Wat heb ik nodig voor een goed live-optreden?

En er is ook nog de C4. Maar ik sta wat huiverig tegenover apparaten waar je een externe editor voor nodig hebt.
 
Mensen die geen jota van muziek kennen,laat staan een vorm van samenstelling van klanken maken die toch wat hoorbaar is voor de toehoorder,denken dat ze allemaal Brian Eno zijn.

Denk jij dat dit niet geldt voor alle crappy edm ?!
 
De vergoeding die je krijgt staat los van wat je wil doen.

Ja, maar niet los van wat je mee wil/kan nemen. Een optreden van iemand met een laptop & een controller is misschien wel te doen, maar voor op het podium staat het gewoon niet. Tenzij je heel bekent bent, dan pikt het publiek het nog wel, maar anders niet.
 
Ja, maar niet los van wat je mee wil/kan nemen. Een optreden van iemand met een laptop & een controller is misschien wel te doen, maar voor op het podium staat het gewoon niet. Tenzij je heel bekent bent, dan pikt het publiek het nog wel, maar anders niet.
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je wil zeggen. Wat ik bedoel is dat je vooral eerst moet doen wat je zelf leuk vind. Als je een aantal synths mee het podium op wil slepen moet je dat vooral doen. Dat staat los van de gage. Uit ervaring weet ik dat een dergelijke setup meenemen lastig kan zijn en problemen kan geven. Daar moet je mee overweg kunnen of een alternatief zoeken.
Een laptop vind niemand leuk om naar te kijken, dat zou ik sowieso niet aanraden. Maar een synth is ook vrij statisch, hoe hard je ook aan de filterknop draait. Met een snareninstrument of percussie komt het al snel een stuk dynamischer over.
 
Ja ik zit nu ook een live setting met Gitaar, OP-1, Mic en Axoloti looper te denken.
Het motto is dat het alleemaal in mijn Gitaar tas moet passen.
 
live setting met Gitaar, OP-1, Mic en Axoloti looper te denken.
Het motto is dat het alleemaal in mijn Gitaar tas moet passen.

Ik probeer me een beetje voor te stellen wat je daar mee kunt, vermoedelijk hele leuke dingen! 8~
Dat past ook zat achterin een Suzuki Alto. :eureka: lol :D
 
..
Een laptop vind niemand leuk om naar te kijken, dat zou ik sowieso niet aanraden. Maar een synth is ook vrij statisch, hoe hard je ook aan de filterknop draait. Met een snareninstrument of percussie komt het al snel een stuk dynamischer over.

Mja, ziet er minimaal hetzelfde uit als een DJ die bezig is met mixer + platenspelers en als de muziek goed is, zijn er weinig die DAT erg vinden, lijkt mij.

ZELF kom ik meer voor de muziek dan per se hoe het gebracht wordt. (okee, bandje/plaatje aanzetten, en verder niks doen is niet spannend nee :dubbel: )
 
Mja, ziet er minimaal hetzelfde uit als een DJ die bezig is met mixer + platenspelers en als de muziek goed is, zijn er weinig die DAT erg vinden, lijkt mij.

ZELF kom ik meer voor de muziek dan per se hoe het gebracht wordt. (okee, bandje/plaatje aanzetten, en verder niks doen is niet spannend nee :dubbel: )
Ik denk dat het ook erg afhangt van de setting idd. Maar juist als er alleen maar DJ's of laptop jockeys zijn dan kun je toch het verschil maken door iets meer te laten zien. Maar ik kom helemaal niet uit de EDM of Dance hoek dus mijn suggesties zijn wat dat betreft misschien een beetje gekleurd (lees: meer op bandjes gericht). Ik vind zelf een meerwaarde hebben als de muziek goed gepresenteerd wordt. Goede muziek wordt daar alleen maar beter door. Visuals en adio kunnen elkaar heel mooi versterken. Als je zoals Robi aangeeft graag iets met live spelen wil doen dan wil je juist dat toch als specifiek element er uit laten springen. Een laptop met goede tracks aanzetten kan ook, maar da's een andere benadering. Ik denk dat als je zelf wil spelen, je dat ook wil laten zien: dat je líve speelt. En met electronische instrumenten is dat wat lastiger, want iedereen denkt dat je met 1 druk op de knop muziek kunt maken. ;)
 
met electronische instrumenten is dat wat lastiger

Om het verschil tussen twee acts te noemen, waar ik aan moet denken van de afgelopen paar decennia: The Chemical Brothers en The Prodigy. De eerste, leuke muziek maar saai om naar te kijken... :gaap: De tweede, leuke muziek en leuk om naar te kijken. :okdan: The Prodigy lijkt in zekere zin dan ook een beetje meer op een "ouderwetse" band.


keith-flint-young-.jpg - Click image for larger version  Name:	keith-flint-young-.jpg Views:	0 Size:	16,4 KB ID:	3719929

RIP Keith Flint (1969-2019). :(
 
Het is zeker een goed idee om eens ergens te oefenen met een live PA. Zaal versterking of een grote PA kan je geluid heel anders laten overkomen dan op studio luidsprekers of koptelefoon. Zeker als je wil improviseren is het fijn om hiermee vertrouwd te zijn of goeie monitoring te hebben. Ik heb mijn set een paar keer aangesloten op een bas en gitaarversterker en flink hard gezet om hier een gevoel bij te krijgen. :-)
 
Het helpt wel om te bedenken wat voor muzike je wilt maken en wat je daar minimaal voor nodig hebt. En of je in of out the box wil werken, of gecombineerd.

Zelf vind ik volledig uit de box werken leuk voor live, maar een ander doet liever alles op een laptop met controller.

Wil je samples gebruiken of alleen synths? Of een electronische drumpad of microfoon en shakers toevoegen etc

Begin eens met een minimale setup, speel daar wat mee en kijk hoe het bevalt, dan merk je wat je ligt, wat je mist en kan je van daaruit aanpassingen doen

Ik ben ook weer aan het puzzelen over een nieuwe live set maar ben br nog niet helemaal uit. Voorheen gebruikte ik een drumcomputer, bass synth en 2 andere synths waarvan een voor pads of stabs en de ander voor melodieen.
 
Pak het zodanig aan dat je je comfortabel voelt on stage, doe het zoals het goed voelt voor jou want jij gaat het doen en niemand anders.
Dus in de basis een set met bijv een push (2) laptop en dergelijke om in ieder geval de basis voor elkaar te hebben en dat je je setup zo beheerst dat het ahw automatisch wordt, dan hou je je concentratie vrij voor bijv een basgitaar of iets met (electronische) percussie.
Je kan ook een Theremini gebruiken als controller, dat kan ook leuk zijn on stage en control je allerlei software en hardware, paar leuke lampjes erbij en gaan!

https://www.youtube.com/watch?v=Hae0g-lDOqw

https://www.youtube.com/watch?v=2f75sCmPIt4

Ik zou het in ieder geval simpel houden in het begin met niet teveel toeters en bellen zodat het overzichtelijk blijft en oefen een paar keer voor een paar vrienden een setje, op een party of zo.
Dan kan je oefenen en is de druk niet erg hoog meteen.
En als je lekker gaat dan ga je automatisch op zoek naar nieuwe uitdagingen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top