432HZ muziek standaard?

MindBleep

The Master Returns!!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
2.493
Locatie
Hoorn
Verander Uw muziek naar het Universele 432HzGeplaatst op 01.04.2008 om 13:00:15 uur | 4312 bekeken | Wetenschap | WWW.NIBURU.NL | print


Zo'n 70 jaar geleden is de muziekstandaard veranderd van 432Hz naar 440Hz. Nazi Propaganda Minister Joseph Goebbels besloot in 1939 om dit in te voeren via het "International Standardizing Congress", maar geen enkele vooraanstaande musicus was het hiermee eens in die tijd en werden dan ook niet uitgenodigd bij dit congres. 23.000 franse musici tekenden een referendum voor het behoud van de 432Hz standaard en er wordt nog steeds gevochten om deze universele en natuurlijke frequentie terug te krijgen in onze hedendaagse muziek.

432Hz kwaliteiten

Muziek met als rusttoon 432Hz is transparanter, meer getekend, helderder, geeft een duidelijk te volgen muzikaal beeld de boventonen en ondertonen bewegen zich vrijer, op een rusttoon van 432Hz en kunnen zich meer vermenigvuldigen. Muziek in 432Hz bekrachtigt de mens. Instrumenten zoals de Piano gebaseerd op 440Hz, vertegenwoordig emoties en zet de mens vast in hun hoofd. Door de 440Hz stemming (pitch) 8Hz te verlagen naar 432Hz verandert muziek, die eerst pijn aan je oren deed, in prachtige warme muziek waarbij je vanzelf ontspant. Niet voor niets is er een reden waarom de instrumenten waarop Mozart en Verdi hun meesterwerken componeerden in 432Hz / c = 256Hz werden gestemd. De originele Stradivarius viool is ontworpen om op 432Hz te resoneren. Meer kwaliteit 432Hz heeft een grotere resonantie het geluid draagt verder en klinkt groter en is omvangrijker.

Zelf muziek omzetten naar 432Hz

Uit eigen onderzoek blijkt dat het echt werkt en op een heel simpele manier te verwezenlijken is met behulp van een paar programma's. Hieronder zal ik u een stap voor stap beschrijving geven hoe dit te doen en kunt u zelf het verschil ervaren.

Installeer de programma's:
- CD ripper 3.1 (freeware)
- Audacity (freeware)

Met de 'CD ripper' maakt u een wav bestand van het desgewenste muziekstuk direct van CD (U kunt natuurlijk ook een bestaand mp3/ogg/wav bestand gebruiken die al reeds op de pc aanwezig is). Stel de ripper in op wav (rechtsboven), vink aan welk liedje U wilt gebruiken en klik op 'extract'. Nu word het nummer omgezet naar een wav file met geen enkel verlies van kwaliteit. Als U bijvoorbeeld naar mp3 ript, krijgt U kwaliteitsverlies door compressie.

Start vervolgens het programma 'Audacity' en open het muziekstuk dat U wilt gaan veranderen. Als U dit heeft gedaan krijgt U het volgende op het scherm te zien:

audacity1-1.jpg


Vervolgens klikt u bovenaan in het programma op 'bewerken' -> 'selecteren' -> 'alles'. Dan klikt U op 'Effect' -> 'Toonhoogte Wijzigen...' en opent er een nieuw scherm waarin U de toonhoogte of pitch kunt veranderen. Deze stelt U exact hetzelfde in als hieronder wordt getoond.

audacitytoonhoogtewijzigen-4.jpg


Klik vervolgens op 'OK' en de toonhoogte wordt aangepast naar de ingestelde waarden. Als dat is gebeurd, kunt U direct het resultaat beluisteren in het programma. Sla het nieuwe muziekbestand op via 'Bestand' -> 'Exporteren als Wav' (of direct naar mp3).

Veel luisterplezier...

