Oscillator FM

SCD

Gearlust [on]
Lid sinds
16 november 2002
Berichten
1.941
Stel, je bouwt een synthesizer. En je wil FM modulatie op een oscillator.
Je kunt dat dan doen met een tweede oscillator of met een LFO.

Kan iemand mij vertellen wat de voorkeur heeft en waarom?
Dit klinkt misschien als een stupid vraag, maar als je er goed over nadenkt, doet een LFO eigenlijk alles wat een gewone oscillator ook doet (mits de frequentie van de LFO hoog genoeg gaat), behalve audio produceren.
Waarom zie je dan toch vaak dat er naast lfo modulatie ook oscillator modulatie mogelijk is?

Boele
 
Op een MiniMoog heb je een oscillator die in te stellen is als VCO of LFO, maar meestal kiezen ze er voor om een simpele oscillator als LFO te gebruiken.
 
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk. Ik speel meer dan 25 jaar op synthesizers, dus het verschil tussen een LFO en gewone oscillator weet ik wel. Maar wat zijn achterliggende gedachten om een oscillator met een tweede te moduleren ipv met een LFO? Ik bedoel, zijn er configuraties te bedenken waarbij de een de voorkeur heeft boven de ander? En waarom dan.
 
Meeste LFO's hebben geen tracking met de frequentie tov het keyboard. VCO's wel.
 
Origineel geplaatst door fuse
Meeste LFO's hebben geen tracking met de frequentie tov het keyboard. VCO's wel.

OK, dat is een groot en belangrijk verschil inderdaad.

Een ander ding is natuurlijk dat je oscillators meestal met veel meer kunt moduleren dan een LFO (ik bedoel hier dus de modulatiebron-oscillator die *zelf* ook gemoduleerd kan worden, terwijl een LFO vaak niet of veel minder gemoduleerd kan worden.)
 
Is net hetzelfde ..een lfo is een oscilator zonder audio output ...de snelheid van sommige lfo's gaan tot in het audio bereik ....( de lfo's op de waldorf gaan tot de Khz range ) enige verschil is dat de lfo geen audio output heeft ...dus stel dat je lfo 5000 pulses per second uitspuwt , dan ga je daar niks van horen ..tenzij je de flter frequency of de frequency van een andere oscilator moduleert met de lfo ...FM dus !
Download anders eens de demo van native instruments fm8....
geluids fragment ....osc 440 Hz wordt gemoduleerd door osc . gaande van 0HZ ....tot 440 Hz
 
oeps sorry net gezien dat je het verschil tussen osc/lfo wel verstaat ...sorry
 
Geeft niet. Ik hoop op een zinvolle en leerzame thread. :)
 
Zo ja, sorry had ook slecht gelezen :D

Waarom zie je dan toch vaak dat er naast lfo modulatie ook oscillator modulatie mogelijk is?
de meeste hoogfrequente oscillators kunnen niet laagfrequent genoeg en vice versa, terwijl je toch zowel vibrato als fm wilt. En als je een fm klank hebt, wil je daar soms ook weer vibrato over.
 
Een golfvorm zoals S&H heeft meestal wel zin bij een LFO en niet bij een oscillator. Bij de Nord Modular kosten de LFO's minder CPU-kracht (en dat is misschien ook de reden voor een LFO; minder sterke processor nodig). Bij de Mini kon je de oscillator "opofferen" als LFO en dat gaat tegen you want to have your cake and eat it, too in.

Verder zijn LFO's "unvoiced" en gebruik je oscillators "voiced" (audiosignaal wordt niet mee naar output gestuurd; vergelijk voiced/unvoiced op de DX7).

Da's alles wat ik zo even kan verzinnen; in feite is er alleen echt verschil tussen cyclische en enkelvoudige modulatie als je de golfvormen mag tekeken.
 
Theoretisch gezien kun je natuurlijk gewoon een geloopte envelope gebruiken als FM-modulator, als hij maar snel genoeg is.
 
Kortom, het gebruik van een audio oscillator is niet echt zinvol, als een LFO maar snel genoeg gaat en aan de pitch van het keyboard getracked kan worden?
 
Origineel geplaatst door SCD
Kortom, het gebruik van een audio oscillator is niet echt zinvol, als een LFO maar snel genoeg gaat en aan de pitch van het keyboard getracked kan worden?

Nou ja een audio oscillator is natuurlijk ultieme flexibiliteit, alleen mis je wat dingen als S&H waarschijnlijk op zo'n ding.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Nou ja een audio oscillator is natuurlijk ultieme flexibiliteit

Nog s, wat mist er aan een lfo dan, mits ie snel genoeg gaat en kan tracken aan een keyboard?
 
LFO heeft vaak ook geen PWM of syncing met andere VCO en soms een beperkt aantal golfvormen.
 
Origineel geplaatst door fuse
LFO heeft vaak ook geen PWM of syncing met andere VCO en soms een beperkt aantal golfvormen.

PWM zit wel op de MicroWaves o.a., 'Symmetry'. Syncing natuurlijk ook maar dan meestal alleen op note triggers.

Een LFO is een toepassing van een oscillator, eigenlijk zou het een LFMO moeten heten en een VCAO.
 
Het begint me wel duidelijk te worden dat beide smaken hun plus en minkanten hebben. Toch "lijkt" het erop dat je met een uitgebreide LFO Het meeste zal kunnen doen wat een audio oscillator ook kan. PWM is zeldzaam, keytracking ook (en dat is eigenlijk wel het belangrijkste), oscillator sync zal ook vrijwel altijd ontbreken. Daarentegen heb je wel midi clock sync en S+H mogelijk bij een LFO.

Mmmm....
 
Back
Top