Oscillator FM

Boele,

ik begin me nu nog meer zorgen te maken over je. Je gaat toch niet met de soldeerbout aan de slag ?

Trouwens, een ARP2600 heeft ook geen dedicated lfo, en je kunt van alle 3 de vco's de keytracking aan of uit zetten (waarbij in de stand uit de oscillator naar low freq gaat). Het 3620 keyboard heeft wel een lfo, met als voordeel dat je 'm delayed kunt inzetten, net als oa de jp8. Dat kan niet met een oscillator toch ? Of wel met een portamento vanaf nul beginnend...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door wouw
Boele,

ik begin me nu nog meer zorgen te maken over je. Je gaat toch niet met de soldeerbout aan de slag ?

Trouwens, een ARP2600 heeft ook geen dedicated lfo, en je kunt alle 3 de vco's op hi of low zetten. Het 2640 keyboard heeft wel een lfo, met als voordeel dat je 'm delayed kunt inzetten, net als de jp8. Dat kan niet met een oscillator toch ? Of wel met een portamento vanaf nul beginnend...

Ik en soldeerbout? :D :D

Ben gewoon nieuwsgierig. Waarom heeft een Mini- en Memorymoog een oscillator die ingezet kan worden als modulator bijvoorbeeld en waarom zoveel andere synths niet.
Er is theoretisch niet veel verschil, maar in de praktijk toch wel.

Ja, dat delayen van een LFO vindt je op een gewone audio oscillator ook niet snel. Het moduleren van de snelheid van een lfo met een envelope ook niet trouwens (CS-30, CS40, PS3100).

Het blijft erop lijken dat een LFO meer mogelijkheden biedt omdat je niet "gestoord" wordt door de audo die ie zou kunnen produceren, maar niet doet.
Tegelijkertijd is keyboard tracking bij oscillator pitch-modulatie behoorlijk essentiëel en dat missen vrijwel alle LFO's die ik me kan bedenken.
 
Toch s een overzichtje maken:

LFO als modulator:
– kan in principe alle golfvormen hebben
– kan in principe van 0 tot audiorange
– produceert geen audio
– kan in principe gesynced worden aan midi-clock
– kan in de golfvorm zelf gemoduleerd worden (maar dat is zeldzaam)
– kan in de snelheid (in feite pitch) gemoduleerd worden
– kan gedelayed worden (soms met fading)
– heeft in principe geen keytracking

audio oscillator als modulator:
– kan niet alle golfvormen produceren (S+H)
– kan in principe van 0 tot audiorange
– produceert zelf ook audio
– kan in principe gesynced worden aan een andere audio oscillator
– kan vaak op meerdere manieren zelf gemoduleerd worden
– kan meestal niet gedelayed worden. Wel fading (middels envelope).
– heeft in principe keytracking
– kan crossgemoduleerd worden

Mis ik nog iets?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door SCD
Ja, dat delayen van een LFO vindt je op een gewone audio oscillator ook niet snel. Het moduleren van de snelheid van een lfo met een envelope ook niet trouwens (CS-30, CS40, PS3100).

Dan kom je ook op het terrein van de polymodulatie (prophets, memorymoog) waarbij je een oscillator door de filter-envelope kunt laten sturen.

Bij zo'n polysynth heeft een lfo natuurlijk nog de eigenschap dat hij op iedere voice dezelfde invloed heeft.
 
Origineel geplaatst door wouw
Dan kom je ook op het terrein van de polymodulatie (prophets, memorymoog) waarbij je een oscillator door de filter-envelope kunt laten sturen.

Bij zo'n polysynth heeft een lfo natuurlijk nog de eigenschap dat hij op iedere voice dezelfde invloed heeft.

Hoe bedoel je dat laatste? Een polysynth heeft toch vaak ook meerdere LFO's (Andromeda bijvoorbeeld)?
 
Ik denk dat je de verhouding tussen gewone oscillators en LFO's ook een beetje moet zoeken in de ontwikkeling van synths in de begintijd. Zoals je weet heeft de Minimoog echt een voorbeeld gesteld voor latere modellen, maar het opofferen van de 3e osc. om deze te gebruiken als LFO werd toch als minpuntje ervaren. Vandaar dat synths met een dedicated LFO daarna op dat punt weer een streepje voor hadden, ook al was dat soms een hele simpele aangelegenheid met maar 1 golfvorm.

Later zijn LFO's weer wat gecompliceerder geworden om meer verschillende sounds te kunnen produceren, en zo zijn ze onbedoeld weer wat opgeschoven naar "normale" oscillators. Het is natuurlijk ook allemaal inwisselbaar, en een fabrikant moet uiteraard goed afwegen hoeveel en wat voor soort onderdelen er precies op een synth komen (waarbij de oscillators denk ik een cruciale factor vormen). En dan hebben we het natuurlijk nog steeds over analoge bakken maar dat had je ook al door :)

Meeste moderne (digitale) synths hebben inderdaad bijvoorbeeld 2 LFO's per stem, die allemaal onafhankelijk kunnen werken. Hoeft niet natuurlijk, want soms zijn ze ook gewoon te locken met elkaar.

