Taperuis, bandrecorder vs cassettedeck

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
Zo zo
Weer eens iets wat me ineens opvalt, maar ik weet eigenlijk niet eens of het waar is :)

Ik heb het idee dat mijn Onkyo (redelijk goed dus) cassettedeck nogal ruist, en mijn bandrecorder dit veel minder doet.
Desondanks vind ik mijn cassettedeck weer 100 keer fijner qua bediening...

Iemand ervaringen met bandruis, bandartefarcts en band eigenschappen van de dunne cassetteband versus de bredere en dikkere reel-to-reel band?
 
Ik denk dat het eerder aan de kwaliteit van het apparaat ligt dan aan de band. Uiteraard is een grotere band beter en wellicht ruisarmer, maar dan alleen met vergelijkbare apparatuur.
Zo had ik vroeger (heeeel lang geleden) ook nog mijn 'studio' met een cassette- en bandrecorder en was het net de bandrecorder die meer ruis gaf.
 
Re: Taperuis, bandrecorder vs cassettedeck

Ik heb het idee dat mijn Onkyo (redelijk goed dus) cassettedeck nogal ruist, en mijn bandrecorder dit veel minder doet.

Wat Hermax zegt, plus dat het ook afhangt welk type tape je erin stopt natuurlijk. Een ijzeroxide-tape ruist meer dan een metaaloxide-tape. Ik denk dat de gemiddelde Quantegy tape (da's dacht ik de enige die ze nog produceert) een stuk beter is dan een Type I-cassette. Maar een Type IV in een goed deck moet een heel eind komen.

[edit]
Ik bedenk me net dat ik eigenlijk helemaal niet weet welke cassette-types er nog op de markt zijn heden ten dage. Ik praat een beetje uit jaren '80-'90-ervaring hier.

[edit edit]
Iets vergelijkbaar met de vroegere TDK MA-X of MA-R (reference) tapes wordt zeker niet meer gemaakt? Ik word echt oud geloof ik :D
 
ik heb gewoon tdk sa 90 cassettes, wel nieuwe. maar het ruist aardig, of ik moet dolby gaan aanzetten maar dat is zo'n vreselijke behandeling voor je hoge tonen!
 
Een cassettedeck ruist in principe meer dan een tapedeck, dat komt omdat een tapedeck een bredere tape heeft en deze heeft meer output, dus de signaal/ruis verhouding is wat beter.
Ook omdat de electronica meer moet versterken bij een cassette door de lager output ruist de electr. zelf ook wat meer.
Maar een cass.deck heeft vaak wel betere dolby's zoals C die ,voor zover ik weet, niet op tapedecks zit.
 
Ja nou volgens mij is het een wereld van verschil.

Ik heb ooit een revox gebruikt om drums op tenemen en dat klonk eigenlijk meteen goed.

Heb nu een cassette deck van nad staan (ook een redelijk ok merk ?) en die ruist als een gek zonder dolby.

Ik heb nu wel die goede instellingen gevonden.
Eerst word het signaal ge eqt, meer hoog.
En daarna opnemen met dolby b aan.
En alles in t rood uitraard.

Al met al een redelijke optie voor een levendige opname met distortie.

Cassette decks kosten nu ook echte super weinig in die tweedehands winkeltjes.
 
Welke opname vindt je beter klinken als je de ruis wegdenkt?

ik heb hier ook een redelijk deck staan [uit een andere studio ] van jvc met pitch op de decks [lol]
dolby b/c en music scan lekker ,akkelijk
en idd t werkt wel lekker makkelijk
vaak ask wat dingen loops ...drums ofso aant afstellen ben en ongeveer mn oudere in stelling wil terug luisteren ,...
[ik ga soms wel erg ver op in mn disytortionen compressor instellingen !! hihi]
ist wels handig om snel je devck aan te zetten
en ruis

ik koop soms een 4 pack nieuwere tapes ...maxxel chrome ofso kost geen drol en t werkt wel easy