Richard

U kunt op dit artikel reageren in ons Forum

Meer informatie over 432Hz vindt U op: Goto2012.nl en 432hz.nl

Noot redactie: Op het Niburu-event van 1 mei zal de muziek worden verzorgd door Geert Huinink, de componist achter de muziek van o.a. DJ Tiesto. Geert heeft veelvuldig geexperimenteerd met de muziekfrequentie in 432Hz en brengt zijn muziek nu ook standaard op deze manier uit. Dit zal dus ook worden gepresenteerd en uitgelegd op het event.


Interessant dacht ik zo!
Ga ook maar over op de 432 HZ......:okdan:

 
ik ben me nog aan het bedenken of het hier een 1aprilgrap betreft, maar oke dat risico moeten we maar nemen:
heb zelf vanuit m'n jeugd ervaringen met 432, 436 440 en 442 als basisstemmingen. harmoniums, vroegere solina's en philichorda's: allemaal een stuk lager dan 440hz. kan niet zeggen dat ik het perse mooier vind, wel is er inderdaad duidelijk verschil in beleving, 432 en 436 werken vind ik wat "sacraler"
daarnaast een accordeon op 442hz: geeft een vrolijkere indruk.
maak soms bewust de keuze om bij een aantal nummers het stemapperaat bij te stellen zodat de gehele band lager of hoger speelt na gelang het effect dat ik bij een bepaald nummer ambieer.
misschien nog belangrijker in deze: heb sinds enkele jaren een stroboscoop-tuner van peterson aangeschaft ( ca 199$). waar normale tuners een nauwkeurigheid van ca +-3cent tentoonspreiden ( vereenvoudigd 100cent=1toonverschil bv e ->f) is de peterson nauwkeurig tot ca 1/100cent !. en dat merk je , mn als je met ieder bandlid afspreekt om met dat apparaat te stemmen : de muziek wordt transparanter , noten vullen elkaar aan ipv een wat wollige brij.
misschien wel belangrijker dan het hele grondtoonstemming-verhaal vind ik.

overigens vraag ik me af of omlaag transponeren van complete muziekstukken wel het gewenste effect heeft, per slot van rekening zijn ze ( misschien helaas) ingespeeld op 440hz en dat dus inclusief een daarbij behorend/passend "emotioneel" aspect.
 
Misschien moet hier even een enquete aangekoppelt worden. 1 april of niet?

ik stem : 1 april. :D
 
Ik stem
"Eindel'k ben ik niet meer alleen die zo over de '440' denkt"
('k durvde er nooit zelf over te beginnen hier)

Ik heb in ongeveer 3 seconden door of een track goed is of ni,
(wel niet van in't begin te beluisteren) en dat heeft allemaal te maken
met die '440' pitch (of fine pitch shift adjustment),
ni met volume of timbre...

Ik ben wel ni overtuigd of 432ct of iets anders nu goed is of perfect is,
't is allemaal 'relatief'... afhankel'k van de track / de Key note / ...

Ik gebruik de Lucy tuning, (ingebouwd in m'n plugin) doormiddel van
de pitchbend en 't is echt het verschil tussen pfffffttt,
of whaaaaaoowww, WAT IS DAT!!!
+4,5 +9,0 +13,5.... (te vinden op de lucy tuning site)
(Ongeveer 441ct 442ct 443ct)

't Is echt mijn idee-fix als ik iets zelf maak,

En'tja, 't is één van de moeil'kste dingen die ik iemand anders al heb kunnen
bijbrengen, - 't is me trouwens nog nooit gelukt - maar 't is echt
het verschil tussen een DIY trakkie (dat mss wel heel erg goed uitgewerkt is)
of een 'Wereld hit' of waar je echt van in trance geraakt

"In Search for the right Frequency..."

(en mss dat 't vroeger allemaal toeval was met die analoge bakken???)

Aanja, merci MindBleep! ik kijk wel effe naar al die info die je hebt vermeld!
 
