Wat heb ik nodig voor een goed live-optreden?

Pak het zodanig aan dat je je comfortabel voelt on stage, doe het zoals het goed voelt voor jou want jij gaat het doen en niemand anders.
Dus in de basis een set met bijv een push (2) laptop en dergelijke om in ieder geval de basis voor elkaar te hebben en dat je je setup zo beheerst dat het ahw automatisch wordt, dan hou je je concentratie vrij voor bijv een basgitaar of iets met (electronische) percussie.
Je kan ook een Theremini gebruiken als controller, dat kan ook leuk zijn on stage en control je allerlei software en hardware, paar leuke lampjes erbij en gaan!

https://www.youtube.com/watch?v=Hae0g-lDOqw

https://www.youtube.com/watch?v=2f75sCmPIt4

Ik zou het in ieder geval simpel houden in het begin met niet teveel toeters en bellen zodat het overzichtelijk blijft en oefen een paar keer voor een paar vrienden een setje, op een party of zo.
Dan kan je oefenen en is de druk niet erg hoog meteen.
En als je lekker gaat dan ga je automatisch op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Het klopt inderdaad wel wat je schrijft dat het overzichtelijk moet blijven.
Bedankt ook nog voor de tips en de links.
 
Schopje omhoog. Ben benieuwd of Robi hier al verder is mee gekomen. En eigenlijk ook dit, als minimalistische setup:

Ja ik zit nu ook een live setting met Gitaar, OP-1, Mic en Axoloti looper te denken.
Het motto is dat het alleemaal in mijn Gitaar tas moet passen.
 
Ja, aan de Push 2 hangt een prijskaartje. Maar de Launchpad Pro is ook niet gek, wat ik ervan heb gezien. In elk geval veel succes als je live gaat! :)
 
Wat vooral erg belangrijk is, is dat je het niet te ingewikkeld maakt. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Mijn setup was al snel te complex en daardoor ontstaan er fouten. Moest tijdens een set gaan staan troubleshooten. Dat wil je niet. Nu is mn setup veel simpeler. De uitdaging is om t wel interessant te houden. Je hebt een vaste, ingesleten workflow nodig, zodat je je handen/hoofd vrij hebt om creatief met je spullen om te gaan zonder na te hoeven denken over de werking er van. Tenminste, zo werkt het voor mij...
 
M.i. is echt wel de portie entertainment het belangrijkste. Ik loste dit destijds op door een midi keyboard geïmproviseerd als gitaar te gebruiken. Ergens gaan achterstaan is volgens mij sowieso niet slim. Ik zou zorgen dat m'n gear zijdelings staat, dat deed ik. En liefst met minstens 2 om het wat spannend te houden.

Ik vond het best wel stresserend. M'n eerste optreden zat afgelaten vol, maar ik kan me er niets meer van herinneren. Kan ook komen door de motorhelm die ik aanhad en waaronder in verstikte van de sigarettenrook :D Ik weet niet of ik het opnieuw zou doen, ik heb er nog nachtmerries over, belangrijk ook: altijd een back-up meenemen. :okdan:
 
Ter aanvulling, dit vind ik echt een geniale opstelling:


image-asset.jpeg?format=750w.jpg
 
Je hebt een vaste, ingesleten workflow nodig, zodat je je handen/hoofd vrij hebt om creatief met je spullen om te gaan zonder na te hoeven denken over de werking er van.

Je wil niet weten hoeveel mensen die al jaren bezig zijn, nog op a4-tjes kijken tijdens een optreden. ;)
 
Op GS is een hier een oud draadje te lezen over het onderwerp van dit draadje. Inmiddels is er meer gear waar je uit kan kiezen, maar sommige aspecten blijven hetzelfde als je elektronische muziek live wilt brengen. Een groot deel van de discussie gaat dan ook over de vraag wat live precies is. Interessant vond ik deze video die in het draadje ter sprake kwam, de live-setup van Four Tet, anno 2013:

 
is wel handig een technical rider te maken en kabels duidelijk te markeren als je een complexe setup hebt. ver ook in je rider zetten als je bv drank en hoeren wenst :dubbel:

Apollo82 vet! had je in ears in je helm??
 
Back
Top