Op de Korg MS-50 zit overigens een LFO waarvan zowel de frequentie als de puls met CV is te moduleren - nice stuff 8~

Verder kan je inderdaad makkelijk een envelope laten loopen en gebruiken als LFO. Of, wat ik ook wel eens gedaan heb, een analoge sequencer zoals de SQ-10 gebruiken om een complexe LFO waveform te maken. Ach, mogelijkheden zat natuurlijk :)
 
Het lijkt er toch ook op dat in de begintijd *economische* redenen een factor waren die bepaalden dat een oscillator als modulator werd ingezet, ipv een dedicated LFO? Hoewel dat bij de Memorymoog weer een minder logische gedachte is.
 
Alle beperkingen van alle synths hebben met het in de klauwen houden van de prijs te maken.

En deels ook de filosofie hoe je een synth gebruikt.
Want je zou op een minimoog ook per VCO twee LFO's kunnen bouwen. Maar wat voor nut heeft het? Naast een zooi extra knoppen zou je niet echt wezenlijke andere geluiden kunnen maken.
Bij een rompler doen ze het echter nagenoeg allemaal en daar is 2 LFO's per 'wave' wel effectief. En dan vaak ook met 2 of meer waves zodat je
In dat opzicht zou je wavesequencing/vector synthese ook als een soortement LFO kunnen zien.

En over dat sample & hold verhaal. Dat is gewoon een noise generator met een quantizer erachter. Dus dat zou je ook al een soort VCO kunnen zien.
 
Om je overzicht een beetje in de war te schoppen;
in het synthesizers.com modulaire systeem is er geen scheiding tussen LFO's en audio Osc's.

Waarom zou je die maken? Als je genoeg oscillators in je systeem hebt, voelt het niet meer als 'opofferen' van een osc voor een LFO.
Als je een gewone osc op low frequency draait heb je een superluxe LFO. Hij laat zich moduleren, je hebt alle golfvormen die de osc ook heeft, zelfs PWM kan gewoon.

Het ligt er eigenlijk gewoon aan wat jij zelf wil.
Wil je luxe LFO's? Of voldoen simpele variabele rate sinus LFO's?
Ga/wil je experimenteel of valt dat wel mee? Wat ik altijd tof vind is een LFO als LFO gebruiken over een filter, en dan die LFO van "LFO frequentie gebied" naar "audio frequentie gebied" moduleren en terug met een andere LFO. Dan kan natuurlijk; je filter gaat dan zo snel dat er een soort toon in ontstaat. Met een simpele LFO zal dat niet gaan; de frequentie is niet moduleerbaar, en wellicht komt hij niet in het audio-gebied.
 
Origineel geplaatst door dob
Om je overzicht een beetje in de war te schoppen;
in het synthesizers.com modulaire systeem is er geen scheiding tussen LFO's en audio Osc's.

Nee, maar dat is logisch natuurlijk. Ik heb bewust het woord modulair niet gebruikt in deze thread, omdat in die wereld het vanzelfsprekend is dat je een oscillator als modulatiebron gebruikt.

Mijn eerste insteek bij deze thread was: wat bezield een synthbouwer om een audio oscillator te gebruiken als modulatie*bron* in plaats van een LFO en omgekeerd? Wat zijn de voor- en nadelen? En dit dan op een non-modulaire synthesizer.
 
Origineel geplaatst door dob


....Wat ik altijd tof vind is een LFO als LFO gebruiken over een filter, en dan die LFO van "LFO frequentie gebied" naar "audio frequentie gebied" moduleren en terug met een andere LFO. Dan kan natuurlijk; je filter gaat dan zo snel dat er een soort toon in ontstaat. Met een simpele LFO zal dat niet gaan; de frequentie is niet moduleerbaar, en wellicht komt hij niet in het audio-gebied.

Kun je dit eens verder uitleggen pal?

Vooral dit: '....en dan die LFO van "LFO frequentie gebied" naar "audio frequentie gebied" moduleren en terug met een andere LFO...' vat ik geloof ik nog niet helemaal.

:okdan:
 
ok ik zal het proberen :) (ik ben niet zo goed met de terminologie hoor)

Je hebt een patch, waarin LFO1 op lage frequentie de filter cut-off moduleert. Vervolgens moduleer je de snelheid van LFO1 met LFO2.
Die LFO2 moduleert LFO1 van laag frequentie naar hoog frequentie.
De korte pieken van de filtersweep die je dan krijgt ten tijde van snelle LFO1 worden zo kort en volgen elkaar zo snel op dat ze weer een toon gaan vormen. Dat bedoel ik met dat de modulatie dan in het audio-gebied komt.
Maar er was natuurlijk ook al gewoonweg het geluid dat door de filter kwam.

