Wat heb ik nodig voor een goed live-optreden?

Wie heeft ervaringen met live optreden oid?

Weet even niet of ik een soortgelijk topic al eens eerder heb gestart.
Ben echter wel erg benieuwd naar mensen die ervaringen hebben met live optreden.
Zelf heb ik dit nog nooit gedaan (alleen 1x met een cover-rock-band op een verjaardag).
Heb een Novation Launchpad Pro, die ik gebruik icm Ableton.
Weet echter totaal niet hoe ik hier een live-set mee zou kunnen gaan opzetten.
Het grootste probleem lijkt mij toch het switchen van de ene track naar de andere.
In Ableton worden bij mij best wel langzaam tracks etc ingeladen.
Wie weet hier eigenlijk meer over (Ableton, live-set etc)?
En wie heeft zoal ervaring met live optreden?
 
Volgens mij gewoon alles in 1 file zetten. Heb je ook geen problemen met inladen.
 
Heb momenteel een Novation Launchpad Pro en ben daar best tevreden mee.
Toch overweeg ik nog weleens een Push 1 of zelfs 2 (alhoewel het wel wat betaalbaar moet blijven).
Vraag me echter of ik hier goed aan doe.
Werk vooral in Ableton , maar soms ook in FL-studio.
En de Launchpad Pro kan ook weer goed gebruikt worden voor FL-studio etc.
Zou de Push (laat ik in dit geval maar even de 1e uitvoering nemen) een grote verbetering kunnen zijn ten opzichte van de Launchpad?
Ben wel benieuwd naar ervaringen hiermee.
 
Heb momenteel een Novation Launchpad Pro en ben daar best tevreden mee.
Toch overweeg ik nog weleens een Push 1 of zelfs 2 (alhoewel het wel wat betaalbaar moet blijven).
Vraag me echter of ik hier goed aan doe.
Werk vooral in Ableton , maar soms ook in FL-studio.
En de Launchpad Pro kan ook weer goed gebruikt worden voor FL-studio etc.
Zou de Push (laat ik in dit geval maar even de 1e uitvoering nemen) een grote verbetering kunnen zijn ten opzichte van de Launchpad?
Ben wel benieuwd naar ervaringen hiermee.

Ik heb zelf nooit opgetreden met gear maar alleen gezongen en wat ik wel wil meegeven is dat zeker in het begin on stage het in ieder geval voor mij wel een wat ongemakkelijke ervaring was en dat het dan wel lekker is als je niet teveel moet denken waardoor dingen fout kunnen gaan, hoe minder handelingen hoe beter lijkt me en naarmate je meer en meer het gewend bent bouw je het uit.
Een circusartiest gaat ook niet meteen een salto mortale maken maar begint met de makkelijker kunsten.
Het fijne van de Launchpad is wel dat je ook nog als je dat wilt extra hardware kan aansluiten voor als je bijv een xtra synth meewilt, dan kan met de Push natuurlijk niet.
Ik denk dat je eerst goed voor je moet hebben wat je precies wilt doen on stage en dan weet je vanzelf of je aan de Launchpad genoeg hebt of dat je wat anders nodig hebt?
Voor de een werkt de Launchpad goed en voor de ander de Push, dat ligt ook aan hoe je set er uit ziet en wat je nodig hebt?
Ik zou als je begint het vooral simpel houden en als je dan al op de Launchpad goed je weg weet te vinden probeer het dan op die manier en als je een Push makkelijker vind neem dan die maar kijk vooral wat voor jou vertrouwd voelt.
On stage moet je niet teveel nadenken lijkt me.
 
Vroeger opgetreden met een traditionele band, wat nodig is om live goed voor de dag te komen: oefenen. Dat is niet alleen in de zin van het goed bespelen van instrumenten, goede zang, goede timing e.d., maar ook iets dat zich wat moeilijk laat omschrijven: ik denk dat het neerkomt op het zo goed in de vingers krijgen van al die dingen zodat je het als het ware "automatisch" kunt doen. Daardoor kun je bewust plezier beleven aan het feit dat je aan het optreden bent, zonder echt stil te staan bij de "technische" aspecten.

Ik denk niet dat er in principe een groot verschil is tussen een optreden met een traditionele band en de vorm waarin jij het wil doen. In jouw geval zou ik kiezen voor iets dat niet te ingewikkeld is, om mee te beginnen, en ga daarmee aan de slag. Oefenen met die specifieke setup die je wil gebruiken en dat je de setup van voren en naar achteren kent en precies weet wat je moet doen om precies dat te laten horen tijdens je optreden wat jij wil en wanneer. Je zou misschien denken dat je daarmee je optreden in beton giet en geen ruimte laat voor spontaniteit, maar het tegengestelde is het geval. Hoe beter je een optreden al van te voren kent, des te gemakkelijker je in het moment iets spontaans kunt doen en daarna ook heel gemakkelijk weer kunt omschakelen naar de geplande set.

Al eerder genoemd, zorg voor een backup!
 
