Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

EnTrancer

Ingeburgerd
Lid sinds
2 juni 2002
Berichten
88
Best medemuzikanten,

Een week of twee geleden vond ik op internet het programma EarPower.
Eindelijk een programma gevonden waarmee ik mezelf kon aanleren tonen en akkoorden binnen een seconde of twee te herkennen en na te spelen. Wat EarPower doet: zodra je hem opstart laat ie at random een hele of een halve toon (binnen 3 toonladders ) horen en dan moet de gebruiker exact dezelfde noot op het midikeyboard naspelen voordat de volgende noot klinkt. Speel je de verkeerde noot dan krijg je een 'wrong' en speel je de goede noot krijg je een 'right' (duh!).

Anyway, ideaal natuurlijk voor mensen (als ik) die willen leren om bijvoorbeeld direct muziek van radio/televisie etc. na te spelen zonder eerst een paar seconden te moeten zoeken naar de juiste akkoorden van die muziek.
Dus ik aan het oefenen, een uurtje per dag ofzo.

Maar wat blijkt na die twee weken? Het herkennen/naspelen van een enkele noot is nog best lastig als je er nooit echt in verdiept hebt.

De eerste paar noten heb ik direct de goede noot te pakken, maar na een tijdje zit ik er 2 noten naast en na nog een tijdje 3 of 4, kortom na tijdje raak ik totaal het spoor bijster. Een G klinkt dan in mijn oren precies hetzelfde als een C en een F als een Bes enz. Wtf is er aan de hand? Waarom val ik steeds weer in dezelfde fout? Ben ik te ongeduldig, wil ik te snel? Of is het een gebrek aan concentratie? Of heb ik, ondanks dat ik de moeijlkste bladmuziek met enige oefening na kan spelen, nèt niet genoeg muzikaal talent om 'blindelings' tonen te herkennen?

En dan heb ik het alleen nog maar over een enkele noot. Er zitten ook akkoord- en intervaloefeningen bij. Maar eerlijk gezegd ben ik daar nog niet zoveel mee bezig geweest, het enige wat me goed afgaat is het herkennen van majeur/mineur akkoorden. Maar vraag me alsjeblieft niet om ze na te spelen of op te schirjven en al helemaal niet een augmented, diminshed of een sus4 akkoord van een bepaalde toonsoort...


Om een lang verhaal kort te maken, enkele noten herken ik direct maar na een tijdje raak ik het spoor totaal bijster en klinken alle noten precies hetzelfde (?). En van de akkoorden herken ik alleen de majeur en mineurakkoorden (maar de grondtoon van die akkoorden moet ik helaas wèl zoeken).

(btw ik speel muziek van radio redelijk makkelijk na, maar dan moet ik de muziek wel een keer of drie horen voordat ik de goede akkoorden heb)

Zo dat was het! Zijn er hier mensen die geen moeite hebben met muziek direct in de goede akkoorden na te spelen? Wat voor tips/adviezen/methoden kunnen jullie geven om muzieknoten/intervallen en akoorden sneller te leren onthouden? Of is het toch een kwestie van veel muziek luisteren, na spelen en opschrijven?

:)
 
Om dat te kunnen moet je een absoluut gehoor hebben. Dat betekent dat je zonder dat je een referentietoon heb gehoord kan bepalen welke toon(noot) het is.
Ik heb gelezen dat je er in principe mee geboren wordt, maar je schijnt het ook te kunnen leren door op een goede manier te trainen (maar dat zal wel heel erg lang duren en moeilijk zijn)

Een leuke bijwerking. Als iemand een nummer ook maar een klein beetje pitch (tussen twee noten in)hoor je met je absolute gehoor dat de toon niet klopt met de standaard en dus vals is..... en ga je er waarschijnlijk aan storen.... =(
 
Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Origineel geplaatst door EnTrancer
Best medemuzikanten,

Een week of twee geleden vond ik op internet het programma EarPower.


Gaaf is die hè?
Ik heb hem zelf ook, en ik vind hem heel erg goed; je kunt erg veelzijdig oefenen, en ik merk precies mijn zwakke onderdelen, en mijn sterkere.
Je kunt er zelfs drumpads op aansluiten, en dan het ritme probereren na te spelen; erg leerzaam, maar ook erg leuk om het zo te proberen & leren!

Dit proggie is zijn geld erg waard !!!

