Koormuziek: hoe masteren?

binaural

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2002
Berichten
867
Locatie
Nijmegen
Hoi!

Afgelopen zaterdag heb ik opnamen gemaakt van een 14 koppig koor. Het basismateriaal staat er al behoorlijk goed op moet ik zeggen. We hebben flink geklooid met plaatsing van de twee condensatormicro's om de juiste hoeveelheid galm te krijgen. Alles is opgenomen via een M-audio externe geluidskaart met phantomvoeding rechtstreeks naar de laptop op 24 bit 96 khz.

De dynamiek is natuurlijk enorm van deze muziek. Als ik mijn ruwe materiaal vergelijk met profi cd's zie ik echter dat het gemiddelde volume daar toch flink hoger is. Er is dus aan de dynamiek gesleuteld. Alleen, hoe precies? Ik neem aan dat ik niet kan gaan lopen compressen of flink limitten, want dan tast je de dynamiek te sterk aan. Iemand die zijn ervaringen hiermee wil uitwisselen?

Ik heb tot nu toe een tikje gedenoised, genormalised etc, maar meer nog niet. Ben benieuwd naar de reacties!

Thanks,
Jasper
 
Volgens mij is het in de klassieke muziek heel gebruikelijk om dit soort dingen gewoon met 2 mics op te nemen. Verder bewerken zo zo weinig mogenlijk alhoewel mij ook opvalt dat er minder dynamiek in de opnames zit dan in het echt.

Waarom denoisen? normalitair is er toch meer geluid van je omgeving (die 14 mensen) dan wat je microfoon genereert.

Als het gewoonweg harder moet zou je een standaard mastering plug-in kunnen gebruiken.
 
Bijna alle hedendaagse uitgebrachte muziek is enigsinds gecompressed. Je moet met het compressen bij mastering gewoon goed luisteren of je mix niet gaat zuigen, of er bepaalde gedeelten in het klankbeeld wegvallen. Tot die grens kun je gewoon compressie gebruiken. Er zijn diverse goede mastering plug ins om daarvoor te gebruiken. (waves, Ozone, TC X3).

Wat je ook kunt proberen, is het experimenteren met stereo expanding. Hiermee lijkt het signaal harder dan het werkelijk is, en blijft het (indien goed afgemixt) wel onder de 0 db. Als je echter de muziekstukken over mono installaties gaat draaien, moet je hier erg goed mee uitkijken, omdat stereo expanding niets anders is dan bepaalde frequentiegebieden uit fase trekken.

GRTZ
 
Origineel geplaatst door RezonatoR
Heb je maar 2 microfoons gebruikt? Ik had er 14 gebruikt als ik jouw was, plus 2 als overhead.

tis geen drumstel!:stupid

:) Een koor kun je heel goed met 2 microfoons in een X-Y of ORTF opstelling opnemen..
Je moet wel condensator microfoons gebruiken dan he
 
Dank jullie wel! Ik ga toch maar aan de gang met een goede limitingtool en kijken waar het schip strandt.

Trouwens, ik had toch wel een klein beetje noise, vandaar denoising (met een db of 1,5). Moest de gain aardig opengooien, want om de galm mee te pakken stonden de micro's wel op een meter of drie van het koor. Denk dat de preamps wat ruisen.

Wat zouden jullie doen qua volgorde? Mijn voorstel:
1. licht denoisen,
2. tracks bijsnijden en heel kort fade in/out om tikken bij trackwisselingen te voorkomen,
3. masteren dmv limiting/compressing

Thanks,
Jasper
 
Hey daar

Compressen kan volgens mij best hoor, en je kunt de subjectieve perceptie van dynamiek zelfs vergroten als je dat goed doet. Inderdaad wel goede (multiband) masteringplugin gebruiken.
 
Origineel geplaatst door binaural
[BWat zouden jullie doen qua volgorde? Mijn voorstel:
1. licht denoisen,
2. tracks bijsnijden en heel kort fade in/out om tikken bij trackwisselingen te voorkomen,
3. masteren dmv limiting/compressing
Jasper [/B]

Ik denk dat je het moet proberen... het kan misschien nuttig zijn de denoising na de compressie te doen, aangezien de compressie de artifacten van de denoising ook kan versterken en kan laten pompen. Maar dat zul je moeten uitproberen, en hangt ook een beetje van het denoising algoritme af.

Verder denk ik dat het bijsnijden en fade in/out gebeuren helemaal aan het eind moet; alleen dan kun je perfect naar min-oneindig dB faden (de compressie zal anders de fade 'oprekken' waardoor die wat gruizig kan klinken in zijn staart)
 
Als je redelijk onhoorbaar wilt compressen kan je nog proberen een redelijk gecompressed exemplaar weer te mixen met het niet gecompressete exemplaar.

Bij de zachte stukken zal de gecompresste versie er dan "bovenuit" klinken. Bij de hardere stukken behoud je het ongecompresste geluid :)

Op die manier kan je behoorlijk ruig compressen zonder dat het hoorbaar wordt.

Het best kan je dit dmv "destructive editing" doen. Dus niet met "live" met een vst plugin compressen en dan het ongecomprimeerde signaal er weer door mixen. je kan dan fase verschillen krijgen. dus: eerst een kopie maken van de track, die compressen en dan naar smaak het origineel weer inmixen.
 
Als er duidelijk luidere passages zijn in het stuk dan kun je ook overwegen om met de hand de betreffende stukken zachter te zetten. Wel een crossfade aan de voor en achterkant.
Dit kan beter klinken dan een compressor/limiter. Buiten dat zal het stuk na het editen beter gecompressed kunnen worden omdat de levels niet meer zo uiteen liggen.
Voor compressen gebruik je het beste een RMS type compressor, die zal wat geleidelijker werken dan het piek type.
 
Wat mijn bovenbuurman ook zegt: je had met de hand mee moeten schuiven**, dat is nog altijd de mooiste manier om je dynamiek een beetje te beperken. Een goeie mix maken is een performance!
Het is dan wel handig als je de partituur ook meeleest, of een goeie klankregiseur hebt die goed aangeeft wat er aan zit te komen in het partituur.
Over die 2 microfoons... het maakt niemand een reet uit hoeveel mics je gebruikt, vaak iis de situatie er naar om in bijv. een orkest (of koor) overal een microfoon neer te zetten en een hoofdstel te gebruiken.
Zelfs bij de professionele orkesten waar ik aan de opnames heb meegewerkt, hadden we toch een batterij steunen staan.
Tsja, en het mooist is toch ook om een goed hoofdstel te hebben, de standaard is toch op zijn minst wel dpa (b&k) of beter.

**kan nu ook nog , laat de mix gewoon een keer helemaal voorbij komen , handje aan de schuif!
 
Origineel geplaatst door Bass
tis geen drumstel!:stupid

:) Een koor kun je heel goed met 2 microfoons in een X-Y of ORTF opstelling opnemen..
Je moet wel condensator microfoons gebruiken dan he

Idd. Sterker nog het lijkt me onwenselijk om mensen zo dicht op te nemen aangezien je dan al veel minder van de ruimte hoort. En hoe ga je bepalen wie van jou wel wat harder mag en niet? Waarbij alsnog je dynamiek verloren gaat in dat opzichte.
 
Een cursus opnametechniek zou geen overbodige luxe zijn voor een aantal mensen hier
 
Back
Top