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van krautrock1958 en Disharmonic . Ik heb live alle varianten wel gedaan; volledige backingtrack op "tape" (Minidisc), hybride (dus sommige dingen live, de rest met een backingtrack) en alles live. Het hangt af van het publiek waar je voor gaat spelen wat je het beste kunt doen. Als je gewoon mensen wil laten dansen dan zou ik vooral niet te moeilijk doen en zorgen dat je geen stress hebt bij het spelen, de makkelijke weg dus. Wel inderdaad zorgen voor een plan B waar je op terug kunt vallen op het moment dat er wat mis gaat. Maar als je publiek bestaat uit mensen die juist willen zien dat je alles live doet, waar je op je vingers gekeken wordt, dan ontkom je er uiteraard niet aan om meer live zelf te doen. Ik zit zelf niet in het dance of "synthesizer-muziek" wereldje, dus ik kan alleen vanuit mijn ervaring spreken m.b.t. poppodia.
 
misschien is het al gezegd.. maar ik denk weleens als ik gasten omringt zie door al die knoppen: Waarom doe je het alleen?

ok, ja meer gage en ja het werkt snel er is eenheid (ikke)

Maar als ik aan het publiek denk, dat het interessant moet blijven + zoveel mogelijk live + duizend knoppen te tweaken: waarom zou je dat alleen moeten doen? gewoon een gedachte.

er zijn wat uitzonderingen, bijv Colin Bender.. maar ook bij hem schiet de klad er vaak in (eentonigheid) en denk ik, jongen je komt handen tekort en je nummers zijn daarom 15 minuten per stuk :D
 
Waarom doe je het alleen?

+1! Dat denk ik ook. Zoveel mensen, zoveel verschillende ideeƫn en meningen hierover natuurlijk, maar ik zou dat voor mezelf ook niet zien zitten om het helemaal alleen te doen. Hoeft niet eens een grote groep te zijn, met z'n tweeƫn kun je al meer doen dan in je eentje. En kun je de energie van elkaar delen om zo een beter optreden neer te zetten.

Wil best nog 'ns weer een podium op, als duo lijkt me nog het beste. Het voordeel dat je er niet alleen voor staat en het blijft toch overzichtelijk. De logistiek is ook iets om rekening mee te houden, de hoeveelheid spullen die je meeneemt met meer mensen kan dramatisch worden. Met z'n tweeƫn zal dat nog enigszins meevallen, daar ligt misschien de grens om het een beetje binnen de perken te houden.
 
Mij lijkt het ook best leuk om samen iets te gaan doen (een duo bijvoorbeeld).
In je eentje kan best lastig zijn, vooral als je weinig live-ervaring hebt.
In een band spelen vind ik echter iets minder fijn.
En dan vooral als je met 3 a 4 mensen bent.
Dat kan ook weer erg veel stress geven, ondermeer qua verschillende opvattingen, behoeftes, interesses etc.
In het verleden heb ik ervaren dat dit vaak niet blijkt te werken; althans niet bij mij
Heb dan ook al vrij snel het gevoel dat ik op eieren moet lopen.
 
Het is natuurlijk ook lekker als je samen kan bouncen, alleen al voor de ideƫen natuurlijk.
En aan elkaar heb je ook steun, het gevoel dat je niet alles alleen hoeft te doen.
Als je precies dezelfde smaak hebt is het makkelijk maar ook als de een iets meer naar de house en de ander iets meer techno of ambiƫnt neigt dan kan juist doordat je elkaar aanvult er hele leuke onverwachte dingen gebeuren.
Maar je moet de goeie tegenkomen, da's gewoon mazzel hebben dan.
Misschien moet je 'ns een oproep doen aan mensen in jouw regio om 'ns een paar keer samen thuis wat te proberen en als het klikt dan is het des te makkelijker om dan op een paar feestjes bij vrienden eerst een setje te doen en op die manier verder uitbouwen.
 
Precies! wat jullie zeggen ja. En het hoeft nieteens een mede-toetsenist/synth-freak te zijn.. drummer + synth-freak, of met een zanger die ook z'n stem FX-ed, hier en daar wat knoppen drukt. :okdan: maar ja, dan heb je het ook nog steeds erg druk.. da's ook weer zo, en een drummer sjouwt al z'n eigen drums :) maar toch, er zijn vele mogelijkheden om het werk te verdelen ; synth-muzikant 1 doet al het melodische/harmonische, synth-muzikant 2 alle synthdrums, alles mogelijk.
 
Toffe reactie van je.
Heb inderdaad in het verleden wel gedrumt, alleen is dit momenteel wel wat wegezakt.
Zou het best wel weer willen gaan oppakken en dan vooral met electronische drums en ook percussie.
Vind dit zeer interessante elementen.

Hola Robi,

zeker een akt met jezelf aan de drums electric:okdan:
een beetje lichtshow doet ook wonderen,je kan thuis alles voorbereiden!
en een krachtige versterking met een Bass box

Ik heb het makkelijk,2000 watt,en een laptop met mijn muziek en mijn stem:D

Groeten van andreos:)
 
Back
Top