij vaak opvalt is dat veel bandjes en muzikanten een afwachtende houding aannemen en vaak denken dat alles voor hun geregeld wordt door het label, de realiteit is helaas anders. Bij een Major is dat precies hetzelfde hoor, mocht je daar ooit bij geraken dan moet je alsnog het meeste zelf doen.

Dus hup, handjes uit de mouwen !!!
 
patrickpincher schreef:
Er komen zo een 2.340 nummers elke maand ter aankoop op internet.
Dat zijn er gewoon teveel voor te weinig kopers.

Maak vooral muziek die jezelf, of je vriendenkring graag horen, das al een begin.

..en als je echt een goed nummer maakt, hoef je het echt niet via internet te slijten,... neem dat van mij nu maar gewoon aan.
+1

glennplumber schreef:
Ik weet niet op welke aardbol jij de afgelopen jaren hebt geleefd?
Ver weg van de arrogante zakken ;)


Nummertjes op iTunes gooien is vooral een zaak van het eigen ego strelen, ipv een dringende leemte opvullen.
"Ja hoor, al massa's tracks gereleased. Dit weekend nog eentje. Ach, je bent goed of je bent goed he. 8)"
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top