Recommended A+
 
Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Origineel geplaatst door EnTrancer
... Zijn er hier mensen die geen moeite hebben met muziek direct in de goede akkoorden na te spelen? Wat voor tips/adviezen/methoden kunnen jullie geven om muzieknoten/intervallen en akoorden sneller te leren onthouden? Of is het toch een kwestie van veel muziek luisteren, na spelen en opschrijven?

Dat laatste zo-wie-zo!
Oefenen en nog eens oefenen.

Om de concentratie te behouden en je gehoor die rust te geven die nodig is voor de concentratie: gebruik geen koptelefoon!

Wat helpt bij het snel naspelen is weten in welke toonsoort het nummer staat en welke akkoorden daarbij horen. Als er geen ingewikkelde modulaties plaatsvinden, dan heb je aan zo'n zeven verschillende akkoorden genoeg om een nummer 'uit-te-zoeken'. Dus naast dit programma nog een stukje eenvoudige harmonie-leer.

Wout
 
Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Wat helpt bij het snel naspelen is weten in welke toonsoort het nummer staat en welke akkoorden daarbij horen. Als er geen ingewikkelde modulaties plaatsvinden, dan heb je aan zo'n zeven verschillende akkoorden genoeg om een nummer 'uit-te-zoeken'. Dus naast dit programma nog een stukje eenvoudige harmonie-leer.

Klopt, als je de toonsoort en de bijbehorende toonladder kent is het een stuk simpler. Nog een tip: speel met een bass geluid de baslijn mee, dit levert de grondtonen van je akkoorden op
 
Re: Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Re: Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Origineel geplaatst door Sjaak
Nog een tip: speel met een bass geluid de baslijn mee, dit levert de grondtonen van je akkoorden op

Volgens mij is dit niet per definitie zo. Meestal wel (en vooral in het eerste accoord v/e schema).
 
Re: Re: Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Re: Re: Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Origineel geplaatst door sten
Volgens mij is dit niet per definitie zo. Meestal wel (en vooral in het eerste accoord v/e schema).

Hoe zo niet? Stel dat je een nummer maakt met de volgende 3 akkoorden, dan zijn de eerste noten toch altijd de basnoten? En wanneer niet dan?

G= G-B-D
C= C-E-G
F= F-A-C
 
Re: Re: Re: Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Re: Re: Re: Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Origineel geplaatst door Sjaak
Hoe zo niet? Stel dat je een nummer maakt met de volgende 3 akkoorden, dan zijn de eerste noten toch altijd de basnoten? En wanneer niet dan?
G= G-B-D
C= C-E-G
F= F-A-C

De eerste noten zijn de grondnoten van het akkoord. De baspartij kan best in een andere toon worden gespeeld.

correct me if i'm wrong
 
Tsja, d'r zijn wel eens van die nozems die een andere bastoon onder een accoord spelen ;)
 
Origineel geplaatst door vos_paul
Tsja, d'r zijn wel eens van die nozems die een andere bastoon onder een accoord spelen ;)

oeh da's wel HEEL gewaagd :D

Maar idd, de basnoot is niet per definitie de grondtoon.

Over het algemeen is het handig om de baslijn uit te zoeken erachter te komen in welke toonsoort het staat en de melodie te kennen de akkoorden "vormen" zich daar vanzelf omheen.
 
Ik denk dat het een kwestie is van vaak nummers beluisteren en de akkoordenschema's opschrijven.
Hoe vaker je het doet hoe sneller je de verbanden hoort.

Op een gegeven moment gaat het zo dat je bijvoorbeeld van een nieuw nummer (dat je nooit eerder hoorde) de basisschets al kan maken doordat het nummer (en vaak het schema) al lijkt op iets wat je ooit eerder hoorde (en uitgewerkt had).

Heb het zelf door de jaren heen ervaren: je wil graag weten in welke akkoorden een nummer geschreven staan (en later ook omdat je voor bep. coverbands nummers in moet studeren) en zodoende kun je makkelijker akkoorden/melodieën herkennen/beoordelen. Kan er ook toe bijdragen dat je het jezelf makkelijk maakt bij opbouw van je eigen composities.

Succes !

Wat ook mee kan helpen is om mee te doen aan jamsessies.

Grt. CJ
 
Om intervallen te leren herkennen heb ik, indertijd, van m'n muziekleraar, voor alle intervallen een beginstuk van een nummer dat ik goed kende moeten opzoeken/uitzoeken.

b.v. terts = in the mood, glenn miller
kwart = het wilhelmus
kwint = tune van de serie black beauty

Welke nummers je er bij verzint is natuurlijk persoonlijk, maar ik heb er wel baat bij gehad om op deze wijze intervallen te herkennen.
 