'k wou mss nog effe toevoegen dat 432,07 exact is (Of -31,5ct) :geslaagd:
(Volgens de Lucy Tuning (gebaseerd op Pi) en 't geld (vooral) voor de A#

En Mindbleep, 'k vind erg intressante artikels!!! :mega:
 
Volgens de methode in de eerste post zou'k dus vrij in m'n hoofd moeten worden van een omzetting naar 432 Hz van alle nummers die'k ook maar heb op mp3..

.. waarna ik een hartaanval krijg van de pitchshift-artefacts (om nog maar te zwijgen over dubbele mp3-conversie?)
 
.. waarna ik een hartaanval krijg van de pitchshift-artefacts en dubbele mp3-conversie?
idd, :D veralgemenen.... :duivels:

Nee, mss gewoon zoals vroeger met een platenspeler met pitch control,
maar nu met een MP3 speler of cd speler met pitch control,
de track iets 'trager' afspelen maar dan wel miniem...

- En normaal verander je dan ook het tempo mee... en da's
ni direct de bedoeling...

Ik gebruik Samplitude 10 ervoor, nu met het Universal HQ algoritme
maar 'k ga audigy ook wel is testen - qua qualiteit...
 
Allereerst de vraag of deze thread niet politiek getint is, want dat mag niet van de moderatoren... (Zeg, hé, Goebbels... ;)

Er waren meer redenen om de standaard A te verhogen en de voornaamste was het volume van het symfonieorkerst. Hogere spanningen van snaren maken harder geluid mogelijk. Dat waren toch wel weer een stuk of wat violisten minder voor hetzelfde resultaat.

Het aanhalen van de Stradivarius viool is werkelijk onzin, want zo wat alle Strad's zijn in de loop der jaren om- en verbouwd. Stradi zou zijn eigen violen niet meer herkennen... Laten we nu even aannemen dat de psycho-accoustics z'n beetje bij Helmholz is begonnen, die zo'n 100 jaar na Antonio leefde, dan ben ik bang dat het artikel weer zo'n heerlijk 'ik weet meer van de wereld' verhaaltje is. Er wordt alleen een opsomming gegeven 'dat het beter en mooier' zou zijn als we gaan down-tunen.

Verder is er beslist geen bezwaar om hoger of lager te stemmen, hoor.
Volgens het artikel wel, want dat vraagt om een 'rusttoon' van 432 Hz. Met rusttoon wordt min of meer de grondtoon of te wel de slottoon bedoeld. Wil de schrijver echt naar een dwangmatig 'we spelen nog alleen maar in de toonsoort A' toe? Dat betekent dan toch wel drie kruisen, dames en heren :D

En Goebbels? Hou er rekening mee dat muziek en de muziekpraktijk een stokpaardje van de Nazi's was (Zij maakten de eerste 'CAO' voor orkerstmusici), aldus was dit het eerste wat hij aan wilde pakken om de 'hervormingen' te realiseren, namelijk alle standaards te vervangen door nieuwe, wat aan zou geven dat het Derde Rijk het uiteindelijke zou zijn: dan was alles anders. Ook de meter en de kilo zouden veranderen. De munteenheid?

Sorry, moderatoren... Geen politiek!

Wout
 
Sorry...

Wat verder rond-linken om het bewuste artikel heen geeft zaken als dit: http://desteni-universe.nl/art-01-toekomst-hemel.htm

Laat maar :D

Wout

"Het verstand is een bewustzijnsysteem, dat niet gewaar is en pogingen onderneemt om zichzelf te begrijpen":engel:
er is in ieder geval over nagedacht !:bekdicht:

maar goed een geplaatste links doet natuurlijk niets af aan het feit dat m'n harmonium, solinaorgel en philichorda "te laag" en m'n accordeon "te hoog" gestemd zijn. dus los van enige religie ( waar het synthforum ook niet voor bedoeld is) zit er toch wel iets interessants in het topic tav stemming en stemming. en stemmen in het algemeen:yamaha:
 
