Wat heb ik nodig voor een goed live-optreden?

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Ondanks dat ik best veel muziek maak, heb ik nog nooit live opgetreden.
Zou ook eigenlijk niet weten hoe dit in zijn werk zou gaan.
Ook niet qua gear etc.
In de toekomst zou ik eventueel wel een Ableton Push 2 willen gaan nemen, alhoewel ik ook zeer benieuwd ben naar de Roland MC-707.
Momenteel heb ik trouwens een Akai MPD32.

Wie heeft zoal ervaring met live optredens?
En wat is er zoal nodig voor een goed live optreden?
 
Laatst gewijzigd:
De gear, daar kom je vast wel uit. Iets bedenken wat niet te ingewikkeld is, gemakkelijk is mee te nemen enz. om te laten horen wat je het publiek wilt meegeven. Wat echt nodig is voor een goed live-optreden, iets wat voor het publiek interessant is en ze bij de les weet te houden. Vooral bij elektronische bands/acts schort het daar wel 'ns aan. Een vent ergens achter een bult apparatuur die daar vage dingen doet, het is niet zo spannend voor het publiek, om maar iets te noemen.
 
Kan me volledig voorstellen dat iemand die achter een partij electronica maar iets vaags doet, niet echt interessant overkomt.
Zelf zou ik me trouwens echt meer willen richten gaan op (toegankelijke) dance/edm en minder op electronic, ambient etc.

Ga zelf trouwens in februari naar Weval en ik ben zeer benieuwd naar dit optreden.
 
En wat is er zoal nodig voor een goed live optreden?

Ligt er helemaal aan wat de gene die je boekt uit wil geven voor transportkosten ed. Het heeft geen zin om veel mee te slepen als deze kosten niet worden vergoed.
En natuurlijk aan de hoeveelheid ruimte die je krijgt. Als je maar een klein tafeltje krijgt, tja daar passen je grote keyboards natuurlijk niet op ;)
 
... veel mee te slepen ...

Als je geen roadies hebt die het allemaal voor je doen, dan is het is sowieso geen aanrader om veel mee te nemen. Voor de artiest die alleen werkt met elektronica kan het meevallen, maar als je speelt in een "gewoon" bandje is de hoeveelheid spullen dat mee moet al groot. Ik weet wat voor een gedoe dat is om het allemaal mee te moeten slepen, geen lolletje. Wil ik nog 'ns weer een podium op, dan hooguit als duo en de zooi die nodig is moet passen achterin een Suzuki Alto, bij wijze van. :)
 
Zelf zou ik me trouwens echt meer willen richten gaan op (toegankelijke) dance/edm en minder op electronic, ambient etc.


Goeie zet.
We verzuipen nu al met mensen die optreden via life of een YT kanaal met (slechte)ambient muziek of elektronische muziek.
De buitenmatige (brol)soundbanken die nu op de markt worden gegooid beschadigen,verzieken de sfeer van de echte goeie ambient muziek.Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Mensen die geen jota van muziek kennen,laat staan een vorm van samenstelling van klanken maken die toch wat hoorbaar is voor de toehoorder,denken dat ze allemaal Brian Eno zijn.
 
Ligt er helemaal aan wat de gene die je boekt uit wil geven voor transportkosten ed. Het heeft geen zin om veel mee te slepen als deze kosten niet worden vergoed.
En natuurlijk aan de hoeveelheid ruimte die je krijgt. Als je maar een klein tafeltje krijgt, tja daar passen je grote keyboards natuurlijk niet op ;)
De vergoeding die je krijgt staat los van wat je wil doen. Ga er maar van uit dat als je voor de eerste (paar) keer gaat spelen dat je dat gratis of tegen een lage vergoeding gaat doen. Je moet het dan vooral doen om dat je het leuk vind om te doen en bijna elke hobby kost geld. Wanneer je wat optredens hebt gedaan kun je ook beter aan podia/programmeurs laten zien/horen wat je doet en er hopelijk wat aan overhouden.
Je setup simpel houden is een goeie tip, je wilt niet te lange opbouwtijd of moeten gaan lopen troubleshooten omdat je het te complex hebt gemaakt.

Ik heb zelf geen ervaring in het EDM of dance wereldje, maar bij de meeste gewone podia moet je in iig een technische rider/priklijst hebben zodat de FoH en monitor mensen weten wat je nodig hebt. Een gewone rider komt later wel als je wat meer speelt en weet wat voor voorzieningen je graag ook wilt hebben (alfabetisch gerangschikte M&M's en een wedstrijdformaat sjoelbak in mijn geval). Wat je in ieder geval thuis moet laten zijn sterallures. De mensen die in de zalen werken zijn vakmensen en dien je professioneel te benaderen. Dan zijn ze (vaak) ook bereid om je beter te helpen. Het is op zich wel handig om (later) zelf te investeren in een DI blok in plaats van afhankelijk te zijn van de DI's die bij de zaal beschikbaar zijn.

Voor de rest zou ik eerst eens oefenen en wat vrienden uitnodigen om een set van je te luisteren. Dan heb je misschien alvast een indruk of je het in de vingers hebt.

En probeer het inderdaad misschien wat aan te kleden met visuals/projecties. Hoewel dat voor in het begin misschien wat veel extra is, zeker als je alles alleen wil gaan doen. Maar alleen op het podium en zonder dat het publiek ziet wat je doet is saai om naar te kijken.
 