Je krijgt dan dus, even fonetisch:
"waaaaaauwwwwwwwaaaaaaaauwwwwwaaaawwwwauwwwawwawawawawzzzzzzzttttttrrriieiieieieieieieieiieieieiiiiiiiiieieieieiieieierrrrrtttttzzzzzzwwwawawauwwaaauwwaaaaaauwwwwww"

:koffie:
 
Origineel geplaatst door dob

Je krijgt dan dus, even fonetisch:
"waaaaaauwwwwwwwaaaaaaaauwwwwwaaaawwwwauwwwawwawawawawzzzzzzzttttttrrriieiieieieieieieieiieieieiiiiiiiiieieieieiieieierrrrrtttttzzzzzzwwwawawauwwaaauwwaaaaaauwwwwww"

:koffie:

Woow COOL! Dat gaat de spdk vanavond zelf ook proberen :okdan:
 
Origineel geplaatst door dob
ok ik zal het proberen :) (ik ben niet zo goed met de terminologie hoor)

Je hebt een patch, waarin LFO1 op lage frequentie de filter cut-off moduleert. Vervolgens moduleer je de snelheid van LFO1 met LFO2.
Die LFO2 moduleert LFO1 van laag frequentie naar hoog frequentie.
De korte pieken van de filtersweep die je dan krijgt ten tijde van snelle LFO1 worden zo kort en volgen elkaar zo snel op dat ze weer een toon gaan vormen. Dat bedoel ik met dat de modulatie dan in het audio-gebied komt.
Maar er was natuurlijk ook al gewoonweg het geluid dat door de filter kwam.

Je krijgt dan dus, even fonetisch:
"waaaaaauwwwwwwwaaaaaaaauwwwwwaaaawwwwauwwwawwawawawawzzzzzzzttttttrrriieiieieieieieieieiieieieiiiiiiiiieieieieiieieierrrrrtttttzzzzzzwwwawawauwwaaauwwaaaaaauwwwwww"

:koffie:

:D :D Fantastische uitleg!
 
Origineel geplaatst door SCD
Nee, maar dat is logisch natuurlijk. Ik heb bewust het woord modulair niet gebruikt in deze thread, omdat in die wereld het vanzelfsprekend is dat je een oscillator als modulatiebron gebruikt.

Mijn eerste insteek bij deze thread was: wat bezield een synthbouwer om een audio oscillator te gebruiken als modulatie*bron* in plaats van een LFO en omgekeerd? Wat zijn de voor- en nadelen? En dit dan op een non-modulaire synthesizer.

Ok, sorrie, ik begreep deze draad verkeerd, ik dacht dat je zelf een synth ging bouwen. Begreep al niet waarom je zo nieuwschierig zou zijn wat andere bouwers erover gedacht hebben, als je helemaal open bent het zo te maken hoe je het zelf wil.

Ik denk dat een synthbouwer een aantal zaken voor ogen moet houden:
- budget
- beoogde koper (wat wil die eigenlijk?) en beoogd marktsegment
- technische mogelijkheden
Ik denk niet dat hij traditioneel veel ruimte had te bouwen qua routings en OSCs/LFOs wat hem zelf wel leuk leek.
Ik denk dat de bouwers van de oude garde vooral iets moesten bouwen dat ook marktwaarde had, en dat iets moest vooral traditioneel-muzikaal nuttige LFO's hebben; op de pitch met een delay voor een vibrato.
Toen Moog basjes en andere psychedelische synthgeluiden in de muziek opkwamen en populair werden is pas bedacht dat je die LFO misschien ook wel leuk naar de filter kunt mikken, en bijvoorbeeld kunt resetten bij elke aanslag, of leuk een ENV zou kunnen routeren naar de filter. Want daar bleek zowaar vraag naar.
Ik denk dat altijd wel vooral de markt heeft bepaald hoe LFOs en OSCs zijn geimplementeerd bij de ''consumer" non-modulaire synths. Nu ik er zo 's over voor me uit schrijf :)

Maar dat zijn maar wat gedachtes, misschien, en zelfs waarschijnlijk, zit ik er helemaal naast :)
 
Origineel geplaatst door SCD
:D :D Fantastische uitleg!

Maar dit gaat alleen lukken met een modular lijkt me...
 
Origineel geplaatst door dob
Ok, sorrie, ik begreep deze draad verkeerd, ik dacht dat je zelf een synth ging bouwen.

Oh oh... Betrapt. Bijna dan... :D
 
Origineel geplaatst door SCD
Maar dit gaat alleen lukken met een modular lijkt me...
Hoeft niet, er zijn verschillende 'gewone' synths waarbij je de LFO snelheid als modulatiedoel kan kiezen. Waldorf Pulse en DSI Evolver bijvoorbeeld :).
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Hoeft niet, er zijn verschillende 'gewone' synths waarbij je de LFO snelheid als modulatiedoel kan kiezen. Waldorf Pulse en DSI Evolver bijvoorbeeld :).

Heel veel inderdaad........ik ga ze niet eens proberen op te noemen.

Maar modular blijft wel het allerleukste natuurlijk ;)
 
Back
Top