We zullen doorgaan.

We zullen doorgaan.

Ok, ik zit weer in mijn Ramses Shaffy mood en ben erg emotioneel ah worden.

Nu wil ik dit wat jullie hier bespreken ook wat beter onder de knie krijgen.

Na het eea gelezen te hebben wil ik op de volgende wijze ad gang gaan om de juiste toonladder van dit maar ook andere nummers te vinden.

Stap 1. Ik vraag me af of het liedje in Majeur of in Mineur is geschreven? Hoe stel ik dit vast? Ik bedoel dat ik er droevig van wordt betekend dit dan dat het liedje in Mineur staat?

Stap 2. Na vastgesteld te hebben of het liedje in Min. of Maj. staat pas ik de truc van Sjaak toe en zoek eerst de basnoot die bij het nummer past. Toch? dus ik begin vanuit de C en ga zo door tm de B.

Stap 3. Ná het vinden van de juiste basnoot, loop ik de tonen die in de betreffende maj. of mineur-toonladder zitten af en hoop dat ze goed in het liedje klinken. Indien dit het geval is, heb ik de juiste toonladder gevonden, toch?

Vergeet ik iets?

Maar goed, ik kom er zo toch niet achter in welke toonsoort/ladder "We zullen doorgaan "staat! :(
 
je kan bij eartrainer toch ook gewoon alleen de intervallen benoemen zonder dat je de noot hoeft aan te geven??

k zou iig gewoon intervallen trainen zonder dat ej de noot hoeft te horen. Probeer ook elke dag maar 3 intervallen te trainen ipv alle.

Begin eerst met:
Kwint en octaaf
kwint en terts
terts en secunde
etc etc

Probeer intervallen as losse stukjes muziek te horen, en ze ook daarna te onthouden, dan lukt het meestal wel.
 
Ok, hier was ik idd. niet mee bezig.

Probeer ook elke dag maar 3 intervallen te trainen ipv alle.

Dus stel nu dat ik de genoemde drie intervallen pak he, dan neem ik aan dat je dit bij een aantal verschillende toonsoorten moet doen.
Wat is hier dan het doel van? Dat je kunt horen welk interval in een stuk gespeeld wordt? En herken je door de herkenning van een interval dan eerder in welke toonsoort een stuk staat?

Bedankt iig Bobaphat
 
Re: Re: Re: Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Re: Re: Re: Re: Re: Herkennen en naspelen van tonen, intervallen en akkoorden.

Origineel geplaatst door Sjaak
Hoe zo niet? Stel dat je een nummer maakt met de volgende 3 akkoorden, dan zijn de eerste noten toch altijd de basnoten? En wanneer niet dan?

G= G-B-D
C= C-E-G
F= F-A-C

je kan voor de basnoten ook de laatste gebruiken i.p.v. de eerste, dit gebruik je als je bassline veel wisselt in toonhoogte....(en er zijn nog meer van dat soort vrachtwagens)
 
Origineel geplaatst door renema
Om intervallen te leren herkennen heb ik, indertijd, van m'n muziekleraar, voor alle intervallen een beginstuk van een nummer dat ik goed kende moeten opzoeken/uitzoeken.

b.v. terts = in the mood, glenn miller
kwart = het wilhelmus
kwint = tune van de serie black beauty

Welke nummers je er bij verzint is natuurlijk persoonlijk, maar ik heb er wel baat bij gehad om op deze wijze intervallen te herkennen.

Wellicht handig idd als er geen klavier in de buurt is:

- kleine secunde:
Jaws: TU-DU-tu-du-tu-du enz.
- grote secunde:
Toonladder: DO-RE
- kleine Terts:
OP-ZIJ, opzij, opzij (herman van veen)
- grote terts
ER-IS een kinneke.....
- reine kwart
WIL-HELmus
- overmatige kwart/ verminderde kwint
Dans macabre (efteling)
- reine kwint
ALTIJD-IS kortjakje...
- kleine sext
Conquest of paradise (vangelis)
- grote sext
BE-RENDbotje ging.....
- kleine septiem
THE WIN-NER takes it all (abba)
- grote Septiem
MA-RIa (west side story)
- octaaf
SOME-WHERE over the rainbow


gr
Marc
 
Back
Top