Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

pas maar op .. pas was er nog een stukje over de kunst van Miles Davis op TV en die kon geen muziek meer horen tijdens het schilderen omdat ie de heletijd elke noot hoorde ! erg irri als je het mij vraagt ! :D

intervallen leren is wel slim zoals boba zegt ..

Ik probeer altijd gewoon die tunes na te spelen door elke noot te vinden op het keyboard .. maar ik wil ook geen covers maken .. ik wil gewoon de tonen en akkorden leren zodat ik er zelf verder op kan borduren !

succes !
 
Re: We zullen doorgaan.

Re: We zullen doorgaan.

Origineel geplaatst door Ensemble
Ok, ik zit weer in mijn Ramses Shaffy mood en ben erg emotioneel ah worden.

Nu wil ik dit wat jullie hier bespreken ook wat beter onder de knie krijgen.

Na het eea gelezen te hebben wil ik op de volgende wijze ad gang gaan om de juiste toonladder van dit maar ook andere nummers te vinden.

Stap 1. Ik vraag me af of het liedje in Majeur of in Mineur is geschreven? Hoe stel ik dit vast? Ik bedoel dat ik er droevig van wordt betekend dit dan dat het liedje in Mineur staat?

Stap 2. Na vastgesteld te hebben of het liedje in Min. of Maj. staat pas ik de truc van Sjaak toe en zoek eerst de basnoot die bij het nummer past. Toch? dus ik begin vanuit de C en ga zo door tm de B.

Stap 3. Ná het vinden van de juiste basnoot, loop ik de tonen die in de betreffende maj. of mineur-toonladder zitten af en hoop dat ze goed in het liedje klinken. Indien dit het geval is, heb ik de juiste toonladder gevonden, toch?

Vergeet ik iets?

Maar goed, ik kom er zo toch niet achter in welke toonsoort/ladder "We zullen doorgaan "staat! :(


1.
Nee, je kan in mineur een extreem vrolijk liedje maken en andersom.

2.
Dit werkt idd. wel. Een beter manier is echter om bij elke akkoordverandering de basnoot zoeken. De bastoon hoeft namelijk niet de grondtoon te zijn. Op deze manier heb je meerdere noten en kan je er verbanden tussen gaan zien en de toonsoort wordt dan vanzelf duidelijk.

3.
In princiepe wel. In de meeste pop/rock liedjes van tegenwoordig wordt er echter meer gebruikt dan de standaard zeven trappen. zaken als tussendominanten/modulatie enz. worden gebruikt om het nummer interessanter te maken, en zorgen ervoor dat de toonsoort/ladder wisselt binnen een nummer. Dat gaat ook op voor stap 2 trouwens.

gewoon oefenen, dan worden dingen vanzelf duidelijker.

gr.
Marc
 
Origineel geplaatst door Ensemble
Ok, hier was ik idd. niet mee bezig.



Dus stel nu dat ik de genoemde drie intervallen pak he, dan neem ik aan dat je dit bij een aantal verschillende toonsoorten moet doen.
Wat is hier dan het doel van? Dat je kunt horen welk interval in een stuk gespeeld wordt? En herken je door de herkenning van een interval dan eerder in welke toonsoort een stuk staat?

Bedankt iig Bobaphat

Vergeet trouwens ook niet de intervallen ook tegelijkertijd (harmonisch) te trainen, dit is namelijk een voorwaarde om akkoorden te gaan leren horen.
Die intervallen hoef je niet per toonsoort te leren hoor, dat komt pas in een later stadium, als je melodisch dictee wil gaan doen(het herkennen en noteren van een gedicteerde melodie).
Intervallen zijn zeg maar de bouwstenen van akkoorden en melodien, je moet eerst al de intervallen goed horen om akkoorden en melodieen te reproduceren.

Eigenlijk kan je het zo opbouwen:
stap 1: Intervallen onderscheiden

stap 2; 3 klanken kunnen onderscheiden inclusief omkeringen. Beginend met arpergio's en daarna harmonisch

stap 3; melodisch dictee

Als je melodisch dictee doet, dan leer je vanzelf de grondnoot te herkennen, meestal zit er ook in zo'n software pakket een onderdeel waarbij je de grondnoot moet horen.


Het kan trouwens ook helemaal geen kwaad om een jaartje muziektheorie te doen bij de plaatselijke muziek school. Het is echt heeeeeel fijn, om alles wat je hoort na te kunnen spelen. Ik heb er zelf ook heel veel profijt van.
 
Ik zou -absoluut- niet proberen je een absoluut gehoor aan te oefenen, dat heb je niet nodig. Er is niks mis met rondproberen totdat je het eerste akkoord vindt! Daarna kun je heel vaak, vooral als je ervaring hebt, het volgende akoord vinden, en daarbij is (voor mij) mineur of majeur of maj7 wel het minste probleem.