ik heb wels een tydje een teleffunken setje [bandrecorder met td20 mic ]
gebruikt en moet wel zeggen dat t redelijk mooie opnamen geeft ..een soort van verzadiging en t staat mega vintage zoon 60 ies tapedeck ....kosten ook egt weinig op bv ebay duitsland 50 eu
je hebt ze ook met buizen

ik heb een setje met td 20 microfoon

deze heer vrekoopt m voor
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=73958&highlight=telefunken+te+koop

mijn gehele set mag nog steeds weg voor 50.-
dus bandrecorder en td20
:biertje:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=76561&highlight=telefunken
 
hoe hoger de tapesnelheid des te minder ruis..
 
Weet iemand wat er aan de hand is als je cassette deck bij het opnemen een soort auto pan effect toepast ?

Ik neem dus op en speel weer af maar nu met een auto pan filter effect.

Elke keer als het geluid naar links of rechts word gepanned verdwijnen ook de hoge frequenties.

Klinkt wel vet maar niet de hele tijd.

Iemand een :eureka: ?
 
Daar it wat in maar....dit zijn nieuwe bandjes !
Betekent dat miss het afspeel/opneem mechanisme schreef loopt ?

Het heeft toch nix met ovetsturen van je tape deck te maken ?
 
Niet voor tape noise (hiss). Hogere snelheid is beter ook voor je s/n verhouding.

hm, op mijn oude akai deck zit een knop, een soort van lowpass die je in hoort te schakelen als je de hoge snelheid gebruikt, en m'n nieuwere akai doet dat zelfs automatisch. volgens de gebruiksaanwijzingen is dat om de extra ruis bij hogere sneheden te verminderen.
 
Dat is denk ik een soort NAB eq of zo? Iets soortgelijks zit ook op m'n Tascam, dat heeft dacht ik meer te maken met de verwerking van de terugval in dB en veranderde opname frequenties bij hogere opname snelheden, niet zozeer met hiss en s/n. Ofzo... weet ik veel :D

Kan ik dat zelf demagnetiseren ?

Met een damagnetiseer apparaatje wel ja. Je had er vroeger demagnetiseer cassettes voor, en er zijn ook demagnetiseer apparaten doe je voor reel- en cassette recorders kunt gebruiken, een soort electrische tandeborstel achtig ding :D Google 'ns op han-d-mag, of kijk op marktplaats. Demagnetiseer cassettes werden door sommigen afgeraden, geen idee waarom, misschien raadzaam om daar ook even wat extra info over te zoeken.
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan helaas weinig studiemateriaal vinden waarin naar voren komt waarom bij hogere tape snelheden de signal/noise ratio beter is dan bij lagere snelheden. Maar de breedte van de tape en tapesnelheid zijn 2 belangrijke factoren die de hoeveelheid ruis bepalen.

't lijkt er op dat hoe groter het signaal (wave) mag zijn wat op de tape staat hoe minder ruis er in verhouding is. Op zich niet geheel onlogisch.

Ik heb er nog even de specficaties van een Revox A77 recorder bijgehaald en daar staat oa het volgende :

Signal to noise ratio: measured via tape,
weighted as per ASA - A:
at 7½ ips*, better than 66 dB
4-track better than 62 dB
at 3¾ ips*, better than 63 dB
4-track better than 59 dB

*ips: Inch per second



bron : http://www.reeltoreel.de/worldwide/A77Special.htm

En verder heb ik hier nog wat leuk leesvoer voor de theorie fanaten :

http://www.tpub.com/neets/book23/101.htm
 
Ruis en reinigingscassettes

Ruis en reinigingscassettes

Demagnetiseer cassettes zijn niet schadelijk voor je koppen wel van die schuurbandcassettes om je koppen te reinigen, dit doe ik gewoon met oorstokjes met zuivere alcohol aangekocht bij de apotheker (klein potje nemen vrij duur). De meeste handleidingen geven aan om dit om de 20u. te herhalen.

Groeten Henri
PS. Hier kan men de aandrijfrolletjes ook mee reinigen
 
Back
Top