Robi jij drumt toch? Ik zou dat in je live set verweven.
Je kan bij een dance track best wat percussie stoppen.
Of je kunt je drums live inbutsen evt wet wat quantize.
Een live set moet dus wel genoeg live hebben anders is het meer een dj set....
Je zou ook kunnen samenwerken,

Het optreden heeft meerdere kanten.

- show ( communicatie met het publiek )
- set list ( welke tracks, wat voor muziek )
- evt Improvisatie
- techniek.

Als je bv in een bandje optreed doe je wat stage ervaring op. Dat kan helpen met je live show.
Als je iig niet als een nerd achter je apparatuur wilt verschuilen.
Je kunt het simpel houden en jezelf evt filmen totdat je denkt dat het live waardig is,
Stel dus een doel en verbeter jezelf en werk er naar toe.
 
Robi jij drumt toch? Ik zou dat in je live set verweven.
Je kan bij een dance track best wat percussie stoppen.
Of je kunt je drums live inbutsen evt wet wat quantize.
Een live set moet dus wel genoeg live hebben anders is het meer een dj set....
Je zou ook kunnen samenwerken,

Het optreden heeft meerdere kanten.

- show ( communicatie met het publiek )
- set list ( welke tracks, wat voor muziek )
- evt Improvisatie
- techniek.

Als je bv in een bandje optreed doe je wat stage ervaring op. Dat kan helpen met je live show.
Als je iig niet als een nerd achter je apparatuur wilt verschuilen.
Je kunt het simpel houden en jezelf evt filmen totdat je denkt dat het live waardig is,
Stel dus een doel en verbeter jezelf en werk er naar toe.

Toffe reactie van je.
Heb inderdaad in het verleden wel gedrumt, alleen is dit momenteel wel wat wegezakt.
Zou het best wel weer willen gaan oppakken en dan vooral met electronische drums en ook percussie.
Vind dit zeer interessante elementen.
 
alfabetisch gerangschikte M&M's

Dit heb ik wel 'ns vaker gehoord, en varianten zoals M&M's zonder een bepaalde kleur, etc. Het idee erachter om te zien dat mensen de rider ook echt goed lezen en dat de zaken die belangrijk zijn ook in orde zijn.

Van de riders die ik heb gezien sprong die van Herman Brood eruit, de hoeveelheid drank was de halve inventaris van een slijterij, zo ongeveer...
 
Ik vond die van de Foo Fighters hilarisch, met een kleurboek achterin m.b.t. de catering:

https://twistedsifter.com/2011/06/foo-fighters-illustrated-tour-rider/

O.a. deze:

foo-fighters-illustrated-rider-food-coloring-book-7.jpg?w=800&h=1035.jpg
 
Robi : als je inderdaad kunt drummen dan zou ik dat zeker in je live show meenemen. Paar drumpads erbij en het publiek ziet dan iig wat je doet en er is beweging op het podium.
 
Lees in jouw nieuwe post dat je ook (bas)gitaar speelt? Kun je daar iets mee doen? Als je geen gitaargeluid wil, misschien dat zo'n gitaarsynth iets voor je is, zoals de Boss SY-1, of eentje van EHX? Kun je misschien gedeelten die je normaal gesproken met een "gewone" synth speelt dan live met de gitaar doen. Dat is voor het publiek leuk om te zien.
 
Die klinkt ook goed, net als de andere leuke apparaatjes van EHX. Speel geen gitaar, dus ik volg de ontwikkelingen aan de zijlijn, maar ik heb de indruk dat bv. de gitaarsynths van EHX wat beter klinken dan bv. de Boss SY-1, in vergelijking. Wat wel steeds naar voren komt als je de video's bekijkt, de Boss schijnt echt heel goed te tracken. Ook wat meer klankvariatie misschien met de Boss, maar daar staat tegenover dat ik in het geval van de EHX-en meer het gevoel heb dat het "echt" een synth is.
 
Heb momenteel beetje een keuze-probleem, in de zin dat ik meerdere dingen op het oog heb (maar momenteel een zeer beperkt budget heb);
- Ableton Push 2 (voorheen heb ik even een Push 1 gehad)
- Yamaha DTX Multi12 (had vroeger een DTXplorer; echt heerlijk om te bespelen); https://www.youtube.com/watch?v=wtpGF454Tic
- EHX Mel9
- En ook nog een Korg Taktile 49 (als vervanging voor mijn Samson Carbon)

Moet het maar even rustig laten bezinken.
 
Laatst gewijzigd:
Die klinkt ook goed, net als de andere leuke apparaatjes van EHX. Speel geen gitaar, dus ik volg de ontwikkelingen aan de zijlijn, maar ik heb de indruk dat bv. de gitaarsynths van EHX wat beter klinken dan bv. de Boss SY-1, in vergelijking. Wat wel steeds naar voren komt als je de video's bekijkt, de Boss schijnt echt heel goed te tracken. Ook wat meer klankvariatie misschien met de Boss, maar daar staat tegenover dat ik in het geval van de EHX-en meer het gevoel heb dat het "echt" een synth is.

Dat is ook erg persoonlijk, vermoed ik; de keuze tussen Boss en EHX.
Beiden hebben wel lekkere sounds eigenlijk, maar toch weer heel verschillend.
 
Back
Top