Problemen treden op als je jazz of leuke funk probeert uit te pluizen...waag je maar eens aan stevie wonder of de brand new heavies...omdat daar inderdaad de basnoot niet altijd de grondnoot van het akkoord is. Laat dan ook die baslijn voor wat ie is en probeer eerst maj/min/maj7 te vinden, alles in grondligging. Alle het andere is versiering! (dim en #5 uitgezonderd :) )

Persoonlijk gebruik ik nooit toonintervallen, maar ik probeer het uit (of hoor tegenwoordig direkt). Het is een kwestie van veel geduld! IMHO zijn liedjes ook nooit helemaal in majeur of mineur geschreven (behalve als je het over majeur of mineur bluesjes hebt), vaak wisselt maj en min zich konstant af.

tips>
1. geduld! begin eenvoudig!
2. cdspeler afstandsbediening naast je leggen voor snel terugspoelen
3. in cubase inladen voor eenvoudig loopen van probleemsecties
4. veel doen! NIET op internet de vaak foute trasncriptie opzoeken, maar zelf prutsen. je kent het nummer daarna uit je hoofd, ook een voordeel!
 
tips

tips

Ok heren,

Dank voor jullie tips en hulp!

Ik zal alle tips eens rustig gaan doornemen en toepassen.

Het geduld is iig wel aanwezig dus hoop dat het wel goed gaat komen.

Groetjes,

ens
 
Origineel geplaatst door Stage73
Ik zou -absoluut- niet proberen je een absoluut gehoor aan te oefenen, dat heb je niet nodig.

Een absoluut gehoor leer je ook niet "even" aan. Daar moet je minimaal enkele jaren hard voor trainen. En een grote theoretische kennis van muziek is ook wel handig. (lees: vele male dieper dan we hier hebben behandeld)

Origineel geplaatst door Stage73
IMHO zijn liedjes ook nooit helemaal in majeur of mineur geschreven (behalve als je het over majeur of mineur bluesjes hebt), vaak wisselt maj en min zich konstant af.

:erm: Nogal wiedes....

De zesde trap in C majeur is A mineur.....
Het nummer staat dan nog steeds in C groot hoor.......
 
Een absoluut gehoor is uberhaupt niet aan te leren. dit heb je of heb je niet. een relatief absoluut gehoor is wel aan te leren. nou ja leren: oefenen, luisteren, oefenen, luisteren. dit krijg je bijvoorbeeld als je al heel lang (bij voorkeur van kinds af aan) een instrument bespeelt (of luistert). Aan de hand van de klankkleur weet je dan welke noot er gespeelt word. ook de manier waarop die noot gespeelt hoort kun je soms horen (zoals bij een viool, op welke snaar de noot gespeelt wordt).

succes iig!
 
@mavn :stupid :Z :z :confused: in het hoekje 'niet een van m'n intelligentste quotes', klopt natuurlijk wat je zegt. In elk geval, ik 'werk' nooit heel erg met de toonsoort, tot frustratie van een gitaar spelende vriend van mij. Had laatst een sectie gebouwd waarover hij een solo zou spelen en de akkoorden zijn simpelweg E, F/E, G/E en A. De toonsoort is A (voorzover ik weet) maar daarmee kon 'ie niet uit de voeten. Ik wist niet zo goed hoe ik het moest uitleggen verder, had zelf een prima solootje erover gelegd (zie link onder, lied heet Coincidence). Ik vermijd ook het nummer in 1 toonsoort te houden want het wordt al snel "standaard"
 
één op de tienduizend mensen hebben een absolute gehoor.;{



Is een absoluut gehoor trainbaar?

Er is veel discussie geweest of een absoluut gehoor aan te leren en dus trainbaar is. Het lijkt erop dat een absoluut gehoor op volwassen leeftijd niet trainbaar is. Als het al trainbaar is, dan zou daarmee reeds op hele jonge leeftijd moeten worden begonnen, de leeftijd waaronder we ook een taal makkelijk leren. Er is namelijk aardig wat bewijs dat een absoluut gehoor samen gaat met muzikaal onderwijs op jonge leeftijd, waarbij geldt hoe jonger met muziekles wordt begonnen, hoe sterker het verband. Uit een grootschalig onderzoek is naar voren gekomen dat 40% van de respondenten die met muziekles voor de leeftijd van vier jaar begonnen, een absoluut gehoor ontwikkelden. Het percentage nam af naarmate er later met muziekles werd begonnen: slechts 3% van de kinderen die na het negende levensjaar begonnen met muziekles ontwikkelde deze gave. Dit onderzoek wijst erop dat er een kritische periode is bij het ontwikkelen van een absoluut gehoor.
En zelfs dat,heb als knaapje jaren muzikale dictee gehad,altijd met de hakken over de sloot.Dus je kunt het wel wat ontwikkelen door oefenen,maar dat is het in mijn ogen.
 
Back
Top