"Het verstand is een bewustzijnsysteem, dat niet gewaar is en pogingen onderneemt om zichzelf te begrijpen":engel:
er is in ieder geval over nagedacht !:bekdicht:

maar goed een geplaatste links doet natuurlijk niets af aan het feit dat m'n harmonium, solinaorgel en philichorda "te laag" en m'n accordeon "te hoog" gestemd zijn. dus los van enige religie ( waar het synthforum ook niet voor bedoeld is) zit er toch wel iets interessants in het topic tav stemming en stemming. en stemmen in het algemeen:yamaha:

Van het Solina gebeuren was me dat bekend, echter de drie Philicordaatjes die in de collectie staan is 'zakken' me nog nooit opgevallen. Een harmonium zakt inderdaad, maar kan weer gestemd worden. Behalve de tongen, die kunnen verslappen en verschuiven, kan ook de druk te laag zijn. De reservoirbalg kan lekken vertonen. Maar zo'n ding behoort in mijn oren te zweven :)

Ehhh... Stemmen, is dat geen politiek? :D

Wout
 
ze zijn niet gezakt, volgens mij zijn ze gewoon niet geintoneerd op a=440 maar op a=436 of 432 hz .bv accordeon was nieuw (weltmeister ) en staat op 442hz
de harmoniums die ik bezit staan vrijwel allemaal lager ( oudste is van ca 1880)
behalve een die vrij recent geheel gerestaureerd is die hebben ze hoger gestemd. die tongen lopen wel wat uit misschien op basis van temperatuur, maar dat bedoel ik niet , ze zijn gewoon anders geintoneerd vanaf het begin.
zoals ik het nu begrijp was 440,hz dus niet een algemene geaccepeerde stemming toen. de solina is overigens van ca 1969 en was ook altijd gestemd op 436hz, we zijn de eerste eigenaar

( vraag me trouwens af of en hoe de solina en de phili eventueel te herstemmen zijn)
 
Laatst gewijzigd:
Op t net is er toch aardig wat over te vinden hoor

Maar goed, t zal mij een worst wezen t klinkt prima op 440
 
Volgens mij kun je beter bezig zijn met muziek maken........
Volledig mee eens!!! :okdan:

En idd, 't is te bekijken als een 'April joke'!
'k heb namel'k nog altijd geen één goeie 'plugin' gezien
die 't kan instellen zoals 't moet (op m'n eigen amiga-nurdie-ding na) 8o)
en mss de 'temperament' instellingen van Logic, of mss ook cubase enzo,...
waar ik al eens ben tegen gesurft...

Nexus bv. heeft wel een groot bereik van de Master Tuning Frequency...
en de meeste hardware synths ook ni?
 
Ik zou het zo ver niet zoeken als 1 april. Kijk gewoon naar de oorsprong van dat artikel, zegt genoeg denk ik. Die site is wel ne keer leuke fictie op een dood moment op het werk.
 
Ik zou het zo ver niet zoeken als 1 april. ...
In die gedachtenwereld is het elke dag 1 april, de 11de van de 11de, dankdag voor het gewas, allerheiligen, pasen en kerstmis, alles op alle dagen van het jaar... Het doet me denken aan die onzin thread over 'Cymatics', een aantal jaartjes terug: http://www.world-mysteries.com/sci_cymatics.htm Als je het leest vergeet niet eerst de disclaimer te lezen, bijna op het einde. Het betreffende boek is al jaren in iedere boekhandel gewoon te bestellen, maar dan blijkt dat er totaal andere conclusies worden getrokken.

Oh, ik moet stoppen...
Krijg net weer een cosmische vibratie door...
Ja, hallo, Venus! ;)

Wout
 
Wie kan mij helpen om het programma Audacity te downloaden.
Klik netjes op Audacity 1.2.6 installer
Kom dan op een andere pagina en daar staat downloading en verder gebeurd er niets.
Heb een uur gewacht.
Wat doe ik niet goed. Heb Windows Vista.
 
Heb een uur gewacht.
Hier start de download na enkele seconden...
indien ni, dan zet ik 'm anders wel effe op m'n site! (of via pb)
 
Back
Top