Muziektarieven?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag forummers en sorry moderator, ik weet niet onder welk kopje deze vraag valt,

Ik ga misschien wat muziekjes leveren voor videoproducties en nu werd me gevraagd hoe ik dat regel met de Buma en wat ik wil verdienen etc. Nou is het probleem dat ik daar totaal geen kaas van heb gegeten en het is mijn doel ook niet om hier een fulltime baan van te maken. Wat kan ik het beste doen? Ik ben nu geen lid van de Buma, dus mag ik dit opgeven als freelancewerk bij de belasting? Of werkt dat anders in de muziek? En wat moet ik vragen qua geld zonder me meteen in de uitverkoop te gooien? Alle hulp is meer dan welkom! :)

Ps,

Synthforum doet het weer!!!! :halleluja:halleluja:halleluja
 
In het kader van de 'misschien' zou ik eerst wat onderzoek doen bij jezelf. Geef jezelf gewoon een drie tot vijftal opdrachten, bijvoorbeeld een jingle voor een radio station, een achtergrond muziekje voor een reclame, een sfeermuziekje van een minuut of vijf, enzovoorts. Die stukjes kan je dan ook als een portfolio gebruiken (op een CD-eetje).

Kijk dan eens hoeveel tijd je voor de werkelijke procuctie gebruikt en noteer dat eerlijk.
Moet je nog pre-productie onderzoek doen, dan tel je dat mee.
Vervolgens zet je voor jezelf een uur prijs neer, dus wat je ook aan een ander zou betalen. Of wat je nu in je huidige werk aan uurloon ontvangt, of zoiets.
Dan komen de BUMA rechten als je iemand anders z'n composities gebruikt, anders moet je daar ook een bedrag voor je eigen creativiteit rekenen.
Ook nog zoiets als afschrijving van je spulletjes, meestal een vast gegeven.
Uiteindelijk kan je een offerte maken!
Zaken als uurprijs zijn te onderhandelen, het zogenaamde 'vrienden-prijsje', maar dat beslis jijzelf!

En zo ga je de onderhandelingen in, waarbij het aan je zakelijk talent ligt of je de klant kunt inschatten. Phillips zal een hoog bedrag beter aankunnen dan het buurthuis om de hoek; dat moet jij leren inschatten. Hou vooral je eigen inkomsten in de gaten, want dat doen zij ook! Ze zijn echt niet gek: ze weten best wat zoiets moet kosten :)

Hou er rekening mee dat een beginner vaak 'schoon aan de haak' werkt, dus alleen onkosten vergoed krijgt, maar dat moet je alleen maar doen als je zeker weet dat er in de toekomst vaker opdrachten via die klant binnen komen en die jij denkt te kunnen leveren (Dat moet nog maar blijken) In de zakelijke wereld komen zulke aanbiedingen vaak voor als een opdrachtgever niet meer tevreden is over z'n huidige relatie: dan wil hij je wel eens een kans geven. Ben je stabiel, dan heb je een klant binnen.

BUMA rechten zal je altijd moeten afdragen, maar dat is voor rekening van je klant: die bereken je zogezegd gewoon door (zie boven) Dit is ook erg handig om inzicht te krijgen in wat de klant er mee gaat doen, want ze moeten immers van te voren aangeven hoeveel vertoningen en waar ze die zullen gaan houden. Het is echt heel frustrerend te merken dat een lekker stukje muziek dat je ooit voor de bruiloft van je beste vriend hebt gemaakt plots in een Mercedes reclame op alle televisiezenders in Europa gebruikt wordt ;) Dan verdient alleen de advocaat er aan en ben je je beste vriend kwijt...
Lid worden van de BUMA is alleen handig als jij geld wilt ontvangen voor jouw composities van hen.

Belasting is natuurlijk een ander verhaal. Die kijkt eigenlijk alleen maar naar wat jij verdiend hebt, dus je inkomen. Dan zou je via de Kamer van Koophandel je 'bedrijf' als rechtspersoon bij de belasting moeten aanmelden. Nodig is dat echter niet. Wat je verdient zou ik wel opgeven, in ieder geval als de opdrachtgeven het als onkosten aan de belasting opgeeft. Daar komen die dames en heren van de belastingsdienst heus wel achter, hoewel, soms pas na een paar jaar...

Het klinkt allemaal officiëel, maar het is te doen.

Wout

PS er wordt hier niet over WINST gesproken, dus dat je met meer de deur uitgaat. Dat is beslist een ander verhaal :D
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top